Todistajien hierarkia

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Nimittelystä vielä sen verran, että jo toinen jalka järjestöstä poissa oleva JT-äitini katkaisi pari kuukautta sitten välinsä harmaalla alueella liikkuvaan JT-naapuriinsa, koska tämä oli puhunut "jehovalaisista". Siihen defenssiin katkesi alulla oleva irtautuminen lahkosta.

Omia turhautumiaan voi luonnollisesti purkaa esim. täällä, mutta kannattaa muistaa, että sanoissa on voimaa. Itse lähdin aikanaan näiltä palstoilta pois, kun jehnuttelun, jehovittelun ja muun aggression määrä oli niin suuri.

Kolmivuotiaasta järjestöön kasvatettu tuskin haluaa enää lisää skeidaa niskaan, jos on lähdössä sieltä pois. "Pahat luopiot" todistavat tässä tapauksessa oikeaksi juuri sen, mitä konventtilavalta paasataan. Muita pois lähteviä asialinja auttanee enemmän kuin haukkumasanoilla revittely, niin terapeuttista kuin se olisikin. Mutta ei muuta kuin toipumista ja mielenrauhaa.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Vieraas kirjoitti: Tuota noin... Kun siis vastustan homoseksuaalien nimittelyä, olen homofobinen?
Eiköhän jokaiselle tätä foorumia tarkemmin seuranneelle ole sanomattakin selvää, miksi tuon minulle postasit. Lopeta selkärangaton selittely.

Minä olen muka homona juntti, jos en homofobisesta kultista puhuessani käytä pelkästään termejä, joita kultti pitää poliittisesti korrekteina. Oikeasti ihan saatanan törkeä väite.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Weathertop kirjoitti:
Vieraas kirjoitti: Tuota noin... Kun siis vastustan homoseksuaalien nimittelyä, olen homofobinen?
Eiköhän jokaiselle tätä foorumia tarkemmin seuranneelle ole sanomattakin selvää, miksi tuon minulle postasit. Lopeta selkärangaton selittynä.

Minä olen muka homona juntti, jos en homofobisesta kultista puhuessani käytä pelkästään termejä, joita kultti pitää poliittisesti korrekteina. Oikeasti ihan saatanan törkeä väite.
Menee aika pahan väärinkäsityksen puolelle, sekä pitkään off-topiciin. Toipumista!
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Erkkivainaa, kun tuli puhumaan niin tunnelma salilla oli aina varsin odottava. Varttuneempi sisarustokin oli nähnyt vaivaa laittautumiseen normaalia enemmän.

Ei tosin tarvitse olla kaikkien fanittama puhujatähti. Jos ei omaa avustavan tai vanhimman natsoja niin riittää, kun on paremmasta suvusta. Pieniin maailmallisuuksiinkaan ei puututa niin herkästi. Raamattutietämykseni on päässyt rapistumaan parin vuosikymmenen aikana. Muistelisin, että Jeesuskin sanoi, ettei seurakunnissa tulisi korottaa ketään toisten yläpuolelle.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Helvetti. Eilisilta oli yksi täysi henkinen romahdus. Pyydän anteeksi kertakaikkisen kohtuutonta reagointiani, vaikka olenkin itse asiasta yhä eri mieltä kuin Vieraas.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Vieraas kirjoitti: Ainakaan itselle ei oikein iske linja, jossa mitään vähemmistöä "suoraan sanomisen" varjolla nimitellään. Juntin vaikutelman lisäksi siihen sisältyy jotenkin itsensä nostaminen näiden yläpuolelle.
1) Jehovat on enemmistöä. Niillä on jo johtajiakin 144000 ja suurta laumaa enemmän kuin kukaan pystyy laskemaan. Vakavemmin, niitä paapotaan liikaa ja Suomen valtiokin on niiden hovihankkija. YK:kin oli, mutta sille riitti.

2) Mä olen ehdottomasti parempi kuin Jehovan todistajat. Minä en ole osa babylonialaista verivelkaista järjestöä, jonka kanssa maailman kuninkaat huoraavat. Jehovat pitävät minua niin suuressa arvossa, etteivät edes puhuttele minua.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Pehmoluopio kirjoitti:Jehovat pitävät minua niin suuressa arvossa, etteivät edes puhuttele minua.
Ennen vanhaan palvelusväki myös kulki eri portaita, eikä isäntäväen silmiin katsomistakaan aina pidetty sopivana.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Lottopallo kirjoitti:Muistelisin, että Jeesuskin sanoi, ettei seurakunnissa tulisi korottaa ketään toisten yläpuolelle.
Luuk. 22
24 Opetuslasten kesken syntyi myös kiistaa siitä, ketä heistä olisi pidettävä suurimpana.
25 Silloin Jeesus sanoi heille: "Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi.
26 Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija.
27 Kumpi on suurempi, se, joka on aterialla, vai se, joka palvelee häntä? Eikö se, joka on aterialla? Mutta minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee.
28 "Koko ajan, kaikissa koettelemuksissani, te olette pysyneet minun kanssani.
29 Niinpä minä annan teille kuninkaallisen vallan, niin kuin Isäni on minulle antanut.
30 Te saatte minun valtakunnassani syödä ja juoda minun pöydässäni, ja te istutte valtaistuimilla ja hallitsette Israelin kahtatoista heimoa.


Olkoonkin, että Israelin kahdentoista heimon hallitseminen ei tainnut toteutua, Jeesuksen neuvot ovat sinänsä hyvät ja kauniit. Ja ihmeen totaalisesti hänen seuraajansa ovat nämä neuvot onnistuneet ohittamaan. Niin kristityt, tosi kristityt, ainoat oikeat kristityt, parhaat kristityt kuin puhdasoppisimmat kristitytkin.
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Weathertop kirjoitti:Helvetti. Eilisilta oli yksi täysi henkinen romahdus. Pyydän anteeksi kertakaikkisen kohtuutonta reagointiani, vaikka olenkin itse asiasta yhä eri mieltä kuin Vieraas.
Ei tarvitse ainakaan minulta anteeksi pyytää, terapiat aikanaan läpikäyneenä ymmärrän kyllä. Sana on onneksi täällä vapaa. Itse aion edustaa jehovittelun vastaista siipeä siihen asti kun se ei enää ole tarpeellista tai kun ei enää huvita.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Pehmoluopio kirjoitti:Jehovat pitävät minua niin suuressa arvossa, etteivät edes puhuttele minua.
Niinpä. Vähemmistö tai ei, jehovat syrjivät, nimittelevät ja herjaavat itse meitä ex-jäseniä, joten en näe mitään erityistä syytä suhtautua heihin sen asiallisemmin, vaikka käytännössä harrastankin jehovittelua lähes ainoastaan samanmielisten kavereiden kanssa (poikkeuksena nyt tämä ketju).
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Nimrod
Viestit: 267
Liittynyt: 09.09.2013 19:10

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Nimrod »

JPB5 kirjoitti:
Polyester kirjoitti: Ekstroverttiys on ehdottomasti plussaa, kuten amerikanuskonnon verkostomarkkinoinnilta voi odottaakin.
Se vain ihmetyttää että miksi järjestö neuvoo jehovantodistajia ulottamaan asian kaikenlaisille ihmisille.

Kun on kuitenkin selvää että jehovantodistajina pärjäävät parhaiten extrovertti-tyyppiset ihmiset, niin miksi mukaan haalitaan mielellään sitten hiljaiset ja masentuneetkin luonteet jotka eivät varmasti jaksa sitä hektistä jt-menoa.

Yksi extrovertti saisi kuitenkin aikaan enemmän kuin kaikki salilla olevat hiljaiset yhteensä.

Jos järjestö tehokkuutta haluaa, niin ehdottomasti hiljaiset ja/tai muut mielenterveyspotilaat(esmes tällaiset kuin minä) pois salilta ja vartijat ovelle, etteivät edes pääse sisään.

Vai onko niin että extrovertit ovat älykkäämpiä ihmisiä verrattuna introvertteihin ja eivät siksi suostu järjestön ilmaistyövoimaksi? Vai onko extrovertteja niin paljon vähemmän, ettei niitä löydy?

Jotkut harvat syntyvät johtajiksi(ekstrovertit) ja suurin osa työläisiksi(introvertit). Molempia lienee kuitenkin tarvitaan.

No, älkää pahoittako mieltänne. Tiedättehän minut!. Latelen aika suoraan asioita välillä ja se saattaa loukata hiljaisia ja introvertteja, jollainen itsekin olen. Eli loukkaan itseänikin tässä samalla, jos se yhtään lohduttaa.
Mutta joskus asiat pitää miettiä silleen suoraan, eikä kierrellä ja kaarrella.

Muuta asian vierestä: Ai niin! Muistuipa mieleeni että koivuniemen lahkon johtaja ei edes huoli lahkoonsa muita kuin vain korkeasti koulutettuja, jotta asiat rullaisi mahdollisimman hyvin.
Vastaan ohi otsikon aiheen mutta haluan korjata väärät väittämäsi. Ymmärrätkö täysin mitä introvertti ja ekstrovertti on? Kyse on sosialisoinnin tarpeen vaihtelusta, ei suinkaan luonteenpiirteistä. Introverttiys ei kerro ihmisen persoonallisuudesta tai puhujantaidoista mitään. Kuluttaako sinua sosialisointi vai lataako se.

Jos on pakko mainita karkeat ääripään esimerkit introjen ja ekstrojen urapolusta, niin korjaisin virheellisen ja räikeän yleistyksesi seuraavasti: Ekstrovertit ovat useammin johtajia ja introvertit tiedemiehiä tai suunnittelijoita, ei suinkaan ojankaivajia. Vai paremmin: Jotkut harvat ekstrovertit ovat johtajia ja jotkut harvat introvertit ovat tiedemiehiä? Pick one.

Näistä kahdesta todennäköisemmin introvertti on älykäämpi kuin omaa mieltä pakeneva ekstrovertti. Mitä tulee jehovalaisuuteen, saattaahan siellä ujot ihmiset kokea kenttäilyn ja puhumisen raskaampana. Tällöin ei kuitenkaan puhuta introvertistä.

Edit. Mikäli olet introvertti, ei kannata höpöttää puutaheinää aiheesta. Ekstroja on varmaankin enemmän koska yhteiskunta ja sen arki on kyllästetty ärsykkeillä.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Nimrod kirjoitti:Vastaan ohi otsikon aiheen mutta haluan korjata väärät väittämäsi. Ymmärrätkö täysin mitä introvertti ja ekstrovertti on? Kyse on sosialisoinnin tarpeen vaihtelusta, ei suinkaan luonteenpiirteistä. Introverttiys ei kerro ihmisen persoonallisuudesta tai puhujantaidoista mitään. Kuluttaako sinua sosialisointi vai lataako se.
Introverttiys ja ujous usein erotellaan toisistaan, ja tällöin ujous on varmaankin tässä haettu luonteenpiirre. Introvertti ei välttämättä ole sosiaalisesti kömpelö tai huono myyntimies, mutta Jehovan todistajissa joutuu ottamaan paljon kontaktia ihmisiin kokouksissa ja kentällä, mikä lienee ekstroverteille luontevampaa.
Jos on pakko mainita karkeat ääripään esimerkit introjen ja ekstrojen urapolusta, niin korjaisin virheellisen ja räikeän yleistyksesi seuraavasti: Ekstrovertit ovat useammin johtajia ja introvertit tiedemiehiä tai suunnittelijoita, ei suinkaan ojankaivajia. Vai paremmin: Jotkut harvat ekstrovertit ovat johtajia ja jotkut harvat introvertit ovat tiedemiehiä? Pick one.
Introvertti viettää enemmän aikaa ajatustensa parissa, jolloin ainakin sen puolesta ajatuksilla on tilaisuus jalostua pidemmälle. Jehovan todistajissa ei ajattelukyvystä kuitenkaan pahemmin palkita. Ajattelukyvyn korkein aste lienee se, että pystyy esittämään Vartiotornin ajatuksen omin sanoin.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Kyllä se introversio nyt persoonallisuudesta jotain kertoo, onhan kyseessä sentään luonteenpiirre. Tässä pari määritelmää:

http://www.introvertit.net/index.php/2- ... rkoitetaan
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Introve ... strovertti

Ääri-introverttina näen asian niin, että introvertit ovat viimeisiä vähemmistöjä, joita saa vapaasti syrjiä. Esimerkiksi työpaikkailmoituksissa on tavallista toivoa hakijalta ulospäinsuuntautuneisuutta, mutta muistaako kukaan ilmoitusta, jossa toivottaisiin sisäänpäinkääntyneisyyttä? Kyse on kuitenkin synnynnäisistä ominaisuuksista, eikä ketään tulisi asettaa eriarvoiseen asemaan sellaisten perusteella.

Amerikkalaisena kulttina Vartiotorni-seura arvostaa sosiaalisuutta ja kannustaa voimakkaasti siihen (kunhan ei sosialisoida liikaa maailmallisten kanssa). Introverttia pidetään helposti ylimielisenä ja torjuvana. Toisaalta introvertti voi olla esimerkiksi hyvä puhuja siinä missä ekstroverttikin. Taipumus ajatella "liikaa" voi kuitenkin koitua introvertin uskon kohtaloksi, kuten kävi omallakin kohdallani.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Nimrod kirjoitti:Vastaan ohi otsikon aiheen mutta haluan korjata väärät väittämäsi. Ymmärrätkö täysin mitä introvertti ja ekstrovertti on? Kyse on sosialisoinnin tarpeen vaihtelusta, ei suinkaan luonteenpiirteistä. Introverttiys ei kerro ihmisen persoonallisuudesta tai puhujantaidoista mitään. Kuluttaako sinua sosialisointi vai lataako se.
Uusille tiedoksi, että täällä oli hyvä tunnelma joskus vuosina 2016-2017. Ex-jehovantodistajat eivät ole lähtökohtaisesti riidanhaluisia.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Todistajien hierarkia

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Vieraas kirjoitti: Ex-jehovantodistajat eivät ole lähtökohtaisesti riidanhaluisia.
Jep :) Asiat riitelee, ei exät. MInä en ainakaan pahoita mieltäni jos minua kritisoidaan. Päinvastoin ajattelen että kritiikki voi kehittää minua ajattelemaan asiaa toisesta näkökulmasta.

Esim tää ajatus tuolta ylempää, jonka Nimrod esitti: "Näistä kahdesta todennäköisemmin introvertti on älykäämpi kuin omaa mieltä pakeneva ekstrovertti."

En ollut aiemmin ajatellut että asia voi olla päinvastoinkin, että introvertti voi olla älykkäämpi kuin extrovertti. Olin aina ajatellut tähän asti että extrovertit ovat ehdottomasti niitä älykkäitä ja introvertit luusereita.

Joten kiitän kritiikistä. Huomaan että kritiikki voi kehittää omaa ajattelua eteenpäin, jos ymmärtää sen ottaa vastaan.

Jehovantodistajana kyllä huomasi sen että introvertti-tyyppisiä jotenkin moitittiin - ainakin selän takana. Minua moitittiin ihan päin naamaakin. Kierrosvalvojakin keskeytti kenttäpalveluksen kanssani, koska olin ovilla niin huono ja käyttäydyin kummallisesti.

Ovenavaajat panivat sen merkille ja vinoilivat ja jotenkin suuttuivat minulle ja kierrosvalvoja häpesi niin että moitti minua näistä kummallisuuksistani ja käytöshäiriöistäni.

Siihen aikaa ei vielä tiedetty adhd:sta mintään. Ajateltiin että minulla oli vain asenneongelmia. Aivan kuin minun olisi pitänyt vain ryhdistäytyä ja heittää lapsellisuudet pois. Tuotin häpeää Jehovan järjestölle vahingossa koko ajan.

Mutta eihän se niin mene, että okay, määpä tästä ryhdistäydyn.

Adhd-ihminen ei voi hallita itseään yhtään, varsinkaan jos ei tiedä tästä tarkkaavaisuus ja - kehityshäiriöstään mitään.
Mutta sitten kun sen saa tietää itse että on tällainen taustalla itsellä, niin sitten voi paremmin miettiä että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
Kokouksissa istumiset ja kenttäpalvelus eivät sovi adhd-häiriöiselle yhtään. Eikä konventit, eikä jehovantodistajuus ylipäätään.

Liittyen aiheeseen sanoisin että minä olin todistajien hierarkiassa kaikkein alhaisin ja huonoa seuraa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin