Suurin ongelma Jehovan todistajissa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Missä vika? Mielestäni suurin ongelma Jehovan todistajissa on

Oppikysymykset
7
14%
Järjestön toimintatavat
32
65%
Vallanhaluiset johtajat
5
10%
Jehovan todistaja -yksilöt
0
Ei ääniä
Muu vaihtoehto, kerro mikä!
5
10%
 
Ääniä yhteensä: 49

Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Jukka kirjoitti:Reksiteröidyin tuossa muutama päivä sitten tänne ajatellen että täällä ihmisillä olisi hieman avautuneemmat silmät. Tämä topicci kuitenki toi suuren pettymyksen. Ensinäkin tuo kysymys on erittäin lapsellinen ja tekohurskas.
Missä mielessä? Voit toki halutessasi avata ketjun ex todistajien suurimmista ongelmakohdista.

Toiseksi nuo teidän vastaukset kysymykseen ovat samoja asioita mitä voisi sanoa ihmisistä olivat he todistajia tai eivät. Jokainen vastaus on sellainen joka pakottaa enemmän tai vähemmän meidät jokaisen katsomaan peiliin.
Jehovan todistajia vaivaavat ongelmat ovat usein samoja, kuin muissakin vastaavissa yhteisöissä. Pedofiilioikeudenkäynnit katolisessa kirkossa, jäsenten kontrollointi mormoneissa, vallan kihahtaminen päähän johtajilla jne. Mutta eikö asiaa saisi silti käsitellä nimenomaan Jehovan todistajien kannalta?
Tämä kaikki tuntuu vain olevan sitä samaa "en minä mutta nuo muut" kitinää. Eikö kukaan, yksikään, osaa sanoa että "minä ainakin pyrin hyvään, teki muut mitä tahansa." Paskaako sillä on väliä mitä epäkohtia jossain toisessa on.
Epäilemättä jokainen pyrkii hyvään. Se ei kuitenkaan mielestäni vaadi silmien ummistamista kaikelle väärälle. Ajattelisitko sinäkin tosiaan nähdessäsi väkivaltaisen ryöstön sivukujalla: "Minä ainakin pyrin hyvään, raiskatkoot nuo niin paljon kuin haluavat"?

Esimerkki on kärjistetty, mutta ymmärrät varmaan pointtini.

En halua loukata ketään näillä sanoilla mutta ihmetyttää tälläinen lapsellisuus.
Ja se ei taas ole lapsellista, että Jehovan todistajat nähdään täydellisimpänä uskontona mitä on koskaan ollut?
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Alueveli kirjoitti:Mutta eikö asiaa saisi silti käsitellä nimenomaan Jehovan todistajien kannalta?
Ei silloin kun vikoja halutaan löytää ainoastaan muualta.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Missä vika

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Oppi on oleellisin. Se muodostaa perustan ja kasvualustanj niille epäkohdille, joita on arvosteltu.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Kirkkohistorian vallanhaluiset

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Luin muinoin erottamiseni jälkeen kirkkohistoriaa ja näin kirkon historiassa saman prosessin kuin Jehovan todistajien historiassa.

Itse ajattelen, että tiedostamaton vallan himo on aluksi ollut syynä toimintatapojen epäinhimillistymiselle. Siitä seuraa, että tietoisesti vallanhimoiset saavat mahdollisuuden tavoitella jaloa virkaa. Täytyy vain osata käyttäytyä tietyllä tavalla.

Yksilö voi hyötyä tästä prosessista kasvamalla itsetuntemuksessaan. Castaneda kirjoitti, että ihmiselle on onni kohdata pikku-hitler. Itse kohtasin niitä useita Jehovan todistajien vanhimmistossa ja haaratoimistokomiteassa. Siksi väitän, että Seurakin toimii kasvattajana.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
metsäläinen
Viestit: 47
Liittynyt: 16.05.2007 18:51

Re: Kirkkohistorian vallanhaluiset

Viesti Kirjoittaja metsäläinen »

SonOfJesus kirjoitti:
Yksilö voi hyötyä tästä prosessista kasvamalla itsetuntemuksessaan. Castaneda kirjoitti, että ihmiselle on onni kohdata pikku-hitler. Itse kohtasin niitä useita Jehovan todistajien vanhimmistossa ja haaratoimistokomiteassa. Siksi väitän, että Seurakin toimii kasvattajana.
Mielestäni hyvin kirjoitit, että seurakin toimii kasvattajana, ja siksi en oikein ole samaa mieltä tuon aiheen kanssa että " Mikä suurin ongelma....jne "

Oletetaan että pistäisin pääni ampiaispesään ja seurauksena siitä olis vaikka mitä . Sitten kauempana katselisin sitä vihulaispesää ja miettisin että mitä vikaa ampiaispesässä oikein oli kun mulle kävi pahasti.
Minusta pesässä ei ole mitään vikaa koska pesä toimii niinkuin ampiaispesä toimii. Mutta ongelma oli varmaan mulla kun menin laittamaan pääni sinne pesään . Ja kun tarkemmin ois aikaa ajatella niin olisin kiitollinen että opin eka kerrasta, jos en oppinut eka kerrasta niin kyllä se ongelma mulla on silloin syvemmällä.

Ainaskin opetus kasvatti mua varomaan ja tarkkailemaan asioita hieman eri tavalla.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Kirkkohistorian vallanhaluiset

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

metsäläinen kirjoitti: Oletetaan että pistäisin pääni ampiaispesään ja seurauksena siitä olis vaikka mitä . Sitten kauempana katselisin sitä vihulaispesää ja miettisin että mitä vikaa ampiaispesässä oikein oli kun mulle kävi pahasti.
Minusta pesässä ei ole mitään vikaa koska pesä toimii niinkuin ampiaispesä toimii. Mutta ongelma oli varmaan mulla kun menin laittamaan pääni sinne pesään . Ja kun tarkemmin ois aikaa ajatella niin olisin kiitollinen että opin eka kerrasta, jos en oppinut eka kerrasta niin kyllä se ongelma mulla on silloin syvemmällä.

Ainaskin opetus kasvatti mua varomaan ja tarkkailemaan asioita hieman eri tavalla.
Hyvä vertaus, mutta että pitää syntyä pää mehiläispesässä! Auts! Siitä tietysti tulee kasvamiseen lisämahdollisuus, kun oppii lopulta, että ei se niin yleistä ole, että pää on syntymästä lähtien mehiläispesässä. Jostain syystä sen havaitseminen vain on kovin vaikeaa.

Nykyisin voin myöntää, että prosessit Jehovan todistajien organisaatiossa ovat hyvin inhimillisiä. Niitä samoja kävi aikoinaan kirkkokin läpi kiduttaessaan ja tappaessaan kerettiläisiä ja noitia. Asian laajempi tarkastelu helpottaa ainakin minulla syntyneiden kipujen käsittelyssä.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mun mielestäni oppikysymykset on suurin ongelma siksi, että kun ne kerran ovat todistetusti kestämättömällä pohjalla, niin eihän millään muullakaan koko järjestössä ole yhtään mitään arvoa.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
metsäläinen
Viestit: 47
Liittynyt: 16.05.2007 18:51

Re: Kirkkohistorian vallanhaluiset

Viesti Kirjoittaja metsäläinen »

SonOfJesus kirjoitti:Hyvä vertaus, mutta että pitää syntyä pää mehiläispesässä!
Se on ikävää mutta totta, mutta meillä kaikilla on omat vanhemmat ja jos on käynyt että rakastavat vanhemmat ovat osoittaneet rakkauttaan viemällä lapset sinne pesään ,,,, niin auts, auts, .... karaisua , mutta mitä varten ?

Ja lapsi on kiltti ja kiitollinen kunnes.... :idea:

Quottaus ehjätty - MM
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Jakke kirjoitti:Mun mielestäni oppikysymykset on suurin ongelma siksi, että kun ne kerran ovat todistetusti kestämättömällä pohjalla, niin eihän millään muullakaan koko järjestössä ole yhtään mitään arvoa.
Eikö kirkollakin - sekä katolisella että luterilaisella - ole sama lähtökohta? Itse kuitenkin ajattelen, että niilläkin oma arvonsa.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

SonOfJesus kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Mun mielestäni oppikysymykset on suurin ongelma siksi, että kun ne kerran ovat todistetusti kestämättömällä pohjalla, niin eihän millään muullakaan koko järjestössä ole yhtään mitään arvoa.
Eikö kirkollakin - sekä katolisella että luterilaisella - ole sama lähtökohta? Itse kuitenkin ajattelen, että niilläkin oma arvonsa.
Sama lähtökohta on tosiaan kaikilla uskonnoilla ja täytyy sanoa, että melko saman arvoisina niitä kaikkia pidänkin. Toki jotkut uskonnolliset yhteisöt harrastavat yleishyödyllisiäkin juttuja. JT:t eivät.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Vastaa Viestiin