Nössöistetyt todistajat

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Nössöistetyt todistajat

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jehovan todistajissa pyritään seurakuntalaiset ja ennenkaikkea lapset tekemään tahdottomiksi lammasmaisesti laumassa kulkeviksi nössöiksi. Ylikilteiksi ihmisiksi, joilla ei ole omaa tahtoa. Tätä tapahtuu jossain määrin muallakin, mutta ei niin systemaattisesti ja tarkoituksellisesti, kuin todistajien keskuudessa.

Ihminen on luonnostaan eläin. Itsekäs. Vanha sanonta sanookin, että oma suu on aina lähempänä kuin kontin suu. Se tarkoittaa sitä, että ihminen luontaisesti pyrkii varmistamaan aina ensin oman hyvinvointinsa ja vasta sen jälkeen huomioi muita. Niin sen pitääkin olla. Jos ei itse voi hyvin, ei kohta voi myöskään auttaa toisia.

Jehovan todistajissa lapset pyritään kasvattamaan ehdottomaan tottelevaisuuteen niin seuraa kuin kaikkia muitakin ihmisiä kohtaan. Omien vanhempien totteleminen kaikessa on ehdoton asia ja vanhemmat ovatkin valjastettuja nössöistämään lapsensa. Tottelematon lapsi tuo häpeää vanhemmilleen. Lähes yhtä ehdotonta on Jumalan nimissä esiintyvän seurankin totteleminen. Pelotellaan, että jos rikkoo seuran ohjeita vastaan rikkoo Jumalaa vastaan. Raamatusta opetetaan, että lopunajan merkkeihin kuuluu lapsien tottelemattomuus ja itsekäs elämänasenne. Jehovan todistajien pitää olla aina nössömäisen kilttejä kaikille ja lapsesta asti opetetaan sairaaloinen miellyttämisen velvoite.


Jehovan todistajat ovatkin siksi usein ihmisinä varsin nössöjä eivätkä osaa pitää puoliaan. Tuo lannistettu luonne ei osaa pitää puoliaan seuran tyraniaa vastaan ja nössöistetyn ihmisen on vaikeaa selviytyä normaalissa yhteiskunnassakaan voittajana. Luontainen terve itsekkyys säilyy hieman paremmin niissä, jotka ovat lapsena sen ehtineet luonnonmukaisesti oppia, mutta menneet aikuisena mukaan lahkoon.

Seuran jatkuva manipulointi asiassa näkyy hyvin tässä yhdessä vuoden 1991 vartiotornin lauseessa: "7 Meidän on siksi jatkuvasti vakuutettava itsellemme, että itsekkyys on tuhoisaa."

Ihmisellä PITÄÄ olla terve itsekyys selvitäkseen hyvin elämässään. Luonnossa tuo itsekkyys on kaikkein keskeisin selviytymisen voima. Itsekkyys ei estä huomioimasta myös muita riittävästi. Mutta se estää ihmisen HYVÄKSIKÄYTÖN, joka taas seuralle on ensiarvoisen tärkeä etu. Seuralle on tärkeää tehdä tahdottomia lammaspäisiä seurakuntalaisia, jotka raatava seuran eteen kyseenalaistamatta tuon toiminnan järkevyyttä ja hyödyllisyyttä itselleen. Kulkea käskystä saarnaamassa ihmisille. Tehdä ilmaista työtä rakenushankkeissa (niissä voi myös ostaa hyvän omantunnon lahjoittamalla rahaa jos ei itse kykene osallistumaan itse työntekoon).

Nössöistetyt Jehovan todistajat ovat helppoja uhreja. He ovat uhreja seuralle, mutta on olemassa suuri vaara että nössöistetty todistaja ei tule pärjäämään hyvin myöskään todistajien ulkopuolisessa yhteiskunnassa, vaan liian kilttinä on muiden vietävissä. Nössöistetty ihminen ei pahimmillaan osaa enää pitää puoliaan vaan joutuu jatkuvasti muiden tallaamaksi.
Päästäkseen eroon nössöydestä on se ensin tunnistettava ja tunnustettava omalta kohdaltaan. Sen jälkeen alkaa tietoinen kamppailu oman itsetunnon kohottamisesta ja oikean itsekkyyden opettelemisesta. Työ voi olla yhtä hankalaa kuin alkoholistilla selvitä holismistaan.

Jokaisella Jehovan todistajalla on oikeus omaan mielipiteeseen!
Jokaisella Jehovan todistajalla on oikeus päättää itse elämästään!
Nuo asiat pitää opetella viimeistään silloin, kun sanoo itsensä irti järjestönpalvonnasta. Entisillä Jehovan todistajilla on usein kova työ tuossa eheytymisessään. Terveen itsekkyyden opettelussa.
peerc

Viesti Kirjoittaja peerc »

Aamen
Jukka
Viestit: 71
Liittynyt: 26.05.2007 22:41

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kun katsoo nykyistä Opetusministeriön laatimaa koulutussyteemiä niin se minusta on kaikkein törkeintä vapauden riistoa. Kaikki tieto vain siirretään ihmisten päähän. Jos siirto ei onnistu ei saa suoritusmerkintää. Tämä tieto on tarkkaan seulottu Opetusministeriössä.

Jos JTllä tapahtuu tällaista niin kuinka hirveää se on kun on kyse kokonaisien kansojen kurissa pitämisestä.
Vain totuudella on merkitystä.
Kovanyrkki
Viestit: 270
Liittynyt: 06.05.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki »

a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jukka
Viestit: 71
Liittynyt: 26.05.2007 22:41

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kovanyrkki kirjoitti:
Jukka kirjoitti:Kun katsoo nykyistä Opetusministeriön laatimaa koulutussyteemiä niin se minusta on kaikkein törkeintä vapauden riistoa. Kaikki tieto vain siirretään ihmisten päähän. Jos siirto ei onnistu ei saa suoritusmerkintää. Tämä tieto on tarkkaan seulottu Opetusministeriössä.

Jos JTllä tapahtuu tällaista niin kuinka hirveää se on kun on kyse kokonaisien kansojen kurissa pitämisestä.
Olen samaa mieltä!

Käsittääkseni koko maapalloa hallitaan samoilla metodeilla, mitä käytetään Jehovantodistajien seurakunnissa. Pieni eliitti juhlii ja porskuttaa ja suuri enemmistö pidetää aisoissa tavalla tai toisella järjestelmästä riippuen.
Aivan!
Siksi on hyvä että että huomaa epäkohtia omassa uskonnossaan mutta asia ei saisi jäädä siihen vaan sen pitäisi olla ensimmäinen askel huomaamaan sen koko maapalloa peittävän valheen verkon ja mädännäisyyden.
Vain totuudella on merkitystä.
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Re: Nössöistetyt todistajat

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

RaM kirjoitti:blahblah
Eipä tuohon juuri lisättävää ole. Omalta kohdaltani olen havainnut asian melko voimakkaana ja vasta viimeisen parin vuoden aikana oman itsetunnon rakentaminen on alkanut tuottaa tulosta. Sitä ennen ongelmia aiheutti mm. juurikin tämä roolinveto jossa ei saa sanoa kenellekään "ei" vaan pitää olla kiltti ja myönteinen yms.

Onneksi asiat ovat muuttuneet :twisted:
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Nössöistetyt todistajat

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

RaM kirjoitti: Nössöistetyt Jehovan todistajat ovat helppoja uhreja. He ovat uhreja seuralle, mutta on olemassa suuri vaara että nössöistetty todistaja ei tule pärjäämään hyvin myöskään todistajien ulkopuolisessa yhteiskunnassa, vaan liian kilttinä on muiden vietävissä. Nössöistetty ihminen ei pahimmillaan osaa enää pitää puoliaan vaan joutuu jatkuvasti muiden tallaamaksi.
Näin on käynyt myös minulle. Kun ahdistus käy liian sietämättömäksi, se purkautuu toimintana joka on kieltämättä rohkeaa, mutta joka johtaa harvoin mihinkään muuhun kuin vaikeuksiin. Lopun aikaa sitten on kitkeränkatkera siitä, että huomaa että kaikkialla alistetaan ja nujerretaan.
Isoptera
Viestit: 76
Liittynyt: 08.05.2007 17:54
Paikkakunta: Hampuri

Viesti Kirjoittaja Isoptera »

Jukka kirjoitti:Kun katsoo nykyistä Opetusministeriön laatimaa koulutussyteemiä niin se minusta on kaikkein törkeintä vapauden riistoa. Kaikki tieto vain siirretään ihmisten päähän. Jos siirto ei onnistu ei saa suoritusmerkintää. Tämä tieto on tarkkaan seulottu Opetusministeriössä.

Jos JTllä tapahtuu tällaista niin kuinka hirveää se on kun on kyse kokonaisien kansojen kurissa pitämisestä.
Minun on hyvin vaikea nähdä mitään yhteistä Jehovan todistajien mielenhallinnassa ja Suomen koulutussysteemissä. On ehkä jäänyt liikaa kouluja käymättä...

Olen hyvin kiinnostunut kuulemaan millainen voisi olla toimiva koko kansaa koskeva koulutusjärjestelmä, joka ei "vain siirrä tietoa ihmisten päähän" ja jossa saisi suoritusmerkinnän, vaikka tieto ei sinne päähän olisi siirtynytkään. Oletko muuten alan opiskelija?

Jehovan todistajissa ei minusta niinkään mättää se, että mukana on myös valheellista tietoa, sillä enemmän tai vähemmän valhetta sisältyy joka ikiseen uskontoon. Valhetorniseuran ongelman ydin on siinä, että porukkaa kielletään ottamasta asioista itse selvää ja jos joku sen tekeekin ja alkaa esittää vaikeita kysymyksiä/mielipiteitä, niin sitten potkaistaan pois ja muuta jengiä kielletään taas visusti olemasta missään tekemisissä tuon pahantekijän kanssa.

Otetaan käytännön esimerkistä vaikka evoluutioteoria ja kaveri, joka sitä hieman tutkittuaan vakuuttuu, että jonkinlaista lajikehitystä on täytynyt tapahtua. Jos tuo kaveri on Jehovan todistaja ja uskaltaa ääneen paljastaa ajatuksensa, niin jo alkaa pesässä kohista ja kenkä heiluu, ellei kaveri "kadu" pahoja ajatuksiaan. Mutta mitä tapahtuu luterilaiselle, helluntailaiselle, mormonille, muslimille, jne. jos hän sattuu taipumaan sille kannalle, että Jumala käytti kehitystä lajien luomisessa? Normaalisti ei yhtään mitään. Noissa piireissä saa olla eri mieltä, koska niiden usko ei perustu tällaiselle nippelitiedolle, vaan nimenomaan uskoon.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Isoptera kirjoitti:Noissa piireissä saa olla eri mieltä, koska niiden usko ei perustu tällaiselle nippelitiedolle, vaan nimenomaan uskoon.
Kuinka idealistista. Minusta vain tuntuu, että se ulko-ovi on isommissa rakennuksissa kauempana.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Isoptera kirjoitti:Otetaan käytännön esimerkistä vaikka evoluutioteoria ja kaveri, joka sitä hieman tutkittuaan vakuuttuu, että jonkinlaista lajikehitystä on täytynyt tapahtua. Jos tuo kaveri on Jehovan todistaja ja uskaltaa ääneen paljastaa ajatuksensa, niin jo alkaa pesässä kohista ja kenkä heiluu, ellei kaveri "kadu" pahoja ajatuksiaan.
Hetkonen, mitä? Minä olen jo vuosikaudet (siis silloinkin kun olin jokseenkin aktiivinen JT) ollut sitä mieltä, että on täytynyt tapahtua ns. ohjattua evoluutiota.

Itse asiassa taisin puhuakin siitä erään Betelissä työskentelevän veljen kanssa (jonka kanssa myös puhuin alkuräjähdyksestä ja siitä, miksipä se ei olisi voinut tapahtua). En tosin mene vannomaan, koska siitä on jo vuosi ja puhuimme paljon muustakin. Jos se oli aiheena, ei veljen suhtautumistapa ollut tuomitseva vaan päin vastoin.

Tähän loppuun vähän on-topicia: meillä jt-vanhempani ja "hengellinen isovanhempani" opettivat, että tervettä itsekkyyttä pitää olla. En muista kuulinko samaa koskaan lavalta, mutta henkilökohtaisena oppina siis kyllä. Ehkä juuri se terve itsekkyys ynnättynä sosiaaliseen riippumattomuuteen piti minut aina jonkin matkan päässä järjestöstä ja toi minut lopulta tähän.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Ninth kirjoitti: Hetkonen, mitä? Minä olen jo vuosikaudet (siis silloinkin kun olin jokseenkin aktiivinen JT) ollut sitä mieltä, että on täytynyt tapahtua ns. ohjattua evoluutiota.
Ohjattu evoluutio on luopioiden puhetta. Ainakin omassa seurakunnassani tällaisesta puhumisesta sai huutia.
Turhapuro
Viestit: 137
Liittynyt: 28.05.2007 10:39
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Turhapuro »

Omien vanhempien toivomusten täyttäminen oli minulle raskainta. Olen oma tieni kulkija, mutta jeppula aikoina halusin miellyttää varsinkin isän toiveita. Äitini ymmärsi hyvin kasvavan nuoren mielen ajatuksia, mutta isä ei. Uhkasi jo hyvin nuorena kasvatuslaitoksella jos asiat ei menny niin kuin hän halusi. Voiko olla pahempaa henkistä väkivaltaa, kuin uskonnon varjolla tehty? Voi varmaan, mutta jokainen on sen suuruinen mitä on kokenut.

Omille lapsilleni asetan rajat, mutta rakkaudelliset ja otan huomioon heidän ajatukset ja intressit elämältä. Ne vain luonnollisesti mukautuvat toisiinsa ja olemme todella läheisiä. Vanhempien on tuettava lapsiaan ja ymmärrettävä, että aika muuttuu. Hyvä isä tai äiti tekee sen.

En jaksa edes muistella sitä väkivaltaa mitä koin lapsena ja nuorena. Se loppui siihen, kun isä pisti kädet nyrkkiin viimisen kerran ja oli lyömässä. Pistin myös ja sanoin vain, että turpaan tulee taas, mutta osun ehkä
itsekkin. Henkisen väkivallan lisäksi fyysinen väkivalta oli ainakin omalla kohdalla ihan arkipäivää.

Ikinä en lyönyt isää. Enkä ole lyönyt muitakaan, mutta se jätti jälkensa. Seura opetti kuulemma, että lapsia pitää kasvattaa kurilla. Oman ikäluokan ajalla se oli väkivaltaa. Hyi helvetti. Jälkeenpäin ajatellen joku kasvatuslaitos olisi ollut parempi vaihtoehto.
-Joskus näin mustavalkoisena kaiken, mutta nyt kun näkee värit, niin paljon kauniimpi on maailma- -tp07-
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nössöistetyt todistajat

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

RaM kirjoitti:ihminen luontaisesti pyrkii varmistamaan aina ensin oman hyvinvointinsa ja vasta sen jälkeen huomioi muita. Niin sen pitääkin olla. Jos ei itse voi hyvin, ei kohta voi myöskään auttaa toisia.
Tuo on totta, ja muotoilit sen hyvin. Kun joskus olen lennellyt matkustajalentokoneessa, lentoemot ovat kiinnittäneet huomion turvaohjeissa juuri tuohon seikkaan. Ensin pitää huolehtia itsestään, että voi auttaa muita. Emon ohjeessa oli mm. tällainen kohta: "Jos ilmanpaine koneessa laskee, putoavat happinaamarit automaattisesti esiin. Vanhemmat, joilla on lapsia mukanaan, tulee ensin laittaa naamari itselleen ja sitten vasta lapsille... " Jotenkin noin. Siis jos ei laita naamaria ensin itselleen, voi olla, että menee taju, ja silloin ei voi enää muitakaan auttaa.

Aiheeseen liittyy myös terve itserakkaus. Jos ei osaa rakastaa ja arvostaa itseään, miten voi rakastaa muitakaan? Onhan Raamatun ohjekin tässä hyvin selvä:

*** (Markus 12:33) – –rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään – – ***

Tuossa se on, ensin piti osata rakastaa itseään, jotta voisi ulottaa tuon rakkauden myös lähimmäisiin.
metsäläinen
Viestit: 47
Liittynyt: 16.05.2007 18:51

Viesti Kirjoittaja metsäläinen »

Todistajien opetuksissa korostui kuinka Jehova kun loi ihmisen niin hän antoi myös tahdonvapauden. Eli Jehova ei luonut robottia.

Nyt kuitenkin järjestö kasvattaa tahdottomia, alistettuja, pelokkaita jäseniä jo pienestä pitäen. Juuri siksi itsensä rakastaminen on myrkkyä alistavalle manipuloinnille. Sellainen ihminen joka rakastaa itseään osaa myös arvostaa toisen ihmisen erilaisuuta omana arvokkaana itsenään. Niinkuin kasvit kukoistavat kun niitä vaalitaan, niin samoin on myös ihmisen laita, ei kukaan joka todella rakastaa itseään salli kenenkään " jyrätä " mitättömyyteen itseään, vaan jos ei muu auta niin voi nätisti siirtyä takavasemmalle ja toivoa että muutkin huomaavat sen väärinkohtelun.

Esim. pakkopukeutuminen konventtiin osoittaa sen ulkonaisen näyttämisen, sisällä kuitenkin on silkkaa tyhjyyttä. Hyvin selkeä ulkokultainen muotti.

Kysymys kuuluu mihin katosi se tärkein eli Rakkaus. ?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Turhapuro kirjoitti:Äitini ymmärsi hyvin kasvavan nuoren mielen ajatuksia, mutta isä ei. Uhkasi jo hyvin nuorena kasvatuslaitoksella jos asiat ei menny niin kuin hän halusi.
Tiedän hyvin mitä kirjoitat, meillä kun faija ei koskaan ollut jt, niin hänellä oli järki päässä. Mutsi sitten (tietty faijan poissaollessa) uhkaili useammin kasvatuslaitoksella, se ei unohdu koskaan. Kerran mutsi sanoi jättävänsä mut ja systerin ja lähtevänsä kotoa. Mutsi laittoi oven perässään kiinni ja minä nokkelana nappasin muutaman lautasen keittiön kuivatuskaapista ja vein ne porraskäytävään mutsille, että voi edes syödä jossain. Taidettiin itkeä systerin kanssa molemmat. Tuollainen lastenkasvatus ei unohdu koskaan.
Turhapuro kirjoitti: Voiko olla pahempaa henkistä väkivaltaa, kuin uskonnon varjolla tehty?
Mulla on tunne, että uskonnon varjolla on jo tehty kaikki voitava pahuus maailmassa. Jos jotain on vielä tekemättä, niin sen tekemisessäkin uskonto tulee olemaan mukana.

Ihan vaan jt-esimerkkinä muistuu mieleen jt-veli Slack, joka hakkasi tyttärensä Lareen kuoliaaksi sähkökaapelin pätkällä. Iskujen määrää laskettiin raamatullisesti samalla kun (muistaakseni sairaanhoitaja) jt-sisar Slack rakkaudellisesti auttoi Laree-tytärtään, painamalla pyyheliinaa tämän suulle.
Turhapuro kirjoitti:En jaksa edes muistella sitä väkivaltaa mitä koin lapsena ja nuorena.
Jt-piireissä ruumillinen kuritus oli 'in' vielä pitkään lapsuuteni jälkeenkin. Minä pääsin vähemmällä kun mutsi oli sen verran hentorakenteinen. Tiskirätistä tuli ja harjallakin tuo löi, mutta vaikka mustelmat paranevat, muistot elävät edelleen.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin