Kirjoittaja Polyester » 17.04.2019 15:47
Observer kirjoitti: ↑16.04.2019 19:30Mitähän keskiverto-Jt tuumaisi jos lukisi ajatuksella vaikkapa Johanneksen 6:53, 54? Lainaanpa sen nyt tähän UM-käännöksestä jos jotakuta kiinnostaa: "Niinpä Jeesus sanoi heille: Minä todella vakuutan teille: ellette syö Ihmisen pojan lihaa ja juo hänen vertaan, ette saa elämää. Se joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, saa ikuisen elämän, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Kyseistä raamatunkohtaa koskeva tulkinta muuttui parinkymmenen vuoden aikana täysin erilaiseksi.
1979
https://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1978648#h=23
2003
https://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2003687#h=6-7
Uudempi tulkinta on kai ymmärrettävä niin, että myös "maallisen toivon omaavat tosi kristityt" syövät Ihmisen pojan lihaa ja juovat hänen vertaan Jeesuksen tarkoittamassa merkityksessä, mutta eivät silti ole oikeutettuja osallistumaan muistonvieton vertauskuviin. Varsinaista logiikkaa näistä tulkinnoista lienee turha hakeakaan. Sen sijaan on uskonnollisissa kulteissa tarkoituksenmukaista, että kulttijohto tavalla tai toisella paistattelee jumalallisessa valossa ja Jehovan todistajien keskuudessa se on toteutettu ajatuksella Jeesuksen nimittämästä hallintoelimestä, jonka jäsenet myös enemmistöstä poiketen pääsevät taivaaseen.
Eikö koko muistonvieton ideana ole lopulta ikuisen elämän saaminen? No sori vaan kaikki ei-voidellut todistajat, tuon mukaan elämää ei teille tipu kun vaan siirrätte sen leipän ja viinin seuraavalle.
Uskon, että monet tai jopa useimmat Jehovan todistajat ovat pohjimmiltaan hieman loukkaantuneita siitä, että muistonvietto järjestetään niin kuin järjestetään, mutta indoktrinaation takia eivät uskalla sitä oikein itselleenkään myöntää.
Raamatullisesti tuossa kohdassa käsittääkseni näkyy uudempi pelastuskäsitys, jonka mukaan Jeesukseen uskominen ja uudestisyntyminen ovat keskeisimmät asiat pelastuksen kannalta. Synoptisissa evankeliumeissa Jumalan valtakuntaan mennään vielä pitämällä käskyt ja tekemällä taivaassa olevan Isän tahto.
[quote=Observer post_id=149873 time=1555432232 user_id=1341]Mitähän keskiverto-Jt tuumaisi jos lukisi ajatuksella vaikkapa Johanneksen 6:53, 54? Lainaanpa sen nyt tähän UM-käännöksestä jos jotakuta kiinnostaa: "Niinpä Jeesus sanoi heille: Minä todella vakuutan teille: ellette syö Ihmisen pojan lihaa ja juo hänen vertaan, ette saa elämää. Se joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, saa ikuisen elämän, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."[/quote]
Kyseistä raamatunkohtaa koskeva tulkinta muuttui parinkymmenen vuoden aikana täysin erilaiseksi.
1979
https://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1978648#h=23
2003
https://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2003687#h=6-7
Uudempi tulkinta on kai ymmärrettävä niin, että myös "maallisen toivon omaavat tosi kristityt" syövät Ihmisen pojan lihaa ja juovat hänen vertaan Jeesuksen tarkoittamassa merkityksessä, mutta eivät silti ole oikeutettuja osallistumaan muistonvieton vertauskuviin. Varsinaista logiikkaa näistä tulkinnoista lienee turha hakeakaan. Sen sijaan on uskonnollisissa kulteissa tarkoituksenmukaista, että kulttijohto tavalla tai toisella paistattelee jumalallisessa valossa ja Jehovan todistajien keskuudessa se on toteutettu ajatuksella Jeesuksen nimittämästä hallintoelimestä, jonka jäsenet myös enemmistöstä poiketen pääsevät taivaaseen.
[quote]Eikö koko muistonvieton ideana ole lopulta ikuisen elämän saaminen? No sori vaan kaikki ei-voidellut todistajat, tuon mukaan elämää ei teille tipu kun vaan siirrätte sen leipän ja viinin seuraavalle.[/quote]
Uskon, että monet tai jopa useimmat Jehovan todistajat ovat pohjimmiltaan hieman loukkaantuneita siitä, että muistonvietto järjestetään niin kuin järjestetään, mutta indoktrinaation takia eivät uskalla sitä oikein itselleenkään myöntää.
Raamatullisesti tuossa kohdassa käsittääkseni näkyy uudempi pelastuskäsitys, jonka mukaan Jeesukseen uskominen ja uudestisyntyminen ovat keskeisimmät asiat pelastuksen kannalta. Synoptisissa evankeliumeissa Jumalan valtakuntaan mennään vielä pitämällä käskyt ja tekemällä taivaassa olevan Isän tahto.