Rahankerjuuta 1.11.2007 VT:ssä

Lähetä vastaus


Tämän kysymyksen tarkoitus on estää roskapostitusta foorumille.
Hymiöt
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek: :angel: :clap: :crazy: :eh: :problem: :shh: :shifty: :sick: :silent: :think: :thumbdown: :thumbup: :wave: :wtf:

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Rahankerjuuta 1.11.2007 VT:ssä

Re: Rahankerjuuta 1.11.2007 VT:ssä

Kirjoittaja Vieras » 09.05.2008 10:39

Sirpa-Leena ihmetteli että kas kun ei ole levinnyt aivopesurahankeruu.

Kyllä sillä on taipumus levitä.

Mutta lahkolla on sen oma historiastaan noussut konsepti, kun sen Russellin mamma ja pappa eivät pitäneet pienokaistaan kaidalla tiellä...

Scientologit ovat yksi ryhmä jossa otteet ovat tavallaan ruovimpia. Suomessa oli niitä oikeusjuttujakan. olivat painostaneet ottamaan pankkilainoja omaa asunto-osaketta vastaan, rahat olisi helppo maksaa takaisin kun heitin kurssin kehittäisivät kyvyt. (lahko on neuvonut myymään ja antamaan rahat lahkon tarkoituksiin, asuntohan on sen jälkeen tarpeeton kun 1975 tulee maailmanloppu. Valtak. palv. 1974 kesäkuu)

Jäi niin mieleen Scientologien mainos jossain Newsweek tms lehdessä: "...auttamaan löytämään jumalallinen sisimmästäsi". Lahkohan oli omaksunut jotain psykoterapeuttien toimintatapoja.

Jakke tuntuu vain ymmärtävän, että jos miljonääri perustaa rahoilleen yhtiön, niin hän lakkaa olemasta itsekäs ja lakkaa hyötymästä rahoistaan ?

Re: Rahankerjuuta 1.11.2007 VT:ssä

Kirjoittaja Markku Meilo » 08.05.2008 23:35

Guest kirjoitti: Sinne ei ole kovin pitkä matka Helsingistä.
Melko tarkkaan sama matka kuin legendaarinen Pallarin Väinön mökille Pornaisiin.

Re: Rahankerjuuta 1.11.2007 VT:ssä

Kirjoittaja Vieras » 08.05.2008 23:12

Löysin onnekseni tämän toisen ketjun ja sain selvyyttä seuran tavoista hankkia omaisuutta testamentein. Sehän on hyvä tapa kerätä rahaa. Erään nyt jo kuolleen Betelin veljen tonttihan on kunnostettu beteliläisten lomanviettohuvilaksi. Sinne ei ole kovin pitkä matka Helsingistä. Kaikki eivät ehkä tiedäkään tästä paikasta. Onkohan Betelissä paljon kuolleiden huonekaluja, olen joskus miettinyt. Pesistä varmaan kuoritaan kerma päältä, kiinteistöt nähtävästi parannetaan.

Kirjoittaja Vieras » 02.11.2007 10:37

Pieni omaisuus ei aina sujahda edes silmistä pois, siellä Tikkurilan Betelissä on kävijälle joskus pahoiteltu että hyllyssä on kirjoja jotka eivät sinne oikeastaan kuulu, on selitetty että ne on testamentilla tulleita.

Mutta on ollut kirjoituksia siitä että se, oliko V, Leinonen, on kiinteistönvälitysliikkeen pitäjä.

Semmoisen liikkeen kautta avautuu täysin mahdollisuuksin testamentatun asuntokannan käsittely

Kiinteistönvälittäjän toimi oli aikoinaan ilmoituksenvarainen, nykyäänhän edellytyksenä on alan kokeen suorittaminen. Jos liike on vanhempi, se ei ole vaatinut ilmoittajalta kuin pienen leimaveron maksamista.

ps nimetyn henkilön yhteydessä ei saa asiaa käsitellä niin että syyllistyy kunnianloukkaukseen.

ps 2 uskonnollisten tosiasioiden esittäminen ei näytä nostavan kunnianloukkauksen tuntoja, vaikka tosiasiat tekisivät naurunalaiseksi

Kirjoittaja Analysoija » 02.11.2007 04:19

Anonymous kirjoitti:
AchanBeroean kirjoitti:
Oletan ja väitän, että jehovantodistajaseurakunnan vanhimmistossa jollakulla on erikoistehtävänä tunnistaa seurakuntalaisista perheettömät ja lapsettomat ja testamentin saamiseksi näiltä tehdään taustatyötä ja kartoitusta.
Enpä vanhimpanaoloaikani kyllä tämmöseen koskaan törmännyt.
Itse taas törmäsin kierrosvalvojan taholta tällaiseen kannustukseen.

Kirjoittaja Vieras » 02.11.2007 00:37

AchanBeroean kirjoitti:
Oletan ja väitän, että jehovantodistajaseurakunnan vanhimmistossa jollakulla on erikoistehtävänä tunnistaa seurakuntalaisista perheettömät ja lapsettomat ja testamentin saamiseksi näiltä tehdään taustatyötä ja kartoitusta.
Enpä vanhimpanaoloaikani kyllä tämmöseen koskaan törmännyt.

Kirjoittaja Ellen » 02.11.2007 00:06

Jakke kirjoitti:
Se, että jostain ei puhua, ei minun logiikkani mukaan välttämättä todista, että jotain tapahtuu.

Tuo, että lapsettomat testamenttaavat omaisuutensa VT-seuralle jos uskovat sen olevan oikein, on minun mielestäni ihan luonnollista.
Niinpä,niin. Nyt on simmut olleet hiukan ummessa. Miten olisi nuo VT-kytkennät ,joista ei taatusti ole puhuttu ,ynnä monen monituiset muut hellyttävän rehelliset puhumattomat jutut.Kyllä lapsenmielinen saa olla sillä sellaisille on varattu valtakunta. 8)
Noh, tiedän ainakin kaksi lahjoitustonttia, joilla komeilee V-sali. Toinen on aikamiespojan
jäämistöä. Tilalla ollut yksi rakennus muuunnettiin nätiksi kokoontumissaliksi toinen rakennus rapistuu hissukseen. Toinen V-sali on komea kuin kirkko aakeella ,laakeella lahjoitusmaalla. Ovatko lahjoittajat olleet seurakuntalaisia vai muita...en ole kysynyt.
Entäs sitten tuo kenttäpalvelus ?! Sehän on erittäin suunnitelmallisesti toteutettua toimintaa.
Paikkakuntakarttojen ( netistä poimittuja) avullahan jiiteille jaetaan alueet ,joissa sitten pienimmässäkin mökissä käydään tervehdyskäynnillä. Kyllä kai te exät tiedätte nuo asiat paremmin kuin minä. Ette te varmaankaan ihan umpimähkään henkisessä kullankaivuussa puuhastelleet .
Näkemykseni on ,että aktiiviset jiiteet tuntevat ja tietävät paikkakunnan asiat hätkähdyttävän hyvin. Asukkaiden nimet,perhe-ja sukulaissuhteet,koulutus,harrastukset,luonteenlaatu ja "hengellisyys" ynnä muut sivuseikat on taltioituna. Erästä seikkaa kyllä on minulle tähdennetty; jiiteet eivät koskaan juoruile kenestäkään mitään ,eivätkä nimiä mainitse . Hienoa.
Huumorin höystämiä turhan tungettelevia kysymyksiä olen toki itse saanut.

Kirjoittaja AchanBeroean » 01.11.2007 23:11

Jakke kirjoitti:Naimattomuuteen/lapsettomuuteen kehottaminen ja tähän yhdistettynä koulutuksen paheksuminen olisi aika kummallinen tapa saada rahaa kerättyä, saatikka testamentteja, jos se olisi noiden ohjeiden takana. Ansaintamalli ei kertakaikkiaan toimi. Kyllä pitkälle koulutettu insinörtti omaatuntoa lahjoituksilla ostaessaan tuottaa seuralle paremmin kuin kaupan lattioita siivoava tienraivaaja.
Kyllä lapsettomat ovat se todennäköisin lahkolle omaisuutta testamenttaava ryhmä, jos mikä. Ansaintamalli on toimiva, en näe asiassa mitään kummallista, päinvastoin.

Koulutuksessa on se ikävä sivuvaikutus, että koulutetut totuttautuvat ajattelemaan omilla aivoillaan ja ovat taipuvaisia kriittisyyteen. Heitä on vaikeampi huijata. Lahko ei voi kehottaa koulutukseen, koska se helposti menettää kouluja käyneet kokonaan.

Lahkolle ihanteellinen tapaus on kouluja käymätön, ammatillisesti miten kuten sinnittelevä henkilö, jolle lahko voi tuottaa onnistumisen elämyksiä, kun saa valtakunnansalille vetää kauluspaidan päälleen ja kaulaan kravatin.

Jos lahko saa tuollaisia henkilöitä houkuteltua naimattomuuden armolahjaan, saa lahko heistä kaiken. Heidän eläessään heidän vapaa-aikansa erilaisena lahkotyönä, heidän sielunsa ja mielensä, heidän rahalahjoituksensa. Ja kun he kuolevat vanhuuteen, heidän koko omaisuutensa testamentilla. He ovat täydellisiä lahkolaisia, sillä heillä ei ole muuta kuin lahko.

Heitä on Suomessakin tuhansia ja taas tuhansia. Itsekin tunnen entisistä jehovantodistajaseurakunnistani lukuisia tuollaisia ikuisia vanhapoikia ja piikoja, jotka ovat lahkon kannalta kuin säästöpossuja.

Kirjoittaja Jakke » 01.11.2007 22:47

AchanBeroean kirjoitti:
Eikö asiasta jo ole kylliksi todisteita, kun Herrick Åberg on kirjannut erään herkullisen tapauksen kirjaansa yli 30 vuotta sitten?

Eikö jo ole tullut selväksi, ettei lahko pidä ääntä testamenttien laatimisesta tai perunkirjoituksista? Niistä tietää vain muutama ko. salassa pidettäviin tehtäviin vihitty lahkotyöntekijä ja vainaja ei ainakaan perunkirjoituksestaan lavertele.

Tulee muistaa, että lahkossa on paljon yksinäisiä ja lapsettomia ja lahko suosittelee naimattomuutta elämäntavaksi, jossa henkilö voi omistaa koko elämänsä Vartiotorni-seuralle ja toki maalliset jäämistönsäkin.

Lahko ei missään nimessä suosittele naimattomuutta pyyteettömästi, sillä se liittää ajatukseen aina suuremmat mahdollisuudet lehdenmyyntiin. Olisiko sanomattakin selvää, että testamenttiasia on jo lahkon yli 120-vuotisen historian kautta tullut kokemusperäisesti selväksi:
a) vanhemmat testamenttaavat omaisuutensa lapsilleen, eivät helposti Vartiotorni-seuralle (monissa maissa kuten Suomessa lapset saavat ainakin lakiosan eli ½ omaisuudesta)
b) lapsettomat testamenttaavat omaisuutensa mieluummin Vartiotorni-seuralle kuin verottajalle, jos uskovat Vartiotorni-seuran jumalallisuuteen
Åbergin kirjaan en valitettavasti ole tutustunut, mutta hyvä jos edes siellä on jotain dokumentoitukin. Pitänee perehtyä teokseen.

Naimattomuuteen/lapsettomuuteen kehottaminen ja tähän yhdistettynä koulutuksen paheksuminen olisi aika kummallinen tapa saada rahaa kerättyä, saatikka testamentteja, jos se olisi noiden ohjeiden takana. Ansaintamalli ei kertakaikkiaan toimi. Kyllä pitkälle koulutettu insinörtti omaatuntoa lahjoituksilla ostaessaan tuottaa seuralle paremmin kuin kaupan lattioita siivoava tienraivaaja.

Testamenttien käsittely tai perunkirjoitusten pitäminen kuuluu tuskin missään kovin julkisten asioiden piiriin. Se, että jostain ei puhua, ei minun logiikkani mukaan välttämättä todista, että jotain tapahtuu. En nyt ihan tarkkaan tunne lakipykäliä, mutta ei VT-seurakaan ihan mielivaltaisesti voi kenenkään pesiä jakaa. On siinä viranomaisillakin vähän sanomista.

Tuo, että lapsettomat testamenttaavat omaisuutensa VT-seuralle jos uskovat sen olevan oikein, on minun mielestäni ihan luonnollista. Jos minulla olisi suuri omaisuus, voisin hyvinkin kuvitella testamenttaavani jonkin osan siitä tärkeäksi kokemalleni järjestölle. Testamentin kerjääminen tai siihen painostamalla vaikuttaminen on tietenkin väärin.

Edit: lisätty pari lausetta

Kirjoittaja AchanBeroean » 01.11.2007 21:19

Jakke kirjoitti:Kovia väitteitä, joita en itse viitsisi ääneen lausua ilman vakuuttavia todisteita. Ei mitään henkilökohtaista veli AB:ta kohtaan, mutta mielestäni tämän tyyppiset heitot syövät keskustelupalstan ja varsinkin väitteen esittäjän uskottavuutta muissakin asioissa.
Eikö asiasta jo ole kylliksi todisteita, kun Herrick Åberg on kirjannut erään herkullisen tapauksen kirjaansa yli 30 vuotta sitten?

Eikö jo ole tullut selväksi, ettei lahko pidä ääntä testamenttien laatimisesta tai perunkirjoituksista? Niistä tietää vain muutama ko. salassa pidettäviin tehtäviin vihitty lahkotyöntekijä ja vainaja ei ainakaan perunkirjoituksestaan lavertele.

Tulee muistaa, että lahkossa on paljon yksinäisiä ja lapsettomia ja lahko suosittelee naimattomuutta elämäntavaksi, jossa henkilö voi omistaa koko elämänsä Vartiotorni-seuralle ja toki maalliset jäämistönsäkin.

Lahko ei missään nimessä suosittele naimattomuutta pyyteettömästi, sillä se liittää ajatukseen aina suuremmat mahdollisuudet lehdenmyyntiin. Olisiko sanomattakin selvää, että testamenttiasia on jo lahkon yli 120-vuotisen historian kautta tullut kokemusperäisesti selväksi:
a) vanhemmat testamenttaavat omaisuutensa lapsilleen, eivät helposti Vartiotorni-seuralle (monissa maissa kuten Suomessa lapset saavat ainakin lakiosan eli ½ omaisuudesta)
b) lapsettomat testamenttaavat omaisuutensa mieluummin Vartiotorni-seuralle kuin verottajalle, jos uskovat Vartiotorni-seuran jumalallisuuteen
*** w05 15/7 s. 8 Naimattomia ja tyytyväisiä Jehovan palveluksessa ***

”Apuni tulee Jehovalta”

Naimattomia ja tyytyväisiä Jehovan palveluksessa

”MONET meistä ovat täysin onnellisia, vaikka emme olekaan naimisissa”, sanoi muuan espanjalainen kristitty nainen. Mistä hänen tyytyväisyytensä johtuu? ”Meistä on mukavaa olla vapaita monista huolista ja palvella Jumalaamme Jehovaa täysipainoisemmin.”

Nämä ajatukset ovat sopusoinnussa sen kanssa, mitä Jumalan sana sanoo naimattomuudesta. Kun apostoli Paavali käsitteli avioliittoon liittyviä asioita, hän antoi Jumalan hengen ohjauksessa seuraavan neuvon: ”Sanon nyt naimattomille ja leskille: heille on hyvä, että pysyvät sellaisina kuin minäkin.” Paavali itse ei ollut naimisissa. Mutta mistä syystä hän suositteli naimattomuutta? Hän osoitti, että naimisissa oleva on jakautunut, kun taas naimaton mies tai nainen on ”huolissaan Herran asioista”. (1. Korinttilaisille 7:8, 32–34.) Naimattoman tekee onnelliseksi ja tyytyväiseksi ensi sijassa Jehovan palveleminen.



*** w02 15/3 s. 28 Voit voittaa yksinäisyyden ***

Meidän täytyy varoa myös, ettei yksinäisyys aja meitä solmimaan epäviisasta suhdetta. Olisi todella surullista, jos halu avioitua saisi meidät esimerkiksi sulkemaan silmämme niiltä monilta ongelmilta, joita seuraa avioitumisesta ei-uskovan kanssa, ja erityisesti Raamatun neuvolta välttää sellaista iestä (2. Korinttilaisille 6:14). Muuan eronnut kristitty nainen sanoi: ”Yksi asia on paljon pahempi kuin naimattomuus. Se että on naimisissa väärän ihmisen kanssa.”



*** w96 15/10 s. 13 kpl 17-19 Naimattomuus suo mahdollisuuden toimia huomiota hajottamatta ***

17 Naimattomat voivat yleensä vapaammin omistaa aikaa Jehovan palvelukseen, mikä antaa heille mahdollisuuden kasvattaa hengellisyyttään ja laajentaa sananpalvelustaan. He voivat käyttää enemmän aikaa henkilökohtaiseen tutkimiseen ja mietiskelemiseen. Naimattomat kristityt voivat usein sovittaa Raamatun lukemisen aikatauluunsa helpommin kuin naimisissa olevat. He voivat valmistautua paremmin kokouksiin ja kenttäpalvelukseen. Kaikki tämä koituu heidän ’henkilökohtaiseksi edukseen’. (1. Korinttilaisille 7:35.)

18 Moni naimaton veli, joka palvelee jo avustavana palvelijana, on vapaa sanomaan Jehovalle: ”Tässä minä olen! Lähetä minut.” (Jesaja 6:8.) He voivat anoa palvelijoiden valmennuskouluun, joka on tarkoitettu niille naimattomille avustaville palvelijoille ja vanhimmille, jotka ovat vapaita palvelemaan siellä, missä heitä erityisesti tarvitaan. Nekin naimattomat veljet, jotka eivät ole vapaita lähtemään seurakunnastaan, voivat tarjoutua palvelemaan veljiään avustavina palvelijoina tai vanhimpina. (Filippiläisille 2:20–23.)

19 Naimattomat sisaret, joilla ei ole päänään ihmistä jonka kanssa neuvotella ja jolle uskoutua, saattavat olla taipuvaisempia ’heittämään taakkansa Jehovalle’ (Psalmit 55:22; 1. Korinttilaisille 11:3). Tämä on erityisen tärkeää sisarille, jotka ovat naimattomia rakkaudesta Jehovaan. Jos he menevät aikanaan naimisiin, se tapahtuu ”vain Herrassa”, toisin sanoen vain jonkun Jehovalle vihkiytyneen kanssa (1. Korinttilaisille 7:39). Vanhimmat ovat kiitollisia siitä, että heidän seurakunnassaan on naimattomia sisaria; usein nämä käyvät sairaiden ja vanhusten luona ja auttavat heitä. Tämä tuottaa onnellisuutta kaikille osapuolille. (Apostolien teot 20:35.)



*** w95 15/6 s. 30 Naimattomuus taloudellisesti vaikeina aikoina ***

Tulevaisuuden turva

Monet etsivät vaikeina aikoina turvaa avioliitosta ajatellen sen suojaavan taloudellisilta vaikeuksilta tulevaisuudessa. Joissakin velkojen rasittamissa maissa vanhuksia tuetaan vain vähän, jos lainkaan. Siksi vanhemmat luottavat tavallisesti siihen, että heidän perheensä, ja varsinkin heidän lapsensa, elättävät heitä, kun he ovat vanhoja. Naimattomia miehiä ja naisia painostetaan siksi usein menemään naimisiin ja hankkimaan lapsia, vaikka heidän taloudellinen tilanteensa olisikin epävakaa.

Avioliitto ja lapset eivät kuitenkaan takaa turvallista tulevaisuutta. Jotkut maailmalliset lapset eivät halua huolehtia iäkkäistä vanhemmistaan, ja toiset eivät pysty huolehtimaan heistä, kun taas toiset kuolevat ennen vanhempiaan. Kristityt etsivät turvallisuutta pääasiassa muualta, sillä he muistavat Jumalan lupauksen: ”En missään tapauksessa jätä sinua enkä suinkaan hylkää sinua.” (Heprealaisille 13:5.)



*** w93 15/1 s. 31 Lukijoiden kysymyksiä ***

Jotkut, joilla on ollut hyvin voimakas halu avioitua, ovat antaneet siitä tulla suurimman huolenaiheensa. He ovat jopa menneet niin pitkälle, että ovat etsineet puolisoa lähettämällä ilmoituksia sanomalehtiin. Mutta miten paljon parempi onkaan kiinnittää enemmän huomiota sen arvostamiseen, mitä hyötyä naimattomana vietetystä ajasta voi olla. (Ks. kirjoituksia ”Naimattomia, silti täysikelpoisia Jumalan palvelukseen” ja ”Naimattomuus — antoisa elämäntapa” Vartiotornista 15.11.1987 sekä kirjoitusta ”Onko avioliitto ainoa onnellisuuden avain?” Vartiotornista 15.5.1992.)

Rukoile Jehovaa voidaksesi naimattomana ollessasi ilmaista kestävyyttä (Filippiläisille 4:6, 7, 13). Monet naimattomat kristityt ovat havainneet, että käyttämällä aikaansa Jumalan sanan tutkimiseen ja miettimiseen sekä kristillisissä kokouksissa käymiseen ja niihin osallistumiseen he ovat saaneet lisää ”virvoitusta sielulleen”, kuten Jeesus seuraajilleen lupasi (Matteus 11:28–30). Tämä on auttanut heitä edistymään hengellisesti, minkä ansiosta he tulevat olemaan parempia aviomiehiä ja -vaimoja, jos he aikanaan löytävät sopivan puolison.



*** w92 15/5 s. 18-19 Todellinen onnellisuus Jehovan palvelemisessa ***

Naimattomuuden etuja

16 Johtuupa kristityn naimattomuus hänen omasta päätöksestään tai olosuhteiden pakosta, naimattomuus tuo tullessaan monia henkilökohtaisia etuja. Naimattomilla on yleensä enemmän aikaa Jumalan sanan tutkimiseen ja sen mietiskelyyn. Jos he käyttävät tätä hyödykseen, heidän hengellisyytensä syvenee. Koska heillä ei ole aviopuolisoa jakamassa heidän ongelmiaan, monet oppivat turvautumaan enemmän Jehovaan ja etsimään hänen ohjaustaan kaikessa (Psalmi 37:5). Tämä auttaa saamaan läheisemmän suhteen Jehovaan



*** w87 15/11 s. 11 kpl 8-9 Naimattomia, silti täysikelpoisia Jumalan palvelukseen ***

Todellisuudessa naimattomuus suo suuremman henkilökohtaisen vapauden ja aikaa sananpalvelukseen. Suositellessaan naimattomuutta Paavali sanoi: ”Tahdon tosiaankin teidän olevan vailla huolta. Naimaton mies on huolissaan Herran asioista, kuinka hän saisi Herran hyväksynnän. – – Edelleen, naimaton nainen ja neitsyt on huolissaan Herran asioista.” (1. Korinttolaisille 7:32–34) Tämä soveltuu naimattomiin kristittyihin ja sellaisiin, jotka ovat olleet naimisissa mutta joiden olosuhteet ovat muuttuneet, niin että he ovat palanneet naimattomuuden tilaan. – Matteus 19:9; Roomalaisille 7:2, 3.

9 Fyysisen, henkisen ja hengellisen kypsyyden saavuttaminen tekee ihmisen täysikelpoiseksi Jumalan palvelukseen. Jeesus Kristus ei tarvinnut aviopuolisoa ollakseen täysikelpoinen asemaansa Jumalan tärkeimpänä sananpalvelijana ja sinä, jonka välityksellä annettaisiin lunnaat. (Matteus 20:28) Naimattomana Jeesus oli vapaa keskittämään kaikki voimansa sananpalvelukseensa. Hänen naimattomuudentilansa erosi jyrkästi juutalaisten käytännöstä, jossa korostettiin avioliittoa ja lapsia. Siitä huolimatta Jeesus oli täysin kykenevä saattamaan Jumalalta saamansa työn päätökseen. (Luukas 3:23; Johannes 17:3, 4) Naimattomana oleminen ei siis tee ihmisestä vaillinaista, vajaakelpoista kristilliseen palvelukseen.



*** w85 15/9 s. 20-21 Avustavat palvelijat – säilyttäkää hyvä asema! ***

Naimattomuus ja avioliitto

4 Haastatelluista avustavista palvelijoista hieman yli 10 prosenttia on yhä naimattomia. Näin he ovat vapaita eräistä vastuista, jotka ovat yleisiä niille lähes 90 prosentille, jotka ovat naimisissa. Naimattomien veljien on kuitenkin varottava käyttämästä tätä vapauttaan vain sellaisten henkilökohtaisten asioiden kuin liiallisen huvittelun tai seuranpidon tavoitteluun. Heidän ei tulisi myöskään sallia luonnollisen avioitumishalun nousta kaikkia muita elämänsä asioita tärkeämmäksi. (Matteus 6:33) Heidän ei tulisi myöskään antaa avioituneiden ystäviensä painostaa heitä solmimaan hätäistä tai epäviisasta avioliittoa. Ja varmasti kristityt, jotka välittävät toisistaan, kunnioittavat naimattomien uskovien tovereittensa asemaa ja kannustavat heitä käyttämään hyväkseen suurempaa vapauttaan ja omistamaan enemmän aikaa teokraattisiin toimiin, mahdollisesti ryhtymään kokoajanpalvelukseen.



*** w82 15/9 s. 11 kpl 6 Naimattomuuden suomat edut ja mahdollisuudet ***

6 Ne, jotka ’tekevät tilaa tälle lahjalle’, eivät ole välttämättä ihmisiä, joiden tunneperäisessä rakenteessa on ’erikoislahja’, jonka vuoksi vastakkainen sukupuoli ei enää viehätä heitä. Nämä eivät ole tehneet mitään naimattomuuslupausta, ikään kuin he eivät koskaan aikoisi mennä naimisiin, mutta he ovat ’päättäneet’ sydämessään onnistua naimattomuuden tilassaan. (1. Korinttolaisille 7:37) He ovat punninneet sydämessään naimattomuuden etuja. Tämän ’todistuksen’ perusteella heidän sydämensä vähitellen ’päättää’ eli ’ratkaisee’ naimattomuuden ”lahjaksi” ja he ’tekevät sille tilaa’. – 1. Korinttolaisille 7:38.



*** w77 1/8 s. 344 kpl 2 Naimattomuus voi olla antoisaa ***

Vasta noin 4000 vuotta ensimmäisen avioliiton jälkeen osoitettiin naimattomuus paremmaksi eräille miehille ja naisille. Siihen aikaan alkoi uusi aikakausi, kristillinen aikakausi. Sen tuomat muutokset vaikuttivat myös siihen naimattomuutta ja avioliittoa koskevaan näkemykseen, joka oli kauan vallinnut israelilaisten keskuudessa vanhan lakiliittojärjestelyn alaisuudessa. Kun kristillisyyden perustaja Jeesus vastasi avioeroa koskevaan kysymykseen, niin hän teki selväksi, että hänen opetuslastensa keskuudessa asetettaisiin ennalleen Jumalan alkuperäinen mittapuu avioliiton suhteen. Moniavioisuus ja avioero muilla perusteilla kuin aviollisen uskottomuuden tähden kuuluivat menneisyyteen. – Matt. 19:4–9

Kirjoittaja Jakke » 01.11.2007 20:33

AchanBeroean kirjoitti: Itse uskon, että testamenttien varmistaminen on lahkon kannalta johdettua, johdonmukaista ja tavoitteellista toimintaa, jota ei suinkaan jätetä sattuman tai yksittäisten vanhinten kiinnostuksen varaan.

Oletan ja väitän, että jehovantodistajaseurakunnan vanhimmistossa jollakulla on erikoistehtävänä tunnistaa seurakuntalaisista perheettömät ja lapsettomat ja testamentin saamiseksi näiltä tehdään taustatyötä ja kartoitusta.

Eihän lahko jätä Vartiotorni-lehtienkään myyntityötä sattuman varaan vaan johtaa toimintaa, siten että lehdenmyyntityö luistaa. En usko, että testamentit rahallisesti tärkeänä poikkeaisivat oleellisesti lehdenmyyntityöstä.
Kovia väitteitä, joita en itse viitsisi ääneen lausua ilman vakuuttavia todisteita. Ei mitään henkilökohtaista veli AB:ta kohtaan, mutta mielestäni tämän tyyppiset heitot syövät keskustelupalstan ja varsinkin väitteen esittäjän uskottavuutta muissakin asioissa.

En toki väitä, että olisit tässä asiassa ehdottomasti väärässäkään.

Kirjoittaja AchanBeroean » 01.11.2007 19:05

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Herrick Åbergin kirjassahan paljastuu oliko se juankoskelaisen apteekkarin vanhuudenheikkona lahkolle tekemä testamentti omaisille yllätykseksi.
Mikä tämä juankoskelaisen apteekkarin juttu on? Ei juuri nyt pääse käsiksi tuohon kirjaan :)
Linkin http://www.veljesseura.org/tiedostot/30.pdf takaa avautuvan Adobe Acrobat -tiedoston sivulla 16 on ote kirjasta Joroisten apteekkarin jutusta.

Kirjoittaja AchanBeroean » 01.11.2007 19:00

Jakke kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Ei ole harvinainen käsitys, että lähkolaiset kulkevat vanhusten ja ikäheikkojen luona sekä mielellään teetättäisivät testamentin.
Ei ole harvinainen käsitys joo, enkä epäile, etteikö sitä jossakin olisi tapahtunutkin. Uskoisin kuitenkin, että sellainen on lähinnä joidenkin harvinaisen kieroutuneiden vanhinten harrastamaa toimintaa, eikä suinkaan mikään yleinen käytäntö.

Itse en n. 15v julistajana ollessani törmännyt yhteenkään tällaiseen tapaukseen niissä kolmessa seurakunnassa joissa olin.
Itse uskon, että testamenttien varmistaminen on lahkon kannalta johdettua, johdonmukaista ja tavoitteellista toimintaa, jota ei suinkaan jätetä sattuman tai yksittäisten vanhinten kiinnostuksen varaan.

Oletan ja väitän, että jehovantodistajaseurakunnan vanhimmistossa jollakulla on erikoistehtävänä tunnistaa seurakuntalaisista perheettömät ja lapsettomat ja testamentin saamiseksi näiltä tehdään taustatyötä ja kartoitusta.

Eihän lahko jätä Vartiotorni-lehtienkään myyntityötä sattuman varaan vaan johtaa toimintaa, siten että lehdenmyyntityö luistaa. En usko, että testamentit rahallisesti tärkeänä poikkeaisivat oleellisesti lehdenmyyntityöstä.

Kirjoittaja Jakke » 01.11.2007 15:49

Anonymous kirjoitti:
Ei ole harvinainen käsitys, että lähkolaiset kulkevat vanhusten ja ikäheikkojen luona sekä mielellään teetättäisivät testamentin.
Ei ole harvinainen käsitys joo, enkä epäile, etteikö sitä jossakin olisi tapahtunutkin. Uskoisin kuitenkin, että sellainen on lähinnä joidenkin harvinaisen kieroutuneiden vanhinten harrastamaa toimintaa, eikä suinkaan mikään yleinen käytäntö.

Itse en n. 15v julistajana ollessani törmännyt yhteenkään tällaiseen tapaukseen niissä kolmessa seurakunnassa joissa olin.

Kirjoittaja Vieras » 01.11.2007 15:00

Anonymous kirjoitti:Herrick Åbergin kirjassahan paljastuu oliko se juankoskelaisen apteekkarin vanhuudenheikkona lahkolle tekemä testamentti omaisille yllätykseksi.
Mikä tämä juankoskelaisen apteekkarin juttu on? Ei juuri nyt pääse käsiksi tuohon kirjaan :)

Ylös