Ikävä Neuvostoliittoon

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Ikävä Neuvostoliittoon

Viesti Kirjoittaja almi »

Vaikka en olekaan kasvanut Neuvostoliitossa vaan vain käyneeni siellä pari kertaa, huomaan silti joskus kaipaavani ns. neukkumeininkiä. Mietin kauan, mistä moinen johtuu. Sitten tajusin mahdollisen syyn katsottuani erään elokuvan, jossa liikuttiin sekä nykyajassa että sosialistisessa Puolassa. Jt-ympäristö ja sosialistinen realismi vaikuttivat kummasti toisiltaan - molemmissa ympäristöissä oli harmaata arkea, valehtelua, kyttäämistä ja roolileikkejä. Outoa, mutta jotain yhteistä noista molemmista maailmoista kuitenkin löytyi.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ikävä Neuvostoliittoon

Viesti Kirjoittaja Witless »

almi kirjoitti:Vaikka en olekaan kasvanut Neuvostoliitossa vaan vain käyneeni siellä pari kertaa, huomaan silti joskus kaipaavani ns. neukkumeininkiä. Mietin kauan, mistä moinen johtuu. Sitten tajusin mahdollisen syyn katsottuani erään elokuvan, jossa liikuttiin sekä nykyajassa että sosialistisessa Puolassa. Jt-ympäristö ja sosialistinen realismi vaikuttivat kummasti toisiltaan - molemmissa ympäristöissä oli harmaata arkea, valehtelua, kyttäämistä ja roolileikkejä. Outoa, mutta jotain yhteistä noista molemmista maailmoista kuitenkin löytyi.
Oma isoisäni oli aktiivinen kommunisti ja isovanhemmat asuivat hyvin lähellä. Opin lukemaan jo paljon ennen kouluikää ja luin aikani kuluksi kaikkea mitä käsiini sain, esim. kuvalehteä jossa oli kauniita värikuvia sadunomaisesta Neuvostoliitosta. Ja samoihin aikoihin Herätkää-lehteä ym. JT-materiaalia, tietysti. Tunnistan tunteen oikein hyvin. :)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Itse olen tehnyt eripuolille Neukkulaa useita työreissuja ja yhteneväisyys järjestöön oli ilmeinen. Itse olin vielä todistaja niihin aikoihin.
JohnTheRevelator
Viestit: 67
Liittynyt: 02.05.2007 18:46

Viesti Kirjoittaja JohnTheRevelator »

Tuli tuossa vähän aikaa sitten luettua Leninin elämänkerta ja tuli myös jotenkin tuttu olo. Lenin totesi olevansa ainoa, joka osaa tulkita Marxia oikein, aivan kuten VT-seura raamattua. Pelko, kontrolli, luja usko "totuuteen" ja likaisten asioiden salaaminen, kuten Ukrainan nälänhätä. Kovin tuttuja asioita. Aivan kuten Lenin ei tuntenut sääliä kadulle nälkään kuolevia ihmisiä kohtaan, ei VT-seurakaan anna apua hätää kärsiville. Leninille kansan kärsimykset olivat välttämätön siirtymävaihe kohti kommunismia ja VT-seuralle kohti paratiisia
Usko tarkoittaa sitä ettei halua tietää totuutta

Friedrich Nietzsche
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Ikävä Neuvostoliittoon

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

almi kirjoitti:Jt-ympäristö ja sosialistinen realismi vaikuttivat kummasti toisiltaan - molemmissa ympäristöissä oli harmaata arkea, valehtelua, kyttäämistä ja roolileikkejä.
Tervetuloa Suomeen!
Kovanyrkki
Viestit: 270
Liittynyt: 06.05.2007 21:48

Re: Ikävä Neuvostoliittoon

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki »

a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 00:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kovanyrkki
Viestit: 270
Liittynyt: 06.05.2007 21:48

Re: Ikävä Neuvostoliittoon

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki »

a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 00:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Ikävä Neuvostoliittoon

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Kovanyrkki kirjoitti:Oli miten oli, mutta tavallisen perus matti meikäläisen elämä on siellä materiaalisesti ja henkisesti parempaa.
Vastaukseni on sama kuin kaikille Amerikan ylistäjille: mene sinne, älä tuo Amerikkaa tänne.

Onnea Amerikan ylistämisen lopettamiselle.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

PoterO kirjoitti:Valloissa saa sitäpaitsi suurimmassa osassa maata ajaa sen verran nakit silmillä, että täällä siitä joutuisi käräjille törkeästä rattijuopumuksesta.
Joo mutta kun minä siellä olin parit pitkät rupeamat, niin autossa ei saanut olla, edes tavaratilassa viinapulloa, jonka verosinetti oli murrettu.

Koin asian kerran kantapään kautta rajanylityksessä kun en viitsinyt jättää Montrealin viikonloppureissun vajaita lekoja hotelliin. Tiesin asian, mutta en uskonut, että noin typerään asiaan kukaan puuttuu. No autosta revittiin asfaltille irti kaikki helpommin irtoava, istuimet jne. Jonkin ajan kuluttua kunnollisen tullimiehen kollega palautti nurkuen passini sanoen, 'saat mennä, koska olet suomalainen'.
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 29.06.2007 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Markku Meilo kirjoitti: Joo mutta kun minä siellä olin parit pitkät rupeamat, niin autossa ei saanut olla, edes tavaratilassa viinapulloa, jonka verosinetti oli murrettu.
Oliskohan tuolla jotain tekemistä niiden humalatestien luotettavuuden kanssa, kun on niin vaikea selvittää onko ajaja humalassa vaiko ei? Ihme että siellä saa edes kuljettaa humalaisia samassa autossa...
PoterO

Re: Ikävä Neuvostoliittoon

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Kovanyrkki kirjoitti:Oli miten oli, mutta tavallisen perus matti meikäläisen elämä on siellä materiaalisesti ja henkisesti parempaa.
Henkisestä hyvinvointia en kyllä allekirjoittaisi millään, sillä mm. rikostilastot kertovat kyllä jotain sen kansan hyvinvoinnista.

Materiaalisesta hyvinvoinnista en siellä päin tiedä muuta kuin että tuontitavarat maksavat siellä jokseenkin saman verran kuin Euroopassakin. Eikä toisaalta tule mieleen ainuttakaan tuotetta minkä Jenkit osaisivat valmistaa Eurooppalaisia tai Japanilaisia paremmin.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

PoterO kirjoitti:Ihme että siellä saa edes kuljettaa humalaisia samassa autossa...
Amerikassa ei kävellä, paitsi esimerkiksi minä mielenosoituksellisesti joka arkiaamu ja -ilta Manchesterissa (NH) Merrimack-joen yli johtavan sillan kapeaa kapeampaa koroketta (oli pidettävä toinen käsi koholla betonikaiteen päällä). Valtaosa kuskeista vaihtoi vasemmalle kaistalle havaitessaan jonkun hullun kävelevän sillalla. Vastarannan teollisuusalueella ei aamuisin juuri jalkamiehiä näkynyt ja niinpä useamman kerran auto pysähtyi suojatien eteen päästämään minut kadun yli. Siis siitäkin huolimatta, että minulle oli punainen ja autoilijalle vihreä valo-opaste.

Ihmettelin mm. miksi viinakauppa on moottoritien levikkeellä, siis sellaisella, josta ei pääse muuta kuin takaisin moottoritielle? Kännissä saa ajaa, mutta vajaata lekaa ei saa kuljettaa edes takakontissa. Poikkeuksena oli sitten sellainen ajoneuvo, jossa on avaimella lukittava 'viinakaappi', ihmeellistä pelleilyä, jonka valossa ymmärtää paremmin Vt-seuran ohjekulttuuria.

Tienvarren soittoruokalaan menin selvin päin autolla ja pois lähdin kännissä autolla, joskus ulko-ovella seisoskeli pari konstua, mutta siitä vaan kaikki kansa hyppäsi rattiin. Pienessä pierussa voi huoletta ajella. Pääasia, että et vaan pudota vaikka karkkipaperia autosta ajon aikana, silloin rapsahtaa kunnon sakko roskaamisesta. Sakon suuruuskin toistetaan tienvarren kylteissä säännöllisin välein.

Mutta on USA:ssa on paljon hyvääkin, se on riittävän etäällä Suomesta.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vaikka henkilökohtaisesti suuresti nimimerkki Pehmoluopion lausuntoja arvostankin, niin kyllä meillä Suomessa tähän asti on (omasta mielestäni)sen verran mainiot olot järjestetty itse kullekin, että töitä löytyy jos halua tehdä duunia löytyy. Saatan olla tässä asiassa varsin yksisilmäinen, mutta uskomukseni mukaan - kovan yrityksen - myötä myöskin duunia löytyy... (ehkä sitten hyväuskoinen pelle olen?)

Samaan syssyyn joutuu nimimerkki Kovanyrkillekin kertomaan, että tässä maassa se joka edes yhdeksänkymmentäprosenttisesti viitsii työnsä tehdä, saa taatusti normi-elintason tyydyttävän korvauksen menetetystä ajastaan. Toki poikkeus vahvistaa säännön, mutta jos yritystä todella on, on ainakin minun vaikea nähdä, että tässä yhteiskunnassa ei sellaista työtä saisi, josta toimeentuloa ei edes auttavasti kykenisi hankkimaan.

täytyy myös muistaa, että nykyään ei ole kovinkaan kummoinen temppu kouluttaa itseään uusille työmarkkinoille, niin halutessaan.

Venäjän ymmärrän vertauksena.

Vertausta tähän (Suomen) päivään en voi käsittää.

Jopa sossu toimii jotenkuten. Miksi ei voi tyytyä mihinkään?


Vitut tässä mitään paratiisia kuitenkaan tällä(kään) kokoonpanolla aikaansaada.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:...tässä maassa se joka edes yhdeksänkymmentäprosenttisesti viitsii työnsä tehdä, saa taatusti normi-elintason tyydyttävän korvauksen menetetystä ajastaan.
Kun minä 1970/1980-taitteen molemmin puolin olin USA:ssa, niin täsmälleen vastaavissa puuhissa olleet kaverit saivat vähemmän käteen kuin minä, ero oli aivan merkittävä. Kun sitten vertailimme elinkustannusten jälkeen jääviä summia, niin jenkkikollegoille jäi senkin jälkeen vähemmän kännyyn.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Ikävä Neuvostoliittoon

Viesti Kirjoittaja almi »

Kovanyrkki kirjoitti:Almi totta tosiaan, ei sinun tarvitse muistella Neuvostoliittoa, sillä sinä elät sellaisessa.
:wink: No onneksi tämä ei ole vielä ihan poliisivaltio.

Jostain syystä Itä-Euroopan joillain paikkakunnilla näkyvä vanha, kauhtunut neukkufiilis tuo mieleeni muistoja todista-ajoilta. Ehkä se todistajamaailman henkinen kulttuuri oli jotenkin rapistunutta ja köyhää.

PS. Tässä muuten linkki siihen leffaan, jonka yhteydessä tajusin neukkuikäväni mahdollisen syyn. http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ ... empire.htm
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vastaa Viestiin