Vanhan testamentin poppoo

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Vanhan testamentin poppoo

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tutkailin tuossa tuoreita lahkolehtiä, ja silmiini osui heinäkuun Herätkään kirjoitus "Elivätkö he tosiaan niin pitkään?" (Herätkää!, 7/2007, s.30)

Sivun mittaisessa kirjoituksessa yritetään todistaa sitä, että Aadam, Set ja Metusalah elivät jokainen yli 900 vuotta. Todisteet ovat kuitenkin hyvin, hyvin hatarat. Lähinnä lainaillaan raamatun jorinoita, ilman minkäänlaista konkreettista tietoa.

Mietin vain, että ovatkohan JT:t koskaan yrittäneet OIKEASTI perustella uskomustaan 900-vuotiaista ihmisistä, vai onko kyseessä oppi joka on "itsestäänselvyys"
madgyver
Viestit: 289
Liittynyt: 30.04.2007 13:35

Re: Vanhan testamentin poppoo

Viesti Kirjoittaja madgyver »

Lehtiveli kirjoitti: Mietin vain, että ovatkohan JT:t koskaan yrittäneet OIKEASTI perustella uskomustaan 900-vuotiaista ihmisistä, vai onko kyseessä oppi joka on "itsestäänselvyys"
Itse ainakin muistelen kyselleeni joskus pienempänä tuota vanhemmiltani ja vastauksena oli että tuo johtuu siitä että ihmiset olivat tuolloin niin lähellä täydellisyyttä vielä että se oli ihan mahdollista :P Ilmeisesti nykyään ollaan "vähän kauempana" siitä :) Eli ihan faktanahan tuota jt-piireissä pidetään.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Jep, samaa sanottiin minulle kuin madgyverillekin. Sitä mukaa kun sukupolvet loittonevat täydellisestä kantaparista, elinikä hupenee. Paitsi että perhana, sitten lääketiede kehittyi ja sotki kuviot.
Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Selitys olisi uskottavampi, jos eliniät laskisivat tasaisesti. Kuitenkin ne laskevat rajusti nykyisiin lukemiin vedenpaisumuksen tienoilla. Miksi? Kysymys johon en saanut koskaan vastausta.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Alueveli kirjoitti:Selitys olisi uskottavampi, jos eliniät laskisivat tasaisesti. Kuitenkin ne laskevat rajusti nykyisiin lukemiin vedenpaisumuksen tienoilla. Miksi? Kysymys johon en saanut koskaan vastausta.
Ihmisten keskimääräinen elinikä on ollut huolestuttavassa nousussa viime aikoina. Kuhan ei pukkais uutta tulvaa kohta :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tiede selittää jotain sen tapaista että soluissa on itsetuhomekanismi joka lopettaa ne joka tapauksessa ennen pitkää ja keski-iän kasvu johtuisi muiden tekijöiden aiheuttamien ennenaikaisten kuolemien poistumisesta.

Mutta vaikea uskoa että ihmisen kasvoihin mahtuisi niin paljon ryppyjä että nyky-yhdeksänkymppiset voisivat kymmenkertaistaa ikänsä.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Alueveli kirjoitti:Selitys olisi uskottavampi, jos eliniät laskisivat tasaisesti. Kuitenkin ne laskevat rajusti nykyisiin lukemiin vedenpaisumuksen tienoilla. Miksi? Kysymys johon en saanut koskaan vastausta.
Taivaanvahvuus suojasi auringon vanhentavilta säteiltä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Alueveli kirjoitti:Selitys olisi uskottavampi, jos eliniät laskisivat tasaisesti. Kuitenkin ne laskevat rajusti nykyisiin lukemiin vedenpaisumuksen tienoilla. Miksi? Kysymys johon en saanut koskaan vastausta.
No raamatussahan kyllä kerrotaan, että vedenpaisumuksen jälkeen jumala rajasi eliniän 120 vuoteen ja sitten uudestaan 80 vuoteen. Nykyään ihmiset yltävät tuohon rajapyykkiin melko usein, mutta esim keskiajalla elinikä oli lähenpänä 40v keskiarvoisesti. Silloin eli epätäydellisempiä ihmisiä ilmeisesti.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Anonymous kirjoitti:No raamatussahan kyllä kerrotaan, että vedenpaisumuksen jälkeen jumala rajasi eliniän 120 vuoteen ja sitten uudestaan 80 vuoteen. Nykyään ihmiset yltävät tuohon rajapyykkiin melko usein, mutta esim keskiajalla elinikä oli lähenpänä 40v keskiarvoisesti. Silloin eli epätäydellisempiä ihmisiä ilmeisesti.
Kehitysmaissa asustaa siis tälläkin hetkellä maailman epätäydellisimpiä ihmisiä. No ei kai sentään.

Ihmisen ikä on kautta aikojen ollut riippuvainen siitä mihin maailman kolkkaan sattuu syntymään. Tosin sellaista kolkkaa tuskin on koskaan ollut, jossa esi-isä vietti ysisatasiaan.

Selitetäänköhän raamatussa muuten miten 900-vuotiaiden kehityskaari muotoutui? Meinaan vaan, että oliko teini-ikä ihan normaalisti siinä kolmentoista ja vajaan parinkymmenen ikävuoden välillä, ja sitten vain hengailtiin normimeiningillä tuonne viisikymppiseksi. Sen jälkeen oltiin sitten enemmän tai vähemmän eläkeiässä aina loput 850 vuotta...?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Anonymous kirjoitti: No raamatussahan kyllä kerrotaan, että vedenpaisumuksen jälkeen jumala rajasi eliniän 120 vuoteen ja sitten uudestaan 80 vuoteen. Nykyään ihmiset yltävät tuohon rajapyykkiin melko usein, mutta esim keskiajalla elinikä oli lähenpänä 40v keskiarvoisesti.
Minäpä olen kuullut, että jopa tuon "jumalan asettaman" kahdeksankympin rajoituksenkin yli on pyyhkäisty. Että se taas näistä raamatun 100%:sti luotettavista kertomuksista. :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Selityksiä riittää :D

Itse olen myös kuullut lapsena tuon "lähellä täydellisyyttä" -selityksen. Se ei kyllä vastannut epäilyyni millään tavalla, vaan lähinnä ihmetytti miten aikuiset pystyivät uskomaan siihen.

Vielä kun pystyisivät vedenpaisumuksen todistamaan.. :roll:
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Lehtiveli kirjoitti:Selityksiä riittää :D

Itse olen myös kuullut lapsena tuon "lähellä täydellisyyttä" -selityksen. Se ei kyllä vastannut epäilyyni millään tavalla, vaan lähinnä ihmetytti miten aikuiset pystyivät uskomaan siihen.

Vielä kun pystyisivät vedenpaisumuksen todistamaan.. :roll:
Lehtiveli on ilmiselvästi ollut erittäin huono uskovainen. Kaikkihan tietävät, että uskonasioita ei tarvitse todistaa. Eiväthän ne silloin olisi uskonasioita.

Usko ja tieto toteutetaan kulloisenkin tarpeen mukaan.

Uskosta ja tiedosta pieni kokemus:
Soitin eilen ex-puolisolleni ja kerroin kuinka WC-seura on joutunut maksamaan korvauksia pedofiilien uhreille suuressa ja ihmeellisessä USA:ssa. Entinen parempi puoliskoni sanoi ettei palvo järjestöä vaan Jehovaa. Ihmettelin miksi Jehova on ottanut nimelleen moisen rikollisjärjestön ja sanoin että hän voisi hyvin palvoa jumalaansa ilman järjestöäkin. Hän oli samaa mieltä, mutta kertoi valinneensa seurakuntansa ja olevansa jt elämänsä loppuun saakka. Tämä tietysti ihmetytti minua, koska jt:t elävät ikuisesti. Ymmärsin asian niin, että tuo himojeni haapunut kohde tajuaa itsekin olevansa osa suurta kusetusta, mutta kunnia ei anna periksi myöntää asiaa. Nyt sitten elämä menee lahkoa palvoen ja kuolemaa odottaen. Onko tuo sitä todellista uskoa, josta en itse päässyt koskaan osalliseksi?
Let me go Master I hate you so
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

rippeli kirjoitti:Ymmärsin asian niin, että tuo himojeni haapunut kohde tajuaa itsekin olevansa osa suurta kusetusta, mutta kunnia ei anna periksi myöntää asiaa. Nyt sitten elämä menee lahkoa palvoen ja kuolemaa odottaen. Onko tuo sitä todellista uskoa, josta en itse päässyt koskaan osalliseksi?
Siitä kai se on kiinni, kunniasta eli ylpeydestä. On rehellistä myöntää kusetus kusetukseksi. Auringon kulku ei pysähdy taivaalla. Sekin jae luetaan vähintään joka seitsemäs vuosi ja sillä välin toisia yhtä absurdeja.

Milloin jehovat tajuavat, että koko "usko" on 2000 vuotta kehiteltyä seliseliä sille minkä itse kukin näkee paljain silmin? Siksi katolilainen kirkko pimitti Raamatun ihmisiltä ettei ihmisille kävisi ilmi kaikki ne absurdiudet mitä siinä kirjassa on.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Muljahti vaan mieleen, että onko Vt-seuran materiaalissa ollut kuvitusta noin 900-vuotiaasta? Käsitykseni mukaan ainakin miesten klyyvari ja öörat tuntuvat kasvavan kaiken ikää. Olivat varsinaisia Mikin ja Pinokkion hybridejä.

En muista mitä Raamattu kertoo naisten iästä vastaavana aikana?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Re: Vanhan testamentin poppoo

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Lehtiveli kirjoitti: Mietin vain, että ovatkohan JT:t koskaan yrittäneet OIKEASTI perustella uskomustaan 900-vuotiaista ihmisistä, vai onko kyseessä oppi joka on "itsestäänselvyys"
Tuollainen oppi jää aina uskonvaraiseksi, koska emme enää pääse tarkastelemaan tuon väitetysti 900-vuotiaana kuolleen ruumista. Jos uskoo jumaliin ja jeesuksiin, ei tuonkaan opin uskominen tuota tuskaa.

Dokumentoidusti vanhimmaksi elänyt ihminen on Jeanne Calmenthttp://fi.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment.

Itse uskon, että kun geenejä opitaan tuntemaan paremmin, on mahdollista virittää geenit niin, että solut jaksavat elää kauemmin ja niin koko ihminen voi elää kauemmin. Köyhillä ei tietenkään moisiin hoitoihin ole varaa, joten saatamme tulevaisuudessa nähdä pitkäikäisiä rikkaita ja 80-vuotiaina kuolevia länsimaisia "köyhiä".

Ehkä kannattaa säästää hiukan sukan varteen, jotta voi päästä osalliseksi 2040-luvun geenitekniikan ihmeistä.

Itse uskon kuoleman välttämättömyyteen ja hyödyllisyyteen. Pois on kuoltava, jotta tilaa uusille sukupolville ja evoluutiolle syntyy. Liian pitkään maan päällä kummittelevat ruumiit ovat jarru evoluutiolle.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Vastaa Viestiin