GDPR ja JV:t

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

ExVanhin
Viestit: 2
Liittynyt: 07.03.2018 17:53

GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja ExVanhin »

Uusi tietosuoja-asetus tulee voimaan toukokuun lopussa. Sen myötä voi pyytää kaikkia tietoja mitä on tallennettu (sekä tietojärjestelmiin ja paperille) itselleen. Ja myös vaaita että ko. tiedot hävitetään.

Harkitsen kyllä vakavasti lähettää vaatimuksen tästä kun asetus astuu voimaan. Mitä jos meitä olisi todella iso joukko joka lähestyisi heitä tässä asiassa?

Kelatkaa vähän se määrä infoa mitä löytyy erotetuista ja järjestöä jättäneistä. Komiteakuulustelupöytäkirjoja jne jne.

Mitäs sanotte?

Jos tästä on jo keskusteltu niin voi hyvin linkittää siihen ketjuun. Hakutoiminnolla en nopeasti löytänyt.
Vieras

Re: GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja Vieras »

On vaikea uskoa että haaratoimisto ikinä suostuisi luovuttamaan mitään komiteapöytäkirjoja tai vastaavia. Luultavasti niitä pyydättessä he väittäisivät että kaikki materiaalit on hävitetty.
harzit
Viestit: 101
Liittynyt: 17.09.2013 14:05

Re: GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja harzit »

Eiks ne kaikki tiedot pitäs saada jo nykyisen lainkin mukaan pitäs saada. Arvatkaas saako?
ExVanhin
Viestit: 2
Liittynyt: 07.03.2018 17:53

Re: GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja ExVanhin »

Minäkin uskon että on vaikea saada niitä. Mutta minun ymmärtääkseni nuo komiteapöytäkirjat sisältävät henkilötietoja jotka ovat kerätty ilman kuulusteltavan suostumusta. Niitä ei voi piilottaa jonkun ripityskäytännön taakse, koska komiteakuulustelu ei ole mitenkään ripitystilanne. Jos täällä on joku juristi jolla on toinen tulkinta niin täydentäkää vapaasti.

Joten, jos meitä on iso joukko jotka vaatii ulos kaikki meitä koskevat tiedot ja/tai pyydetään niitä sen jälkeen hävitettäviksi niin järjestö täytyy, tämän säädöksen mukaan, tehdä niin kun pyydetään. Ja mikäli he eivät sitä tee niin voidaan ilmoittaa tästä viranomaisille. Viranomaiset voivat sitten käynnistää tutkimuksen tästä asiasta ja jos he löytävät epäkohtia (hyvin todennäköisesti) uhkaa sakko joka voi olla jopa 20 miljoonaa euroa.

Ote GDPR asetuksesta:

"Asetus koskee kaikkia organisaatioita, joilla on henkilörekistereitä tai jotka käsittelevät rekisterien tietoja.
Asetus koskee dataa, jonka perusteella ihminen voidaan tunnistaa yksilöllisesti.
Asetus käsittelee tämän datan yksityisyyden suojaa, antaa oikeuksia kuluttajille ja määrää velvoitteita organisaatioille.
Säädöstä rikkova voi saada sakon, joka on enintään 20 miljoonaa euroa tai neljä prosenttia maailmanlaajuisesta liikevaihdosta.
Kansalliset tietosuojaviranomaiset valvovat asetuksen noudattamista."

Vartiotornin organisaatota uhkaa nyt Catch-22 -tilanne. Luovuta kaikki tiedot, jotka sitten joutuvat median käsiin, ja syntyy valtavasti huonoa julkisuutta. Tai kieltäydy ja maksa sakot. Tämä on ihan oikeasti se mitä niillä on edessä.

Jos meitä olisi vaikka 100 henkilöä vaatimassa tietoja, eikä saada niitä niin meillä on todella vahva keissi kun ilmoitus menee viranomaisille.

Koko Euroopan alueella paikalliset haarakonttorit miettivät varmasti tätä hiki otsassa.
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Antakaa palaa jos innostusta löytyy. Itse en henkilökohtaisista syistä voi yritykseen lähteä mukaan. Kaikki seuralle aiheutettava ylimääräinen riesa on kyllä hyvästä.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Mä olisin mukana. Erottamisesta kyllä jo 20 vuotta.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Minä pyysin saada paperini tarkistaa ja pitkän kädenväännön jälkeen sain tietosuojavaltuutetun avustuksella tutkia paperini. Seura ilmoitti, että komitean kuulemisesta ei ole tehty mitään pöytäkirjaa. Kirjeeni heillä oli ja annoinkin heille kirjeiden säilyttämiseen luvan. Erottamiseni tapahtui vuonna 1990 määrittelemättömästä syystä. "Kyllähän sen sinä itsekin tiedät". Että aika vähäiseksi he ihmisen ikuisen elämän arvon laskevat. Se taas johtuu tietenkin siitä, että he eivät itsekään siihen usko, vaikka opettavat että heidän organisaationsa on ainoa tie ikuiseen elämään.

Voisin tietysti tehdä uuden kyselyn. Tarkastusoikeushan lienee vuosittainen. He kyllä saavat siitä osoitteeni.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Olen mielelläni mukana missä tahansa laillisessa toiminnassa, josta koituu harmia Vartiotorni-seuralle tai yksittäisen seurakunnan vanhimmille.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Mervi
Viestit: 59
Liittynyt: 01.03.2018 16:12

Re: GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja Mervi »

Täällä yksi valmiina hankkeeseen! Toki minäkin haluan tietää, minusta kerätyt asiat.
En ollut itse läsnä oikeuskomiteassa , en pitänyt tarpeellisena.
Poissa olin runsaat 30 vuotta, sitten noin vuoden yritin paluuta, ei siitä mitään tullut.

Kai sitten katsoivat itse eronneeksi, vaikka nimenomaisesti pyysin erottamista.

Mulla tuskin on mitään menetettävää.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: GDPR ja JV:t

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Mervi kirjoitti:Mulla tuskin on mitään menetettävää.
Tuskin. Luoja lapsistaan huolen pitää, siitä yhdestäkin, jonka Jehovan todistajat hylkäsivät.
Vastaa Viestiin