Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva

Iltalehti tänään:

Jehovan todistajat pitävät verensiirtoa syntisenä - Eeva-Liisa oli kuolla kiellon takia synnytykseen: ”Tajuntaani valahti, miten hullu olin ollut”

Kuva
Iltalehden paperilehdessä on koko aukeaman juttu.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808 ... 2_u0.shtml
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Tämä teksti on tarkoitettu erityisesti niille Jehovan todistajille, jotka kuvittelevat, että kaikki sairaus- ja onnettomuustapaukset voidaan hoitaa menestyksellsesti ilman verensiirtoa.

* * * * *

On tietenkin hyvä, jos potilasta pystytään hoitamaan ilman verensiirtoa. Kannatan itsekin sitä vaihtoehtoa. Mutta aina se ei ole mahdollista. Esimerkiksi synnytyksen yhteydessä voi tulla äkillisesti niin suuri verenvuoto, että siihen ei verettömät hoidot auta. Pitäisikö ihminen vain jättää kuolemaan? Aortan repeämä on äkillinen ja erittäin vaarallinen ilmiö. Ainoa mahdollinen hoito on antaa verensiirtoja useita peräkkäin, eikä sekään aina auta. Kun itse olin 2016 kesällä kolme viikkoa sairaalassa, samassa huoneessa oli hetken aikaa potilas, joka oli kaksi vuotta aikaisemmin saanut aortan repeämän, se on kuulemma heillä sukurasite, siis on taipumus sellaiseen. Hän oli saanut 9 pussia verta ja oli pelastunut kuin ihmeen kaupalla, kun ambulanssi oli ollut sattumalta lähellä. Lääkärin mukaan oli kyse sekunneista, että hän pelastui. Olisiko tämäkin mies pitänyt vain jättää kuolemaan?

On vastuutonta väittää, että kaikki sairastapaukset ja onnettomuudet voidaan hoitaa ilman verta. Ei voida. Kuitenkin Jehovan todistajat antavat tällaisen kuvan.

Kaleva julkaisi STT:n tekemän jutun 18.11.2016. Lainaus Kalevasta:

"Jehovan todistajien verensiirtokielto vaarantaa potilaan hengen. Verensiirron antamatta jättäminen voi johtaa potilaan kuolemaan esimerkiksi joissain tapaturmatilanteissa ja päivystysluontoisissa leikkauksissa, kertoo hematologian erikoislääkäri Pekka Anttila Helsingin seudun yliopistollisesta keskussairaalasta.
- Ei pidä paikkaansa, että vaihtoehtoisia hoitoja olisi aina olemassa, Anttila kommentoi STT:lle.
Lisäksi verensiirtokielto sulkee pois kokonaan monia hoitomuotoja kuten leikkaus- ja solunsalpaajahoitoja.
- - -
Jehovan todistajien tiedottaja Veikko Leinonen sanoo pitävänsä selvityksen väittämiä "totuudenvastaisina". Hänen näkemyksensä mukaan kaikkiin mahdollisiin sairauksiin voidaan antaa hoitoa käyttämättä verta."

Lisätietoa asiasta täällä.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Vartiotorni-seuran veriänkyröinti suututtaa ihan erityisesti, koska äitini teki veri-itsemurhan. Tätä asiaa ei voi pitää liikaa esillä.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Jehovan todistajien tiedottaja Veikko Leinonen sanoo pitävänsä selvityksen väittämiä "totuudenvastaisina". Hänen näkemyksensä mukaan kaikkiin mahdollisiin sairauksiin voidaan antaa hoitoa käyttämättä verta.
No - Veikko sanoo noin kun ei muutakaan voi. Se on virallinen jt-järjestön kanta ja jos Veikko sanoisi jotain muuta niin hän menettäisi äkkiä asemansa sairaalayhteyskomitean pomona ja voisi jopa joutua erotetuksi. Veikonkin pitää suojella omaa uskoansa. Siksi hän on varsin haluton keskustelemaan veriasiasta. Siksi hän vain lyttää ja väittää totuudenvastaisiksi lääketieteen asiantuntijoiden faktoja.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kaikkiin mahdollisiin sairauksiin voidaan käyttää verettömiä hoitoja - eri asia sitten jääkö potilas henkiin.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Kaarmis kirjoitti:Kaikkiin mahdollisiin sairauksiin voidaan käyttää verettömiä hoitoja - eri asia sitten jääkö potilas henkiin.
Rukouksen voima on verraton esimerkiksi ampumahaavoihin.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

J Hepatiitti kirjoitti:Rukouksen voima on verraton esimerkiksi ampumahaavoihin.
Kunhan vaan rukouksen yhteydessä ei unohdeta vaadittua öljyllä voitelua, aseöljykin käynee hätätilassa.
kotijehova

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja kotijehova »

Olin joskus aktiivi verenluovuttaja kun vaki ovikellon soittaja taas pukkasi kylään. Silloin Tampereella oli juuri kuollut viikonloppuna joku todistaja. Kaiveli raamatustaan Mooseksen hygienia ohjeita. Sen verran koin päässeeni niskan päälle että teki nopean poistumisen sillä kertaa.

Minua kiinnostaisi sellainen asia että kun todistaja luopuu uskostaan ja saa verivalmisteita, koko verta ei kai enää Suomessa edes anneta, niin kuinka moni on aloittanut verenluovutukset. Onko täällä luopioita jotka ovat käyneet luovuttamassa verta tai saaneet jotain verivalmistetta.

Itse koen veren luovuttamisen elämän lahjana.
Ajattelen

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja Ajattelen »

Niin, oon ite todistaja, eikä minua haittaisi verenluovutus ollenkaan. Itteasiassa ottaisin verta, jos sitä tarvisin..
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Ajattelen kirjoitti:Niin, oon ite todistaja, eikä minua haittaisi verenluovutus ollenkaan. Itteasiassa ottaisin verta, jos sitä tarvisin..
Mitäpä, haittaisiko sinua painostus verikortin allekirjoittamiseen, tai sitten kun olisit sairaalassa ja sairaalayhteyskomitea saapuisi paikalle estämään tuota verensiirtoa?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Mervi
Viestit: 59
Liittynyt: 01.03.2018 16:12

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja Mervi »

Minä olen alle viisikymppisenä luovuttanut kymmenisen kertaa. Tunsin tosin siitä huonoa omaatuntoa silloin.
Nyt ajattelen toisin.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Eeva-Liisa oli kuolla verensiirtokiellon takia synnytykseen

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Ajattelen kirjoitti:Niin, oon ite todistaja, eikä minua haittaisi verenluovutus ollenkaan. Itteasiassa ottaisin verta, jos sitä tarvisin..
Et ole ainoa Jehovan todistaja, joka ajattelee noin. Yllättävän moni JT on heittänyt hoitotahtokortin pois tai jättänyt sen kotiin. Tämä asia selvisi syksyllä 2016, kun UUT:n verensiirtoselvitystä tehtiin. Tässä yksi sivu, joka kertoo siitä, että se ykseys on pakotettua, eivät kaikki ajattele samalla tavalla.

https://johanneksenpoika.fi/veri/uut_se ... ys_02.html

Kaikki selvitykseen liittyvät kysymykset (ja vastaukset), jotka esitettiin entisille Jehovan todistajille:

https://johanneksenpoika.fi/veri/uut_se ... ukset.html
Vastaa Viestiin