Yleinen palaute

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

wolframium kirjoitti:
Lehtiveli kirjoitti: - Lisääntyvä moderointitarve
- Lisääntyvä kaistankulutus & tietokantatilan kulutus
- Mahdollinen keskustelun lipeäminen pääaiheesta yleismaailmallisiin kysymyksiin ja sitäkautta asiapitoisuuden lasku
Ymmärrän kyllä, että tuollaisia kysymyksiä herää, mutta teknisten haasteiden sijaan näkisin "ongelman" enemmänkin periaatteellisena. Eli miten palsta palvelee kaikkien niiden ryhmien kiinnostusta, jotka mainitaan vaikkapa veljesseura.orgin aloitussivulla:

"Näiden sivujen tarkoitus on jakaa tietoa Jehovan todistajien elämästä, uskosta ja tavoista. Jos olet itse Jehovan todistaja, entinen Jehovan todistaja, kiinnostunut tai läheisesi on jäsen, uskomme sivujemme sisällön kiinnostavan sinua."

Nykyiset foorumin osiot tarkastelevat asioita Jt:n kantilta melkoisen kriittisesti (niinkuin tietysti pitääkin). Mutta sellaiset jokapäiväiset "pehmeän lähestymisen kevennysosiot", jotka voisivat tarjota paremmin alkusytykettä niin nykyisille Jt:lle kuin jo pitemmän aikaa sitten eronneille exille, puuttuvat lähes kokonaan.

Haasteena näkisin tällä hetkellä lähinnä sen, kuinka nämä erilaiset ihmisryhmät voitaisiin paremmin koota saman foorumin alaisuuteen. Ts. mitä halutaan tarjota ja kenelle. Ja miksi.
Kannatan sekalaisten aiheiden palstaosiota. H2Ossa se toimi muun keskustelun seassa, rönsyiltiin enemmän, mutta tässä uusiopalstassa se voisi toimia oman otsikkonsa alla. Mikäli moderointi tuottaa liikaa vaivaa, otettakoon yksi mode lisää vaikka vain tätä osiota valvomaan.

Osio omalta osaltaan kertoisi jeppuloille että "luppiksilla" on muutakin elämää kuin jepukoiden arvostelu.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

wolframium kirjoitti: Minusta foorumilaisille voisi yleisemminkin antaa SOPIVASTI enemmän kahta asiaa, luottamusta ja vapautta, kirjoitustensa suhteen. Eikös kaikenlainen Off Topicien anteeksipyytelykin ole lähinnä oire siitä, että osioita ei ole tarpeeksi?
Offtopiceista ei täällä kuitenkaan rangaista, vaan keskustelun annetaan vaihtaa aihetta ilman erillistä aihejakoa aika usein. :)
Sitten vielä sellainen termi kuin "kirjoitusten taso". Mitähän tuo loppujen lopuksi edes tarkoittaa? Mielestäni käy niin, että kun ihmisiin luotetaan ja annetaan enemmän vapauksia tuottaa omaa sisältöään foorumille, niin ihmiset nostavat tasoaan kuin automaattisesti (toki modet puuttuisivat väärinkäytöksiin kuten ennenkin).
Kirjoitusten tasolla tarkoitetaan lähinnä sitä, että minimoidaan moderoinnin tarpeen määrä. Jos kirjoitus liittyy Jehovan todistajuuteen tai oppeihin, ylilyönnit ovat selkeämpiä.

Jos aihe on "Yleistä keskustelua", ylilyöntejä on hankalampi määritellä. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että palstalaisten täytyy itse tuoda sisältö palstalle, sitä ei modet tai ylläpitäjät tee. Vapaus tuo vastuuta, kuka sen vastuun sitten kantaa? :roll:
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Kaarmis kirjoitti: Osio omalta osaltaan kertoisi jeppuloille että "luppiksilla" on muutakin elämää kuin jepukoiden arvostelu.
Tuossa on kyllä ajatuksena ihan ideaakin. :) Joku voisi pykätä aiheesta kyselyn, ehkäpä wolframium alkuperäisenä esittäjänä?

ns. "neuvoa antava kansanäänestys" johon "hallitus" ei kuitenkaan sitoudu. (Hieman kuin suomessa yleensä) :lol: :lol:
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

1.9.2007 Yleinen Keskustelu -osasto ei ollut ylläpidon mielestä tarpeellinen (asia perusteltiin ylläpidon toimesta). Tuolloin "YK"-näkemyksen kannalla oli 1 henkilö.

Tuon edellämainitun jälkeen, nyt Yleisen Keskustelun kannalla näyttäisi juuri nyt olevan n. 3,7% Veljesseuran rekisteröityneistä käyttäjistä (siis tässä palauteosiossa).

Kuten Lehtiveli totesi, ehkä polli olisi paikallaan (näin aikojen ja ajatuksien kypsyessä).
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Hyvin berserak kaivoit aikaisemmat näkemykset. Asia pulpahtaa säännöllisesti, ja on varmasti hyvä kartoittaa ihmisten mietteitä. Sinäänsä YK-osiolle ei siis ole estettä, kunhan vain ylläpito saadaan vakuutettua sen järkevyydestä & toimivuudesta & tarpeellisuudesta!

(Kuitenkin tarkoitus on tehdä palstasta mahdollisimman hyvä käyttäjille, ja kaikki parannusehdotukset ovat tervetulleita)
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Viesti Kirjoittaja wolframium »

En huomannutkaan, että Bergerac oli tuonut saman toiveen esille jo pari kuukautta sitten. Ilmeisesti siis jonkinlaista tilausta asialle olisi.

Tämä YK-osio on sellainen "rusinoita pullaan" tapaus, jotkut ehkä haluaisivat niitä maustamaan keskustelua, toiset pärjäävät ilmankin. Veljesseuran foorumi on perustaltaan sinällään erittäin hyvä, nyt vaan pitäisi päättää pidetäänkö "rönsyt" tehokkuuden nimissä poissa pelistä vai sallitaanko keskusteluille värikkäämpi "lajiutuminen".

Vähän on jäänyt harmittamaan se asia, että H2O:n lopettamisen myötä monia H2O:n kirjoittajia ei ollakaan saatu siirrettyä/siirrytettyä tänne, ainakaan kovin aktiivisina. Voisiko tästä vetää sen johtopäätöksen, että uusi palsta on siis lakannut tarjoamasta joillekin ihmisille jotakin (toisaalta joidenkin osalta on ilmeisesti tapahtunut päinvastaistakin kehitystä)? Tämä on mielestäni hiukan ongelmallinen juttu, koska veljesseuran foorumilla on kuitenkin tällä hetkellä "monopoliasema" ex-Jt:n kokoontumispaikkana.

Mitä tulee moderoinnin haasteisiin, niin näkisin asiassa lähinnä kaksi mahdollista skenaariota:
1. Kirjoittelua tapahtuu vähän, jolloin moderaattorien "ies" on helppo kantaa. Kokeilu saatettaisiin jopa lopettaa toimimattomana.
2. Kirjoittelua tapahtuu enemmän, jolloin moderointivastuu lankeaisi lähes luonnostaan osion ahkerimmille kirjoittajille.

Mitä tulee mielipidekyselyn tekemiseen, niin äänestyksen järjestäminen olisi mielestäni vähän sama juttu kuin terveeltä enemmistöltä kysyttäisiin sairaiden hoitamisen mielekkyyttä. Kaiken lisäksi 70% jättäisi äänestämättä. No voisihan sitä silti harkita.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ehdotan, että miitti-ilmoituksissa kerrotaan jatkossa selvästi, että kenelle ne on suunnattu.

Miittejä ei käsittääkseni järjestä mikään yhteisö vaan ex-jt-yksilöt yksilöinä, joten harhaanjohtavista "Veljesseuran / Veljesseuran alaosaston.." jne. muodoista voisi luopua silloin kun ei todella tarkoiteta tapaamista, joka on tarkoitettu vain tämän foorumin rekisteröityneille ja aktiivisille käyttäjille. Nimittäin tuollaisiakin aktiivisille jäsenille suunnattuja miittejä järjestää moni verkkoyhteisö, ja silloin on usein tarkoitus, että halutaan tavata ihmisiä nimimerkkien takana.

Yleiset ex-jt-tapaamiset, jotka siis ovat kaikille ex-jt:lle riippumatta siitä, onko rekisteröitynyt tänne foorumille, kirjoitteleeko itsestään tai kokemuksistaan, haluaako pysytellä anonyyminä vai kertoa itsestään enemmän, voisi ilmaista muodolla "Ex-JT-tapaaminen", tietenkin niin että muutkin asiasta kiinnostuneet (nykyiset todistajat, kiinnostuneet ym.) ovat tervetulleita.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Anonymous kirjoitti:Yleiset ex-jt-tapaamiset, jotka siis ovat kaikille ex-jt:lle riippumatta siitä, onko rekisteröitynyt tänne foorumille, kirjoitteleeko itsestään tai kokemuksistaan, haluaako pysytellä anonyyminä vai kertoa itsestään enemmän, voisi ilmaista muodolla "Ex-JT-tapaaminen", tietenkin niin että muutkin asiasta kiinnostuneet (nykyiset todistajat, kiinnostuneet ym.) ovat tervetulleita.
Käsittääkseni kaikkiin tapaamisiin on aikuisten oikeasti vapaa pääsy (eikä leikisti, kuten joidenkin uskonnollisten järjestöjen kokoontumisiin), ja kutsu koskee kaikkia, jotka tapaamiseen haluavat osallistua. Uskonnosta tai aatteesta riippumatta. Asia on usein kerrottu tapaamisesta infoavassa viestissä, eikä niitä ole tarvis tulkita nimenomaan "veljesseuran tapaamisiksi". Kutsuttuna ovat myös jehovantodistajat, ja siitäkin on usein maininta. "Veljesseuran alajaosto" on terminä enemmänkin huumoria kuin rajoitus.

Näin asian olen ainakin minä ymmärtänyt, ilman rautalankaa. Mutta toki kaikki selventävä toiminta on aina eduksi. Joten en ainakaan itse näkisi mahdottomaksi ajatukseksi muotoilla tapaamisia "Ex-JT-tapaamisiksi". Tosin, se rajoittaa jehovantodistajat ja muut tapaamisten ulkopuolelle, ja sitähän me emme halua. :wink: Muoto vaatii siis vielä jatkojalostusta, jotta se ymmärretään oikein. Voi siis olla, että nykyinen käytäntö on tällä hetkellä paras mahdollinen.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Anonymous kirjoitti:Ehdotan, että miitti-ilmoituksissa kerrotaan jatkossa selvästi, että kenelle ne on suunnattu.

Miittejä ei käsittääkseni järjestä mikään yhteisö vaan ex-jt-yksilöt yksilöinä, joten harhaanjohtavista "Veljesseuran / Veljesseuran alaosaston.." jne. muodoista voisi luopua silloin kun ei todella tarkoiteta tapaamista, joka on tarkoitettu vain tämän foorumin rekisteröityneille ja aktiivisille käyttäjille. Nimittäin tuollaisiakin aktiivisille jäsenille suunnattuja miittejä järjestää moni verkkoyhteisö, ja silloin on usein tarkoitus, että halutaan tavata ihmisiä nimimerkkien takana.

Yleiset ex-jt-tapaamiset, jotka siis ovat kaikille ex-jt:lle riippumatta siitä, onko rekisteröitynyt tänne foorumille, kirjoitteleeko itsestään tai kokemuksistaan, haluaako pysytellä anonyyminä vai kertoa itsestään enemmän, voisi ilmaista muodolla "Ex-JT-tapaaminen", tietenkin niin että muutkin asiasta kiinnostuneet (nykyiset todistajat, kiinnostuneet ym.) ovat tervetulleita.
Pääsääntöisesti miitin järjestäjä vastaa siitä millä tavalla miitti ilmoitetaan. Tähän mennessä kaikkiin miitteihin on ollut vapaa pääsy myös niillä, jotka anonyymeinä haluavat tulla paikalle. Sanamuodoista voi tietysti aina vääntää, ja voisi olla parempi jos käytetään termiä ex-jt-tapaaminen.

Tuo "alajaostojuttu" on vitsi, ja jokainen varmasti sen ymmärtää. Jos haluaa anonyyminä ilmoittautua, voi ottaa yhteyttä vaikka ylläpitoon palautelomakkeen välityksellä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lehtiveli kirjoitti:
Pääsääntöisesti miitin järjestäjä vastaa siitä millä tavalla miitti ilmoitetaan. Tähän mennessä kaikkiin miitteihin on ollut vapaa pääsy myös niillä, jotka anonyymeinä haluavat tulla paikalle. Sanamuodoista voi tietysti aina vääntää, ja voisi olla parempi jos käytetään termiä ex-jt-tapaaminen.

Tuo "alajaostojuttu" on vitsi, ja jokainen varmasti sen ymmärtää. Jos haluaa anonyyminä ilmoittautua, voi ottaa yhteyttä vaikka ylläpitoon palautelomakkeen välityksellä.
Siispä, ohjeistusta "Näin teen miitti-ilmoituksen" odotellessa... :)

Ja mihin asia osittain perustuu: Savon pikkujoulun suhteen olin saanut (epävirallista) tietoa, että kyseessä on lähinnä Veljesseura-foorumin käyttäjien tapaaminen kun taas jotkut miitit ovat kenties kaikille avoimia..
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti:Ehdotan, että miitti-ilmoituksissa kerrotaan jatkossa selvästi, että kenelle ne on suunnattu.
Mitäs jos henkilö, ilman erillistä ohjeistusta, vetäytyy siihen suuntaan, jonka kokee kiinnostavaksi? Itse noudatan sellaista periaatetta, että jos kutsu on minulle näkyvissä, niin se koskee minuakin.

Suunnatun kutsun esittäjä on itse vastuussa kutsunsa väärinsuuntauksesta. Tai ainakin minä ajattelen näin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Markku Meilo kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Ehdotan, että miitti-ilmoituksissa kerrotaan jatkossa selvästi, että kenelle ne on suunnattu.
Mitäs jos henkilö, ilman erillistä ohjeistusta, vetäytyy siihen suuntaan, jonka kokee kiinnostavaksi? Itse noudatan sellaista periaatetta, että jos kutsu on minulle näkyvissä, niin se koskee minuakin.

Suunnatun kutsun esittäjä on itse vastuussa kutsunsa väärinsuuntauksesta. Tai ainakin minä ajattelen näin.
Ei hassumpi ohje sinänsä. :)

Mutta minä en koe kuuluvani mihinkään Veljesseuraan, joten lähtökohtaisesti menen ja varsinkin pari ei-ollenkaan-nettiaktiivista ex-jt-tuttuani menevät "Veljesseuran X.." -nimettyihin tapahtumiin ihan yhtä vähän kuin menemme "Kämäräisten sukujuhlat" -nimiseen tapahtumaan (ei, kukaan meistä ei ole Kämäräinen). :roll:
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti:Mutta minä en koe kuuluvani mihinkään Veljesseuraan...
En minäkään kuulu mihinkään Veljesseuraan, mitä sillä sitten kukin tarkoittaakin. Itse asiassa kyseisen nimistä rekisteröityä yhteenliittymää ei tietääkseni ole olemassakaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Markku Meilo kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Mutta minä en koe kuuluvani mihinkään Veljesseuraan...
En minäkään kuulu mihinkään Veljesseuraan, mitä sillä sitten kukin tarkoittaakin. Itse asiassa kyseisen nimistä rekisteröityä yhteenliittymää ei tietääkseni ole olemassakaan.
Enpä minäkään sellaisiin kuulu. Jos sivuston nimi olisi vaikka Oikeuskomitea, niin en minä mihinkään oikeuskomiteaankaan kuuluisi.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Istuva Härkä
Viestit: 193
Liittynyt: 29.08.2007 18:58

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

Jostain syystä Äänestyspaneeleissa näen aina nykyään pelkät vastaukset, en voi ollenkaan itse äänestää (vaikka tyhjäisin sivuhistoriaa, käytän Firefoxia, esimerkkinä koulutusäänetys).

Mikä neuvoksi?
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
Vastaa Viestiin