Vaitiolomaksun maksaminen tai vastaanottaminen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vaitiolomaksun maksaminen tai vastaanottaminen

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Lähetin tänään Beteliin haaratoimistokomitean veljille lukijoiden kysymyksen numero kaksi Vartiotornilehteen. Teksti kuuluu näin:

28.05.2007

Hyvät Betelin haaratoimistokomitean veljet

15.09.2005 joukko Jehovan todistajia eri seurakunnista teki "lukijoiden kysymyksen" Vartiotorni-lehteen. Se koski Danielin profetian seitsemää aikaa. Työryhmämme pyysi teitä kääntämään sen englanniksi ja lähettämään Vartiotorniseuran päätoimistoon Brooklyniin. Ette suostuneet sitä tekemään. Ehkä kysymyksemme oli teille liian pitkä tai vaikea, koska ette sitä lähettäneet käännettynä pyyntömme mukaan eteenpäin.

Nyt on toisen "lukijoiden kysymyksen" aika. Tämä on paljon lyhyempi, helpompi ja voisiko sanoa ajankohtaisempi sekä käytännönläheisempi. Ehkä teillä riittää tähän käännökseen puhtia ja tarmoa.

Voisitteko siis tällä kertaa kääntää kysymyksemme englanniksi ja lähettää sen New Yorkiin?

Kysymyksemme liittyy seuraavaan raamatunkohtaan, jonka pyydämme lukemaan huolella.

*** (1. Samuelin kirja 12:1-5) ... Samuel sanoi koko Israelille: ... Tässä minä olen. Vastatkaa minulle Jehovan edessä ja hänen voideltunsa edessä: kenen sonnin olen ottanut tai kenen aasin olen ottanut tai ketä olen petollisesti riistänyt tai ketä olen sortanut tai kenen kädestä olen ottanut vastaan vaitiolomaksun peittääkseni sen mukana silmäni? Palautan sen kyllä teille.” 4 Tähän he sanoivat: ”Sinä et ole petollisesti riistänyt meitä etkä ole sortanut meitä etkä ole kenenkään kädestä ottanut vastaan kerrassaan mitään.” 5 Niin hän sanoi heille: ”Jehova on todistajana teitä vastaan, ja hänen voideltunsa on todistajana tänä päivänä, ettette ole löytäneet kädestäni kerrassaan mitään.” Tähän he sanoivat: ”Hän on todistajana.” ***

Kun Samuel kehui, ettei hän ollut ottanut "vaitiolomaksua", niin eikö "vaitiolomaksun" ottaminen tai maksaminen näin ollen olekaan sopivaa?

Mitä vastaatte? Onko "vaitiolomaksun" vastaanottaminen tai maksaminen sopivaa Jehovan todistajalle tai Vartiotorniseuralle? Viime aikaiset tapahtumat huomioon ottaen tämä on ajankohtainen ja tärkeä periaatteellinen kysymys.

Vastaus sähköpostiosoitteeseen: jpoika@mbnet.fi

Työryhmämme puolesta: Johanneksen poika, Jehovan todistaja
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Aika kiusallinen kysymys. Luulen olevani likipitäen oikeassa, jos veikkaan vastauksena olevan pelkän jäätävän hiljaisuuden. :mrgreen:
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

RaM kirjoitti:Aika kiusallinen kysymys. Luulen olevani likipitäen oikeassa, jos veikkaan vastauksena olevan pelkän jäätävän hiljaisuuden.
Mikäs olikaan se jaes, jossa kehotettiin vastaamaan jokaiselle kysyjälle oman toivon perustuksesta, vai miten se meni? Ehkäpä sitä kyseistä ohjesta noudatetaan samalla innolla kuin seitsemän ajan kysärin kohdalla.

Kaikki vaan eivät Vt-seuran mukaan ole oikeutettuja rehelliseen vastaukseen. Esimerkiksi Vt-seuran rivijänet eivät ole oikeutettuja seuran taholta rehelliseen vastaukseen raamatuntutkijoiden vuoden 1914 Jeesuksen paluun odotuksen suhteen, kuten ei myöskään 607+2520=1914 laskelman perustelujen suhteen.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

En ole ihan varma, mitä odotat tapahtuvan kysymyksellesi. Olen kuitenkin melko varma siitä, että se päätyy vastaanottovirkailijan tai jonkun hieman ylemmän henkilön paperisilppuriin :(

Erittäin hyvä kysymys kuitenkin, vaikkei se minnekään päätyisikin. Onhan se jo täällä meidän pohdittavanamme.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Kovanyrkki
Viestit: 270
Liittynyt: 06.05.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki »

a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Veikon etuna lienee se, että hänen omatuntonsa on lähtenyt muille maille jo vuosia sitten. Hän ei enää erota valhetta todellisuudesta. Se antaa väittelyihin hyvän etumatkan, kun voi argumentit keksiä päästä eikä yhtään hävetä tai ole tarvetta tarkistaa niiden aitoutta. 8)
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

RaM kirjoitti:Aika kiusallinen kysymys. Luulen olevani likipitäen oikeassa, jos veikkaan vastauksena olevan pelkän jäätävän hiljaisuuden. :mrgreen:
Luultavasti olet erittäin paljon oikeassa. Hiljaisuuden jäätämisasteet lienevät jossain -40 ja -50 asteen välissä.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Alueveli kirjoitti:En ole ihan varma, mitä odotat tapahtuvan kysymyksellesi. Olen kuitenkin melko varma siitä, että se päätyy vastaanottovirkailijan tai jonkun hieman ylemmän henkilön paperisilppuriin
No kun tällä kertaa tuo lukijoiden kysymys meni Beteliin lankoja pitkin ykkösinä ja nollina, niin se ei silppuriin päädy, ellei sitten Betel ole hankkinut itselleen supernykyaikaista bittisilppuria. :lol:

Se ensimmäinen lukijoiden kysymys, joka koski seitsemää aikaa, meni perinteisessä paperimuodossa. Tuokaan ei päätynyt silppuriin, se kopioitiin Betelissä ja lähetettiin seurakunnan vanhimmille, jotta nämä voisivat "auttaa" niitä ihmisiä, jotka olivat uskaltaneet kysyä jotain Betelistä. :twisted:
Viimeksi muokannut Johanneksen poika, 29.05.2007 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Kovanyrkki kirjoitti:Veikolla on kykyä viedä ihmisiä 6-0, jos he eivät ole perillä siitä mistä puhuvat.
Veikko sai luopioilta pahasti lättyynsä ajankohtaisessa kakkosessa aiheena "teokraattinen sodankäynti". On hyvä ottaa esille se, että Jehovan todistajia on ohjeistettu antamaan vähintään muunneltua totuutta viranomaisille ja muille epämiellyttäville tahoille.
Kovanyrkki
Viestit: 270
Liittynyt: 06.05.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki »

a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kovanyrkki
Viestit: 270
Liittynyt: 06.05.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki »

a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 00:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Veikko varmaan ajattelee, että jos "järjestön etu sitä vaatii", hän voi valehdella.

Tämä valehtelu on muuten jännä juttu muutenkin. Muistan kun lapsena kuulin tai luin jostain tarinan natsi-Saksasta. Juttu meni jotenkin niin, että natsit saivat napattua jotain lappusia mihin oli kirjattu raportteja kenttätyöstä ja kysyivät mitä ne tarkoittavat. JT:t sanoivat niiden olevan jotain postitse pelattavaa peliä. Lapsena minua ihmetytti suuresti se, miten JT:t saattoivat valehdella tuollaisessakaan asiassa!

Mutta siis tarkoitus pyhittää keinot näköjään.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Vastaa Viestiin