Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Kuva: Pixabay

Teksti: Tony

Luopioilla Jehovan todistajien järjestö tarkoittaa entisiä jäseniä, jotka kyseenalaistavat sen aseman Jumalan maanpäällisenä viestintäkanavana kuten myös sen opit ja toimintamallit. Osittainenkin kyseenalaistaminen palkitaan "luopioleimalla". Toisinsanoen kaikki entiset jehovantodistajat, jotka esittävät kritiikkiä Vartiotorni-seurasta, ovat Vartiotorni-seuralle, ja sitä kautta Jehovan todistajille, luopioita.

Lahkoille ja kulteille tyypilliseen tapaan Vartiotorni-seura suhtautuu luopioihinsa tavalla, josta se itse syyttää luopioitaan, eli katkerasti. Luopiot ovat Vartiotorni-seuralle todellinen uhka, eikä se siksi kaihda kehittelemästä ja ylläpitämästä heistä käsityksiä tai väitteitä, joiden voidaan todeta perustuvan virheelliseen ja valitettavasti myös valheelliseen argumentointiin.

Lue lisää täältä.

Kuva
Kuva: Pixabay
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Pari klassikkoa vielä tähän lisäksi:

"Luopiot eivät noudata Raamatun moraalinormeja"

Toisaalta monet luopiot, vastustajat ja vääräuskoiset elävät ihan tavallista arkea ja perhe-elämää, eivätkä Jehovan todistajatkaan heistä oikein muuta vikaa löydä kuin sen, että hallintoelintä ei totella. Monet ovat jopa kivempia ja huomaavaisempia ihmisiä kuin jotkut uskonveljistä. Voidaan myös kysyä, miksi pitäisi noudattaa fundamentalistista tulkintaa ikivanhasta kirjasta, jonka maailmankuva, ihmiskäsitys ja moraalinormit eivät täysin kestä kriittistä tarkastelua nykytiedon valossa. Etenkin, kun Jehovan järjestökin valikoi, mitä Raamatusta noudatetaan ja mitä ei.

"Luopioilla ei ole tarjota mitään tilalle"

Kun uskonto tarjoaa kokonaisvaltaisen avaimet käteen -paketin (maailmankuva, tulevaisuudenodote, sosiaalinen verkosto ja valmiit normit) on aivan ymmärrettävää, että sen jättäminen voi saada aikaan tyhjiön. Vaatimus siitä, että pitäisi tarjota jotain "tilalle", kertoo kuitenkin henkisestä ja hengellisestä kehittymättömyydestä, johon lakihenkinen, kaikessa holhoava uskonto helposti johtaa. Totuuden Totuudesta™ pitäisi riittää, sen jälkeen jokainen joutuu hakemaan oman suuntansa. Ja ihan itse, mutta ei välttämättä yksin.
uskollinenidiootti
Viestit: 207
Liittynyt: 08.10.2017 15:13

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja uskollinenidiootti »

"Luopioilla ei ole tarjota mitään tilalle"

Olen samaa mieltä tästä.
Usein hoettiin lausetta voimakkaasti:"Maailmassa ei ole mitään mitä se voisi tarjota meille, päinvastoin". Ja myös nyökyttelin mukana salilla. Uskoin tähän vilpittömästi että kaikki muut ovat säälittäviä renttuporukkaa.

Se oli yksi voimakkaimpia aivo-pesun aineita johon uskoin herkimmässä iässä ilman pohdiskelua tai omaa näkemystä koska sitä ei sallittu.

Tuo henkinen kehittämättömyys on totta sekä ase seuralle, se on helpoin ja nopein tie omaksua "totuus", aivan kuten Natsit tekivät.
Truth is out there

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Truth is out there »

Tähän "luopio" vertaukseen olen itsekkin törmännyt kun olen keskusteluja pidemmälle saanut vietyä ja asioista jotka mieltäni ovat vaivanneet heidän opetuksessa suhteessa Raamatun sanomaan...

"ethän vain ole netistä näitä lukenut", "meillä on paljon vastustajia, kuten oli Jesuksellakin", "maailma on paholaisen vallassa", kaikkea mitä lukee ei pidä uskoa", jne. ...

Tähän oli helppo todeta että en, en edes tiennyt ennen heidän kanssaan keskusteltuani mikä tuo luopio on ja miten he sen määrittelevät. Kaikki näkemykseni ja tuntemukseni kun puhutaan Raamatun sanomasta ja miten sen olen ymmärtänyt olen heille esittänyt ominani, eivät tietysti tätä varmaan mielessään usko... Nämä sivustotkin olen löytänyt ihan vasta ja käsittääkseni täällä on paljon entisiä todistajia kuin todistajuudesta kiinnostuneitakin... En tiedä täyttävätkö nämä heidän puolesta tuon "luopioiden sivustot" määritelmän, uskoisin niin...

Nyt olen saanut siihen selvyyden että "luopio" on entinen todistaja joka on joko erotettu tai eronnut ja on kääntynyt vastustamaan järjestöä. Kun kysyin heiltä että eikö heillä kuitenkin ole oikeus saada syntinsä anteeksi kun Jeesus ei todellakaan mainitse kuin tuon yhden synnin jota ei anneta anteeksi (Matteus 12:31, Markus 3:20-29), ei kuulemma ole...
Siispä tiedustelenkin entisiltä todistajilta kuinka saitte varmuuden "pyhästä hengestä", jos saitte?
Miten joku voisi jättää järjestön josta on saanut varmuuden "pyhän hengen" kautta olevan Jumalan järjestö??
Miten jos alkaa vainoamaan ja ei ole koskaan ollut todistaja, onko silloin kuin Paavalikin oli (mahdollisuus voiteluun)???

Sillä tämä nyt on itselleni hieman outo kun vertailen tavallisia todistajia ja näitä heidän "valittujaan" tuohon Kristuksen hallitukseen ja tuntuu että menee todellakin sekaisin nämä heidän määritelmänsä ja mihin niitä rajoja ovat vetämässä...
uskollinenidiootti
Viestit: 207
Liittynyt: 08.10.2017 15:13

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja uskollinenidiootti »

"Miten joku voisi jättää järjestön josta on saanut varmuuden "pyhän hengen" kautta olevan Jumalan järjestö??"

Tähän kerrankin voin kommentoida muistopuheen sanoin ilman omia kommenttejani,miten ymmärtää kumpaan luokkaan kuuluu: voideltuihin vai muihin lampaisiin?
Puhujan kysymys: " Miten henkilö tietää kumpaan ryhmään hän kuuluu? Vastaus: "Se on yhtä selvää kuin se oletko mies vai nainen".
Tämä kommentti annettiin 2000 luvun alussa kun puhe pidettiin Kanta-Hämeessä.

Nykyään en osaa sanoa käytetäänkö enää samaa "vertausta" jonka kaikkien on helppo ymmärtää".
Truth is out there

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Truth is out there »

Oliko nyt niin ( jos olen oikein ymmärtänyt) että nämä valitut ottavat tuossa muistojuhlassa kirjaimellisesti osaa tuohon Jeesuksen ruumiiseen ja vereen?
Miten tämä käytännössä tapahtuu??
Tunteeko kukaan henkilökohtaisesti ketään "valittua" (ts. Jonkun joka Väittää sellainen olevansa)???
Onko nyt käynyt niin että näitä "valittuja" on alkanut ilmestymään järjestön kannalta jopa hieman "liikaa"????
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Muistelen että kuulijoissa oli ainakin yksi, joka mietti asiaa siltä kantilta, että kopeloituaan itteään löysi alakerrastaan pippelin ja kivespussiensa ohesta myös ykkösen. Hänelle tämä kysymys muodostuikin hankalaksi hahmottaa...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Truth is out there kirjoitti:Oliko nyt niin ( jos olen oikein ymmärtänyt) että nämä valitut ottavat tuossa muistojuhlassa kirjaimellisesti osaa tuohon Jeesuksen ruumiiseen ja vereen?
Miten tämä käytännössä tapahtuu??
Tunteeko kukaan henkilökohtaisesti ketään "valittua" (ts. Jonkun joka Väittää sellainen olevansa)???
Onko nyt käynyt niin että näitä "valittuja" on alkanut ilmestymään järjestön kannalta jopa hieman "liikaa"????
Näiden aiheiden pohdiskelua on tälläkin foorumilla harrastettu monet kerrat. Mutta voin tiivistää asiaa:

"Valitut", eli voidellut kuten todistajat heitä kutsuvat ovat 144 000 kuuluvia henkilöitä ja pääsevät todistajien opin mukaan taivaaseen. He ottavat osaa muistonvietossa vertauskuviin, eli viiniin ja leipään. Eli juovat viiniä ja syövät leipää.

En henkilökohtaisesti tuntenut ketään voideltua, mutta kyllä heitä Suomessakin on.

Ja voideltujen määrä on tosiaankin liian suuri, kun katsoo todistajien vuosiraportteja viime vuosilta.

Alla linkki tuohon määrän kasvun pohdintaan ja siihen miten todistajat siihen suhtautuvat.
viewtopic.php?f=1&t=8483&p=141244&hilit ... ut#p141244

Edit: johanneksen pojan sivuilla on aika kattavasti muutenkin kerrottu todistajien opeista, joten sieltä on hyvä lukea aiheita.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Truth is out there kirjoitti:Oliko nyt niin ( jos olen oikein ymmärtänyt) että nämä valitut ottavat tuossa muistojuhlassa kirjaimellisesti osaa tuohon Jeesuksen ruumiiseen ja vereen?
Miten tämä käytännössä tapahtuu??
Haukkaamalla leipää ja siemaisemalla viiniä. Lautanen ja viinilasi kulkevat kädestä käteen.
Truth is out there kirjoitti:Tunteeko kukaan henkilökohtaisesti ketään "valittua" (ts. Jonkun joka Väittää sellainen olevansa)???
En tunne henkilökohtaisesti, mutta samassa seurakunnassa oli aikanaan iäkäs voideltu. Sisaret juorusivat hänen jyrkästä käyttäytymisestään toista vaimoaan kohtaan ynnä asuntoaan siivonneiden sisarten takamusten puristelusta. En tiedä pitivätkö jutut paikkaansa.
Truth is out there kirjoitti:Onko nyt käynyt niin että näitä "valittuja" on alkanut ilmestymään järjestön kannalta jopa hieman "liikaa"????
Kyllä. Asiasta löytyy paljon aineistoa myös itse internetistä hakemalla.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Vieraas kirjoitti:
Truth is out there kirjoitti:Oliko nyt niin ( jos olen oikein ymmärtänyt) että nämä valitut ottavat tuossa muistojuhlassa kirjaimellisesti osaa tuohon Jeesuksen ruumiiseen ja vereen?
Miten tämä käytännössä tapahtuu??
Haukkaamalla leipää ja siemaisemalla viiniä. Lautanen ja viinilasi kulkevat kädestä käteen.
Truth is out there kirjoitti:Tunteeko kukaan henkilökohtaisesti ketään "valittua" (ts. Jonkun joka Väittää sellainen olevansa)???
En tunne henkilökohtaisesti, mutta samassa seurakunnassa oli aikanaan iäkäs voideltu. Sisaret juorusivat hänen jyrkästä käyttäytymisestään toista vaimoaan kohtaan ynnä asuntoaan siivonneiden sisarten takamusten puristelusta. En tiedä pitivätkö jutut paikkaansa.
Truth is out there kirjoitti:Onko nyt käynyt niin että näitä "valittuja" on alkanut ilmestymään järjestön kannalta jopa hieman "liikaa"????
Kyllä. Asiasta löytyy paljon aineistoa myös itse internetistä hakemalla.
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_u16.html
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

...asuntoaan siivonneiden sisarten takamusten puristelusta.
Hei kato jos on taivaaseen menossa, on hyvä pikkasen maistaa vähän maallisempiakin iloja, vielä kun on tilaisuus?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Truth is out there

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Truth is out there »

Johanneksen poika kirjoitti:
Vieraas kirjoitti:
Truth is out there kirjoitti:Oliko nyt niin ( jos olen oikein ymmärtänyt) että nämä valitut ottavat tuossa muistojuhlassa kirjaimellisesti osaa tuohon Jeesuksen ruumiiseen ja vereen?
Miten tämä käytännössä tapahtuu??
Haukkaamalla leipää ja siemaisemalla viiniä. Lautanen ja viinilasi kulkevat kädestä käteen.
Truth is out there kirjoitti:Tunteeko kukaan henkilökohtaisesti ketään "valittua" (ts. Jonkun joka Väittää sellainen olevansa)???
En tunne henkilökohtaisesti, mutta samassa seurakunnassa oli aikanaan iäkäs voideltu. Sisaret juorusivat hänen jyrkästä käyttäytymisestään toista vaimoaan kohtaan ynnä asuntoaan siivonneiden sisarten takamusten puristelusta. En tiedä pitivätkö jutut paikkaansa.
Truth is out there kirjoitti:Onko nyt käynyt niin että näitä "valittuja" on alkanut ilmestymään järjestön kannalta jopa hieman "liikaa"????
Kyllä. Asiasta löytyy paljon aineistoa myös itse internetistä hakemalla.
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_u16.html
Tuollahan olikin mielenkiintoista materiaalia aiheeseen liittyen, kiitos linkistä ja tilastoista...
On kyllä varmasti kiusallinen seikka että tuo "valittujen" määrä on lähtenyt kasvuun... aika voimakkaaseenkin sellaiseen. Järjestö ei varmaan voi tähän kovin voimakkaasti puuttua tai uskottavuus alkaa horjumaan, ketään kuka sanoo olevansa "valittu" ei voi kiistää kun on kyse henkilökohtaisesta asiasta jonka voi vain itse tietää... ja sen kun menet kiistämään niin olet itse perkeleestä.
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Truth is out there kirjoitti:On kyllä varmasti kiusallinen seikka että tuo "valittujen" määrä on lähtenyt kasvuun... aika voimakkaaseenkin sellaiseen.
Ehkä vieläkin kiusallisempi seikka olisi ollut, jos kasvu olisi "päästetty" nollaan.

Truth is out there kirjoitti: Järjestö ei varmaan voi tähän kovin voimakkaasti puuttua tai uskottavuus alkaa horjumaan, ketään kuka sanoo olevansa "valittu" ei voi kiistää kun on kyse henkilökohtaisesta asiasta jonka voi vain itse tietää... ja sen kun menet kiistämään niin olet itse perkeleestä.
Tiedän ainakin kaksi veljeä jotka "luulivat" olevansa voideltuja, palautettiin kuitenkin hienovaraisesti takaisin maanpinnalle.
Uskoisin, että voideltujen määrää voi järjestö säädellä ja selitellä aivan haluamallaan tavalla mieleisekseen.
Truth is out there

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Truth is out there »

Tämä asia on nyt saanut omalla kohdallani tuota "uutta valoa" reilusti :)

Silti en vieläkään ymmärrä tuota heidän tulkintaansa näiden "luopioiden" kohdalla...

Jos olet tavallinen todistaja ja käännyt kritisoimaan järjestöä niin olet tehnyt anteeksiantamattoman synnin ja tuomittu tuhoon...
Kuitenkin Jeesus puhuu vain yhdestä synnistä jota ei anneta anteeksi...
Eli tämän mukaan kaikki todistajat olisivat saaneet pyhää henkeä ja ovat näin ollen voideltuja, näin minä tuon ymmärtäisin heidän suhtautumisensa perusteella :roll:
Eli kaikki todistajat jotka kääntyvät vastaan ovat tehneet synnin jota ei anneta anteeksi...?

Tiedättekö yhtään "luopiota" joka olisi otettu takaisin??

En vieläkään ole saanut vastausta tuohon että jos et ole kastettu ja vastusta niin oletko silloin "luopio" ???
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Jehovan todistajien ja heidän järjestönsä ylläpitämät "luopioväittämät" tarkastelussa

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Yhden selkeästi luopioksi luokiteltavan takaisinmenneen muistan, terveisiä vaan S.T.

Tulkinta johtuu jepukkajohdon tavasta tehdä uskonnollisia tulkintoja: Ensin on päätetty mitä tehdään, sitten sille päätökselle on keksitty "raamatullinen" tulkinta. Tässä tapauksessa pitää mennä vuoteen 1981 ja tapaukseen Raymond Franz. Oli pakko vaientaa Ray, ja helpoiten se onnistui tekemällä puhuminen hänen kanssaan kielletyksi...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin