Veri - ottaako vaiko syödä, kas siinä pulma...

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

3nity

Viesti Kirjoittaja 3nity »

Barabbas kirjoitti:eikös raamatussa toisessa kohdassa käsketä: karttakaa verta

sehän tarkoittaa ettei myöskään suoneen, eikä ruoassa.
On myös kirjoitettu: kumpi on luvallista, pelastaa ihmishenki vai tappaa ihminen?


Syöminen ja verensiirto on kaksi täysin eri asiaa teologisesti että myös biologian kannalta. Verensiirto vastaa pääsääntöisesti samaa kuin elinsiirto, siirretty elin tai veri ei koskaan mene ruuansulatuselimistön lävitse eikä elimistö käytä siis kumpaakaan ravintona. Syödessä kyseessä on juuri ravinto, se menee ruuansulatuselimistön läpi. Siksi näitä kahta ei voi verrata.

Kannattaa tosin huomata, että 80-luvulle saakka elinsiirtokin oli jehovantodistajilla kielletty, sitä verrattiin kannibalismiin ja juuri samasta syystä kuin verensiirto on "syömistä". Peruskoulubiologian lukenut tietää varmasti munuaisen siirron ja munuaisen syömisen välisen eron, sama pätee vereen. Jumalan ja Raamatun käskyjen tarkoitus ei oikeasti ole saada "veriuhreja Jehovalle" vaan suojella elämää. Veri on elämän symboli, mutta ei itse elämä. Samoin kuten sormus on avioliiton symboli, ei itse elämä. Lihaa verineenkin voi syödä, jos vaihtoehtona olisi kuolema, elämä on elämän symbolia arvokkaampi. Verta sen symboliarvon tähden ei ehkä syödä, kehotetaan "karttamaan", verensiirrossa se on kuitenkin kuten elinsiirto ja sen tarkoitus on pelastaa elämä. Siirrettyä verta ei vastaanottaja syö missään mielessä.
3nity

Viesti Kirjoittaja 3nity »

Markku Meilo kirjoitti:Itse asiassa elinsiirron kannibalismiluokitus oli voimassa 1967-1980 (w67 Nov. 15 p. 702 - w80 March 15 p. 31)
Ahaa ... Muistelen tosin, että tuo "elinsiirron henki" eli kyllä vielä pidempään. 80-luvun puolella esimerkiksi Herätkään "pikku-uutisissa" oli juttua siitä, kuinka sydänsiirtopotilaiden luonne olisi muuttunut samantapaiseksi kuin se oli sydämen luovuttaneella. Vasta myöhemmin myönnettiin, että se on vain pumppu ja tuosta asiasta vähän kuin vaiettiin aivan kokonaan. Lähteitä en löydä asiasta, on vain muistikuva.

Vielä 80-luvullakin kyllä rokotuksiin suhtauduttiin miten sattuu, sokeripalarokotetta poliota vastaan jehovantodistajapiireissä kammoksuttiin aivan yleisesti ja kovin moni sitä tuskin kävi ottamassa.

PS: Edelliseen viestiini jäi näemmä ajatusvirhe, piti lukea että "Sormus on avioliiton symboli, ei itse avioliitto" (tekstissä lukee jotta elämä ja vieraana näemmä en päässyt korjaamaan tuota lipsahdusta).
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

3nity kirjoitti:Ahaa ... Muistelen tosin, että tuo "elinsiirron henki" eli kyllä vielä pidempään. 80-luvun puolella esimerkiksi Herätkään "pikku-uutisissa" oli juttua siitä, kuinka sydänsiirtopotilaiden luonne olisi muuttunut samantapaiseksi kuin se oli sydämen luovuttaneella. Vasta myöhemmin myönnettiin, että se on vain pumppu ja tuosta asiasta vähän kuin vaiettiin aivan kokonaan. Lähteitä en löydä asiasta, on vain muistikuva.
Kuten mainitsin, niin tuollaiset rajoitukset jäävät iäkkäämmissä jt-piireissä helposti 'päälle', vähän niinkuin vanhanajan käsikäyttöinen rikastus. Yksi yhä elossa oleva opetus on 1914-sukupolvi, jotkin pitkän linjan iäkkät jt:t puhuvat edelleen kuinka maailmassa on niin ja niin vanhoja ihmisiä.

Sydänsiirtojuttu on taattua ja ehtaa Vartiotorniseuraa, joka esittää karttavansa muinaisia pakanallisia tapoja ja ajatuksia:

”Muinaiset egyptiläiset pitivät kirjaimellista sydäntä älyn ja tunteiden tyyssijana. Lisäksi he ajattelivat, että sillä on oma tahto. Babylonialaiset sanoivat, että sydämessä asuu sekä äly että rakkaus. Kreikkalainen filosofi Aristoteles opetti, että se on aistien tyyssija ja sielun valta-alue. Ajan kuluessa ja tiedon lisääntyessä nämä käsitykset kuitenkin hylättiin. Lopulta sydän alettiin tuntea sinä, mikä se todellisuudessa on, pumppuna joka panee veren kiertämään koko elimistössä.” (Vartiotorni 1. kesäkuuta 1986 sivu 17)

Milloin ’aika oli kulunut ja tieto lisääntynyt’ tästä asiasta esimerkiksi Vartiotorniseuralle, eli milloin Vartiotorniseura ’lopulta alkoi tuntea sydämen sinä, mikä se todellisuudessa on’?

Aika oli kulunut ja tieto lisääntynyt nimenomaan kesäkuun 1986 kirjoituksessa, josta tuo lainaus on. Koska tuo vuonna 1986 pakanalliseksi havaittu ajatus sitten otettiin käyttöön Vartiotorniseurassa? Tuo pakanallinen ajatus esitettiin vuoden 1970 konventissa, josta englanninkielinen Vartiotorni-lehti kertoo seuraavaa:

“Also focusing attention on the heart was the edifying talk ‘Serving Jehovah with a Complete Heart.’ When the Bible refers to the heart, it was explained, the literal heart and not the mind or a figurative heart is meant. So, as the Bible says, the heart, yes, one’s literal heart, can impel and incite. (Ex. 35:21, 26, 29) How vital it is, therefore, that we guard the heart by always filling it with good impressions!” (w70 Oct. 1 p. 603)

Suomenkielellä tuota konventtiantia muisteltiin tällä tavalla:

”Se mitä sanottiin sydämestä, oli myös vaikuttavaa. Havaitsitko uuden ajatuksen? Oli kiinnostavaa oppia, että Raamatun viittaukset ihmissydämeen koskevat lihallista sydäntämme, eivätkä ole pelkästään kuvaannollisia. Mutta asia, mistä olemme keskustelleet täällä Beetelissä vielä enemmän, on kehotus tutkia sydäntämme säännöllisesti ja olla rehellisiä itseämme kohtaan siinä, miksi mitäkin teemme, kehotus eritellä heikkoutemme ja työskennellä niiden voittamiseksi. Tällä tavalla sydämemme saa Jehovan hyväksymyksen.” (km-FI 10/1970)

Konventin jälkeen tuo pakanallinen näkemys tuotiin vielä esille seuraavana kesänä, Vartiotorni-lehden tutkittavaksi tarkoitetussa artikkelissa:

”Sanan ’sydän’ käyttö Raamatussa rajoittuu vain muutamin poikkeuksin ihmisen sydämen toimintoihin hänen halujensa, tunteittensa ja mieltymystensä voimanpesänä, paikkana, joka sisältää kyvyt muodostaa vaikuttimet. Raamattu ei puhu vertauskuvallisesta eli hengellisestä sydämestä lihallisen eli kirjaimellisen sydämen vastakohtana enempää kuin se puhuu vertauskuvallisesta mielestäkään, joten me emme halua tehdä sitä erehdystä, että pitäisimme kirjaimellista sydäntä pelkästään lihallisena pumppuna, niin kuin tavanomainen fysiologia nykyään pitää. Useimmat psykiatrit ja psykologit ovat taipuvaisia antamaan mielelle liian suuren merkityksen ja katsovat lihallisella sydämellä olevan tuskin mitään vaikutusta ja pitävät sanaa ’sydän’ vain kielikuvana, kun sitä käytetään muuten kuin sen elimen tunnistamisessa, joka pumppuaa vertamme.

Sydän on siitä huolimatta hämmästyttävän taidokkaasti yhteydessä aivoihin hermoston välityksellä ja hyvin varustettu tuntohermonpäillä. Sydämen aistimukset rekisteröityvät aivoihin. Tällöin sydän vaikuttaa mieleen haluillaan ja mieltymyksillään tullessaan johtopäätöksiin, jotka ovat tekemisissä vaikuttimien kanssa. Päinvastaisessa virtauksessa mieli ravitsee sydäntä aisteista tulleitten herätteiden tulkinnoilla ja tehdyillä johtopäätöksillä, jotka perustuvat sen joko sillä hetkellä tai muistista saamaan tietoon. Sydämen ja mielen välillä vallitsee läheinen keskinäinen suhde, mutta ne ovat kaksi eri kykyä, jotka keskittyvät eri paikkoihin. Sydän on hienosti suunniteltu lihaspumppu, mutta vielä merkittävämpää on, että meidän tunneperäiset ja vaikuttimia muodostavat kykymme rakentuvat siinä. Rakkaus, viha, halu (hyvä ja paha), jostain seikasta pitäminen enemmän kuin toisesta, kunnianhimo, pelko – itse asiassa kaikki, mikä on omiaan muodostamaan meille vaikuttimia mieltymyksiemme ja halujemme suhteen, saa alkunsa sydämestä.” (Vartiotorni 1. kesäkuuta 1971 sivu 244)

Se, koska lääketiede on nuo ikivanhat harhaluulot hylännyt on tietysti vaikeasti määritettävissä, mutta tässä jotain osviittaa:

”Physicians, as well as citizens, of many cultures had their own beliefs concerning the nature of the heart and circulatory system. While the Greeks believed that the heart was the seat of the spirit, the Egyptians believed the heart was the center of the emotions and the intellect. The Chinese believed the heart was the center for happiness. Even our modern society continues to put emotions under the control of the heart, speaking of having a broken heart when a loved one leaves, or stealing one's heart around Valentine's Day. These beliefs continued to be taught and taken as law until an English physician named William Harvey challenged them in the late 1620's.”

http://biology.about.com/library/organs ... system.htm

Eli Vartiotorniseuran vuonna 1970 omaksuma näkemys oli lääketieteessä hylätty jo neljättä vuosisataa aiemmin. Samanlaista lääketieteen ”uusinnovaatiota” harjoitettiin vajaa vuosikymmen tätä sydänseikkailua aiemmin, silloin esittettiin siirtoveren vaikuttavan ihmisen luonteeseen:

”Those who are more inclined to rest their confidence in the learning of men than in the wisdom of God may feel that the care exercised in the selection of blood donors makes it possible to avoid all these dangers. But consider the facts. It will probably shock you to learn that the blood of dead people is being transfused into the bodies of hospital patients, but reports from Russia and Spain show that it is exactly what is done there; and even in the United States of America experiments have been conducted with transfusion of cadaver blood! Of course, that probably is not the practice in your community. But the magazine Time as of May 26, 1961, reports the case of a 49-year-old woman in the Pontiac General Hospital who was given two pints of blood from the cadaver of a 12-year-old boy who had drowned in a nearby lake and who had been dead from two and a half to three hours. Also, that as long ago as 1935 a doctor in a Chicago suburb had used a technique like that of the Russians, and that this American doctor accounted for about thirty-five cadaver-blood transfusions in two years. Perhaps the donor is one’s own living relative, a reputable, clean-living individual. Does that assure safety? No; it will not remove the danger of a reaction due to incompatibility; nor does it guarantee that the individual may not be the carrier of some disease, perhaps even unknown to himself. In most cases, however, one who receives blood has no idea who the donor is. Some of it may come from healthy persons; some from alcoholics and degenerates. Criminals in jail are given the opportunity to donate their blood. For example, the New York Times of April 6, 1961, reported: “Inmates of Sing Sing Prison at Ossining will give blood to the Red Cross today.” A commendable act? Perhaps not as beneficial to their fellow men as the community is led to believe.” (w61 Sept. 15 p.563-564).
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Lehtiveli kirjoitti:Näitä veriopin kanssa kikkailuja on sinäänsä mielenkiintoista seurata sivusta. Ilmeisesti veriopin ja siihen rinnastettavien oppien lyhyt historia
Itsensä murhanneet saavat anteeksi ja itsensä murhanneet eivät saa anteeksi.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tony Syrjänen kirjoitti: sehän tarkoittaa ettei myöskään suoneen, eikä ruoassa.
Jep.
Nämä pippalot, joista kirjoitettiin on luettavissa Apt. 15. Kyseessä on apostolien kokous, jossa kiistellään niistä minimivaatimuksista, joita "pakanoihin" nähden tulee soveltaa. Tuohon aikaa ei verensiirtoa edes tunnettu, eikä paljon myöhemminkään, joten se on pelkkä ihmisten tulkinta vailla Raamatun auktoriteettia.
Vaatimukset, joista sovittiin, kiteytettiin juutalaiskäännynnäisten minimivaatimuksiin: kartatte epäjumalille uhrattua ynnä verta, sekä lihaa, josta verta ei ole laskettu ja haureutta. (Apt 15:29). Tätä sääntöä noudatettiin sitten juutalaiskristillisissä seurakunnissa Palestiinan ja Syyrian alueilla.
On kuitenkin huomattava, ettei Paavali suostunut edes tähän minimivaatimukseen, kuten Korinttilaiskirjeistä voidaan päätellä, vaan Paavalin perustamissa pakanakristillisissä seurakunnissa vallitsi täysi vapaus tämän suhteen. Ainoa seikka, johon Paavali kiinnitti huomiota oli se, että kristityn oli hyvä pidättäytyä epäjumallille uhratusta lihasta, mikäli se olisi haitaksi jolle kulle kristittynä alkuaskeleitaan ottavalle, mutta muutoin mitä lihakaupassa myytiin oli sallittua, eikä siitä tarvinnut turhia kysellä, sillä käytännössä kaikki teurastettu liha oli jo jolle kulle uhrattua.
Koko verioppi syönti- ja siirtokieltoineen on ihmisten tulkintaa, eikä sellaiseen tule sortua. Jos verensyöntikielto otettaisiin aivan tiukan tarkasti, ei lihaa voisi ostaa lainkaan. Ostakaa vaikka jauhelihaa tai karjalanpaistilihat, pistäkää pakkaseen pariksi viikoksi ja sulattakaa -ja katsokaa mistä se veri sinne lodjun pohjalle ilmestyi.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Ostakaa vaikka jauhelihaa tai karjalanpaistilihat, pistäkää pakkaseen pariksi viikoksi ja sulattakaa -ja katsokaa mistä se veri sinne lodjun pohjalle ilmestyi.
Jaksan saivarrella sen verran, että kyseessä ei ole varsinaisesti veri lodjun pohjalla. Vaan lihasneste, joka saa värinsä lihan sisältämästä myoglobiinista, joka taas on rautaa sisältävä proteiini. Mutta se on eittämättä totta, että lihasta ei koskaan saada kaikkea verta pois, ja koska kyse on monellakin tasolla, uskonnollisesti katsoen symbolisesta asiasta, ei vt-seuran käsityksen mukaan kukaan saisi syödä mitään lihaa. Mutta vt-seura nyt ei itsekään tiedä mitä mieltä mistäkin on - varsinkaan kun puhutaan verestä.

Edit: Tarkennus: Esimerkkisi lihoissa kyse onkin siitä, että seassa on naudan lihaa, jonka väri on punaista, josta syystä lihasnestekin on myoglobiininsa ansiosta punaista. Jos katsastamme vaikkapa pelkkää possua sisältävään sulatettuun lodjuun, ei neste ole yhtä punaista kuin naudan vastaavassa.
Viimeksi muokannut Tony, 04.05.2007 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tony Syrjänen kirjoitti: Jaksan saivarrella sen verran, että kyseessä ei ole varsinaisesti veri lodjun pohjalla.
Sairvartele pois. Saivareista syntyvät varsinaiset syöpäläiset (täit). Nepä vasta verenimijöitä ovat - vaan tosissaan: oikeassa olet, ja jos pilkkuja viilataan, ei verta todellakaan saada lihasta täydellisesti pois.
Suositan vihannesruokia. Ovat nykyään IN, niistä saadaan terveellisin ja hyvin safka, kuten Daniel totesikin jo yli 2 600 vuotta sitten Nebun keittiömestarinkin edustajalle. Joten: popsi, popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa. Minä lähden lääkäriin, jos vain jostain fyrkat saan. :lol:
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Markku Meilo kirjoitti:
Samoilla hehtaareilla kehotettiin karttamaan haureuttakin, voiko sitä nykyään harjoittaa osissa siten, että se ei ole haureutta?
Kyllä varmaan. Jos sanot: "Haluatko harrastaa - - kanssani?", se tarkoittaa sitä, että haluat harrastaa tuon henkilön kanssa. Eikä harrastamista ole kielletty. Sitten voit alkaa harrastamaan, kunhan huolehdit siitä, ettet ota haureutta sellaisenaan, vaan nautit haureuden fraktioina.
Lähestyminen toista - ei haureutta.
Koskettaminen - ei haureutta.
jne.

Loppu onkin sitten :oops: eikä sitä huomioida tässä lainauksessa. Sitä saatetaan käsitellä ensi kuun numerossa, JOS uutta valoa saadaan.

8)
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Lainaus UM "joka jatkuvasti katsoo naista himoiten, tekee sydämessään aviorikoksen"

Sovellettu vt-lainaus:

Joka jatkuvasti katsoo --- tekee sydämessään -- rikoksen.

Eikö raamattu tässä kehoitakin meitä pitämään silmämme kiinni liikenteessä ollessamme? Voimme luottaa Jehovan ohjaukseen kun noudatamme uskollisesti hänen käskyjään.

Näinhän tämä menee? Emmekö voikin luottaa esimerkkiini?
Let me go Master I hate you so
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

rippeli kirjoitti:Lainaus UM "joka jatkuvasti katsoo naista himoiten, tekee sydämessään aviorikoksen"

Sovellettu vt-lainaus:

Joka jatkuvasti katsoo --- tekee sydämessään -- rikoksen.

Eikö raamattu tässä kehoitakin meitä pitämään silmämme kiinni liikenteessä ollessamme? Voimme luottaa Jehovan ohjaukseen kun noudatamme uskollisesti hänen käskyjään.

Näinhän tämä menee? Emmekö voikin luottaa esimerkkiini?

Ehdottomasti voimme! :lol:
Veli Rippeli on tuonut uutta epäsuoraa valoa asiaan.

Te heikkouskoiset, älkäätte kulkeko silmänne auki pitäen, vaan sulkekaa ne, sillä niin voitte pitää yllä onnettomuustilastojen kunniaa, aina ja iankaikkisesti.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Marilyn kirjoitti:Lähestyminen toista - ei haureutta.
Koskettaminen - ei haureutta.
Ehei, sanoo hallintoelin [engl. Governing Cadaver], jonka äänestyksessä jaoksi otettiin yksi raamatullinen päivä (ei siis se 'vuosi päivää kohden' tai Jumalan tuhat vuotta). Riittää kun esileikki ja akti tapahtuvat erillään ja ajallista eroa on vähintään 24 tuntia.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Markku Meilo kirjoitti:Riittää kun esileikki ja akti tapahtuvat erillään ja ajallista eroa on vähintään 24 tuntia.
Kiitos tästä korjauksesta! Tuohan menee sitten jo orgioiden puolelle. :oops:
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
3nity

Viesti Kirjoittaja 3nity »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Koko verioppi syönti- ja siirtokieltoineen on ihmisten tulkintaa, eikä sellaiseen tule sortua. Jos verensyöntikielto otettaisiin aivan tiukan tarkasti, ei lihaa voisi ostaa lainkaan. Ostakaa vaikka jauhelihaa tai karjalanpaistilihat, pistäkää pakkaseen pariksi viikoksi ja sulattakaa -ja katsokaa mistä se veri sinne lodjun pohjalle ilmestyi.
Tästä tuleekin mieleeni kokemus ajalta, jolloin olin vielä jehovantodistaja. Nuoren ystäväni kanssa olin syömässä ja hän söi ihan rehellisen, kunnon mediumpihvin. Tyttö pelästyi tosin pahasti kun oivalsi että siinä pihvissähän on selvästi verta! Mediumpihvi herätti siis jo epäilyn, että onkohan tämä nyt oikein.

Onneksi osasin sen verran kertoa, että teurastetussa lihassa veri on laskettu pois, mutta sitä jää aina lihasnesteeseen (suuri osa verestä ei ole vain suonissa ymmärtääkseni) ja kerroin juuri tuosta vaikka jauhelihapakkauksesta ja siitä, kuinka paistaessakin voi huomata että lihassa on verta. Veriruuat ovat asia erikseen, koska siihenhän verta on lisätty tai liha, josta sitä ei ole laskettu pois. Eli jos lihaa syö, verta ei voi täydellisesti välttää, koska se verihän on siinä itsessään. Se ei ole lisättyä. No, ruoka meni alas ja huono omatuntokin häneltä haihtui aika nopeasti kun hän mietti tuota asiaa.

Vartiotornin ihmisten oppien takia moni asia elämässä on hankalaa, verensiirtokiellon takia jopa vaarallista, varsinkaan jos niitä ei ajattele loppuun saakka vaan uskoo vain sen mitä ylhäältä tulee ja mitä se oikeastaan tarkoittaa. On eri asia silti syödä veriruokia kuin tavallista lihaa, ja siirron kanssa todella asialla ei ole enää mitään tekemistä.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

3nity kirjoitti: Tästä tuleekin mieleeni kokemus ajalta, jolloin olin vielä jehovantodistaja. Nuoren ystäväni kanssa olin syömässä ja hän söi ihan rehellisen, kunnon mediumpihvin. Tyttö pelästyi tosin pahasti kun oivalsi että siinä pihvissähän on selvästi verta! Mediumpihvi herätti siis jo epäilyn, että onkohan tämä nyt oikein.
Meillä kotona ei koskaan saanut medium-pihvejä, vaikka ravintolassa yleensä sellaisen otin. :D Medium-pihvit olivat jotenkin "epäilyttäviä" kun ne olivat PUNERTAVIA. iik, verta.

Tästä tuli monia hyvin hauskoja tilanteita.. Erään tilanteen muistan kun mökillä grillattiin kunnon pihvejä, ja jostain syystä yksi pihveistä oli huomattavasti paksumpi kuin muut. Paistohetkellä ei tietenkään käynyt mielessä (oluen hienoisessa myötävaikutuksessa) että tämä paksu pihvi vaatii enemmän paistamista.

No, se sitten jäi "mediumiksi". Minä sain kyseisen pihvin, ja söin eikä asia haitannut. Seuralaisilta tuli tosin vähän kummastelevaa mielipidettä ja jostain syystä suuri osa tarjoutui antamaan omasta "well-done" pihvistä palan ettei minun tarvitsisi syödä sitä.

En ymmärtänyt ongelmaa lainkaan, ja söin kuitenkin pihvini tyytyväisesti loppuun. Hauska "mökkimuistelma" ja kertoo myös jotain näiden "sääntöjen" elämää hankaloittavasta puolesta. :lol:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

3nity kirjoitti: Tästä tuleekin mieleeni kokemus ajalta, jolloin olin vielä jehovantodistaja. Nuoren ystäväni kanssa olin syömässä ja hän söi ihan rehellisen, kunnon mediumpihvin. Tyttö pelästyi tosin pahasti kun oivalsi että siinä pihvissähän on selvästi verta! Mediumpihvi herätti siis jo epäilyn, että onkohan tämä nyt oikein.
Tottahan tuo epäilyksen saattaa asiaan perehtymättömällä jehovantodistajalla herättää, mutta kuten edellä todettua, raa'assa, mediumissa tai sen enempää kypsässäkään pihvissä verta ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole. Kyseinen pihvi nyt sattuu olemaan punainen, ja sitä se on myös silloin jos se jätetään mediumiksi.
3nity kirjoitti:Onneksi osasin sen verran kertoa, että teurastetussa lihassa veri on laskettu pois, mutta sitä jää aina lihasnesteeseen (suuri osa verestä ei ole vain suonissa ymmärtääkseni) ja kerroin juuri tuosta vaikka jauhelihapakkauksesta ja siitä, kuinka paistaessakin voi huomata että lihassa on verta.
Lihasnesteessä ei ole verta, vaan se on lihasnestettä. Edellä taisin jo selittää lihasnesteen värin syyn. Ja kaikki veri kiertää tosiaankin suonistoissa, muutoinhan sen kiertäminen saattaisi olla aikasta konstikasta. Se että kaikkea verta ei saada teurastuksen yhteydessä ruhosta pois, tarkoittaa sitä, että esim. hiussuonistoon jää pakostakin hyvin hyvin hyvin pieniä määriä itse verta. Se taas on verrattavissa mielestäni siihen, että tuleehan sitä pakosta aina ruuan mukana syötyä kaikenlaista, esim. huonepölyä tai mikrobeja. Eli kyse on käytännössä saivartelusta.

Vartiotorniseuran kehittelemän veriopin ansiosta todistaja saattaa tosiaan löytää itsensä tilanteista, joissa ei oikein tiedä miten tulisi toimia. Esimerkkinä käy juuri aiheena oleva pihvin verestävä väri. Tai kuten alakoulua käydessäni, löysin itseni tuskastelemassa veriappelsiinin soveltuvuutta tosi kristitylle... No tulihan se syötyä kun järkeilin, että ei kai siihen kukaan verta ole lisännyt, eikä hedelmissä ole verta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin