Mitä tilalle?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Sen ohella, että entisten jehovantodistajien mainitaan levittelevän valheita, esittävät jehovantodistajiksi miellettävät henkilöt usein kysymyksen moraalisesta vastuusta, malliin 'mitä sitten tilalle'.

Olen useammankin kerran kysynyt mihin tällainen 'vaatimus' perustuu, mutta en ole saanut asiallista vastausta. Minusta tuollainen asenne on perusteeton, etenkin silloin kun kyseessä on Vt-seuran näkemyksenä esitetyn virheellisen väittämän kumoaminen (ja usein vielä seuran omalla materiaalilla). Ellei noita virheellisiä väittämiä olisi, ei olisi myöskään tarvetta niiden oikaisemiseen.

Jos mahdollista, niin vielä omituisempaan valoon tämä vaade joutuu kun katsoo tätä asennetta, joka heidän on omaksuttava Vt-seuran taholta:

”Kun ihmiset ovat suuressa vaarassa taholta, jota he eivät epäile, tai kun heitä johtavat harhaan ne, joita he pitävät ystävinään, niin onko heidän varoittamisensa epäystävällistä? He saattavat mieluummin olla uskomatta varoitusta. Voivatpa he loukkaantuakin siitä. Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)

Kuinkahan moni jehovantodistaja huomaa ylimielisen ja -vertaisen asenteen, johon Vt-seura heitä kasvattaa? Ainakaan minä huomasin tuon jt-aikaisen ominaisuuden itsessäni vasta kun sain tilit selvitettyä Vt-seuran kanssa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Joskus kauan aikaa sitten kun keskustelun vanhempieni kanssa uskonnosta, törmäsin tähän "Mitä tilalle?" väitteeseen. Väite yleensä esitetään mahtipontiseen sävyyn:

"Jehovan palvonta on ainoa asia jossa elämänsä voi käyttää hyödyllisesti. Jos ei olisi Jehovan palvonnassa, niin mitä sitten olisi? Ei mitään."

Tässä on montakin ajatusvirhettä. Aloitetaanpa analysointi:

1. Ainoa asia
Vartiotornin lehtimyynti ei todellakaan ole "ainoa asia" jossa elämänsä käyttää 'hyödyllisesti'. Itseasiassa se ei edes ole hyödyllistä, kun asiaa tarkastelee hieman lähemmin. Sehän on vain uusien lehtimyyjien värväämistät. Eikö enemmän hyödyllisiä asioita olisi mm. perheen kanssa oleminen, hyväntekeväisyys tai vaikka uusien syöpälääkkeiden tutkiminen?
2. Jos ei ole JT, ei ole mitään
Koko ajatus on jo täysin absurdi. Maailmassa elää yli 6 miljardia ihmistä, ja Jehovan todistajia on vain muutama miljoona. Ilmeisesti suurimmalla osalla ei elämässä ole mitään? En pitäisi tätä edes mahdollisena.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Re: Mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Markku Meilo kirjoitti: ”Kun ihmiset ovat suuressa vaarassa taholta, jota he eivät epäile, tai kun heitä johtavat harhaan ne, joita he pitävät ystävinään, niin onko heidän varoittamisensa epäystävällistä? He saattavat mieluummin olla uskomatta varoitusta. Voivatpa he loukkaantuakin siitä. Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)
Hauska lainaus Vartiotornin kulta-ajalta. Seurahan tarkoittaa tässä todennäköisesti sitä, että he ovat ainoa taho jota ei tarvitse epäillä, koska eihän Ainoan Oikean Totuuden maanpäällinen osa voi johtaa harhaan. :roll:
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mitä tilalle

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Room. 12 kertoo Paavalin näkemyksen "järjellisestä" jumalanpalveluksesta. Jakeesta 2 lähtee sitten esitys siitä, mitä hän tällä palvonnalla tarkoittaa (KR 33/38 )

Ei tietenkään se, joka on joutunut eksyksiin voi enää jouta eksyksiin. Usein vain eksyksissä oleva ei itsekään tiedä, missä on. Kas tässä pulma.

Mitäpä tilalle: Ihan jo maallisestikin opetetaan, että eksyksissä olevan tilanteensa huomattuaan, on syytä pysähtyä niille sijoilleen ja pitää kohtuullinen tuumaustauko. Sopineen muuhunkin eksymiseen.
tikaram
Viestit: 148
Liittynyt: 28.04.2007 14:40

Viesti Kirjoittaja tikaram »

Tilalle voi esimerkiksi perustaa perheen. Ei ole lapsen syntymän jälkeen tarvinnut valittaa, että on tylsää ja elämä on merkityksetöntä :lol: . Ei minun elämäni tarkoitus ole vt:n jälkeen sen monimutkaisempaa.

Meilon tavoin huomasin asennevammani vasta lähtöni jälkeen. Emme jaksaneet lakata ihmettelemästä, miten juuri meillä voi olla totuus!

Voihan se olla "papukaijaksi" kasvaneille vaikea yhtäkkiä ajatella omilla aivoillaan ja tehdä juuri niitä asioita, mistä nauttii ja missä on hyvä. Helpompi on olla lähtemättä järkeillen, ettei minulla ole "mitään tilalle".
Lopulta, kummasti vaan pois ajelehtivat keksivät muuta tekemistä seurakunnan tarjoaman kokousten ja kenttäilyn sijaan.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kuten osasta vastauksista onkin jo selvinnyt, voi vain ihmetellä sitä miksi tilalle tulisi olla jotain. Ehkä tuo asenne osittain juontuu ihmisen täydellisestä mielenhallinnassa rypemisestä. Siinä kun ei tule mieleenkään, että asioista voisi ottaa itse selvää, ja löytää sellaisen ratkaisun johon on itse tyytyväinen.

Omatoimisuus ja itsenäisyys hirvittävät. Ja miksipä eivät hirvittäisi, juuri tuohonhan vartiotorniseura pyrkii kaikilla "karta riippumatonta asennetta"-kampanjoinneillaan (vai mikä tuo viime vuoden teema olikaan..?).
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Aaac
Viestit: 1644
Liittynyt: 28.04.2007 15:11

Kenen luokse?

Viesti Kirjoittaja Aaac »

JT:lle voi "lyödä luun kurkkuun" helposti, jos hän kysyy: Minne sitten?

Plaraa Raamatusta kohta, jossa opetuslapset kysyvät Jeesukselta: Kenen luokse sitten menisimme, ellemme sinun luoksesi.

Raamatussa ei siis kysytä, mihin järjestöön pitäisi kuulua, vaan kenen luokse pitäisi mennä. Vastaus on: Jeesuksen luo.

Itse olen agnostikko, mutta tuon raamatunpaikan lukeminen voi avata jehovantodistajan silmät.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Markku Meilo kirjoitti: 'mitä sitten tilalle'.
Johanneksen Pojalle taidettiinkin vastata, että Jehovan todistajien käsityksiin voi uskoa ihan täysin yksityisesti.

Jos ikävä tulee, niin voi lähteä puhumaan oville Raamatusta tai vaikka ottaa nippu jehovalehtiä mukaan. Tai vaikka uutislehti satasen. Jehovien kokouksiinkin pääsee, usein. Voi lukea kirjantutkiskeluaineiston, lehdet, alleviivailla niitä ja lukea Raamattua kolme lukua viikottain. Kuka estää.

Tai sitten voi käyttää saman ajan mielekkäämmin muussa vapaaehtoistyössä.

Nyt esimerkiksi kartoitetaan koko Euroopan tärkeät lintualueet. Kartalta katsoen Suomi on maa, jossa on vähän populaa, mutta paljon aluetta, siispä Suomen mittaamattomia korpimaita samoamaan. Työ ei lopu.

Minulla on luonnonsuojelutyötä loputtomasti tarjolla. Minusta on perin turhauttavaa, että samalla kun toiset tuhoavat luontoa, toiset raatavat sen suojelemisen eteen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kenen luokse?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Aaac kirjoitti:JT:lle voi "lyödä luun kurkkuun" helposti, jos hän kysyy: Minne sitten?

Plaraa Raamatusta kohta, jossa opetuslapset kysyvät Jeesukselta: Kenen luokse sitten menisimme, ellemme sinun luoksesi.

Raamatussa ei siis kysytä, mihin järjestöön pitäisi kuulua, vaan kenen luokse pitäisi mennä. Vastaus on: Jeesuksen luo.

Itse olen agnostikko, mutta tuon raamatunpaikan lukeminen voi avata jehovantodistajan silmät.
Täsähän tämä: Joh. 6:68
"Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;" ja pistetää luita lisää:

Apt 1:8 "vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka". Kenen todistajia siis: Jeesuksen.

Oletteko te Jeesuksen todistajia? Ja mikäs se tämän vuoden konventtiaihe onkaan? No, minkä johtopäätöksen voitte tästä tehdä?

Näitähän riittää mennen tullen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lehtiveli kirjoitti:Vartiotornin lehtimyynti ei todellakaan ole "ainoa asia" jossa elämänsä käyttää 'hyödyllisesti'. Itseasiassa se ei edes ole hyödyllistä, kun asiaa tarkastelee hieman lähemmin. Sehän on vain uusien lehtimyyjien värväämistät. Eikö enemmän hyödyllisiä asioita olisi mm. perheen kanssa oleminen, hyväntekeväisyys tai vaikka uusien syöpälääkkeiden tutkiminen?
En edelleenkään ole nähnyt ensimmäistäkään mainintaa sellaisesta yleisesti positiiviseksi katsottavasta piirteestä, joka esiintyisi ainoastaan Vt-seuran yhteydessä. Käännytystyä länsimaissa on täysin tehotonta ja ovien kolkuttelu on jo kääntynyt itseään vastaan. Vaikka USA luetaan länsimaihin, niin uskonnollisessa mielessä se eroaa Euroopasta hyvin paljon. Kun ohjeet tulevat USA:sta ja sikäläisistä lähtökohdista, niin alamäki jatkuu. Itse asiassa Vt-seuran ohjeita orjallisesti noudattamalla henkilö asettaa itsensä 'kivikauden' tasolle, jättämällä kouluttautumisen. Etenkin sellaisissa tapauksissa, joissa henkilöllä olisi edellytyksiä.
Maailmassa elää yli 6 miljardia ihmistä, ja Jehovan todistajia on vain muutama miljoona. Ilmeisesti suurimmalla osalla ei elämässä ole mitään? En pitäisi tätä edes mahdollisena.
Vt-seuran jäsenistö on nyt noin promille maapallon väestä, aiemmin vähemmän. Mitä Vt-seura on olemassaolonsa aikana saanut aikaan? Lukuisan määrän tyhjiä lupauksia, turhaa ponnistelua, kärsimystä ja ennenaikaista kuolemaa.

Ainoa positiiviseksi luokiteltava aikaansaannos, jonka olen nähnyt mainitun, on tiettyjen kansalaisoikeuksien edistyminen USA:ssa ja Kanadassa. Toisaalta se hinta, jonka Vt-seuran jäsenet maksoivat känkkäränkkäämisestään on myös melkoinen. Minä en saa mieleeni ensimmäistäkään asiaa, jonka Vt-seura olisi tuolloin aikaansaanut puhumalla.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Re: Kenen luokse?

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Aaac kirjoitti: Plaraa Raamatusta kohta, jossa opetuslapset kysyvät Jeesukselta: Kenen luokse sitten menisimme, ellemme sinun luoksesi.

Raamatussa ei siis kysytä, mihin järjestöön pitäisi kuulua, vaan kenen luokse pitäisi mennä. Vastaus on: Jeesuksen luo.
Aivan! Vartiotorniseura nostaa itsensä Jeesuksen tasolle, tai oikeastaan ylikin.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kenen luokse?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Marilyn kirjoitti:Aivan! Vartiotorniseura nostaa itsensä Jeesuksen tasolle, tai oikeastaan ylikin.
Tähän on tultu. Russelin aikoihin Jeesus oli selvästi enemmän etualalla ja Rutherford vaihtoi Jeesuksen Jehovaan. Siitäkin huolimatta Jeesusta palvottiin vielä 1950-luvulle, jolloin terminologia muuttui. UMK:takin oli muutettava Hebr. 1:6 kohdalla 'worship'-sana korvattiin obeisance-sanalla. Edelleenkin Vt-seuran peruskirjan mukaan palvotaan Jeesusta, mutta se osa peruskirjaa ohitetaan lainauksissa valikoivalla tyylillä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Astrologi
Viestit: 166
Liittynyt: 30.04.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja Astrologi »

Jehovan todistajat esittävät aina tämän kysymyksen "mitä meillä sitten olisi, jos jättäisimme totuuden" tai "minne me menisimme" tms. koska se on ulkoaopeteltu ja -syötetty lause. Tämä on juuri niitä apteekinhylly-vastauksia, joiden pohjimmainen tarkoitus on ajatuksen pysäyttäminen.

Jehovan todistajan ei tarvitse eikä saa alkaa miettimään mitään vaihtoehtoja, sillä se voisi tietysti olla kohtalokasta. Hänelle on siksi "ylhäältä annettu" tämä vastaus, jolla hän voi toistaa opetuslasten ajatusta ja siten perustella ehkä itselleenkin, että vaihtoehtoja ei ole. Syvempää tarkastelua tämä kysymys ei kestä, mutta todistajan oletetaan tässä vaiheessa päättäneen jo keskustelun. :wink:
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Astrologi kirjoitti:Jehovan todistajan ei tarvitse eikä saa alkaa miettimään mitään vaihtoehtoja, sillä se voisi tietysti olla kohtalokasta. Hänelle on siksi "ylhäältä annettu" tämä vastaus, jolla hän voi toistaa opetuslasten ajatusta ja siten perustella ehkä itselleenkin, että vaihtoehtoja ei ole.
Jehovantodistajan mieli on hengellisten asioiden suhteen pohjimmiltaan tietokoneohjelmaan verrattavissa oleva asiantuntijajärjestelmä, jonka tietokantaan on tallennettu automaattiset vastaukset yleisimpiin kuviteltavissa oleviin kysymyksiin.

Ja mikäli joku sattuu esittämään kysymyksen, johon järjestelmässä ei ole automaattista vastausta, on siihenkin opittu "turvallinen" vastaus: selvitän asian ja tulen käymään uudestaan. "Rakkaudellisest paimenet" sitten vaikka salilla puhuvat asian parhain päin. Jos tämän jälkeen tuntuu epävarmalta, niin uusintakäyntiä ei ehkä tulekaan...
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Viimeisenä vaiheena JT kuvioista irrottautumisessani oli juuri, mitä tilalle, tapainen pohdiskelu. Päädyin kuitenkin johtopäätökseen, ettei JT kuvioista lähteminen oikeastaan jättänyt minkäänlaista aukkoa elämään, joten eipä sen tilallekkaan tarvita mitään uutta. Minulle sellaisen hahmon palvominen, joka muistuttaa lähinnä jonkun toisen ihmisen mielikuvituskaveria, ei antanut mitään sisältöä elämään ja lopulta oli pakko myöntää itselleen, että koko touhu pyöri ikään kuin 'varmuuden vuoksi' pelastus/kadotus meiningin ajamana. En oikein tuossa vaiheessa tietänyt uskonko Jumalaan vai enkö usko jumalaan, mutta päättelin ettei koko touhussa ole kuitenkaan mitään mieltä jos sitä suorittaa ainoastaan tavan vuoksi.

Uskonnolliselle ihmiselle tilanne saattaa tietysti olla toisenlainen.
Vastaa Viestiin