Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kiinnostunut 2

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut 2 »

Mikä on Paimennuskäynti tms?
Meneekö siinä Vanhemmistolle jonkun todistajan kotiin tutkimaan jotakin tms?
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Paimennuskäynti tyypillisimmillään on, että 2 vanhinta menee esim teini-ikäistä tyttöä kuulustelemaan, kun seurakunnassa huhu että tämä nähty tupakoimassa ti vastakkaisen sukupuolen seurassa. Ei todellakaan mukavia vierailuita.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Kiinnostunut 2

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut 2 »

Kaarmis kirjoitti:Paimennuskäynti tyypillisimmillään on, että 2 vanhinta menee esim teini-ikäistä tyttöä kuulustelemaan, kun seurakunnassa huhu että tämä nähty tupakoimassa ti vastakkaisen sukupuolen seurassa. Ei todellakaan mukavia vierailuita.
Kiitos Tiedosta
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Kiinnostunut 2 kirjoitti:
Kaarmis kirjoitti:Paimennuskäynti tyypillisimmillään on, että 2 vanhinta menee esim teini-ikäistä tyttöä kuulustelemaan, kun seurakunnassa huhu että tämä nähty tupakoimassa ti vastakkaisen sukupuolen seurassa. Ei todellakaan mukavia vierailuita.
Kiitos Tiedosta
No ei ole "tyypillisimmillään" tuollaista vaikka voikin olla esimerkin mukainen tapaus käsiteltävänä, omilla vanhemmilla on ensisijainen oikeus puuttua alaikäisen käytökseen
( perheneuvottelun paikka ), jos tämä teini on lisäksi kastettu ja syyllistynyt johonkin vakavampaan niin omien vanhempien velvoisuudeksi katsotaan tälle tarjottavan hengellistä apua ja asiaa selvitetään vanhimmiston kanssa joista pari tulee käymään teinin kotona: so. "ojennusta, oikaisua, kurinpitoa".

Tyypillisimmillään vanhimmiston paimennuskäynnin aiheena on rohkaista kenttäpalvelukseen ja toimintaan yleensä kun jonkun "innnon" huomataan laantuneen.
Sairaiden ja vanhusten luo voidaan tehdä myös paimennuskäyntejä joiden tarkoitus on tukea toimintaan mahdollisuuksien mukaan kuten myös vastakastettujen luo, syyt ovat siis moninaiset.
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Pro et contra kirjoitti: Tyypillisimmillään vanhimmiston paimennuskäynnin aiheena on rohkaista kenttäpalvelukseen ja toimintaan yleensä kun jonkun "innnon" huomataan laantuneen.
No joo, varmaan into laantuu sitä enemmän mitä huomaa järjestön opeissa ja tavoissa ristiriitaisuuksia.

Millä uudella mullistavalla tavalla se rohkaisu sitten tapahtui, samaa jorinaa, mitä kokouksissa sai kuulla satoja kertoja. Itse koin paimennuskäynnit todella epämukavaksi pakkopullan syönniksi, minkäs teit, "pakko" oli heidät kotiinsa päästää.
Kiinnostunut 2

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut 2 »

Outoa näin Luterilaisena että vanhemmat on pakko päästää sisään kotiinsa.
Ei meillä ole pakko päästää pappia sisään jos ei itse halua.eikä siitä seuraa rangaistusta.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Pikku oikaisu termistöön: Ei vanhemmat, vaan vanhimmat. Jehovan todistajien sanastoa on hyvä opetella, silloin tietää, mistä puhutaan.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:Tyypillisimmillään vanhimmiston paimennuskäynnin aiheena on rohkaista kenttäpalvelukseen ja toimintaan yleensä kun jonkun "innnon" huomataan laantuneen.
Tilastotietoa mulla ei ole, mutta yksi erittäin "tyypillinen" motiivi paimennuskäyntiin on henkilön toiminnan ja motiivien selvittely ilmiannon tai muun epäilyn pohjalta. Eräs työmaa on nettiin liian rehellisesti kirjoittavien jahtaaminen ja takaisin ruotuun pelottelu. Lukemani ääripään kokemus meni niin, että vanhimmat saivat selville nettiin kirjoitelleen, joka kertoi paimennuskäynnin olleen lyhyt ja ytimekäs: "Joko alat käydä välittömästi kokouksissa tai sinut erotetaan." Kyseinen kaveri kirjoitti kysyneensä paimennuskaksikolta, että erotetaanko kaikki muutkin kokouksissa käymättömät, ei eroteta oli vastaus.

Tietooni tulleiden paimennuskäyntien ainoa motiivi ei suinkaan ole pyyteetön ja vilpitön auttaminen, vaan merkittävä osa paimennuskäyntejä koskee jonkintasoista kurinpitoa, joksi itse voisin katsoa valtaosan käynneistä epäsäännöllisten ja/tai tuoreiden toimettomien luona. Yksi osoitus paimennuskäyntien motiivista on esimerkiksi henkilö kirjahyllyn sisällön tai musiikkitallenteiden läpikäynti. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun vanhimmat ovat kehottaneet hävittämään materiaalia. Siis vanhimmat toimivat myös aitoon muslimimalliin uskonnollisena poliisina, johon rooliin kuuluu myös henkilöiden menemisten seuranta kun Jehova ei ehdi kaikkialle.

Loppukevennyksenä tulee mieleen Kasarmintori ja muinainen Expo-halli, jonne vanhimmat tekivät aika ajoin tehoiskuja ja me jt:t karttelimme twistaamalla keskellä ahdasta tanssilattiaa ja selkä koko ajan vanhinta kohti. Onneksi olivat lähinnä konventeista tuttuja, ei siis oman seurakunnan vanhimpia, eikä mun tietoon tullut yhtään tapausta, jossa joku olisi siellä kärähtänyt.
Kiinnostunut 2

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut 2 »

Olisin kysynyt paljonko keskiverto JT antaa Rahaa Seurakunnalleen kuukaudessa?
Pistetäänkö tilisiirtona vai rahana laatikkoon valtakunnansalilla?
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Tyypillisimmillään vanhimmiston paimennuskäynnin aiheena on rohkaista kenttäpalvelukseen ja toimintaan yleensä kun jonkun "innnon" huomataan laantuneen.
Meillä on pikkuisen eri näkemys paimennuskäyntien tyyppispekseistä, tilastojahan emme saa käsiimme. Voisikohan joku ex-vanhin valottaa hieman että mikä on suhdeluku paimennuksien luokittelussa?

Toki, tuo innon laantumisen aiheuttama paimennus voi olla ja usein onkin ihan yhtä painostava tilanne, uskoakseni, kuin kuulustelu tupakista, poikaystävistä tms.?

Iselläni paimennuksista kokemusta vaan sellaisesta kun murtauduttiin yhden sairaalassa olevan sukulaismummon mökkiin ryyppäämään, ja kaverini jt-faija sitten veti sitä luuvitosella päin näköä. Mulle tuli eniten sanomista siitä kun he kokivat mun naureskelevan koko episodille, mut minkäs mä sille mahdan että se vaan on mun tapani reagoida painostaviin tilanteisiin?

Loput kohtaamiset vanhimmiston olikin mun kahdessa komiteassani. Ekan avioliiton ulkopuolisen yhdynnän aiheuttamat manööverit olisin hoitanut nuhteilla ja palvelus"etujen" menettämisellä, no piti mennä vielä hässimään uudelleen kun eka kerta ei olis johtanut haluamaani lopputulemaan.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kiinnostunut 2 kirjoitti:Olisin kysynyt paljonko keskiverto JT antaa Rahaa Seurakunnalleen kuukaudessa?
Pistetäänkö tilisiirtona vai rahana laatikkoon valtakunnansalilla?
Tästä ei taida meillä olla ensi käden tietoa ainakaan koko Suomen mittakaavassa? Jepukat saisivat valtiolta ilmaista rahaa jos mm tämän tiedon viranomaisille kertoisivat. Mieluummin jättävät ilmaisen rahan nostamatta kuin kertovat rahaliikenteestään tunnuslukuja. Siitä voidaan tehdä ihan monenlaisiakin johtopäätöksiä?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Kiinnostunut 2 kirjoitti:Outoa näin Luterilaisena että vanhemmat on pakko päästää sisään kotiinsa.
Ei meillä ole pakko päästää pappia sisään jos ei itse halua.eikä siitä seuraa rangaistusta.
Voi tietysti olla päiväunilla tai kaupassa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pehmoluopio kirjoitti:
Kiinnostunut 2 kirjoitti:Outoa näin Luterilaisena että vanhemmat on pakko päästää sisään kotiinsa.
Ei meillä ole pakko päästää pappia sisään jos ei itse halua.eikä siitä seuraa rangaistusta.
Voi tietysti olla päiväunilla tai kaupassa.
Missään ei ole turvassa. Minut yhytettiin nimenomaan kaupasta ja pyydettiin "juttelemaan". Mikään jutteluhetkihän se ei ollut, vaan oikeuskomitea. Toisaalta oikeuskomitea oli yksi parhaista asioista joita minulle on tapahtunut. Sain kertoa mitä mieltä olen järjestön seurustelumallista jossa ostetaan sika säkissä ja mennään ihan tuurin varassa. Lisäksi sain tietenkin todeta eroavani järjestöstä.

Oikeuskomitea voi olla hyvin painostava kokemus, mutta on siinä mahdollisuuksiakin. Kun on saanut sanottua mitä mieltä asioista oikeasti on, ja viestittää ettei komitealla ole valtaa minuun, istunto voi olla hyvin voimaannuttava (käytin sitten tosiaan tätä sanaa) kokemus.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Tony kirjoitti:istunto voi olla hyvin voimaannuttava (käytin sitten tosiaan tätä sanaa) kokemus.
Kyllä, on parempi lähteä ovet paukkuen, niin ei kaipaa sinne takaisin.
Hiukka harmittaa, että olin vähän draamakuningatar, mutta sehän oli sellainen hotseat, käyttääkseni Gileadin termiä.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Kiinnostunut 2

Re: Koska Maailmasta Kasteelle (ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut 2 »

Saako Jehovan todistajat viettää Vappua?
Kysyn kun en Tiedä.
Vastaa Viestiin