Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Tervehdys!

Eilisessä kokouksessa jaettiin kaikille julistajille lomake joka esiteltiin ohjelman lopussa "EU-säädösten edellyttämäksi luvaksi". Kehoitus allekirjoittaa toukokuun loppuun mennessä.

Lomakkeella lukee seuraavaa:

"Ilmoitus ja suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Jehovan todistajien yhteydessä toimivana julistajana ymmärrän ja hyväksyn, että Jehovan todistajien maailmanlaajuinen uskonnollinen järjestö, johon kuuluvat oma seurakuntani, paikallinen haaratoimisto ja muut vastaavankaltaiset Jehovan todistajien käyttämät organisaatiot, käsittelee henkilötietojani lainmukaisesti ja oikeutettujen uskonnnollisten etujensa mukaisesti. Lisäksi annan suostumukseni henkilötietojeni käsittelyyn, jotta voin osallistua vaukaumukseeni liittyvään uskonnolliseen toimintaan ja jotta voin saada hengellistä tukea. Suostun myös siihen, että henkilötietojani voidaan lähettää mille tahansa Jehovan todistajien käyttämälle organisaatiolle ja että nämä organisaatiot voivat sijaita sellaisissa valtioissa, joiden kansalliset lainsäädännöt tarjoavat erilaisen henkilötietojen suojan tason, joka ei aina vastaa sitä suojan tasoa, jonka asuinvaltioni tarjoaa. Olen saanut tiedon jw.org-sivuston "Tietosuojakäytäntö"-osiossa olevasta "Henkilötietojen käsittely"-sivusta, minulla on ollut tilaisuus lukea kyseinen sivu ja voin myös pyynnöstä saada tuon sivun paperikopiona. Annan suostumukseni henkikötietojeni käsittelyyn sivulla todetuilla tavoilla ja sivulla aika ajoin tapahtuvien muutosten mukaisesti."

Allekirjoitukset...

Herättääkö mitään ajatuksia? Itse olin melko tyrmistynyt.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jännästi tuosta on jäänyt kokonaan maininta siitä, että jokaisella on oikeus omien tietojen tarkistamiseen. Vähemmän yllättäen tämä jää lain kannalta kyllä nyt torsoksi.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Noin se järjestö joutuu pikkuhiljaa aina muuttumaan maailman mukana, vaikka usein pienetkin muutokset ovat parikymmentä vuotta myöhässä. No - parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Tuollaisen lupatekstin lukeminen saattaa herätellä joitakin harvoja jehovantodistajia ihmettelemään että miksi minun henkilötietojani pitäisi levitellä joillekin tuntemattomille ulkomaisille jehovantodistajien käyttämille organisaatioille. Mitä ne hyötyvät henkilötiedoistani? Käykö ne niillä kauppaa, vai mitä tekevät?`

Raha ohjailee kaikkea ja kaikkien yritysten toimintaa. Ilman rahallista hyötyä tuskin henkilötietojakaan pitäisi levitella ympäri maailmaa.

Ja mitä tapahtuu, jos ei halua allekirjoittaa? Joutuuko merkityksi vaiko peräti erotetuksi?
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

JPB5 kirjoitti: Ja mitä tapahtuu, jos ei halua allekirjoittaa? Joutuuko merkityksi vaiko peräti erotetuksi?
Tähän olis kiva saada vastaus. Eli onko pakollinen kuten veri (hoitotahto)-kortti, vai vapaaehtoinen?
Tosin mikäpä asia jt-maailmassa olis vapaaehtoista oikeasti... :roll:
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Nukahtanut kirjoitti:
JPB5 kirjoitti: Ja mitä tapahtuu, jos ei halua allekirjoittaa? Joutuuko merkityksi vaiko peräti erotetuksi?
Tähän olis kiva saada vastaus. Eli onko pakollinen kuten veri (hoitotahto)-kortti, vai vapaaehtoinen?
Tosin mikäpä asia jt-maailmassa olis vapaaehtoista oikeasti... :roll:
Vastaus löytyy JW.ORG:sta:

Jos julistaja ei allekirjoita Ilmoitus ja suostumus henkilötietojen käsittelyyn -lomaketta, hänen soveltuvuuttaan joihinkin seurakunnan tehtäviin tai uskonnollisiin toimiin ei ehkä voida arvioida.
väestörekisterissä

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja väestörekisterissä »

Entäs ne Jehovan todistajat joita ei ole rekisteröity järjestöön vaan maistraatin tietojen mukaan uskontokunta on väestörekisteri? Onko tämä kaavake samalla rekisteröintiä Jehovan todistajaksi?
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

"Suostun myös siihen, että henkilötietojani voidaan lähettää mille tahansa Jehovan todistajien käyttämälle organisaatiolle ja että nämä organisaatiot voivat sijaita sellaisissa valtioissa, joiden kansalliset lainsäädännöt tarjoavat erilaisen henkilötietojen suojan tason, joka ei aina vastaa sitä suojan tasoa, jonka asuinvaltioni tarjoaa."

Asia on kiistatta vakava, mutta tässä kohtaa repesin. :D
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Syväkurkku kirjoitti:Eilisessä kokouksessa jaettiin kaikille julistajille lomake joka esiteltiin ohjelman lopussa "EU-säädösten edellyttämäksi luvaksi". Kehoitus allekirjoittaa toukokuun loppuun mennessä.

Herättääkö mitään ajatuksia? Itse olin melko tyrmistynyt.
Lomake on nähtävillä nyt täällä. Lähetin lomakkeen myös tietosuojavaltuutetun toimistoon. Ote sähköpostista tietosuojavaltuutetulle:

Minulle toimitettiin tänään sähköpostissa Jehovan todistajien uusi lomake, joka on nimeltään ”Ilmoitus ja suostumus henkilötietojen käsittelyyn”. Koska lomakkeessa on mielestäni useita epäillyttäviä kohtia, ajattelin pyytää Tietosuojavaltuutetun toimistoa tutkimaan, onko tämä Jehovan todistajille jaettu lomake Suomen henkilötietolain mukainen ja täyttääkö se myös kaikki EU-säädökset. Lomakkeesta on valokuva liitetiedostona.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Johanneksen poika kirjoitti:
Syväkurkku kirjoitti:Eilisessä kokouksessa jaettiin kaikille julistajille lomake joka esiteltiin ohjelman lopussa "EU-säädösten edellyttämäksi luvaksi". Kehoitus allekirjoittaa toukokuun loppuun mennessä.

Herättääkö mitään ajatuksia? Itse olin melko tyrmistynyt.
Lomake on nähtävillä nyt täällä. Lähetin lomakkeen myös tietosuojavaltuutetun toimistoon. Ote sähköpostista tietosuojavaltuutetulle:

Minulle toimitettiin tänään sähköpostissa Jehovan todistajien uusi lomake, joka on nimeltään ”Ilmoitus ja suostumus henkilötietojen käsittelyyn”. Koska lomakkeessa on mielestäni useita epäillyttäviä kohtia, ajattelin pyytää Tietosuojavaltuutetun toimistoa tutkimaan, onko tämä Jehovan todistajille jaettu lomake Suomen henkilötietolain mukainen ja täyttääkö se myös kaikki EU-säädökset. Lomakkeesta on valokuva liitetiedostona.
Yleisesti kovin niin harvinaista aktiivisuutta nykyään. Kiitos sinulle jälleen JP. :clap: :thumbup:
uskollinenidiootti
Viestit: 207
Liittynyt: 08.10.2017 15:13

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja uskollinenidiootti »

väestörekisterissä kirjoitti:Entäs ne Jehovan todistajat joita ei ole rekisteröity järjestöön vaan maistraatin tietojen mukaan uskontokunta on väestörekisteri? Onko tämä kaavake samalla rekisteröintiä Jehovan todistajaksi?
Tämä oli yksi asia mitä en tajunnut lapsena. Hävetti koulussa täyttää kaavake ja "valehdella" että olen JT ilman kastetta.

Toinen asia minkä tajusin kaavakkeen nähtyäni JP:n sivuilta, että tuo olisi viimeistään ollut piste iin päälle lähden pois järjestöstä tai en edes laita nimeä ja sitä kautta olisi tullut pöhinää kirjastossa.

Muistan sen kun sain tarpeekseni AP:n tehtävistä niin laitoin kirjeen että se oli tässä ja en ole enään AP, (koska juoksuttaminen ja tehtävät olivat niin idioottimaisia) joten hirveä nolohäpeä itkuraivopotku vanhimmalla kun totesi: "ei näin voi päättää yksin asioista, näistä pitää keskustella että vanhimmisto tietää missä mennään".

Ei tule tietämään: siksi nämä kaavakkeet, koska useimmat JT:t alkavat tajuamaan että ovat ajattelevia yksilöitä ja kontrollointi alkaa ärsyttämään.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Tässä linkissä erinomainen keskustelu asiasta.
Eteisvahti
Viestit: 96
Liittynyt: 17.07.2015 09:25

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Eteisvahti »

Mitä tietoja seura kerää ja säilyttää jäsenistään? Kastepäivä, kaikki julistajaraportin tiedot, erilaiset oikeuskomiteakäsittelyt. Mitä muuta?
His name is Robert Paulson.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Eteisvahti kirjoitti:Mitä tietoja seura kerää ja säilyttää jäsenistään? Kastepäivä, kaikki julistajaraportin tiedot, erilaiset oikeuskomiteakäsittelyt. Mitä muuta?
Tämä olisi tosi mielenkiintoista tietää. Onko täällä ketään entistä vanhinta joka tietäisi asian seurakuntatasolla? Edellä mainitun lisäksi tiedän että julistajan siirtyessä seurakunnasta toiseen menee mukana vapaamuotoisempi kuvaus ihmisestä. Nähtävästi yksi tarkoitus on varoittaa uutta seurakuntaa ongelmatapauksista. Sisällöstä en tarkemmin tiedä. Juuri tämä ettei tiedä mitä tietoja talletetaan on yksi ongelma.
Vieras

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ainakin erilaiset tehtävänimitykset voisi lisätä tuohon listaan.

Olisi kiinnostava tietää sanamuoto, jolla asiasta on kokouksesssa ilmoitettu. Onko annettu ymmärtää että paperi on "pakko" allekirjoittaa tai vihjattu että kieltäytymisestä olisi jotain seurauksia jne. Jos on, niin ylläolevan videon mukaan sellaisesta voisi tulla järjestölle isot sakot.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Vieras kirjoitti:Olisi kiinnostava tietää sanamuoto, jolla asiasta on kokouksesssa ilmoitettu. Onko annettu ymmärtää että paperi on "pakko" allekirjoittaa tai vihjattu että kieltäytymisestä olisi jotain seurauksia jne. Jos on, niin ylläolevan videon mukaan sellaisesta voisi tulla järjestölle isot sakot.
Tässäpä audiota eräästä seurakunnasta
Viimeksi muokannut Verilettu, 09.04.2018 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin