Risti vai paalu?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Ihmettelijä

Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Ihmettelijä »

Tuli tästä https://yle.fi/uutiset/3-10239645 uutisesta mieleen, että mihin Todistajat perustavat väitteensä, että Jesse lyötiin paaluun eikä ristiin?
Varmaan löytyy aiheesta aikasempi keskustelu, en vaan jaksanut selata.. :D
Viimeksi muokannut Verilettu, 06.06.2018 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Korjattu rikkinäinen linkki
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Ihmettelijä kirjoitti:Varmaan löytyy aiheesta aikasempi keskustelu, en vaan jaksanut selata.. :D
Meillä on Pienet kysymykset -ketju, jonne voi näitä myös laittaa... :thumbup:
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Tässä on perusteellinen artikkeli asiasta.

Lyhyesti: Jehovan todistajien käsitys paalusta perustuu siihen ettei UM raamatun kääntäjillä ole tarvittavaa kielitieteellistä koulutusta. Jeesuksen aikoina kreikankielessä ei ollut ristiä tarkoittavaa sanaa, vaan sanottiin että henkilö laitettiin "puuhun/paaluun". Lisäksi JT kirjallisuudessa esiintyvät perusteet ovat keskiajalta, 1500 vuotta tapahtumien jälkeen. Todisteet toiseen suuntaan ovat mittavat.

Sinänsä sama, paalu vai risti. Mutta osoittaa JT oppien tason.
Kiinnostunut 2

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut 2 »

Kyllä se Taisi Risti olla Rikollisten Telotusväline Jeesuksen Aikoina.
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Tottakai se on paalu, koska vartiotorni sanoo niin.

Takavuosien tunnettu jt-kriitikko Pasi Turunen kertoo näkemyksensä aiheesta vapaiden suuntien edustajan vinkkelistä.

https://www.youtube.com/watch?v=af_vrKkBmyA
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Syväkurkku kirjoitti:Sinänsä sama...
Sinänsä myös sama, mutta Beth Sarim rakennettiin vasta 1929. Malcolm C. Rutherford oli Russelin pikakirjoittaja ja Mary lähti lätkimään 1916. Bonnie Boyd oli Da Judgen eka rakastajatar kakkosena Berta Peale, pientä sekoilua nimissä. Bonnie Boydin ikääntyminen on kiinnostava, koska hän oli useissa eri tilanteissa antanut syntymäaikansa välille 1896-1904, muistuttaa ottotyttönä Russelin Rose Ballia.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Kiitokset Markku tarkennuksista, oikeassa olet. Pitäisi olla tarkempi faktojen kanssa.

Käyn korjaamassa blogia kunhan täältä konventista ehdin. Täältähän onkin sitten paljon raportoitavaa. Ihmettelen vaan jatkuvasti miten olen tähän kaikkeen voinut uskoa. Ja häpeän että olen sitä muille tyrkyttänyt.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Muistelen aiheesta keskustellun täällä aiemminkin. En vain juuri nyt löytänyt linkkiä, mutta ksylon tai stauros, molempia käytetään tästä foinikialaisten mainiosta keksinnöstä ristinpuuta käytettäessä. Kallistun ristin puoleen, olihan se myös yksi Raamatuntutkijoittein logon merkittävä osa kruunun kanssa. Batibulumiksi kutsuttiin muistaakseni ristin poikkipuuta, sitä, jota teloitettava kantoi harteillaan teloituspaikalle ja jonka paino vaihteli noin 15-30 kg:n välillä.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Syväkurkku kirjoitti:Pitäisi olla tarkempi faktojen kanssa.
Eihän noi kovin oleellisia ole terveellä järjellä ajateltuna, mutta jt ei ajattele terveellä järjellä ja saa vettä "luopiovalemyllyynsä", siis jos yleensäkään on noin yksityiskohtaisesti tietoinen menosta. Tarkista samalla William Heathin status, koska mulla on muistikuva, että silloin rikottiin pääkonttorin sääntöä avioparin suhteen kun sääntö oli, että ainoastaan toistensa kanssa naimisissa olleet pääkonttorin työntekijät saivat asua pääkonttorissa. William ei ollut pääkonttorin työntekijä, mutta muistikuvani mukaan rt, kuten Cocissukunsa. Hänen etuoikeus juontaa varallisuudesta ja lahjoituksista, mu8istini mukaan hän mm. rakennutti jonnekin uima-altaan tai vastaavaa. En yöllä lukenut kaikkea ajatuksella, mutta koitan jossain välissä tehdä sen kun saan pari ylimääräistä tuntia vuorokauteeni. Eläkeläisen kun on pakko tehdä kaikki kotityönsäkin omalla ajalla.
Ihmettelen vaan jatkuvasti miten olen tähän kaikkeen voinut uskoa. Ja häpeän että olen sitä muille tyrkyttänyt.
Mä sain aiemmin vilutuskohtauksia kaikilla kolmella teeviivalla samasta, mutta kaksi vuosikymmentä nettiä on suunnattomasti lieventänyt noita vilutuskohtauksia. Tänäänkin kun kävin paikallisella ostarilla repimässä seinästä rahaa, niin siinä vieressä notkui kaksi lehtikärryn vahtia ja pääsin ohi ilman ajatustakaan haastatella noita kahta ikäluokkani snygiä friidua.

Aiemman uskomisen ihmettely on terve merkki, aina ei ole niin. Tunnen ja tiedän useita entisiä jehovantodistajia, jotka edelleen kipuilevat asian kanssa. Eivät kykene puhumaan asiasta kun eivät ole tasanneet tilejä Vt-liikkeen kanssa. Turhan usea noista tapauksista hoitaa repivää tilannettaan juopottelulla. Kännissä sitten yrittävät purkaa, mutta riitahan siitä tulisi helposti kun minä silitän kyllä todellisuuden vaatiessa vastakarvaan, olin sitten fyllassa tai en. Jokainen vetelee rekeään tyylillään, tietoa saa jos on valmis kuuntelemaan.

Mä en onneksi saanut ketään kääntymään ja yritykset olen sitten kuitannut lukuisten irtoamishaluisten auttamisella. Joukkoon mahtuu myös kaksi henkilöä, joiden kanssa tutkittiin, toinen pääsi onnellisesti kuiville, mutta toinen jatkoi muistaakseni helluntailaisten parissa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Batibulumiksi kutsuttiin muistaakseni ristin poikkipuuta, sitä, jota teloitettava kantoi harteillaan teloituspaikalle ja jonka paino vaihteli noin 15-30 kg:n välillä.
Sillä oli kaksi nimeä, patibulum sekä antenna ja se jalkatuki on cedilla, eli se sama, joka on useiden kirtsujen jalkalinjan alla, ehkä meille tunnetuimmin ranskankielessä Ç. Ranskankielessä kun tarjoilija on garçon.

Olen ihmetellyt ristinsaatosta tuttua tapaa laahata koko ristiä. Toki siinä ohessa ihmetellyt Vt-paalua ja kallistun sille kannalle, että Vt-seuralla ei ole kunnon perusteita paalunsa puolesta. Toisaalta kun Jeesuksen historiallisuuskin on epävarmaa, niin Jeesuksen kuolintavasta ei kyllä kannata odotella enää tarkempia tietoja. Se, että maailmalla liikkuvista Jeesuksen (väitettyjen) ristin kappaleista saisi varmaan rakennettua ainakin koirankopin, ellei huvimajaa, ei ole mitään todistusvoimaa.

Moinen yksityiskohta ei edes ole merkityksellinen kun Jeesukseen liittyy niin paljon muuta ihmeteltävää.
Vieras

Re: Risti vai paalu?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vartiotorni on jossain kiistänyt ristin käytön yleensäkin, ainakin jossain artikkelissa.
Joskus pääsiäisen aikaan (vuosia sitten) tuli tv-ohjelma ristiinnaulitsemisesta, ja Tel Avivin yliopistossa otettiin esiin luita, joissa oli ruostunut naula.
He kaikkiaan päätyivät siihen että tuomitun käsivarsi kohotettiin yli poikkipuun, josta kyynärpää laskettiin tauspuolelle, ja koura naulattiin kämmenselkäpuolelta, poikkipuun tauspuolelle. Näin tuomittu sai / piti olla elossa pitempään.
Mutta googlettamisessa voi probleemaksi nousta heprealaiset aakkoset, ainakin meikäläisellä.
Vastaa Viestiin