tanssista...

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

HeyYou
Viestit: 17
Liittynyt: 28.12.2007 20:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

tanssista...

Viesti Kirjoittaja HeyYou »

Voivatko JT:at tanssia? Onko se "hyväksyttyä", ja missä määrin?
Nyt on nimittäin niin että luonani on käynyt todistaja kaksikko ja he edelliskerralla vakuuttivat että voi esim. häissä "pyörähdellä" oman puolison kanssa. Kuitenkaan kuulemma "kapakoihin ei ole asiaa, koska silloin todistajien uskottavuus olisi koetuksella.

No satuinpa tuossa eilis iltana käymään ravintolassa (tanssipaikka). Kappas kummaa huomasin JT henkilön tanssilattialla. Kyseessä on siis jakautunut perhekunta (?) eli mies ei ole JT. Rouva oli hiukan vaivaantuneen oloinen, eikä sitä tutuksi tullutta JT-hymyä tullutkaan. No poistuin pikaisesti paikalta....

Kuitenkin jäi mietityttämään että mikö siis on virallinen kanta, ja poikkeaako se käytännöstä paljonkin...
Krapulan hoitaminen viinalla on kuin ripulin hoitaminen pieremällä....
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Menee niihin "omantunnon asioihin". Etenkin nuorempi polvi käy ihan säännöllisesti kapakoissa yms. juomassa ja tanssimassa.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
HeyYou
Viestit: 17
Liittynyt: 28.12.2007 20:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

vielä...

Viesti Kirjoittaja HeyYou »

Entäpä "maailmallisen" musiikin kuuntelu, onko se pahasta? Voiko kuunnella sellaista musiikkia kuin haluaa, vai onko vain JT seuran tuottama musiikki ok?

Ja mitäs mieltä JT:t ovat televisiosta sekä internetistä? Voiko käydä elokuvissa?

Mitsen JT:t selittävät sen että he karttavat eronneita eli luopioita, mutta käyvät tutkistelemassa ihmisten luona jotka eivät ole JT:tä? Eli todistajathan ovat tällöin tekemisissä maailmallisten kanssa.

No nämä nyt on tällaisia yksittäisiä kysymyksiä jotka vain hiukkasen vaivaavat. Kiitos jos joku valaisee :D
Krapulan hoitaminen viinalla on kuin ripulin hoitaminen pieremällä....
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Melkein mitä tahansa maailmallista musiikkia on dissattu vuosien saatossa tavalla tai toisella mutta käytännössä voit kuunnella lähes mitä vain kunhan et sitä kovin mainosta. Kovin suositeltavaa moinen ei tosin ole.

Televisio ok, internet ok, leffat ok. Kaikissa pitää kuitenkin käyttää harkintaa eikä esim. netissä saa missään tapauksessa eksyä tämän sivuston kaltaisiin paikkoihin ;) Näistä on ollut konventeissa erityisiä varoituksia.

Eronneita/erotettuja väitetään kartettavan siksi että nämä ymmärtäisivät palata takaisin "riveihin" mutta käytännössä kyse lienee, etenkin itse eronneiden kohdalla, lähinnä siitä etteivät rivijullet alkaisi ajattelemaan liikaa itse. "Tietämättömät maailmalliset" ovat siinä mielessä turvallisempia.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Itse kyllä kokouksissa ja konventeissa kuulin lavalta ohjeita siihen malliin, että perinteisesti ja siivosti saa tanssia häissä sun muualla, mutta kaikenlaisissa likaisissa pubeissa ja klubeissa harjoitettavaa irstaalta näyttävää tanssiliikehdintää (joka vaikuttaa kuulemma siltä kuin harrastettaisiin seksiä vaatteet päällä, mistä kyllä olen osittain samaa mieltä) tulisi välttää. Ymmärsin myös että ihan yksinkin tanssiessa tällaiset viekoittelevat ja liian seksikkäät liikkeet olisivat tuomittavia.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Ninth kirjoitti:Itse kyllä kokouksissa ja konventeissa kuulin lavalta ohjeita siihen malliin, että perinteisesti ja siivosti saa tanssia häissä sun muualla, mutta kaikenlaisissa likaisissa pubeissa ja klubeissa harjoitettavaa irstaalta näyttävää tanssiliikehdintää (joka vaikuttaa kuulemma siltä kuin harrastettaisiin seksiä vaatteet päällä, mistä kyllä olen osittain samaa mieltä) tulisi välttää. Ymmärsin myös että ihan yksinkin tanssiessa tällaiset viekoittelevat ja liian seksikkäät liikkeet olisivat tuomittavia.
Vähän vastaava linja on minullakin mielessä viimeisiltä JT-vuosilta. Mutta erityisen pyhät henkilöt, kuten Betelissä työskentelevät, eivät tanssineet edes valssia JT-häissä. Muutenkin sanoisin että mitä "parempi" JT sitä tiukemmin ohjeita noudatettiin. Jos Watchtowerin kirjallista materiaalia tarkasti lukee, niin on syytä välttää kokonaan aika monia asioita. Pointtihan oli se että joku saattaa kompastua tekemisiimme. Ja sitähän me emme haluaisi, emmehän?
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
HeyYou
Viestit: 17
Liittynyt: 28.12.2007 20:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja HeyYou »

Niin, ajattelinkin kysäistä tästä asiasta (hienotunteisesti) näiltä todistajilta kun tulevat käymään seuraavan kerran.
Tämä ko. rva joka oli tanssimassa, tuntuu että hän ei taida oikein nauttia salilla kovin suurta luottamusta. Jotenkin sen rivien välistä luin... no eihän ongelma minun ole, mutta huvittavan asiasta tekee se että ensin kerrotaan miten asia pitäisi olla. Ja kuitenkin se onkin käytännön tasolla aivan muuta...
Krapulan hoitaminen viinalla on kuin ripulin hoitaminen pieremällä....
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

HeyYou kirjoitti:Jotenkin sen rivien välistä luin... no eihän ongelma minun ole, mutta huvittavan asiasta tekee se että ensin kerrotaan miten asia pitäisi olla. Ja kuitenkin se onkin käytännön tasolla aivan muuta...
Olet päässyt heti kiinni Jehovan todistajien todellisuuteen. Heillä on nimenomaan hienot periaatteet, mutta "jotkut" seurakunnassa pilaavat kaiken kun eivät kykene noudattamaan määriteltyä ideaalia. Ja näitä "joitakin" tuntuu monissa seurakunnissa olevan paljon. Keskimääräisen Jehovan todistajien seurakunnan todellisuus on todella kaukana siitä mitä Vartiotorni-lehti esittää.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
HeyYou
Viestit: 17
Liittynyt: 28.12.2007 20:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja HeyYou »

(Jos Watchtowerin kirjallista materiaalia tarkasti lukee, niin on syytä välttää kokonaan aika monia asioita. Pointtihan oli se että joku saattaa kompastua tekemisiimme. Ja sitähän me emme haluaisi, emmehän?)

---> Siis kokonaan aika monia asioita. Onko olemassa jotain kirjaa tms. missä olisi kaikki lueteltuna, vai muuttuuko nämäkin, kuten opitkin? :lol: Onko nämä jotain kirjottamattomia "sääntöjä" jotka jokaisen (hyvän) JT:n pitäisi haltsata?
Kuinka rajoitettua elämää Jt oikeasti elävät, koska olen saanut sen näkemyksen asiaan että ei nyt tällä hetkellä tarvitse huolehtia "pienistä paheista" yms. Missä vaiheessa alkaa kontrollli ja hienotunteiset huomautukset tapojen paheellisuudesta. Vai onko niitä tulossakaan... kai minä nyt sitten olen jossain siinä rakkauspommituksessa, vai mikä se oli?

Mitäs sitten jos JT:n valtakunnansalilla saadaan tietää jotain mitä joku on tehnyt väärin. Ajatellaan nyt esim. tätä tanssimista. Seuraako siitä kovinkin vakavia asioita?
Krapulan hoitaminen viinalla on kuin ripulin hoitaminen pieremällä....
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kun eräissä häissä alkoi tanssiminen, läsnä ollut kierrosvalvoja ja hänen vaimonsa poistuivat "pyhinä" paikalta...
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

HeyYou kirjoitti:Onko olemassa jotain kirjaa tms. missä olisi kaikki lueteltuna, vai muuttuuko nämäkin, kuten opitkin? :lol: Onko nämä jotain kirjottamattomia "sääntöjä" jotka jokaisen (hyvän) JT:n pitäisi haltsata?
Mitään "omantunnon kysymyksiä" ei ole varsinaisesti lueteltu missään. Perusperiaatteena voisit pitää seuraavaa: se mitä ei ole erikseen sallittu, saattaa olla kiellettyä. Kaikista tekemisistä saadaan paheksuttavia, jos niin halutaan. Jos joku on vaikka toimeton ja saadaan tietää, että hän on käynyt maailmallisissa humpan katkuisissa tansseissa, on syy tietenkin siinä. Jos saadaan tietää, että vuosia viinalla lätrännyt on kerran käynyt raskasta rokkia edustavassa esiintymistapahtumassa, on syy siinä.

Eli siis kaikki on käännettävissä ihan mihin suuntaan tahansa. Siinä mielessä tuo omantunnon mukaan ottaminen on loppuun asti ajateltu ja fiksu veto. Kun sitä ei ole suoraan kielletty, se näyttää aika sallivalta eikä yhtään rajoittavalta ulospäin ja varsinkin "kiinnostuneille". Mutta, jos se ei kuitenkaan seurakunnan millätuulellamilloinkin-vanhimpia satu miellyttämään, saadaan siitä se paheksuttava puoli kaivettua nopsasti esiin.

Kaikkien "omantunnon kysymysten" kanssa kannattaa olla todella varovainen, koska todellisuudessa nekin on tarpeen mukaan välillä mahdollisesti kiellettyjä.

Kuinka rajoitettua elämää Jt oikeasti elävät, koska olen saanut sen näkemyksen asiaan että ei nyt tällä hetkellä tarvitse huolehtia "pienistä paheista" yms. Missä vaiheessa alkaa kontrollli ja hienotunteiset huomautukset tapojen paheellisuudesta. Vai onko niitä tulossakaan... kai minä nyt sitten olen jossain siinä rakkauspommituksessa, vai mikä se oli?
Todella rajoitettua. Mitään ei saa tehdä sen mukaan, mikä tuntuisi hyvältä tai itselleen parhaalta, vaan aina on ensin ajateltava mitä mieltä VT-seuran edustajisto on siitä mieltä. Lapsena mulle sanottiin, että mieti mitä Jeesus tekisi. No, yritin miettiä mitä Jeesus ajattelisi, jos hän kasvattaisi parran. Ai niin, hänellähän olikin sellainen? Mutta ei, ei tässä tilanteessa katsos se mene ihan niin. Kun siis ajat muuttuu ja nyt tähän asiaan pitääkin katsoa perustelut Vartiotornista, eikä Raamatusta. Öö, siis mitä?!

Rajoittaminen alkaa sitten, kun sinut on kastettu. Siihen asti saat vielä anteeksi, jos vähän "hairahdut vanhoihin tapoihisi". Mutta kun pääsi pulpahtaa kastelammikon pinnalle, mikään ei ole enää ymmärrettävää eikä sallittua. Kaikki on kiellettyä, paitsi se mitä VT-seura sanoo.

Mitäs sitten jos JT:n valtakunnansalilla saadaan tietää jotain mitä joku on tehnyt väärin. Ajatellaan nyt esim. tätä tanssimista. Seuraako siitä kovinkin vakavia asioita?
Puhutellaan ja teon vakavuudesta riippuen erotetaan. Jotkut teot, eli siis ne jotka on suoraan kielletty, johtaa heti erottamiseen. Mutta nämä "omantunnon kysymykset", kuten tanssiminen, johtaa ensin vain puhutteluun. Jos "syntisestä liikkumisesta" ei ole todisteita, vain epäilys, annetaan henkilölle paheksuvia katseita. Niillä sitten ohjaillaan henkilö "ymmärtämään" tekonsa syntisyys ja "katuvan" sitä ja palaavan taas ruotuun.

Eli oikeastaan yhteenvetona voisi sanoa, voit tehdä ihan mitä vaan, kunhan et jää siitä kiinni. Jos jäät siitä kiinni ja siitä juorutaan salilla/vanhimmille, sanktiot on varmat ja ne riippuu siis teon "syntisyys-asteesta".

Kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin lähtee siihen piirileikkiin mukaan. Silloin ei kysytä enää, mitä SINÄ haluaisit elämälläsi tehdä, vaan mitä VT-SEURA haluaisi sinun sillä tekevän.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Aaac
Viestit: 1644
Liittynyt: 28.04.2007 15:11

Lista

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Täällä eräs versio kielletyistä ja sallituista asioista.


http://www.jttuki.info/saantoja.html
sirpa-leena

Viesti Kirjoittaja sirpa-leena »

Mä olen ainakin kerran ollut yhteisellä ulkomaanmatkalla silloisen seurakuntani kanssa. Illallista syötiin hotellin ravintolassa. Siellä oli myös tanssiorkesteri paikalla. Yhdellä pariskunnalla oli hääpäivä ja se tanssivat todella taitavasti yhdessä. Myös seurueen muut pariskunnat menivät parketille. Naimattomat veljet ja sisaret tai sellaiset, jotka olivat matkalla mukana, mutta aviopuoliso ei ollut, eivät tanssineet.

Minä en koskaan ollut mukana JT-häissä, joten en tiedä miten niissä mennään. Yksistä häistä tiedän, että siinä morsian ja sulhanen sekä kummankin vanhemmat tanssivat yhden tanssin ikään kuin ohjelmanumeroksi ja se jäi siihen.

Sinänsä tanssi ei liene syntiä, mutta ei kai sitä kauheesti harrasteta ainakaan niin, että toiset siitä tietää.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Olen ollut n. kymmenissä jt-häissä ja kaikissa danssattiin ihan niinkuin täällä todellisuudessakin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Tony Syrjänen kirjoitti:Olen ollut n. kymmenissä jt-häissä ja kaikissa danssattiin ihan niinkuin täällä todellisuudessakin.
Omissa häissänikin tanssittiin. Olin tosin hieman jännittyneessä tilassa joten en pannut merkille osallistuivatko seurakunnan vanhimmat tanssimiseen.

Toisaalta olen ollut myös sellaisissa jt-häissä joissa ei tanssittu askeltakaan. Joistakin häistä on vanhimmat ja muut silmäätekevät poistuneet kun tanssi on alkanut. Taitaa siis olla ihmisistä ja heidän ehdottomuudestaan kiinni. Jotenkin itselleni on jäänyt sellainen käsitys, että länsi-Suomessa ei tanssittaisi, mutta iloisessa Karjalassa kylläkin.Varmaan riippuu kunkin paikallisseurakunnan vanhinten pikkutarkkuuden asteesta.

Tanssiminen ei siis ole mitenkään erityisesti kielletty. Tanssivathan israelilaisetkin kun jumala hukutti egyptiläiset punaiseen mereen, joten raamattukaan ei kiellä tanssia. Varmaan enemmän vaikuttaa miten tanssitaan ja missä tanssitaan. Naapurin rouvan kanssa diskossa kieli korvassa hitaita on varmaan luonteeltaan erilaista kuin esim tanhu kansalaisopistolla.
Let me go Master I hate you so
Vastaa Viestiin