Keitä kartetaan?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Tony kirjoitti: Jumalan sanassa sanotaan selvästi: ”Lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen – – seurassa.”
Jänskästi vt-seura sanoo että jumalan sanasssa sanotaan selvästi noin, mutta "veljeksi kutsutun" on korvattu kahdella pienellä viivalla, koska se ei sovi vt-seuran tulkintaan. Vt-seuran tulkintahan on että erotettuja pitää karttaa.

Kuitenkin raamatun mukaan vain veljeksi kutsuttuja kartettaisiin siksi että heitä ei tarvitsisi erottaa väärinkäytöstensä vuoksi.
Taas mitä tulee varsinaisesti erotettuihin, niin raamatun mukaan heitä kohdeltaisiin kuin kansojen ihmisiä, eli tervehdittäisiin kuin kansojen ihmisiäkin, eikä mitenkää tuomittaisi koska he ovat tulleet ulkopuolisiksi.

On se jännä miten kahdella pienellä viivalla peitetään ne kohdat jotka eivät sovi vt-seuran tulkintaan. Lisäksi seuraavat jakeet 12 ja 13 jätetään aina lukematta.

1. Korinttolaiskirje 5:
11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.
13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." [5. Moos. 13:6]
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Mervi
Viestit: 59
Liittynyt: 01.03.2018 16:12

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Mervi »

Väärinkäsityksen välttämiseksi: minä EN ole, enkä tule koskaan luopumaan Jumalasta. Kutsun häntä edelleen nimellä "Jehova", myös rukoillessani.

Tuosta ahdistavasta Järjestöstä halusin eroon, nähtyäni, mikä se on.

Se, että jotkut eivät ole minua huomaavinaankaan, ei ole minun ongelmani, vaan ihan täysin heidän. Huvittavana lähinnä pidän sitäkin , että vuosikymmenten varrella olen ollut, milloin näkyvä, milloin näkymätön. Kuin vilkkuvalo. :P
Mervi
Viestit: 59
Liittynyt: 01.03.2018 16:12

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Mervi »

Onneton mokasin taas ! :oops: Tarkoitin äskeinen vastaukseksi mymmelille. Sori siitä
Helle p****** sekoittaa pään ! :crazy:
mymmeli
Viestit: 235
Liittynyt: 18.07.2011 19:35

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja mymmeli »

Hei Mervi!

Mä taas kohdistin tuon vastaukseni heränneelle masentuneelle. Halusin tuoda vaan esille jt- aikoina sisäistetyn näkemykseni erotetusta, itse eronneesta ja hiipuneesta eli miten olin silloin jt- aikoina oppinut suhtautumaan noihin edellämainittuihin.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Joo, eikä aiheeseen kuulukaan se, uskooko joku vielä/nyt/tulevaisuudessa mihin ja millä nimellä, vaan keitä kartetaan. Koska eihän todistajat näitä tiedä. Ne tietävät vain sen, ettei joku ole enää jehovan todistaja. Harmittavasti, tarkoituksellisesti, ilmoituksissa jätetään kertomatta onko lähtenyt itse, vai erotettu. Nykyisillä ilmoituksilla järjestö on vähän kuin Yle joissakin uutisissa; kerrotut asiat ovat totta, mutta jätetään oleellisia asioita kertomatta. Monelle voisi vaikuttaa se, kun ajatus pulpahtaisi mieleen, että kappas, viime aikoina on moni eronnut itse. Miksiköhän?.

Ja Mymmeli on oikeassa. Kyllä ne itse lähtijät ovat se vaarallisin ryhmä, koska he kykenevät näkemään rahankeräys-lahkon silmänkääntötemppujen ohi ja voivat kertoa vielä mukana huijattuina oleville omista perusteista eroon. Tosin seura demonisoi "luopiot" niin, että itsensä kanssa hukassa oleva todistajaparka pitää pois lähtenyttä suorastaan paholaisen palvojana.

Kun se kuuluisa siemen, epäilyksen siemen, on istutettu, ajaa se kuitenkin lopulta monen etsimään tietoa. Se on raskas vaihe, ja osa ei ole valmis hylkäämään kerralla koko asiainjärjettömyyttä. Mutta kyllä sen ehtii, jos edes on tarvetta. Tärkeintä on ettei ole minkään uskonnon uhri.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Erinäisistä syistä olen vielä järjestön piirissä vaikka tiedänkin asian olevan täyttä huuhaata.

No, talvella Vartiotornissa oli artikkeli missä kehotettiin välttämään huonoa seuraa, vaikka huono seura olisi seurakunnan sisällä. Tässä tavallaan laajennettiin karttamista myös muihin kuin erotettuihin/eronneisiin. Tein työtä käskettyä ja laitoin heti kaksi vanhinta pannaan. En tervehtinyt enkä vastannut. Blokkasin sosiaalisessa mediassa. Näille vanhimmille valehtelu, varastaminen ja yhteiskunnan tukien väärinkäyttö on enemmän normi kuin poikkeus. Samoin jatkuva seurakunnan jäsenten haukkuminen ja panettelu - selän takana tietenkin - ja seurakuntalaisten yksityisasioiden juoruilu.

Moinen käytökseni tietysti herätti ihmettelyä, mutta sai ehkä jonkun miettimään karttamista. Ehkä. Kukaan ei toisaalta ole kysynyt miksi kartan. Todennäköisesti moni arvaa.

Itse sain siitä varsin paljon sisäistä hupia. Ja karttaminen jatkuu edelleen.

EDIT: Ulkopuolisia varten vitsi pitää varmaankin avata. Uusi karttaminen on kohdistettu erityisesti "epäsäännöllisiin" ja "toimettomiin", eli henkilöihin jotka eivät kuukausittain raportoi kirjallisesti käyttämiään "kenttäpalvelustunteja" hallintoelimelle. Painostuskeino hankkia lisää seurakuntalaisia ja maksajia. Näillä karttamillani veli-vanhimmilla kenttätunnit ovat esimerkillisesti kunnossa, mutta moraali todella kehno. Käänteinen karttaminen. :)
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Jännä juttu kyllä tuo huono seura seurakunnan sisällä. Juoruilu on periaatteessa kielletty syntinä, mutta ilman juoruilua ei tiedettäisi, ketkä tulee "merkitä" huonoksi seuraksi. Järjestö siis suorastaan laskee sen varaan, että juorut liikkuvat.

Pieni mutta paljonpuhuva esimerkki kognitiivisesta dissonanssista.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Kletos
Viestit: 325
Liittynyt: 13.01.2009 10:23

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Syväkurkku kirjoitti:Erinäisistä syistä olen vielä järjestön piirissä vaikka tiedänkin asian olevan täyttä huuhaata.

No, talvella Vartiotornissa oli artikkeli missä kehotettiin välttämään huonoa seuraa, vaikka huono seura olisi seurakunnan sisällä. Tässä tavallaan laajennettiin karttamista myös muihin kuin erotettuihin/eronneisiin. Tein työtä käskettyä ja laitoin heti kaksi vanhinta pannaan. En tervehtinyt enkä vastannut. Blokkasin sosiaalisessa mediassa. Näille vanhimmille valehtelu, varastaminen ja yhteiskunnan tukien väärinkäyttö on enemmän normi kuin poikkeus. Samoin jatkuva seurakunnan jäsenten haukkuminen ja panettelu - selän takana tietenkin - ja seurakuntalaisten yksityisasioiden juoruilu.

Moinen käytökseni tietysti herätti ihmettelyä, mutta sai ehkä jonkun miettimään karttamista. Ehkä. Kukaan ei toisaalta ole kysynyt miksi kartan. Todennäköisesti moni arvaa.

Itse sain siitä varsin paljon sisäistä hupia. Ja karttaminen jatkuu edelleen.

EDIT: Ulkopuolisia varten vitsi pitää varmaankin avata. Uusi karttaminen on kohdistettu erityisesti "epäsäännöllisiin" ja "toimettomiin", eli henkilöihin jotka eivät kuukausittain raportoi kirjallisesti käyttämiään "kenttäpalvelustunteja" hallintoelimelle. Painostuskeino hankkia lisää seurakuntalaisia ja maksajia. Näillä karttamillani veli-vanhimmilla kenttätunnit ovat esimerkillisesti kunnossa, mutta moraali todella kehno. Käänteinen karttaminen. :)
Hienosti toimit. Näinhän sen pitäisi mennä Raamatunkin mukaan. :clap:
uskollinenidiootti
Viestit: 207
Liittynyt: 08.10.2017 15:13

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja uskollinenidiootti »

Kletos kirjoitti:
Syväkurkku kirjoitti:Erinäisistä syistä olen vielä järjestön piirissä vaikka tiedänkin asian olevan täyttä huuhaata.

No, talvella Vartiotornissa oli artikkeli missä kehotettiin välttämään huonoa seuraa, vaikka huono seura olisi seurakunnan sisällä. Tässä tavallaan laajennettiin karttamista myös muihin kuin erotettuihin/eronneisiin. Tein työtä käskettyä ja laitoin heti kaksi vanhinta pannaan. En tervehtinyt enkä vastannut. Blokkasin sosiaalisessa mediassa. Näille vanhimmille valehtelu, varastaminen ja yhteiskunnan tukien väärinkäyttö on enemmän normi kuin poikkeus. Samoin jatkuva seurakunnan jäsenten haukkuminen ja panettelu - selän takana tietenkin - ja seurakuntalaisten yksityisasioiden juoruilu.

Moinen käytökseni tietysti herätti ihmettelyä, mutta sai ehkä jonkun miettimään karttamista. Ehkä. Kukaan ei toisaalta ole kysynyt miksi kartan. Todennäköisesti moni arvaa.

Itse sain siitä varsin paljon sisäistä hupia. Ja karttaminen jatkuu edelleen.

EDIT: Ulkopuolisia varten vitsi pitää varmaankin avata. Uusi karttaminen on kohdistettu erityisesti "epäsäännöllisiin" ja "toimettomiin", eli henkilöihin jotka eivät kuukausittain raportoi kirjallisesti käyttämiään "kenttäpalvelustunteja" hallintoelimelle. Painostuskeino hankkia lisää seurakuntalaisia ja maksajia. Näillä karttamillani veli-vanhimmilla kenttätunnit ovat esimerkillisesti kunnossa, mutta moraali todella kehno. Käänteinen karttaminen. :)
Hienosti toimit. Näinhän sen pitäisi mennä Raamatunkin mukaan. :clap:
Aivan uskomattoman hyvin kuvailit tuntemuksiasi, tämäkin todistaa "maailmanlaajuisen veljesseuran olemassaolon":
1. Tunsin aivan samalla lailla ennenkuin erosin.
Tuntuu kuin olisimme olleet samassa seurakunnassa kun eräitä 2 vanhinta kuvailit. Tein saman ja tästä ei tullut ihmetystä koska ko.veljien henkilökohtaiset puhelut olivat niin raakoja että ne etenivät rivijulistajille jolloin tuli hämmennystä ja kysymysmerkkejä.
Tämä sivuutettiin epätäydellisyydellä sekä palvelusryhmän vaihdolla. Nautin blokata ja olla huomioimatta sekä tervehtimättä näitä henkilöitä.

2. Juoruilu: Eräs sisar Riihimäellä sai aikoja sitten julkisen varoituksen juoruilusta. Tämä johti siihen että suut menivät suppuun ja kukaan ei puhunut mitään kenestäkään enään ja tämä oli loppujen lopuksi vanhimmista kiusallista.

Tähän tuli ratkaisu ilmeisesti orjaluokan kautta ohjeistettuna, koska kun sisaret saatiin "vaiti", veljet eli avustavat ottivat ilmeisesti roolin myös "seurakunnan tarkkailussa" josta sitten puhuttiin vanhimmille ketkä halusivat tietää kokoajan "missä mennään", vaikka suurimmaksi osaksi olivat aivan pihalla kaksoiselämistä tai ihmimillisistä tunteista joista ei voinut puhua kun paimennuskäynnillä ja tarkoitti vain lisää raamatunlukemista eikä oikeaa apua.

Itse sain nauttia tästä siunauksesta kun kaksi luottoystävääni kertoivat työasioistani eteenpäin jotka joidenkin mielestä olivat hämäriä kun en ollut avoin ja kirjastossa oltiin. Siinä meni 5 henkilön luottamus kerralla. Tämä vahvisti lähtöäni: en kaivannut "ystäviä jotka eivät ole tosi ystäviä vaan Juudaksia".
Lopetin puhumisen näillekin mutta silti tervehdin edelleen, tämä aiheutti vielä enemmän harmaita hiuksia että "missä mennään"?
Mervi
Viestit: 59
Liittynyt: 01.03.2018 16:12

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Mervi »

Vilkkuvalo :wtf: täällä taas, terve ! :wave:

Mentiin toiisapäivänä Myrtsin Cittarin ovesta sisään, ja huomasin aikaisemmin mainitsemani sisaren olevan muutaman metrin päässä meistä.
Seuraavan kerran sinnepäin katsoessani hän oli kadonnut. Lähti kuin hauki kaislikosta. Olisikohan Bolt pysynyt perässä ?

Mikä minussa niin pelottavaa voi olla ? Pelkäsikö kenties minun pyrkivän juttusille ?
Ei tulisi pieneen mieleenikään. Jos sattuu tätä lukemaan, niin tietää ettei tarvitse enää mennä karkuun.
No, saimmekin hyvät naurut.

Kumma juttu, että muut ihmiset uskaltavat jutella kanssani, tutut ja tuntemattomat.

Mietin vaan, että mitä tuo käyttäytyminen hyödyttää karttajaa itseään.
Luulisi, että itsestäkin olisi kivempi edes moikata tuttuja. Ei tarvitse sen enempää .

Sääliksi nuo ihmiset käyvät.
Mervi
Viestit: 59
Liittynyt: 01.03.2018 16:12

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Mervi »

Tuosta juoruilusta tuli mieleeni vähän omia kokemuksia.

Alkuun tämän comebackini yhtedeydessä yksi jos toinenkin seurakunnassa tuli juttelemaan.Myös miehelleni.
Tiedä sitten, miksei se kauan jatkunut. Aika yksin olisi saanut istua ennen kokousten alkua, ellei itse olisi ottanut itseään niskasta kiinni, ja tehnyt aloitetta.

Sitten tuli omantunnon ääni, joka pakotti kertomaan tälle lähimmälle veljelle - samalle joka piti tutkistelua puolisolleni - että olisi vähän purettava asioita aikaisemmasta elämästä. :angel:

No siinä oli tietenkin kolme veljeä kyselemässä kaikenlaista, mistä ei tässä sen enempää.
Vastauskieltoahan siitä sitten tuli ( älytöntä).
Ja tämähän tapahtui tietenkin maanantai-iltana kirjastossa, kun oli puhelinkenttä
Loput lienee arvattavissa. :think:
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Mervi kirjoitti:No siinä oli tietenkin kolme veljeä kyselemässä kaikenlaista, mistä ei tässä sen enempää.
Vastauskieltoahan siitä sitten tuli ( älytöntä).
Kokouskielto ja kenttäkielto olisivat myös ankaria "rangaistuksia" :wink:
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Loppuvaiheessa olin jo pitkään itse rangaissut itseäni noilla! :D
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Mervi kirjoitti:Vilkkuvalo :wtf: täällä taas, terve ! :wave:

Mentiin toiisapäivänä Myrtsin Cittarin ovesta sisään, ja huomasin aikaisemmin mainitsemani sisaren olevan muutaman metrin päässä meistä.
Seuraavan kerran sinnepäin katsoessani hän oli kadonnut. Lähti kuin hauki kaislikosta. Olisikohan Bolt pysynyt perässä ?

Mikä minussa niin pelottavaa voi olla ? Pelkäsikö kenties minun pyrkivän juttusille ?
Ei tulisi pieneen mieleenikään. Jos sattuu tätä lukemaan, niin tietää ettei tarvitse enää mennä karkuun.
No, saimmekin hyvät naurut.

Kumma juttu, että muut ihmiset uskaltavat jutella kanssani, tutut ja tuntemattomat.

Mietin vaan, että mitä tuo käyttäytyminen hyödyttää karttajaa itseään.
Luulisi, että itsestäkin olisi kivempi edes moikata tuttuja. Ei tarvitse sen enempää .

Sääliksi nuo ihmiset käyvät.
Arvelen että jehovantodistaja lähtee mieluummin pois vain siksi, ettei halua olla tervehtimättä. Tervehtimättä jättäminen tahallaan, vaikka tuntee toisen, on jehovantodistajallekin vaikea paikka. Siispä poislähteminen nopeasti ratkaisee asian niin, ettei tarvitse tuntea paskoja fiiliksiä siitä ettei tervehtinyt. Pitäisihän sitä edes tietää mitä sellaista pahaa toinen on tehnyt, ettei saisi tervehtiä. Mutta kun ei tiedä, niin miksi tuomitakaan tervehtimättä jättämisen muodossa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Diiva
Viestit: 52
Liittynyt: 12.09.2017 02:16

Re: Keitä kartetaan?

Viesti Kirjoittaja Diiva »

Herännyt masentunut kirjoitti:Hei

Hyvä ystäväni, joka tuntee myös jonkun verran Jehovan todistajia, on sitä mieltä, että ”vain erotettuja kartetaan” mutta ”ei itse eronneita tai pois jättäytyneitä”.

Mikään ei ole täysin mustavalkoista, oman 10 vuoden aikuisiässä koetun todistajuuden kokemuksella olisin toista mieltä, eli että nimenomaan itse eronneet ovat lahkon kannalta vaarallisimpia, oikeita ns. luopioita joita kunnollisen todistajan tulee välttää viimeiseen asti kuin ruttoa.

Erotettujen kanssa voidaan taas katsella joskus sormien läpi, jos syy eroamiseen on joku ns. kevyempi syy. Samoin pois jättäytyneiden kanssa, jotka periaatteessa voidaan joskus katsoa olevan todistajia, jos oikein halutaan tulkita kotiinpäin esim. läheisen sukulaisen kanssa.

Mutta itse eronneet ovat ehdoton ei, heidän kanssa ei saa olla missään tekemisissä.

Kertokaapa ex-veljet ja sisaret, kumman käsitys vastaa nykyistä käytäntöä todistajien piirissä?
Minua ei kartettu, kun olin toimeton. Mutta sitten kun nyt viimeisen kerran itse erosin(edellisen kerran erotettiin), niin nyt minua on taas samat perheenjäsenet alkaneet karttamaan. Minulle myös soitti tämän nyt jätetyn eroamis ilmoituksen jälkeen eräs todistaja ja kyseli miksi lähdin. En tietenkään ottanut kantaa, mutta pyysi kylään käymään ja ajattelin mennä. En kyllä aio ottaa mihinkään seurakunta hommiin kantaa, niin kuin en ottanut puhelunkaan aikana. Sinällään muuten hassua, että kun en itse ottanut kantaa, niin tämä todistaja alkoi itse kertomaan minulle seurakunnan huonoista puolista.
Vastaa Viestiin