Keitä kartetaan?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Herännyt masentunut

Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Herännyt masentunut »

Hei

Hyvä ystäväni, joka tuntee myös jonkun verran Jehovan todistajia, on sitä mieltä, että ”vain erotettuja kartetaan” mutta ”ei itse eronneita tai pois jättäytyneitä”.

Mikään ei ole täysin mustavalkoista, oman 10 vuoden aikuisiässä koetun todistajuuden kokemuksella olisin toista mieltä, eli että nimenomaan itse eronneet ovat lahkon kannalta vaarallisimpia, oikeita ns. luopioita joita kunnollisen todistajan tulee välttää viimeiseen asti kuin ruttoa.

Erotettujen kanssa voidaan taas katsella joskus sormien läpi, jos syy eroamiseen on joku ns. kevyempi syy. Samoin pois jättäytyneiden kanssa, jotka periaatteessa voidaan joskus katsoa olevan todistajia, jos oikein halutaan tulkita kotiinpäin esim. läheisen sukulaisen kanssa.

Mutta itse eronneet ovat ehdoton ei, heidän kanssa ei saa olla missään tekemisissä.

Kertokaapa ex-veljet ja sisaret, kumman käsitys vastaa nykyistä käytäntöä todistajien piirissä?
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Sekä erotettuja että eronneita kartetaan. Tiedän sen sekä kokemuksesta (itse eronneena) että järjestön omasta ohjeistuksesta. Asiat ovat siinä määrin mustavalkoisia, että ystäväsi on yksiselitteisesti väärässä.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Myös poisjättäytyneitä saatetaan karttaa lähes täysin, kun he saavat huonon seuran leiman otsaansa.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Herännyt masentunut kirjoitti:Hyvä ystäväni, joka tuntee myös jonkun verran Jehovan todistajia, on sitä mieltä, että ”vain erotettuja kartetaan” mutta ”ei itse eronneita tai pois jättäytyneitä”.
Ystäväsi lienee keskustellut aiheesta todistajien kanssa, ja saanut oman annoksensa kiinnostuneille tarkoitetusta markkinointipuheesta? Väitteeseen nimittäin törmää tämän tästä.

Jehovan todistajien epärehelliset markkinointipuheet kumoutuvat toki parhaiten heidän omalla materiaalillaan.
Jumalan Rakkaus 2008, luku 3 kirjoitti: MILLOIN LAKATA OLEMASTA JONKUN SEURASSA?

19 Toisinaan meitä pyydetään lopettamaan kanssakäyminen jonkun seurakuntaan kuuluneen kanssa. Näin käy silloin, kun Jumalan lain katumaton rikkoja erotetaan tai kun joku hylkää uskon opettamalla vääriä oppeja tai eroamalla seurakunnasta itse. Jumalan sanassa sanotaan selvästi: ”Lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen – – seurassa.” (1. Korinttilaisille 5:11–13; 2. Johanneksen kirje 9–11.) Voi olla hyvin vaikea välttää kanssakäymistä jonkun sukulaisemme tai entisen ystävämme kanssa. Pysymmekö lujina ja osoitammeko siten, että asetamme uskollisuuden Jehovaa ja hänen vanhurskaita lakejaan kohtaan kaiken muun edelle? Muista, että Jehova pitää suuressa arvossa uskollisuutta ja tottelevaisuutta.
Jumalan Rakkaus 2008, LIITE kirjoitti:Erotettuja koskevat Raamatun periaatteet soveltuvat yhtä lailla niihin, jotka eroavat seurakunnasta itse.
Vartiotorni 15/4 1988 kirjoitti:Me voimme olla aivan yhtä varmoja, että Jumalan järjestely, jonka mukaan kristityt kieltäytyvät olemasta tekemisissä kenenkään erotetun katumattoman synnintekijän kanssa, suojelee meitä viisaalla tavalla. ”Puhdistakaa pois vanha hapatus, jotta olisitte uusi taikina, niin kuin olettekin vailla hapatusta.” (1. Korinttolaisille 5:7) Lisäksi kun kristityt karttavat myös seurakunnasta tarkoituksellisesti eronneita, he ovat suojassa mahdollisilta arvostelevilta ja halveksivilta ajatuksilta tai jopa luopionäkemyksiltä. – Heprealaisille 12:15, 16.
Vartiotorni 15/11 1981 kirjoitti:Ihmisiin, jotka tahallisesti hylkäävät Jehovan todistajien uskon ja vakaumukset eivätkä siten ole enää ”meidän kaltaisiamme”, tulisi suhtautua asianmukaisesti ja heitä tulisi kohdella samoin kuin niitä, jotka on erotettu väärintekemisen vuoksi.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Mervi
Viestit: 59
Liittynyt: 01.03.2018 16:12

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Mervi »

Kyllä kartetaan, ehdottomasti.
Minua ainakin kartettiin jo silloin kun olin vielä virallisesti mukana. Ei tervehditty , ja tunnen sentään aikamoisen liudan Jt-porukkaa tältä alueelta.

Sen vuoden ajan, minkä yritin paluuta, ei minua juuri noteerannut edes vanha luokkakaverini. Kerran erotettu, aina merkitty.

Miehestäni olivat kyllä kiinnostuneita, siis jotkut vanhimmat.
Eräs jopa ennusti hänestä vielä tulevan hyvän veljen ! :lol:
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Mervi kirjoitti:Miehestäni olivat kyllä kiinnostuneita, siis jotkut vanhimmat.
Eräs jopa ennusti hänestä vielä tulevan hyvän veljen !
Minun puolestani jopa Jehovaa rukoiltiin ja ajateltiin vaikka mitä, entä lopputulema? Koska Jehovan todistajien ennustukset ovat toteutuneet, lähtekäämme vaikka vuodesta 1874?
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Veikolta jos kysytään niin ketään ei tietenkään karteta.

Omalla kohdallani karttaminen alkoi jo silloin, kun olin vielä kuvioissa. Muutamat tyypit alkoivat välttelemään salilla. Sitten lakkasi tervehtiminen. Ulkona vastaantullessa vaihdettiin toiselle puolelle katua edellyttäen, että minut huomattiin riittävän ajoissa. Todistajat ovat varsin proaktiivista porukkaa mitä karttamiseen tulee.
Noihin aikoihin oli kova uskonkriisi päällä. Tuollainen suhtautuminen tuntui tietenkin kurjalta, mutta hyvänä puolena laittoi reilusti vauhtia päätöksentekoon. Ei tarvinnut siinä tuskallisessa välitilassa kauaa taiteilla.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Minuakin jotkut alkoivat karttaa jo ennen kuin erosin. "Hengellisimmille" yksilöillä syyksi riittää jo se, ettei käy kokouksissa eikä kentällä.

Toisaalta, enpä tuossa todellakaan mitään menettenyt. Vasta entisten läheisten suorittama karttaminen alkoi kirpaista.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
uskollinenidiootti
Viestit: 207
Liittynyt: 08.10.2017 15:13

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja uskollinenidiootti »

Tämä on aika vakava asia mitä puida koska tiedämme kaikki sen että pahimmassa tapauksessa karttaminen saattaa johtaa hyvin vakaviin ongelmiin erotetulla tai eronneella.

Siksi tämä asia on mustavalkoinen JT näkemyksenä. JT:t yksilönä eivät kaikki ajattele näin ääneen mutta ajattelevat varmasti pienessä mielessään.

Itse koen eronneena niin, kun tajusi miten vapaa voi olla vihdoinkin ajattelun kannalta sekä sain itsetunnon takaisin kun alistaminen loppui sekä henkinen hyväksikäyttö ja kontrolli että; Miksi kaipaan niitä ketkä "omistivat minut henkisesti", ja miksi kaipaisin niitä ketkä eivät oikeasti välittäneet minusta enemmän kun uskonnosta?

En halua olla tekopyhien ihmisten kanssa enään ikinä tekemisissä ja jos menisin takaisin se tarkottaisi yhtä ja vain yhtä asiaa: Minä olin väärässä, olemme taas ystäviä jos mukaudut niinkuin me olemme, olemme vasta sitten "TOSIYSTÄVIÄ" josta teidät tunnetaan....öööö...ei kiitos.

Ainoa karuin asia mitä kukaan ei ymmärrä on se miksi Äiti hylkää oman lapsensa. Joskus lapsi on vahvempi eikä kärsi siitä kun ei ole ollut äiti suhdetta MUTTA: JT järjestö ei ymmärrä sitä kuinka Äiti kaipaa lastaan enemmän kun lapsi äitiään. Säännöt menevät oletuksen mukaan ja sitten ihmetellään että eikö se lapsi ryömi takaisin järjestöön kun me luultiin että se on sosiaalinen "sääntö".
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

uskollinenidiootti kirjoitti: Itse koen eronneena niin, kun tajusi miten vapaa voi olla vihdoinkin ajattelun kannalta sekä sain itsetunnon takaisin kun alistaminen loppui sekä henkinen hyväksikäyttö ja kontrolli että; Miksi kaipaan niitä ketkä "omistivat minut henkisesti", ja miksi kaipaisin niitä ketkä eivät oikeasti välittäneet minusta enemmän kun uskonnosta?
Niinpä. Kuka tahansa, jolla jonkin uskonlahkot säännöt menevät esimerkiksi perhesiteiden edelle, on yksinkertaisesti paska ihminen. Se, että joku on indoktrinoitu paskaksi, on ehkä selitys, muttei missään tapauksessa oikeutus eikä puolustus. Ja itsekin olin kyllä Jehovan todistajana monella tapaa paska ihminen, mutta lähisukulaisia tai hyviä ystäviä en olisi kyennyt karttamaan. Vaikka uskoinkin aidosti, tiesin, että raja menee kohdallani siinä.

Olen päättänyt ihan oman hyvinvointini takia hankkiutua tavalla tai toisella eroon kaikista myönteisistä tunteista, joita minulla vielä on joitakin lahkoon jääneitä kusipäitä kohtaan. Niin ikään olen päättänyt, etten anna karttamista kenellekään anteeksi, vaikka vielä joskus pyydettäisiin. En edes enkä varsinkaan siskolleni, joka on asettanut sairaan pedofiliakultin vaatimukset ainoan elossa olevan perheenjäsenen edelle. Yhdessä viimeisistä puheluista sanoinkin: "Muista sitten, että tämä on sinun valintasi eikä minkään järjestön."
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Minä en kyllä karttanut, se oli ehkä ensimmäinen asia, mitä minä rikoin jöffenä. Minun Mielestäni kartettu ja erotettu/eronnut oli muutenkin kriisin keskellä, enkä kokenut karttamista siinä tilanteessa oikeaksi. Se oli vähän sama juttu, että pelastaisitko hukkuvan erotetun, jos olisit ainoa ihminen, joka voisi sen tehdä.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Pehmoluopio kirjoitti:Minä en kyllä karttanut, se oli ehkä ensimmäinen asia, mitä minä rikoin jöffenä. Minun Mielestäni kartettu ja erotettu/eronnut oli muutenkin kriisin keskellä, enkä kokenut karttamista siinä tilanteessa oikeaksi. Se oli vähän sama juttu, että pelastaisitko hukkuvan erotetun, jos olisit ainoa ihminen, joka voisi sen tehdä.
Itselleni kaikkein läheisimpiä ihmisiä ei eronnut eikä erotettu, mutta karttamiseen kyllä osallistuin. Se on eniten katumusta aiheuttaneita asioita noissa jehovahommissa.

Jos vaikka paras kaveri tai joku perheenjäsen olisi erotettu, en olisi kyennyt karttamaan. Uskoin muutenkin perheiden rikkomisen olevan väärin ja hallintoelimen tehneen siinä erehdyksen. Ääneen en tätä tietenkään uskaltanut kenellekään sanoa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Myrkkyä myrkkyä
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Weathertop kirjoitti:Itselleni kaikkein läheisimpiä ihmisiä ei eronnut eikä erotettu, mutta karttamiseen kyllä osallistuin. Se on eniten katumusta aiheuttaneita asioita noissa jehovahommissa.
Epäilemättä, mutta eiköhän tuo ole ollut sittenkin anteeksiannettavissa oleva teko. Yhteisöpaineen alaisena on tehty hirveämpääkin.
Jos vaikka paras kaveri tai joku perheenjäsen olisi erotettu, en olisi kyennyt karttamaan. Uskoin muutenkin perheiden rikkomisen olevan väärin ja hallintoelimen tehneen siinä erehdyksen. Ääneen en tätä tietenkään uskaltanut kenellekään sanoa.
Jo pelkkä ennalta ajateltu toimintatapa on arvokas, mutta kukapa uskaltaisi avoimesti uhmata hengellistä fasismia, vain rohkeimmat ehkä, ne, jotka ovat valmiit panemaan kaikkensa alttiiksi. Sellaiset oman vakaumuksensa ihmiset, kuten Dietrich Bonhoeffer. Heitä on harvassa. On kuitenkin muistettava, että vähäinen tippa on alku suurelle merelle.

Ei pidä unohtaa, miten pienestä moni iso asia on saanut alkunsa, kuten esimerkiksi tämä sivusto, Johanneksen pojan kotisivut, ja moni muu näitäkin suurempi.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Weathertop kirjoitti:Itselleni kaikkein läheisimpiä ihmisiä ei eronnut eikä erotettu, mutta karttamiseen kyllä osallistuin. Se on eniten katumusta aiheuttaneita asioita noissa jehovahommissa.
Epäilemättä, mutta eiköhän tuo ole ollut sittenkin anteeksiannettavissa oleva teko. Yhteisöpaineen alaisena on tehty hirveämpääkin.
Jos vaikka paras kaveri tai joku perheenjäsen olisi erotettu, en olisi kyennyt karttamaan. Uskoin muutenkin perheiden rikkomisen olevan väärin ja hallintoelimen tehneen siinä erehdyksen. Ääneen en tätä tietenkään uskaltanut kenellekään sanoa.
Jo pelkkä ennalta ajateltu toimintatapa on arvokas, mutta kukapa uskaltaisi avoimesti uhmata hengellistä fasismia, vain rohkeimmat ehkä, ne, jotka ovat valmiit panemaan kaikkensa alttiiksi. Sellaiset oman vakaumuksensa ihmiset, kuten Dietrich Bonhoeffer. Heitä on harvassa. On kuitenkin muistettava, että vähäinen tippa on alku suurelle merelle.

Ei pidä unohtaa, miten pienestä moni iso asia on saanut alkunsa, kuten esimerkiksi tämä sivusto, Johanneksen pojan kotisivut, ja moni muu näitäkin suurempi.
Vastaa Viestiin