Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jehovantodistajuuden yksi ongelmallisin piirre on, että siinä pyritään saamaan todistajien jäkikasvu kasteelle ennen kuin heillä on mitään todellista käsitystä siitä, mitä ovat tekemässä. Kasteen jälkeen peli on pelattu, eikä ihmisellä ole enää uskonnonvapautta sen varsinaisessa merkityksessä, eli oikeutta erota uskonnosta ilman huomattavia sanktioita.

Maaliskuun tutkittava Vartiotorni muistuttaa todistajia, miten tärkeää lasten kasteelle saaminen on. Tyypilliseen vartiotornilliseen tyyliin artikkelissa puhutaan molemmilla suunpielillä samalla toppuuttaen lasten liian aikaista kastautumista ja toisaalta siitä, ettei heitä tulisi toppuutella menemästä kasteelle.

Pidemmittä alustuksitta itse artikkeliin:
”KUUKAUSIKAUPALLA hoin isälle ja äidille, että halusin mennä kasteelle, ja he ottivat tämän aiheen usein esille keskustellessaan kanssani. He halusivat olla varmoja siitä, että ymmärsin ratkaisuni vakavuuden. Tämä tärkeä päivä koitti 31. joulukuuta 1934.” Näin sisar Blossom Brandt kuvaili, mitä tapahtui niihin aikoihin, kun hän päätti mennä kasteelle. Nykyäänkin kristityt vanhemmat haluavat auttaa lapsiaan tekemään viisaita ratkaisuja. He ymmärtävät, että kasteelle menon lykkääminen tarpeettomasti voi johtaa hengellisiin ongelmiin (Jaak. 4:17).
Miten itse asiassa kasteelle menon lykkääminen tarpeettomasti voi johtaa hengellisiin ongelmiin? Lainattu Jaakobin kirje toteaa: Sen tähden jos joku tietää, miten tehdä sitä, mikä on oikein, eikä kuitenkaan tee sitä, niin se on hänelle synti. Kasteella ei siis tässä suhteessa ja tämän perustelun mukaan ole merkitystä, mikäli joku tekee jotain, mikä ei ole oikein. Synniksi lasketaan ja tilinauhaa sen mukaan.
Jotkut kierrosvalvojat ovat panneet merkille, että seurakunnissa on monia noin 20-vuotiaita nuoria, jotka ovat kasvaneet Jehovan todistaja -perheessä mutta eivät ole vielä käyneet kasteella. Useimmat näistä nuorista käyvät kokouksissa ja kenttäpalveluksessa, ja he pitävät itseään Jehovan todistajina. Mikä pidättelee heitä vihkiytymästä Jehovalle ja menemästä kasteelle? Joissain tapauksissa vanhemmat ovat kannustaneet nuoria siirtämään kasteelle menoa tuonnemmaksi. Tässä artikkelissa tarkastelemme huolenaiheita, joiden vuoksi jotkut vanhemmat ovat epäröineet auttaa lapsiaan edistymään kohti kastetta.
Tämän siitä saa, kun matsku tulee ison meren takaa. Suomessa ei näe juurikaan parikymppisiä nuoria, jotka eivät ole käyneet kasteella, koska asevelvollisuus. Asevelvollisuus on omalta osaltaan potkimassa myös naispuoliset kasteelle huomattavasti ennen parikymppisiä. Toisaalta pitäisin yleisestikin ottaen melko harvinaisena, että todistajaperheen vesat olisivat vielä tuossa iässä vapaita kasteesta. Tai jos ovat, eivät yleensä ole kasteelle menossakaan.
Jotkut vanhemmat ovat sitä mieltä, että heidän poikansa tai tyttärensä olisi syytä lykätä kasteelle menoa, kunnes hän on ensin hankkinut hyvän koulutuksen ja varman työpaikan. He saattavat tarkoittaa hyvää, mutta auttavatko he tällä tavalla lasta tosiaan menestymään elämässä? Mikä vielä tärkeämpää, onko tällainen ajattelu sopusoinnussa Raamatun kanssa?
Miten olisi Jeesus?
Eräs äiti kertoi, miksi hän jarrutteli tytärtään, joka halusi mennä kasteelle. Hän sanoi: ”Minua hävettää tunnustaa, että suurin syy oli erottamisjärjestely.” Jotkut vanhemmat ovat tämän sisaren tavoin ajatelleet, että lapsen on parempi lykätä kastetta, kunnes hän on ohittanut nuoruuteen kuuluvan taipumuksen käyttäytyä harkitsemattomasti (1. Moos. 8:21; Sananl. 22:15). He voivat ajatella, että niin kauan kuin heidän lapsensa ei ole käynyt kasteella, häntä ei voida erottaa seurakunnasta. Miksi tällainen ajattelu on epäjohdonmukaista? (Jaak. 1:22.)
Niin, kyllähän se hävettää varmasti tunnustaa, että vanhempi haluaa varmistaa suhteensa lapseensa myös tulevaisuudessa.

Lainauksen viimeinen väittämä esitetään epäjohdonmukaisena, mutta se jää perustelematta. Perustelussa jaaritellaan tilivelvollisuudesta, joka ei vastaa millään tavalla mahdolliseen erottamis- ja karttamisjärjetelystä johtuvaan kasteelle menon jarrutteluun.
Vanhemmat eivät tietenkään halua, että heidän lapsensa menee kasteelle ennen kuin hän on riittävän kypsä vihkiytymään Jehovalle. Olisi kuitenkin virhe ajatella, että jos lapsi ei ole käynyt kasteella, hän ei ole vastuussa Jehovalle. Tilivelvollisuus alkaa siitä kun lapsi oppii, mikä on oikein ja mikä väärin Jehovan silmissä. (Lue Jaakobin kirjeen 4:17.) Viisaat vanhemmat eivät pidättele lastaan ottamasta kasteaskelta. Sen sijaan he näyttävät lapselle hyvää esimerkkiä ja opettavat häntä pienestä pitäen rakastamaan Jehovan korkeita moraalinormeja (Luuk. 6:40). Tällainen rakkaus suojelee lasta vakavalta synniltä, koska se motivoi häntä tekemään sitä, minkä Jehova sanoo olevan oikein (Jes. 35:8).
Artikkelin lopuksi pääsemme ihastelemaan järjestön itsevarmuutta Jehovan maanpäällisenä puhetorvena ja ainoana tienä pelastukseen. Siihen samaan pelastukseen, josta julkisesti kysyttynä vastataan, että emmehän me varmuudella tiedä, vain Jumala tietää. Tutkittava Vartiotorni toteaa kuitenkin jälleen kerran, että kaste on se juttu, jonka ansiosta ihminen voidaan merkitä elossa säilymistä varten.
Kristityn isän ja äidin arvokkaimpia tehtäviä on antaa lapselle Jehovalta tulevaa valmennusta ja ohjausta (Ef. 6:4; Ps. 127:3). Kristittyjen vanhempien lapset eivät nykyään synny Jehovalle vihkiytyneeseen kansaan, kuten lapset muinaisessa Israelissa syntyivät. Myöskään rakkaus Jumalaan ja totuuteen ei periydy vanhemmilta. Lapsen syntymästä lähtien vanhempien tavoitteena pitäisi olla tehdä hänestä opetuslapsi, toisin sanoen auttaa lasta edistymään niin että hänestä tulee vihkiytynyt ja kastettu Jehovan palvelija. Mikä voisikaan olla tärkeämpää? Sen ansiosta että ihminen vihkiytyy, käy kasteella ja palvelee Jumalaa uskollisesti, hänet voidaan merkitä elossa säilymistä varten ja hän voi läpäistä suuren ahdistuksen (Matt. 24:13).
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Ei vittu, taas vaihteeksi vahvaa kannustusta lasten indoktrinointiin ja heidän viemiseensä sen rajan yli, jonka takaa ei ole paluuta aikaisempaan elämään.

En voi sanoa tätä tarpeeksi usein: olen täysin samaa mieltä Richard Dawkinsin kanssa siitä, että uskonnollinen kasvatus on täysin rinnastettavisa lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Ja kultin jäseneksi kasvattaminen voidaan rinnastaa suoraan päivittäiseen raiskaukseen, jossa toinen vanhemmista pitelee kiinni ja toinen pistelee menemään. Tällaisen uhriksi joutuvat lapset ovat kipeästi huostaanoton tarpeessa.

Tutkitusti nuoren aivojen harkintakyvystä vastaavat alueet ovat täysin kehittyneet vasta 25-vuotiaalla. Silti yhteiskunnalla ei ole mitään sitä vastaan, että jopa alle 10-vuotiaat tekevät loppuelämäänsä äärimmäisellä tavalla vaikuttavia ideologisia (mitä helvetin omia ideologisia vakaumuksia minkään ikäisellä lapsella voi muka olla?) valintoja miellyttääkseen vanhempiaan.

Haista sinä, satavuotias Suomi, pitkä paska. Sinä et aidosti kunnioita lasten etkä kenenkään muunkaan oikeuksia, joten minä en kunnioita sinua. En sitten tippaakaan. Tarjoat vain esiintymislavan, jolla lapsia raiskataan ministerien katsellessa ja taputtaessa.

Ja imekää demonin elintä, te tätä lukevat haaratoimiston kätyrit. Jos luulette olevanne parempia ihmisiä kuin pahin uutisissa näkemänne pedofiili, olette menettäneet todellisuudentajunne jo aikoja sitten.

EDIT: Kun tähän vielä yhdistetään se, kuinka monet alaikäisinä kastetut Jehovan todistajien lapset ovat päätyneet ojennetuiksi tai erotetuiksi siksi, että ovat joutuneet kirjaimellisen seksuaalisen hyväksikäytön uhreiksi ja kertoneet siitä seurakunnan aikuisille, kyse alkaa olla muustakin kuin pelkästä toimivasta rinnastuksesta. Pedofiliakultti mikä pedofiliakultti. Ja jokainen tällaisen kultin aktiivinen jäsen tekee itsestään lasten hyväksikäyttäjän ainakin välillisesti.

Jokainen, joka kokee saavansa tuohon paskalahkoon kuulumisesta jotain myönteistä irti, tietäköön, keiden kustannuksella se tapahtuu ja kuinka brutaalisti. Oma mahdollinen (joskin enemmän kuin vähän kyseenalainen) toivon ja mielenrauhan tunne ei missään nimessä vapauta moraalisesta osavastuusta, vaan pikemminkin korostaa motiivien itsekkyyttä.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
harzit
Viestit: 101
Liittynyt: 17.09.2013 14:05

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja harzit »

Niin meillähän ei ole lapsikastetta vai mites se nyt olikaan?
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

harzit kirjoitti:Niin meillähän ei ole lapsikastetta vai mites se nyt olikaan?
Ei ole. Kastekysymyksillä varmistetaan, että 8-vuotiaat kastettavatkin ovat harkinneet asian loppuun asti ja ovat valmiita kypsiksi kristityiksi, jotka pystyvät myös kohtaamaan oikeuskomitean vakavat naamat mahdollisten törkeiden syntiensä (kuten veli vanhimman suorittaman sormettelun) takia.

Kyllähän valtakirkkojen lapsikaste ja riparikin ovat täysin tuomittavia toimintatapoja, mutta niiden seuraukset jäävät sentään valovuosien päähän siitä, mitä kaikkea Jehovan todistajien kaste merkitsee.

Itse olin 15-vuotias käydessäni kasteella, eikä minulla ollut minkäänlaista hajua siitä, mitä olin tekemässä. Enhän saakeli sentään edes ollenkaan tiennyt, kuka olin ja kuka halusin olla. Seksuaalista suuntautumistani en kyennyt edes tiedostamaan, koska se oli niin ehdoton ei-ei. Toivoin vain, että Jehova ei hylkäisi kastettani masturbaation takia (tämä täysin normaali ja luonnollinen asia oli minun niin kuin monen muunkin nuoren Jehovan todistajan kohdalla pitkään suunnaton ahdistuksen aiheuttaja, ja epäilin sitä synniksi pyhää henkeä vastaan). :D

Kyse ei edes ollut asevelvollisuuden välttämisestä, koska siihen minulla oli terveydellinen syy. Halusin vain ja ainoastaan miellyttää vanhempiani. Nyt molemmat ovat haudassa, mutta suhteet useampaankin muuhun sukulaiseen ja tuttavaan ovat ollutta ja mennyttä, kiitos tämän lapsena tehdyn "kypsän ratkaisun".
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Weathertop kirjoitti:Itse olin 15-vuotias käydessäni kasteella, eikä minulla ollut minkäänlaista hajua siitä, mitä olin tekemässä.
Taisin olla 16 ja nyt olen seitsemänkymppinen. Kun seuraan vaimon ihan fiksuja lapsenlapsia tota ikäluokkaa, niin huomaan kuinka ääliö räkänokka itse olin tuolloin. Eikä noilla fiksuilla lapsenlapsillakaan ole ihan kaikki vielä kotona loppuelämää varten.

Jeesuksen tosiseuraaja menee kasteelle samanikäisenä kun Jeesus meni Johanneksen kostutettavaksi.
Toivoin vain, että Jehova ei hylkäisi kastettani masturbaation takia...
Mä olin vapaamielisempi, Karvialla tumputin yön hiljaisuudessa villasukkaan ennen vaihtopäivää joka taisi olla saunapäivä.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Markku Meilo kirjoitti: Taisin olla 16 ja nyt olen seitsemänkymppinen. Kun seuraan vaimon ihan fiksuja lapsenlapsia tota ikäluokkaa, niin huomaan kuinka ääliö räkänokka itse olin tuolloin. Eikä noilla fiksuilla lapsenlapsillakaan ole ihan kaikki vielä kotona loppuelämää varten.
Kyllähän tuon ikäiset ovat vielä ihan täysin kakaroita, vaikka olisivatkin fiksuja ikäisikseen. Ja sitten pitäisi mennä koko loppuelämä lahkon sääntöjen mukaan, joihin on "sitoutunut" ymmärtämättä niistä oikeasti edes murto-osaa.

Evankeliumien Jeesus kävi tosiaan kasteella kolmekymppisenä. Siinä olisi miettimistä, jos kultit tykkäisivät oikeasti miettiä asioita.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Weathertop kirjoitti:Kyllähän tuon ikäiset ovat vielä ihan täysin kakaroita, vaikka olisivatkin fiksuja ikäisikseen. Ja sitten pitäisi mennä koko loppuelämä lahkon sääntöjen mukaan, joihin on "sitoutunut" ymmärtämättä niistä oikeasti edes murto-osaa.
Miksi Vt-seura ei ano yleismaailmallista poikkeusta kasteen jälkeiselle avioliitolle, avioero on sentään jehovantodistajallekin helpompi kuin todistajuuden jättäminen.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Markku Meilo kirjoitti: Miksi Vt-seura ei ano yleismaailmallista poikkeusta kasteen jälkeiselle avioliitolle, avioero on sentään jehovantodistajallekin helpompi kuin todistajuuden jättäminen.
Joo, kunhan joku vanhin käy kameran kanssa kyttäämässä, löytyykö raamatulliset perusteet (vaikka joskus toisen osapuolen sana voikin riittää ihan pärstäkertoimesta riippuen). Mutta hyvä kysymys.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Kyllähän Suomessa suurin syy kasteelle menossa miespuolisilla on intti. Siinä oli pelkoa enemmän, kuin jossain Raamatun heppujen varoituksissa :)

Mutta onhan lapsikaste merkittävää vieläkin tuossa lahkossa. Ja toisaalta ymmärrettävää, koska sieltä se suurin kasvu tapahtuu länsimaissa, valitettavasti...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Vieras

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Vieras »

On varmaan niin hirveä artikkeli taas etten viitsi edes lukea moista.

Parempi otsikko kirjoitukselle olisi Vanhemmat, autatteko lastanne taantumaan kohti kastetta - koska itsemääräämisoikeus ja itsenäinen ajattelu sekä vapaus lähteä ilman seuraamuksia siinä viedään kun kasteelle menee, mitä edistystä sellainen on? :thumbdown:

Suomen lain tulisi kieltää alaikäisten kastaminen mihinkään uskontoon.
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Weathertop kirjoitti:Pedofiliakultti mikä pedofiliakultti. Ja jokainen tällaisen kultin aktiivinen jäsen tekee itsestään lasten hyväksikäyttäjän ainakin välillisesti.
Jokainen tapaus on tietysti liikaa, mutta laskeskelin, että Australiassa käsiteltyjä tapauksia on ollut karkeasti 0.04 % koko todistajien määrästä.

Jokainen tapaus on tietysti liikaa, mutta itse en Jehovan todistajille ihan noin jyrkkää titteliä antaisi, varsinkin kun siitä ovat kilpailemassa lestadiolaiset ja katolinen kirkko. Ja melko erikoiselta kuulostaa, että jokainen rivijäsen joutuisi nämä karmeat teot ottamaan niskaansa, erityisesti kun heille ei niistä kerrota.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Vieraas kirjoitti: Jokainen tapaus on tietysti liikaa, mutta laskeskelin, että Australiassa käsiteltyjä tapauksia on ollut karkeasti 0.04 % koko todistajien määrästä.

Jokainen tapaus on tietysti liikaa, mutta itse en Jehovan todistajille ihan noin jyrkkää titteliä antaisi, varsinkin kun siitä ovat kilpailemassa lestadiolaiset ja katolinen kirkko. Ja melko erikoiselta kuulostaa, että jokainen rivijäsen joutuisi nämä karmeat teot ottamaan niskaansa, erityisesti kun heille ei niistä kerrota.
No, minusta jokaisella aikuisella ihmisellä on velvollisuus ottaa selvää ideologiasta, jota kannattaa ja markkinoi toisillekin. Jehovan todistajat on tietysti indoktrinoitu, mutta mielestäni se ei kokonaan poista vastuuta, vaikka tekeekin sen, ettei asioista oteta selvää, hieman ymmärrettävämmäksi. Ensisijaisesti näen kyllä rivitodistajat uhreina, mutta en täysin viattomina uhreina.

Jos lahkon viralliseen ohjeistukseen ja käytäntöihin kuuluu lasten hyväksikäytön salailu ja uhrien simputtaminen, mielestäni sitä voi ihan hyvin kutsua pedofiliakultiksi.

EDIT: Korostettakoon, etten yritä tässä asettua toisten yläpuolella. Entisenä aktiivisena todistajana (joka on myös "opettanut seurakuntaa") koen itsekin olevani osasyyllnen paljoon, myös tähän asiaan. Tätä yritän nykyään hyvittää siinä määrin kuin pystyn, ja suora puhe on osa sitä.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Oraakkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 15.11.2015 21:29

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Oraakkeli »

Mitä pedofiliaskandaaleihin tulee, minusta keskustelussa on jäänyt liian vähälle huomiolle ne teologiset syyt taustalla, jotka ovat ainakin omasta mielestäni pitkälle syynä koko kurjuuteen.

Kysymys on tietysti Jehovan nimestä. Todistajille kaikkein tärkein asia on Jehovan nimi ja maine. Koska he edustavat järjestönä Jehovaa, seuraa siitä valtava tarve ylläpitää kuvaa puhtaasta ja pyhästä palvonnasta turmeltuneen maailman keskellä. Asian vakavuutta ei vähennä yhtään se, että kaikkien ihmisten ikuinen elämä on pelissä, ja todistajien tehtävä on omalla nuhteettomuudellaan vetää rehellissydämisiä ihmisiä totuuteen.

Lopputulos: Kulissia hengellisestä paratiisista pidetään yllä hinnalla millä hyvänsä.

Ymmärtääkseni kyse on siis pitkälti siitä, että valheellinen identiteetti johtaa valheelliseen toimintaan, koska alkuperäisen valheen jatkaminen vaatii lisää valheita. Tekeminen seuraa olemisesta. Käytännön toimintakulttuurin salaisine ohjeineen voidaan näin ajateltuna ymmärtää olevan looginen seuraus omaan identiteettiin liittyvästä valheesta.

Vartiotornin olisi jo syytä herätä karuun todellisuuteen: Raamatun kontekstissa synti ja paratiisi eivät kohtaa. Jesaja kirjoittaa: " kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota minun pyhällä vuorellani..." Hallintoelin opettaa vielä tänäänkin Jehovan todistajille "totuutta", jonka mukaan Jesajan sanoilla on profeetallinen täyttymys hengellisessä paratiisissa joka syntyi 1919. Kuka herättäisi hallintoelimen unesta?

Hedelmästään puu tunnetaan. Vartiotornin pitäisi miettiä omaa mieliraamatunkohtaansa ja soveltaa sitä omaan toimintaansa. Järjestön pitäisi luopua illuusiostaan, ja ymmärtää olevansa samanlainen syntisten ihmisten yhteisö kuin muutkin järjestöt ovat. Tällöin se voisi luopua kieroutuneesta ajattelustaan, jossa se kuvittelee edustavansa yksin pyhää Jumalaa. Samalla se voisi luoda uusia terveempiä toimintamalleja, joissa otetaan lähtökohdaksi realistinen käsitys omasta syntisyydestä.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Oraakkeli kirjoitti:Mitä pedofiliaskandaaleihin tulee, minusta keskustelussa on jäänyt liian vähälle huomiolle ne teologiset syyt taustalla, jotka ovat ainakin omasta mielestäni pitkälle syynä koko kurjuuteen.

Kysymys on tietysti Jehovan nimestä. Todistajille kaikkein tärkein asia on Jehovan nimi ja maine. Koska he edustavat järjestönä Jehovaa, seuraa siitä valtava tarve ylläpitää kuvaa puhtaasta ja pyhästä palvonnasta turmeltuneen maailman keskellä. Asian vakavuutta ei vähennä yhtään se, että kaikkien ihmisten ikuinen elämä on pelissä, ja todistajien tehtävä on omalla nuhteettomuudellaan vetää rehellissydämisiä ihmisiä totuuteen.

Lopputulos: Kulissia hengellisestä paratiisista pidetään yllä hinnalla millä hyvänsä.
Yhtenä syynä näen nykyisen opetuksen olemisesta Jehovan järjestö. Tämä johtaa ajatukseen, ettei täydellisessä järjestössä esiinny virheitä. Minullekin sanottiin:"Jehova ei sallisi sitä", kun yritin kirjeilläni osoittaa seurakunnassa olevien vanhinten tekemistä virheistä ja vääryyksistä. Kirjoitin sekä Suomen Beeteliin, että hallintoelimelle.

Sen johdosta minut erotettiin, vaikka syytä ei koskaan esitetty. Kuokkasen Raimon lausuma :"No, kun me lähdetään siitä, että Järjestö on pyhä" taisi olla suorin selitys.

Kuvitelma omasta hyvyydestä on suuri este havahtumiselle vääryyden esiintymisestä. "Mitä muuta Herra sinulta vaatii kuin että noudatat oikeutta" auttaisi nöyrää huomaamaan vääryydet. Nyt vääryyksien näkeminen on mahdotonta eli siinä on sokea piste.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Maaliskuun tutkittava Vartiotorni: "Vanhemmat, autatteko lastanne edistymään kohti kastetta?"

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Kyllähän Raamatustakin tulee vahvasti esille, kuinka Jumalan nimi pysyy puhtaana juuri siten, että hänen palvojiensa keskuudessa esiintyvät rikokset ratkaistaan nopeasti ja avoimesti ja uhrit saavat oikeutta. Vaikka Vanhassa testamentissa kuvaillut tavat hoitaa rikosprosessia ovatkin nykynäkökulmasta alkeellisia, taikauskoisia, tarpeettoman väkivaltaisia ja joskus täysin epäreiluja, tämä periaate käy kyllä selväksi.

Missään ei neuvota törkeiden rikosten piilotteluun eikä niiden pitämiseen jonkin pienen piirin tietona.

Jehovan todistajien nykyinen toimintatapa nimenomaan likaa pahasti lahkon nimeä ja samalla sen palvoman jumalolennon nimeä.

EDIT: Vanhasta testamentista käyttämäni lyhennys VT kirjoitettu auki, ettei sekoitu Vartiotorniin.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vastaa Viestiin