Kirjoittaja Puhuva Aasi :) » 17.06.2020 23:01
Moikka!
Oma tapani oli vain jäädä pois. Ehkä tuossa oli suurimpana syynä se, että perhepiirissä on aktiivisia Jehovan todistajia ja koin, että eroaminen hankaloittaisi myös heidän ihmissuhteitaan. Itselleni asialla ei enää nykyään ole hirvittävän suurta merkitystä.
Koin myöskin, että eroamalla antaisin heille vallan käyttää karttamisasettaan ja miksi alistaisin itseni turhaan sille. Joku toinen saattaa toisaalta kokea, että se on selkeämpi tapa tehdä pesäero.
Mielenkiintoiseksi asian tekee joitakin vuosia sitten käyttöön tullut uusi tietosuojalaki (GDPR). Oma poisjäämiseni tapahtui ennen sitä ja satun lähipiirini kautta tietämään, että seurakunnissa kerättiin kirjallinen lupa käsitellä henkilötietoja. Itse en ole sellaista kirjoittanut. Virallisesti olen aina ollut Väestörekisterissä (kasvanut JT-perheessä). Lain mukaan heillä ei saisi olla mitään dataa minusta. Samoin lakia rikkoisi luonnollisesti ilmoitus salilla, jossa kerrottaisiin, ”että X ei ole enää JT.” Aikoinaan jotkin vanhimmat halusivat ”selvittää asioita” kanssani. Totesin, etten koe siihen itse tarvetta ja että heidänkin täytynee noudattaa Suomen lakia. Homma jäi siihen.
Päätätpä jäädä vain pois tai erota, tärkeintä on kuitenkin selvittää aivopultti pois päästään. Tehdä duuni, jossa saa määrittää, mitä ajattelee elämästä ilman, että sitä tekee uskonnollinen järjestö tai kukaan täälläkään oleva yksilö. Tuo prosessi on välillä pelottava, mutta palkitseva.
Käytännön vinkkinä sanoisin, että älä jää yksin. Ole aktiivinen ihmissuhteiden rakentamisessa ja hanki joitakin ihmisiä, joille voit avata kummallisimpiakin mieleen tulevia asioita. He voivat olla ystäviä, vertaistukea tai ammattilaisia.
Tuon lisäksi itselleni oli tärkeää purkaa opilliset aivopultit. Jos jotain asiaa pitää selittää itselleen todeksi, siinä on jotain luultavasti pielessä.
Siihen liittyy myös nimimerkkini. Aika moni täällä tietää, kuinka pystyi perustelemaan itselleen vakavasti otettavaksi historian kirjoitukseksi Bileamin keskustelun aasin kanssa. Ilman mitään pilkkaa Raamattu näyttäytyy tänä päivänä itselleni kansantaruna. Joihinkin tarinoihin liittyy myös sinänsä mielenkiintoisia arvopohdintoja, joten ihan Nalle Puhiin en niitä rinnasta, vaikka myös Ihaa osaa puhua.
Tsemppiä sulle prosessiin!
Moikka!
Oma tapani oli vain jäädä pois. Ehkä tuossa oli suurimpana syynä se, että perhepiirissä on aktiivisia Jehovan todistajia ja koin, että eroaminen hankaloittaisi myös heidän ihmissuhteitaan. Itselleni asialla ei enää nykyään ole hirvittävän suurta merkitystä.
Koin myöskin, että eroamalla antaisin heille vallan käyttää karttamisasettaan ja miksi alistaisin itseni turhaan sille. Joku toinen saattaa toisaalta kokea, että se on selkeämpi tapa tehdä pesäero.
Mielenkiintoiseksi asian tekee joitakin vuosia sitten käyttöön tullut uusi tietosuojalaki (GDPR). Oma poisjäämiseni tapahtui ennen sitä ja satun lähipiirini kautta tietämään, että seurakunnissa kerättiin kirjallinen lupa käsitellä henkilötietoja. Itse en ole sellaista kirjoittanut. Virallisesti olen aina ollut Väestörekisterissä (kasvanut JT-perheessä). Lain mukaan heillä ei saisi olla mitään dataa minusta. Samoin lakia rikkoisi luonnollisesti ilmoitus salilla, jossa kerrottaisiin, ”että X ei ole enää JT.” Aikoinaan jotkin vanhimmat halusivat ”selvittää asioita” kanssani. Totesin, etten koe siihen itse tarvetta ja että heidänkin täytynee noudattaa Suomen lakia. Homma jäi siihen.
Päätätpä jäädä vain pois tai erota, tärkeintä on kuitenkin selvittää aivopultti pois päästään. Tehdä duuni, jossa saa määrittää, mitä ajattelee elämästä ilman, että sitä tekee uskonnollinen järjestö tai kukaan täälläkään oleva yksilö. Tuo prosessi on välillä pelottava, mutta palkitseva.
Käytännön vinkkinä sanoisin, että älä jää yksin. Ole aktiivinen ihmissuhteiden rakentamisessa ja hanki joitakin ihmisiä, joille voit avata kummallisimpiakin mieleen tulevia asioita. He voivat olla ystäviä, vertaistukea tai ammattilaisia.
Tuon lisäksi itselleni oli tärkeää purkaa opilliset aivopultit. Jos jotain asiaa pitää selittää itselleen todeksi, siinä on jotain luultavasti pielessä.
Siihen liittyy myös nimimerkkini. Aika moni täällä tietää, kuinka pystyi perustelemaan itselleen vakavasti otettavaksi historian kirjoitukseksi Bileamin keskustelun aasin kanssa. Ilman mitään pilkkaa Raamattu näyttäytyy tänä päivänä itselleni kansantaruna. Joihinkin tarinoihin liittyy myös sinänsä mielenkiintoisia arvopohdintoja, joten ihan Nalle Puhiin en niitä rinnasta, vaikka myös Ihaa osaa puhua.
Tsemppiä sulle prosessiin!