Kirjoittaja Syväkurkku » 27.10.2020 19:52
Seuraaja kirjoitti: ↑27.10.2020 18:21
Nykyisin unohdetaan, että vuosi 1914 muutettiin vuodeksi 1915.
Jehovan todistajat - Jumalan valtakunnan julistajia v.1993 s.632
He ajattelivat, että ensimmäisen vuosisadan tapahtumilla saattoi olla rinnakkaisuuksia myöhemmissä tapahtumissa, ja näin ollen he päättelivät, että jos Jeesuksen kaste ja voiteleminen syksyllä vuonna 29 vastasi näkymättömän läsnäolon alkamista vuonna 1874, niin hänen ratsastamisensa Jerusalemiin Kuninkaana vuoden 33 keväällä ilmaisi vuoden 1878 kevään ajaksi, jolloin hän alkaisi hallita taivaallisena Kuninkaana.
-----(alaviite)
Vietäessä rinnakkaisuuksia pitemmälle esitettiin, että Jerusalemin autioittaminen vuonna 70 (37 vuotta sen jälkeen kun Jeesuksen opetuslapset tervehtivät häntä kuninkaana hänen ratsastaessaan Jerusalemiin)
saattoi viitata vuoteen 1915 (37 vuotta vuodesta 1878); silloin huipentuisi se anarkistinen kuohunta, jonka Jumala heidän käsityksensä mukaan sallisi maailman laitosten saattamiseksi loppuunsa. Tämä ajankohta esiintyi Raamatun tutkielmien englanninkielisissä uusintapainoksissa. (Ks. osa II, s.99-101,171,221,232,246,247; vrt. vuoden 1914 uusintapainosta aiempiin painoksiin, esimerkiksi Millennial Dawn -sarjan vuoden 1902 painokseen.) Heistä tämä näytti sopivan hyvin siihen, mitä julkaisuissa oli sanottu vuodesta 1914 pakanain aikojen päättymisvuotena.
RAAMATUN TUTKIELMIA Toinen osa
C. T. Russell v.1889
AIKA ON LÄHELLÄ
s.85
Tässä luvussa esitämme Raamatun todistuksen siitä, että täydellinen loppu pakanain ajoista, s.o. täydellinen loppu heidän sallituille valloilleen, on saavutettu vuonna 1914, ja että tämä päivämäärä tulee olemaan äärimmäinen raja epätäydellisien ihmisien hallitukselle.
s.284
Pakanain ajat osoittavat, että
nykyisten hallitusten hallitusvalta päättyy vuoden 1914 loppuessa, jonka jäl-keen näiden hallitusten kukistumisen täytyy pian tapahtua; ja rinnakkaisuus ylempänä näyttää, että tämä aika, 1914, vastaa täydellisesti vuotta 69, jonka jälkeen (vuoden 70 loppuessa) juutalaisen yhteiskuntajärjestyksen täydellinen kukistuminen seurasi.
AIKA ON LÄHELLÄ Helsinki 1923 (päivitetty painos)
s.280
Pakanain ajat osoittavat, että
nykyisten hallitusten hallitusvalta päättyy noin vuoden 1915 loppuessa, jonka jälkeen näiden hallitusten kukistumisen täytyy tapahtua; ja rinnakkaisuus ylempänä näyttää, että tämä aika vastaa täydellisesti vuotta 69, jonka jälkeen juutalaisen yhteiskuntajärjestyksen täydellinen kukistuminen seurasi.
Lloyd Evans kertoo näistä Russellin viime hetken muutoksista kirjassaan seuraavaa:
Evans, Lloyd. The Reluctant Apostate: Leaving Jehovah's Witnesses Comes at a Price. JLE Publishing. Kindle Edition:
In the decade or so leading up to 1914, Russell could not help but let his growing uncertainty temper his rhetoric as world events refused to square with his doomsday vision. As 1914 gave way to 1915, he must have known at some level that he was just as guilty of indulging in false prophecy as Miller and Barbour before him. Yet another disappointment was being visited on a new generation, only this time history was consciously being allowed to repeat itself. True, there is no shame in an honest mistake. Russell undoubtedly allowed his enthusiasm to get the better of him. He took a gamble and assumed he would be right where others were wrong, and he lost. But Russell’s approach of masking the extent of his certainty over the 1914 teaching only after its failure was apparent was thoroughly dishonest—and he did his best to ensure future converts would be kept in the dark.
Copies of his Studies in the Scriptures series published from 1915 onward were altered in parts where the passage of time had rendered the text obsolete. These changes were listed in the March 1, 1915, Watch Tower under the heading “Changes in ‘Scripture Studies’”: We call attention to a few slight changes which have been made in four pages of Vol. II. and six pages of Vol. III., “Studies in the Scriptures.” These are all trivial and do not alter the real sense and lesson, but conform to the facts as we have them today. The pages containing these corrections are as follows:
Vol. II., page 77, line 1, “will be the farthest limit,” reads “will see the disintegration.”
Vol. II., page 77, line 6, “will obtain full universal control,” reads “will begin to assume control.”
Vol. II., page 77, lines 16, 17, “end of A.D. 1914,” reads “end of the overthrow.”
Vol. II., page 81, line 9, “can date only from A.D. 1914,” reads “could not precede A.D. 1915.”
Vol. II., page 170, line 16, “at that time they will all be overturned.”
Vol. II., page 221, line 25, “full favor until A.D. 1914,” reads “full favor until after 1915.”
Vol. III., page 94, line 29, “in this end or harvest,” reads “at the end of this harvest.”
Vol. III., page 126, line 12, “at A.D. 1914,” reads “after 1914.”
Vol. III., page 133, line 21, “ere the harvest is fully ended.”
Vol. III., page 228, line 11, “some time before 1914,” reads “very soon after 1914.”
Vol. III., page 228, line 15, “just how long before,” reads “just how long after.”
Vol. III., page 362, line 11, “some time before,” reads “some time near.”
Vol. III., page 364, line 14, “must not only witness,” reads “may not only witness.”
Without even referring to the original texts for which these amendments are intended (I have already listed some of them for you on the previous pages), hopefully it is clear from a cursory glance that what were shrugged off as “a few slight changes” were actually quite comprehensive and significant. Russell was whitewashing his false predictions—especially those related to what he said would happen in (or before) 1914. Rather than humbly hold his hands up and say: “I’m sorry, I got it wrong. The rapture and the end of worldly governments and religion didn’t come about by 1914 as I predicted,” the Pastor could only reach for the eraser.
Vuosi 1914 muutettiin vähäksi aikaa vuodeksi 1915, mutta kun mitään ei tapahtunut silloinkaan, palattiin kiltisti vuoteen 1914. Silloin oli edes maailmansota syttynyt.
[quote=Seuraaja post_id=152154 time=1603815670]
[size=150]Nykyisin unohdetaan, että vuosi 1914 muutettiin vuodeksi 1915.[/size]
Jehovan todistajat - Jumalan valtakunnan julistajia v.1993 s.632
He ajattelivat, että ensimmäisen vuosisadan tapahtumilla saattoi olla rinnakkaisuuksia myöhemmissä tapahtumissa, ja näin ollen he päättelivät, että jos Jeesuksen kaste ja voiteleminen syksyllä vuonna 29 vastasi näkymättömän läsnäolon alkamista vuonna 1874, niin hänen ratsastamisensa Jerusalemiin Kuninkaana vuoden 33 keväällä ilmaisi vuoden 1878 kevään ajaksi, jolloin hän alkaisi hallita taivaallisena Kuninkaana.
-----(alaviite)
Vietäessä rinnakkaisuuksia pitemmälle esitettiin, että Jerusalemin autioittaminen vuonna 70 (37 vuotta sen jälkeen kun Jeesuksen opetuslapset tervehtivät häntä kuninkaana hänen ratsastaessaan Jerusalemiin) [b]saattoi viitata vuoteen 1915[/b] (37 vuotta vuodesta 1878); silloin huipentuisi se anarkistinen kuohunta, jonka Jumala heidän käsityksensä mukaan sallisi maailman laitosten saattamiseksi loppuunsa. Tämä ajankohta esiintyi Raamatun tutkielmien englanninkielisissä uusintapainoksissa. (Ks. osa II, s.99-101,171,221,232,246,247; vrt. vuoden 1914 uusintapainosta aiempiin painoksiin, esimerkiksi Millennial Dawn -sarjan vuoden 1902 painokseen.) Heistä tämä näytti sopivan hyvin siihen, mitä julkaisuissa oli sanottu vuodesta 1914 pakanain aikojen päättymisvuotena.
RAAMATUN TUTKIELMIA Toinen osa
C. T. Russell v.1889
AIKA ON LÄHELLÄ
s.85
Tässä luvussa esitämme Raamatun todistuksen siitä, että täydellinen loppu pakanain ajoista, s.o. täydellinen loppu heidän sallituille valloilleen, on saavutettu vuonna 1914, ja että tämä päivämäärä tulee olemaan äärimmäinen raja epätäydellisien ihmisien hallitukselle.
s.284
Pakanain ajat osoittavat, että [b]nykyisten hallitusten hallitusvalta päättyy vuoden 1914 loppuessa[/b], jonka jäl-keen näiden hallitusten kukistumisen täytyy pian tapahtua; ja rinnakkaisuus ylempänä näyttää, että tämä aika, 1914, vastaa täydellisesti vuotta 69, jonka jälkeen (vuoden 70 loppuessa) juutalaisen yhteiskuntajärjestyksen täydellinen kukistuminen seurasi.
AIKA ON LÄHELLÄ Helsinki 1923 (päivitetty painos)
s.280
Pakanain ajat osoittavat, että [b]nykyisten hallitusten hallitusvalta päättyy noin vuoden 1915 loppuessa[/b], jonka jälkeen näiden hallitusten kukistumisen täytyy tapahtua; ja rinnakkaisuus ylempänä näyttää, että tämä aika vastaa täydellisesti vuotta 69, jonka jälkeen juutalaisen yhteiskuntajärjestyksen täydellinen kukistuminen seurasi.
[/quote]
Lloyd Evans kertoo näistä Russellin viime hetken muutoksista kirjassaan seuraavaa:
[quote]Evans, Lloyd. The Reluctant Apostate: Leaving Jehovah's Witnesses Comes at a Price. JLE Publishing. Kindle Edition:
In the decade or so leading up to 1914, Russell could not help but let his growing uncertainty temper his rhetoric as world events refused to square with his doomsday vision. As 1914 gave way to 1915, he must have known at some level that he was just as guilty of indulging in false prophecy as Miller and Barbour before him. Yet another disappointment was being visited on a new generation, only this time history was consciously being allowed to repeat itself. True, there is no shame in an honest mistake. Russell undoubtedly allowed his enthusiasm to get the better of him. He took a gamble and assumed he would be right where others were wrong, and he lost. But Russell’s approach of masking the extent of his certainty over the 1914 teaching only after its failure was apparent was thoroughly dishonest—and he did his best to ensure future converts would be kept in the dark.
Copies of his Studies in the Scriptures series published from 1915 onward were altered in parts where the passage of time had rendered the text obsolete. These changes were listed in the March 1, 1915, Watch Tower under the heading “Changes in ‘Scripture Studies’”: We call attention to a few slight changes which have been made in four pages of Vol. II. and six pages of Vol. III., “Studies in the Scriptures.” These are all trivial and do not alter the real sense and lesson, but conform to the facts as we have them today. The pages containing these corrections are as follows:
Vol. II., page 77, line 1, “will be the farthest limit,” reads “will see the disintegration.”
Vol. II., page 77, line 6, “will obtain full universal control,” reads “will begin to assume control.”
Vol. II., page 77, lines 16, 17, “end of A.D. 1914,” reads “end of the overthrow.”
Vol. II., page 81, line 9, “can date only from A.D. 1914,” reads “could not precede A.D. 1915.”
Vol. II., page 170, line 16, “at that time they will all be overturned.”
Vol. II., page 221, line 25, “full favor until A.D. 1914,” reads “full favor until after 1915.”
Vol. III., page 94, line 29, “in this end or harvest,” reads “at the end of this harvest.”
Vol. III., page 126, line 12, “at A.D. 1914,” reads “after 1914.”
Vol. III., page 133, line 21, “ere the harvest is fully ended.”
Vol. III., page 228, line 11, “some time before 1914,” reads “very soon after 1914.”
Vol. III., page 228, line 15, “just how long before,” reads “just how long after.”
Vol. III., page 362, line 11, “some time before,” reads “some time near.”
Vol. III., page 364, line 14, “must not only witness,” reads “may not only witness.”
Without even referring to the original texts for which these amendments are intended (I have already listed some of them for you on the previous pages), hopefully it is clear from a cursory glance that what were shrugged off as “a few slight changes” were actually quite comprehensive and significant. Russell was whitewashing his false predictions—especially those related to what he said would happen in (or before) 1914. Rather than humbly hold his hands up and say: “I’m sorry, I got it wrong. The rapture and the end of worldly governments and religion didn’t come about by 1914 as I predicted,” the Pastor could only reach for the eraser.[/quote]
Vuosi 1914 muutettiin vähäksi aikaa vuodeksi 1915, mutta kun mitään ei tapahtunut silloinkaan, palattiin kiltisti vuoteen 1914. Silloin oli edes maailmansota syttynyt.