Nössöistetyt todistajat

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Turhapuro kirjoitti: Seura opetti kuulemma, että lapsia pitää kasvattaa kurilla. Oman ikäluokan ajalla se oli väkivaltaa.
Ruumiillista kuritusta seura tosiaan piti ihan ok-juttuna, mutta mielestäni kaikille oli selvä myös se, mikä ero on väkivallalla ja pienellä tukkapöllyllä tms.

Lain mukaanhan nykyisin jopa tukistaminenkin on pahoinpitelyä. Itse pidän sitäkin vähän turhan pitkälle menevänä lakina. Sinänsä asia on ihan oikea, mutta pitääkö se ihan lakiin kirjoittaa?

Itse sain aikoinani tukistuksia ja jopa vitsaa, mutta enpä ole asiasta millään tapaa katkera ollut. Pikemminkin kiitollinen. Nyrkillä lyöminen taas on selkeästi väkivaltaa, eikä mitään kurittamista!
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

metsäläinen kirjoitti:Kysymys kuuluu mihin katosi se tärkein eli Rakkaus. ?
Se on kadotettu mm. pakkohymyn, raporttituntien sekä ainaisen suorittamisen, kulissin, kyseenalaistamiskiellon, sekä väärintekojen ja -ennustusten maton alle lakaisun taakse.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
metsäläinen
Viestit: 47
Liittynyt: 16.05.2007 18:51

Viesti Kirjoittaja metsäläinen »

Kyllä, niin siinä kävi. Heitettiin ulos kuin se lapsi sen pesuveden mukana. :lol:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jakke kirjoitti:Ruumiillista kuritusta seura tosiaan piti ihan ok-juttuna, mutta mielestäni kaikille oli selvä myös se, mikä ero on väkivallalla ja pienellä tukkapöllyllä tms.

Lain mukaanhan nykyisin jopa tukistaminenkin on pahoinpitelyä. Itse pidän sitäkin vähän turhan pitkälle menevänä lakina. Sinänsä asia on ihan oikea, mutta pitääkö se ihan lakiin kirjoittaa?
Silloin kun vanhempi ei tiedä (tai ei halua tietää) mikä ero on tukkapöllyllä ja väkivallalla, syntyy ongelmia. Toki jokainen niin sanotulla normaalilla oikeustajulla viritetty kansalainen ymmärtää noiden erot, mutta jotkut yksilöt eivät aina halua edellä mainittuja asioita ymmärtää niinkuin ne todellisuudessa ovat.

Näitähän yksilöitä löytyy tietenkin yhtä lailla todistajista kuin sitten mistä muusta tahansa ilmansuunnasta, mutta vaaran elementit ovat olemassa jos jokin uskonnollinen järjestö ruumiillisen kurittamisen julkaisuissaan hyväksyy, ja suorastaan odottaa sitä jäseniensä jälkikasvun kasvattamisessa. Silloin tuon järjestön yksilöt, joiden puurot ja vellit ovat tukkapöllyn ja väkivallan erosta sekaisin, oikeuttavat väkivaltansa jälkikasvuaan kohtaan mielestään raamatun antaman neuvon mukaan. Ja silloin ollaan jo sellaisilla vesillä, joista uhrien (=jälkikasvun) on vaikea toipua myöhemmälläkään iällä.

Kun lapsi kokee vanhempansa väkivallan oikeutetuksi jumalan ja raamatun auktoriteetin voimalla, on hän itsekin sitä mieltä, että on ansainnut vanhempansa vihanpurkaukset - ei hyvä.

No, omasta mielestäni on hyvä asia, että ruumiillinen kurittaminen on laissakin kiellettyä. Ei pääse syntymään näitä yksilöiden mielivaltaisia tulkintoja, joissa he ovat mielestään oikeutettuja väkivaltaiseenkin käytökseen vanhemman auktoriteetilla.

Kai se vanhemmaltakin vaatii hieman enemmän paneutumista kasvatukseen (niinkuin siihen muuten ei joutuisi paneutua - kuulemma) jos ei ole käytössä ruumiillisen rankaisun 'helppoa ratkaisua'. Itse koen ettei lapsi välttämättä ymmärrä tekevänsä väärin jos uhkana on ruumiillista sanktiota. Jos taas lapsi jättää jonkun 'väärän teon' tekemättä, ilman fyysisen sanktion uhkaa, on hän todennäköisemmin ymmärtänyt että se todella on väärin - jos ymmärrätte mitä ajan takaa.

Edellinen kappale ajatuksineen syntyi siitä omakohtaisesta kokemuksesta, että jästipäänä saatoin natiaisena jonkun kielletyn asian jättää tekemättä vain siksi, että siitä oli kiinni jäädessä luvassa pientä tukkapolkkaa. Jos siitä olisi varmuudella seurannut vain puhuttelu, olisin ollut asian äärellä huomattavasti huolettomampi. En siis punninnut asiaa sen kannalta oliko se väärin vai ei. Vähän samalla tavalla ajattelen vartiotorniseuran tavasta santioida jäseniään, jos eivät kulje juuri sillä tiellä minkä se on viitoittanut. Omaehtoinen moraalitaju on huomattavasti vilpittömämpää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
peerc
Viestit: 17
Liittynyt: 29.05.2007 14:11
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja peerc »

Itsekin olin vielä muutama vuosi sitten, että ruumillinen kuritus on ok, jopa suotavaa. Nyt itse isänä ja kasvatusoppaita selailleena en olekaan ihan niin vakuuttunut. Ruumiillisella kurittamisella lapsi oppii kyllä hyvin pelkäämään kuritusta, mutta tuleeko fyysisen kurittamisen lisäbonuksena vanhempien kunnioitus vai pelko, oman identiteetin vahvistuminen vai murentuminen sekä moraalin kehittyminen (tekeekö lapsi jotain oikeilla vaikuttimilla vai pelkästään selkäsaunan pelossa). Hyvä opus (tosin aika raskas ja välillä vaikeaselkoinen ammattitermien johdosta) on Alice Millerin Alussa oli kasvatus. Fyysisen kurittamisen lisäksi kirjassa paneudutaan todella syvälle henkisen alistamisen syövereihin.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

peerc kirjoitti:Itsekin olin vielä muutama vuosi sitten, että ruumillinen kuritus on ok, jopa suotavaa. Nyt itse isänä ja kasvatusoppaita selailleena en olekaan ihan niin vakuuttunut.
Juu en minäkään ruumiillista kuritusta kannata, enkä harrasta. Ajat muuttuvat ja toimivat kasvatusmetodit sen mukana.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

peerc kirjoitti:tuleeko fyysisen kurittamisen lisäbonuksena vanhempien kunnioitus vai pelko, oman identiteetin vahvistuminen vai murentuminen sekä moraalin kehittyminen (tekeekö lapsi jotain oikeilla vaikuttimilla vai pelkästään selkäsaunan pelossa).
Minut ainakin kasvatettiin koiraksi (ei-JT-perheessä). "Hyvän" kasvatuksen ansiosta sopeuduinkin sellaisiin ympäristöihin joissa joutuu olemaan tahdoton, kuten Jehovan todistajat ja prostituutio. Armeija ja vankila ovat ne kaksi jotka ovat jääneet kokematta.

Koirallehan haukkuminen on kaikkein epätoivottavina puremisen jälkeen. Ei saa pitää möykkää. Yksin voi kotona ulvoa.
Isoptera
Viestit: 76
Liittynyt: 08.05.2007 17:54
Paikkakunta: Hampuri

Viesti Kirjoittaja Isoptera »

Pehmoluopio kirjoitti:
Isoptera kirjoitti:Noissa piireissä saa olla eri mieltä, koska niiden usko ei perustu tällaiselle nippelitiedolle, vaan nimenomaan uskoon.
Kuinka idealistista. Minusta vain tuntuu, että se ulko-ovi on isommissa rakennuksissa kauempana.
Tjaa, ehkä liioittelin sananvalinnassani, mutta näen silti ammottavan aukon Jehovan todistajien ja muiden pääuskontojen välillä liittyen opin pikkumaisuuteen ja sen pakkohyväksymiseen. Mormonien pääkirkosta tosin en olisi niinkään varma, mutta luterilaisilla, helluntailaisilla ja muslimeilla on varaa erimielisyyteen yksityiskohdissa, kunhan uskon pääopit ovat kohdallaan (tai ei välttämättä nekään). Luterilaisuus ja islam ovat lisäksi sellaisia "kansalaisuususkontoja", joista ei eroteta millään perusteilla.
Ninth kirjoitti:Minä olen jo vuosikaudet (siis silloinkin kun olin jokseenkin aktiivinen JT) ollut sitä mieltä, että on täytynyt tapahtua ns. ohjattua evoluutiota. Itse asiassa taisin puhuakin siitä erään Betelissä työskentelevän veljen kanssa (jonka kanssa myös puhuin alkuräjähdyksestä ja siitä, miksipä se ei olisi voinut tapahtua).
Vartiotorniseura hyväksyy lajin sisäisen evoluution, mutta ei lajista toiseksi kehittymistä, koska Raamattu sanoo, että Jumala loi eläimet kunkin "lajinsa mukaan". Joka makroevoluutioon itsepintaisesti uskoo eikä osaa pitää mölyjä mahassaan, riskeeraa paljon.

Lisäys: Tutkittuani erinäisiä todisteita, päädyn väittämään, että myös mormonikirkossa on suurempi sanan- ja ajatuksenvapaus kuin Jehovan todistajien parissa.
Viimeksi muokannut Isoptera, 02.06.2007 09:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
peerc
Viestit: 17
Liittynyt: 29.05.2007 14:11
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja peerc »

Pehmoluopio kirjoitti: Minut ainakin kasvatettiin koiraksi (ei-JT-perheessä). "Hyvän" kasvatuksen ansiosta sopeuduinkin sellaisiin ympäristöihin joissa joutuu olemaan tahdoton, kuten Jehovan todistajat ja prostituutio. Armeija ja vankila ovat ne kaksi jotka ovat jääneet kokematta.

Koirallehan haukkuminen on kaikkein epätoivottavina puremisen jälkeen. Ei saa pitää möykkää. Yksin voi kotona ulvoa.
Oma tahto saatiin minultakin hyvin karistettua selkäsaunojen ja henkisen painostamisen avulla. Tuo tahdottomuus onkin sitten todella "ihanan helppoa" tuuliajoa. Saat olla kaikille kiltti: ei edes haittaa hirveästi, vaikka yli kävellään. Pääasia, että pääset parantamaan maailmaa omalla kiltteydelläsi. Aina kaikki muut tietävät paremmin. Oma mielipide kaikkeen on "ihan sama" ja "ei mitään väliä". Sitten on mukava sen kaiken kiltteyden keskellä ihmetellä, että miksi on niin paha olo ja kaikki menee päin helvettiä.. vaikka mä olen yrittänyt olla niiiin kiltti.

Onneksi tähänkin vaivaan on ammattiapua saatavilla.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

peerc kirjoitti: Oma tahto saatiin minultakin hyvin karistettua selkäsaunojen ja henkisen painostamisen avulla. Tuo tahdottomuus onkin sitten todella "ihanan helppoa" tuuliajoa. Saat olla kaikille kiltti: ei edes haittaa hirveästi, vaikka yli kävellään. Pääasia, että pääset parantamaan maailmaa omalla kiltteydelläsi. Aina kaikki muut tietävät paremmin. Oma mielipide kaikkeen on "ihan sama" ja "ei mitään väliä". Sitten on mukava sen kaiken kiltteyden keskellä ihmetellä, että miksi on niin paha olo ja kaikki menee päin helvettiä.. vaikka mä olen yrittänyt olla niiiin kiltti.

Onneksi tähänkin vaivaan on ammattiapua saatavilla.
Paskamaisinta on se, että mitä kiltimpi olet, sitä paskamaisempia muut ovat sinua kohtaan. Tässä maailmassa ei todellakaan kannata olla kiltti!
Isoptera
Viestit: 76
Liittynyt: 08.05.2007 17:54
Paikkakunta: Hampuri

Viesti Kirjoittaja Isoptera »

Anonymous kirjoitti:Paskamaisinta on se, että mitä kiltimpi olet, sitä paskamaisempia muut ovat sinua kohtaan. Tässä maailmassa ei todellakaan kannata olla kiltti!
Eräässä saksalaisessa laulussa lauletaan mukavasti:

Sinun täytyy olla sikamainen tässä maailmassa
Sinun täytyy olla keljumainen tässä maailmassa

Haluatko elää elämäsi rehellisesti
Saat kiitokseksi potkun persuksille


Ihmislaumaan pätevät pitkälti samat säännöt kuin muihinkin laumaeläimiin: vain vahvat pääsevät pitkälle, heikot jäävät muiden jalkoihin. Lapsiensa kasvattaminen ylikiltteyteen on sama kuin opettaisi heitä makaamaan kynnysmattoina. Toiset pitää tietenkin huomioida ja sosiaalisen kanssakäymisen sääntöjä noudattaa, mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Kuten se lentoemäntä opetti: Ensin happinaamari omalle nenulle, sitten vasta kaverin.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Nössöistämisen perusohje otetaan raamatusta Jeesuksen sanoista:

Luukkaan evankeliumi:
6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.


Vaikka tuo kuulostikin hyvältä ja hurskaalta periaatteelta Jt-aikana, niin todellisuudessa tuollaisen ohjeen noudattaminen on suoranaista tyhmyyttä. Ihminen, joka toimii noin, suorastaan kerjää itsensä pompottamista eikä saa arvostusta keneltäkään. Muiden eläinten keskuudessa tuollainen rääpäle nokitaan hengiltä. Nössöys edustaa elinkelvottomuutta, heikkoa selviytymiskykyä. Siksi Jehovan todistajien nössöksi kasvattaminen on erittäin haitallista yksilön menestyksekkään selviytymisen kannalta katsottuna. Liika kiltteys on heikkouden osoitus.

Jeesuksen ja raamatun Jumala oli todellisuudessa aivan eri maata kuin pojakseen ilmoittautunut Jeesus. Jumalan toiminta oli suoraviivaista ja itsekästä, kun oli kyse omista eduista. Voisi jopa sanoa, että suorastaan raakaa. Jumala ei ole milloinkaan kääntänyt toista poskeaan edes kuvaannollisesti, kun on kokenut että häntä vastaan on rikottu. Yleensä siitä on ollut seurauksena välitön hengenlähtö. Usein usemmankin kohdalla samantein. Jopa kosto lapsille ja lastenlapsille osoittaa, ettei Jumala turhia nössöile.

Tässä on mallia Jumalan toimintaperiaatteesta 'turpaan vaan ja onnea':

Psalmit:
3:8 Nouse, Herra, pelasta minut, minun Jumalani! Sillä sinä lyöt poskelle kaikkia minun vihollisiani, sinä murskaat jumalattomain hampaat.






Ps. Älkää nyt kuitenkaan ottako hieman provosoivaa tekstiäni kuitenkaan toisen ääripään kannattamisena. En minä ole noin julmaa ja armotonta suhtautumista kannattava, kuten Jumala on. Kohtuus kuitenkin kaikessa. Nössöyttä vastaan taistelussakin. :twisted:
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

RaM kirjoitti: Jeesuksen ja raamatun Jumala oli todellisuudessa aivan eri maata kuin pojakseen ilmoittautunut Jeesus. Jumalan toiminta oli suoraviivaista ja itsekästä, kun oli kyse omista eduista. Voisi jopa sanoa, että suorastaan raakaa. Jumala ei ole milloinkaan kääntänyt toista poskeaan edes kuvaannollisesti, kun on kokenut että häntä vastaan on rikottu. Yleensä siitä on ollut seurauksena välitön hengenlähtö. Usein usemmankin kohdalla samantein. Jopa kosto lapsille ja lastenlapsille osoittaa, ettei Jumala turhia nössöile.
Tämä on kiinnostava aihe. Kyseistä kirjaa analyyttisesti tutkineet akateemiset henkilöt (jollainen en ole) yleisesti ovat sitä mieltä että Vanhan testamentin heimojumala Jahvea ei enää Uudessa testamentissa juuri samaksi hahmoksi tunnista.
Vastaa Viestiin