IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merkinnät

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merkinnät

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kuvat: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merkinnät

- Jehovan todistajien ovelta ovelle kiertävät saarnaajat kirjaavat muistiin osoitteiden, nimien ja käyntitietojen lisäksi puhelinnumeroita, äidinkieliä, seksuaalisia suuntautumisia, uskontoja ja terveystietoja.

- Jimin löytämistä papereista ilmeni, että Jehovan todistajat tekevät merkintöjä muun muassa ihmisten seksuaalisuudesta.

- Jehovan todistajana 31 vuotta toiminut Jari-Pekka Peltoniemi kertoo, että menettely on hänelle tuttua.

- Peltoniemen mukaan arkaluontoisia muistiinpanoja on hävinnyt aikaisemminkin.


Itä-Helsingissä asuva Jimi avasi tiistaina ovensa. Sen takana oli kaksi 60-70-vuotiasta jehovantodistajanaista. Hän hämmentyi, sillä saarnaajat tiesivät heti, että hänen äidinkielensä on ruotsi.

- Toisella heistä oli käsissään lehtisiä, läpyköitä ja kartta. Heillä oli Vakttornet ja Vakna -lehtiä, mutta en halunnut niitä, Jimi kertoo.

Samojen lehtien suomenkieliset versiot tunnetaan nimillä Vartiotorni ja Herätkää!. Jimi lähti viemään roskia ja löysi rappukäytävänsä aulasta samaisen Jehovan todistajan kantaman kartan sekä irtonaisia muistiinpanosivuja kymmenen kappaletta.

- Luulen, että he olivat pudottaneet ne. Katsoin, että hetkinen, tässä on naapuritalojen osoitteita ja ihmisten nimiä, Jimi kertoo pöyristyksestään.

Samalla Jimille valkeni, mistä saarnaajat tiesivät, että hän puhuu äidinkielenään ruotsia. Papereissa luki, mitä kieltä asukkaat puhuvat äidinkielenään.

- Siellä oli maininta, että joku puhui ruotsia, joku englantia, joku suomea ja joku oli kuuro. Siellä myös luki, että joku on muslimi. Jonkun kohdalla luki "lesbisk homosexuell". Noh, nyt tiedän, että viereisessä talossa asuu homoseksuaali. Mielestäni se ei kuulu minulle, ja se on vähän häiritsevää, että nyt minä tiedän, Jimi kertoo.
Koko juttu
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Tony »

Lehden paperiversiossa on haastateltu myös Leinosta.

Päivän Pähkinä. Etsi lainauksista eroavaisuudet.
Iltalehti 28.7.2018 kirjoitti:Miksi muistiinpanoja sitten tehdään? Leinonen sanoo, että niiden on tarkoitus helpottaa saarnatyötä. Tiedot liittyvät hänen mukaansa siihen, voiko Jehovan todistaja tulla käymään uudelleen ja miten hän voi varautua seuraavaan tapaamiseen.

- Yksityinen Jehovan todistaja kirjaa muistiin, mistä keskusteltiin. Mitä puhuttiin ja mitä kirjallisuutta jäi.
Vantaan Sanomat 20.-21.2010 kirjoitti:Jehovan todistajista on tullut riesa Viertolassa asuvalle rouvalle. Kun uskontokunnan edustaja ensimmäisen kerran vieraili ovella, rouva ilmoitti olevansa ateisti, ja ettei ole kiinnostunut Jehovan todistajista. - - Jonkin ajan kuluttua liikkeen lähetystyöntekijä tuli uudestaan. Tällä kertaa rouvalle tyrkytettiin Herätkää! -lehden teemanumeroa, jonka aiheena oli ateismi.

Nyt rouva ihmettelee, pitävätkö Jehovan todistajat kirjaa jututtamistaan ihmisistä.

Jehovan todistajien tiedottaja Veikko Leinonen kiistää, että yhteisö pitäisi kirjaa kotikäynneistä.

- Emme pidä. Kyseessä on sattuma. Ateismista kertovaa lehteä on tarjottu siksi, että se on hiljattain ilmestynyt. Ei niitä tarkoitushakuisesti lähdetä kenellekään viemään.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Ei niitä tarkoitushakuisesti lähdetä kenellekään viemään
:D :o :evil: :shh:
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
kadunmies
Viestit: 9
Liittynyt: 26.07.2018 09:38

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja kadunmies »

Näkyy iltalehden uutisen lopussa olevan vielä video jossa Jehovan todistajien lapsena hyväksikäyttämä nainen kertoo kokemuksistaan. Ihan hyvä että näistä uutisoidaan vaikka uutiset eivät näytä tavoittavan kärryinensä viattomia ihmisiä saalistavia lahkon jäseniä. Ainakin ne joiden juttusilla olen ollut ovat autuaan tietämättömiä näistä asioista. Vai ovatko vain olevinaan?...
Mervi
Viestit: 59
Liittynyt: 01.03.2018 16:12

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Mervi »

Kuitenkin Jt-porukkaa pidetään varsin viattomana lahkona.

Entäs jos joku murtovaras löytää näitä muistiinpanoja ?
"Poissa, palaa silloin ja silloin". :think: :thumbdown:
Vieras

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Aika usein ihmiset kertovat Facebookissa, milloin ovat poissa. Helpompaa, kuin odotella kadonneita muistiinpanoja suoraan käteensä. Aika harva kuitenkin merkkailee näitä kenttävihkoonsa — vai merkkasitteko itse?

Muuten ihmetyttää, että noinkin erilaista asukasta ilmeisesti yhdessä talossa. Kuuro, pyörätuolin käyttäjä jne... luultavasti kyllä, itse kenttäilin vain eri alueella, mutta vähän haiskahtaa. Eli kysymys kuuluu, onko tämä todellinen muistivihko vai ei?
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

En tiedä, hankala mennä sanomaan; ainakin huolellisuutta pitää korostaa jos kirjallisia muistiinpanoja tekee etteivät putoile minne sattuu ja päädy peräti iltapäivälehtien toimitukseen, niistä kun tulee sitten pahimmillaan juuri tällaista "pöyristelyn" ja "raivostuneisuuden" aiheita.
Edes kännykkä ei ole turvallinen jos joutuu asiattomiin käsiin.
Ihmettelen kyllä miten nämä jutun julistajat ovat pitäneet aluekorttia esillä, se on kyllä jharvinainen moka, en ole koskaan nähnyt kenenkään sitä "esittelevän" ovilla, lienee helle aiheuttanut kyseisten täti-ihmisten sekoilun?

Luvan pyytäminen muistiinpanojen tekemiseen ei hyödytä jos muistiinpanot joutuvat ulkopuolisten käsiin.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Vieras kirjoitti: Muuten ihmetyttää, että noinkin erilaista asukasta ilmeisesti yhdessä talossa. Kuuro, pyörätuolin käyttäjä jne... luultavasti kyllä, itse kenttäilin vain eri alueella, mutta vähän haiskahtaa. Eli kysymys kuuluu, onko tämä todellinen muistivihko vai ei?
En näe mitään syytä kyseenalaistaa muistiinpanojen aitoutta. Tuoltahan ne päätyvät näyttämään, kun työtä oikeasti tehdään "niin kuin pitää": yritetään tosissaan tavoittaa kaikki ja saada jutun juurta aikaan kaikkien kanssa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Avatar
Sukututkija
Viestit: 478
Liittynyt: 30.08.2007 08:59
Paikkakunta: Turku

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Sukututkija »

Vieras kirjoitti:Eli kysymys kuuluu, onko tämä todellinen muistivihko vai ei?
:lol:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vieras kirjoitti:Aika usein ihmiset kertovat Facebookissa, milloin ovat poissa. Helpompaa, kuin odotella kadonneita muistiinpanoja suoraan käteensä. Aika harva kuitenkin merkkailee näitä kenttävihkoonsa — vai merkkasitteko itse?
Aika harva kertoo Facessa tällaisia asioita julkisessa tilapäivityksessä. Ja vaikka kertoisi, valinta on aidosti yksilön oma ja tämä tiedostaa mitä tekee. Jehovan todistajien muistiinpanoista ei kerrota asianomaiselle, eikä muistiinpanoja saa nähtäväksi.

Miltei aina, kun Jehovan todistajien muistiinpanokäytäntöä puolustetaan, argumentit lentävät lahjakkaasti ohi kohteestaan. Veikko heitteli Iltiksen paperiversiossa, että onhan kaikkien osoitetiedot ja puhelinnumerot Googlessakin. Ei muuten ole. Toinen ässä hiasta oli Osuuskauppojen tapa kerätä asiakkaista ja ostoksista tietoa. Jolla ei taas vaihteeksi ole minkäänlaista yhtymäkohtaa todistajien tietojenkeruuseen, joka tehdään asianomaisilta salaa. Todistajista itsestäänkin kerätään paljon tietoa, josta heillä ei ole harmainta aavistusta.
Muuten ihmetyttää, että noinkin erilaista asukasta ilmeisesti yhdessä talossa. Kuuro, pyörätuolin käyttäjä jne... luultavasti kyllä, itse kenttäilin vain eri alueella, mutta vähän haiskahtaa. Eli kysymys kuuluu, onko tämä todellinen muistivihko vai ei?
Kumpi on todennäköisempää: talo, jossa asuu kuuro ja pyörätuolin käyttäjä, vai muistiinpanojen aitous, kun muistiinpanot ovat juuri sitä mihin todistajia on ohjeistettu?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Niin, luultavasti aitoja ovat. Mutta itse en tehnyt kyllä läheskään noin yksityiskohtaisia merkintöjä. Minulla oli toisaalta hyvä muisti ja muistan edelleen monet ihmiset, joiden kanssa tuli keskusteluja käytyä. Eli lähinnä tuo tarkkuus herätti minussa epäilyä. Mutta hyvä, näemmä kanssa-exät eivät tuota epäile, niin pidetään aitous hyväksyttynä.

Iltalehden artikkelin perässä olleet kommentit saivat kyllä turhautumaan. Kuten vastaavat kommentit nyt kyllä melkein aina. Yhtä kaikki; siellä oli yksi uskottavan oloinen kirjoitus, mutta siinä tämä jehovantodistaja-työntekijän pomo sanoi häneltä kuullensa, kuinka muistiinpanojen lisäksi voidaan merkitä myös portti tai ovi. Erikoista, jos jehovantodistaja tuollaista sanoisi.

Niin. Lehdessä on kopiot kenttämuistiinpanoista. Silti kuulemma edelleen ovet merkitään, ei vihkoja. Moni kertoi tuosta. Yhtään valokuvaa ei kuitenkaan tunnu olevan.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pomo puhui sitä itteänsä. Ovenpielien merkitseminen on säälittävin mutta pitäikäisin aiheeseen liittyvä urbaani legenda. Mikäli joku väittää kuulleensa tavasta joltain todistajalta, varmuudella voidaan todeta ettei siitä ainakaan todistajalta ole kuultu.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Näin minäkin Tony ajattelin. Muuten erittäin uskottava huijaus - vain exä osaa nähdä tuon pikku yksityiskohdan. Siksi tuli mieleen noista muistiinpanoistakin että josko olisi vähän lisätty omia juttuja sekaan.

Hyvä artikkeli muuten.
pavlovin koira
Viestit: 18
Liittynyt: 02.06.2016 19:41

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja pavlovin koira »

Vähän kyllä ihmetyttää miten tämä voi niin "pyöristyttää". Ei taida ihmisillä olla hajua miten paljon heistä kerätään internetissä tietoa, todistajat on pikkutekijöitä siihen verrattuna.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: IL: Helsinkiläinen Jimi teki pöyristyttävän löydön rappukäytävästä - IL esittelee Jehovan todistajien salaiset merki

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

pavlovin koira kirjoitti:Vähän kyllä ihmetyttää miten tämä voi niin "pyöristyttää". Ei taida ihmisillä olla hajua miten paljon heistä kerätään internetissä tietoa, todistajat on pikkutekijöitä siihen verrattuna.
No siinä varmaan eniten pöyristyttikin se kun oli tehty merkintä että joku on lesbo.

Yleensä homoseksuaalit haluavat olla kaapissa, eivätkä missään tapauksessa halua että tieto siitä leviää naapurustoon koska ihmiset juoruavat. Tieto homoudesta saattaa myös vahingoittaa työsuhdetta jos sattuu olemaan jossain pienessa firmassa yksityisellä töissä.

Yksityisfirman pomo joka ei suvaitse homoja, saattaa vaikka erottaa työntekijän esmes "tuotannollisista syistä". Kyllä firman omistaja/pomo aina keinot keksii miten joku saadaan erotettua jos työntekijän pärstä lakkaa miellyttämästä, vaikka olisi ihan hyvä työntekijä. Uusia työntekijöitä kun on jonossa asti mistä valita.

Mutta jos on osakeyhtiö ja johtokunta, niin erottaminen ei olekaan niin helppoa kun pitää olla toisille johtokuntalaisille esittää pätevä syy, miksi haluaa jonkun erotettavan. Silloin asiat menevät lain mukaisesti.

P.S.
Ja tuo vertaaminen että onhan internetissäkin, onhan keltaisessa lehdistössäkin, onhan maailmassa siellä täällä ja tuollakin niin ja noin.
Mutta näillä maailmallisilla instansseilla ei olekaan maailmankaikkeuden korkeinta Jumalaa palvottavanaan, eivätkä ne edes koskaan mainitse tunnustavansa mitään sellaista. Ainoa moraali mittapuu on näillä se että jos laki sallii toimia maassa näin niin sitten toimitaan näin, vaikka se ei eettisesti tuntuisikaan ihan oikealta. Mutta raha ratkaisee.

Eikös jehovan todistajien pitäisi näyttää esimerkkiä maailmallisille ja olla muutenkin voimakkaasti edellä kehityksessä, ihan kaikessa kehityksessä - verrattuna maailmaan. Palvovathan he maailmankaikkeuden ainoaa oikeaa Jumalaa ja noudattavat Hänen moraalinormejaan.

Miten sitten voi olla mahdollista että tuollaiselle uskonnolle tulee kaikenlaisia vaikeuksia jatkuvasti lainrikkomuksista eri maissa? Luulisi Jehovan olevan niin viisas, ettei tulisi mitään ongelmia. Ja vieläpä ihan yksinkertaisissa asioissa tulee vaikeuksia.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin