Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Jussi Koululainen kirjoitti erittäin ajankohtaisen ja paikkansapitävän aiheen koulun alkamisesta.

Kuva
Kuva: Pixabay

Koulut alkoivat taas. Samalla muistui mieleen kaikki ne "en voi osallistua", "me ei vietetä", "tässä olis opettajalle tällainen kirjanen, jossa kerrotaan meidän uskonnosta" jne. jne.

Kouluun meno jännittää jo muutenkin pientä lasta ja sitten pitäisi kuitenkin rohkeana heti ekana koulupäivänä antaa pelottavalle opettajalle kirjanen, jossa selitetään kaikki oman uskonnon ihmeellisyydet.

Lue Jussi Koululaisen kirjoittama juttu täältä.
uskollinenidiootti
Viestit: 207
Liittynyt: 08.10.2017 15:13

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja uskollinenidiootti »

Se mitä listasta unohtui ainakin omalta kohdalta oli se että lapsena joutui vastaamaan ja keksimään aikuisen puolesta vastauksen seuraavaan kysymykseen: Miksi sinun äitisi tai isäsi (tai molemmat) eivät halua viettää aikaa tai edes tavata minun äitiä tai isiä(tai molempia) normaalisti?

JT:nä olo auttaa lapsena valehtelemaan niin paljon, jopa vanhempiensa puolesta että tiettyyn ikään asti ne menevät lapsena lapsille täydestä.

Sen jälkeen ne on vaan outoja.

Kerroppa se 8 vuotiaana toiselle koulukaverille raamatulla että: "huono seura turmelee hyödylliset tavat" kun itse joutuu kiertelemään ja valkoisia valheita antamaan että pääsee tilanteesta eroon jo lapsena.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Ja kaiken lisäksi lapsi ei saa sanoa, että on kiellettyä viettää esim. synttäreitä, vaan että haluan toimia raamatun mukaan tms. enkä itse henkilökohtaisesti tekemäni valinnan vuoksi halua osallistua/viettää.
Rehellistä olisi sanoa reilusti että uskonto kieltää nämä asiat, koska niinhän asia on.

Ei ole lapsen suusta uskottavaa kuulla että lapsi raamattuun vedoten kieltäytyy osallistumasta noihin listan asioihin. Varsinkaan kun raamattu ei edes kiellä osallistumasta niihin.

Jos raamattu oikeasti kieltäisi niin voisi kuulostaa uskottavalta, mutta kun ei kiellä.

Ja opettajat näkee tämän läpi heti. He tietävät että uskonto pakottaa lapsen toimimaan niinkuin toimii ja vielä käskee lasta valehtelemaan että johtuu omasta raamattuun perustuvasta uskosta. Kyllä opettajat sen tajuavat kun on ollut uutisia verensiirroista kieltäytyvistä kuolemaa tekevistä jt-lapsista.

Ja mitä jt-vanhempiin tulee niin he ovat tietysti todella innoissaan kun heidän lapselleen avautuu noin iso mahdollisuus tehdä kenttää kaikille koulukavereille.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Mulle tuli kansakoulusta mieleen jotain mihin poikkeukselliseen sain kaiken aikaa osallistua. Sain olla kiusattu jehovantodistajuudesta. Siitä viisastuneena salasin asian ammattikoulussa niin hyvin, että vasta netin yleistymisen jälkeisessä luokkakokouksessa asia selvisi porukalle.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Markku Meilo kirjoitti:Mulle tuli kansakoulusta mieleen jotain mihin poikkeukselliseen sain kaiken aikaa osallistua. Sain olla kiusattu jehovantodistajuudesta. Siitä viisastuneena salasin asian ammattikoulussa niin hyvin, että vasta netin yleistymisen jälkeisessä luokkakokouksessa asia selvisi porukalle.
Tosi hienoa oli se että ammattikoulussa salasit jt- asian ja myöhemmin työpaikoillasi, jos sinulla sellaisia oli. Vai ryhdyitkö suoraan ensin freelance-kääntäjäksi ja myöhemmin yrittäjäksi?
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JPB5 kirjoitti:Tosi hienoa oli se että ammattikoulussa salasit jt- asian ja myöhemmin työpaikoillasi...
Karvian jälkeen yhdessä nuoruuden työpaikassa kysyttiin armeijasta ja silloin ilmoitin olevani jt. Afrikkaan mennessä piti toimittaa rikosrekisteriote ja siinä oli maininta 3 kk tuomiosta, joka tuli palvelukseenastumismääräyksen laiminlyönnistä. Vaikka olin tuolloin vielä jt, niin mainitsin syyksi omantunnon, en jehovantodistajuutta. Sitten sain monoa, eikä asialla ollut enää merkitystä.
Diiva
Viestit: 52
Liittynyt: 12.09.2017 02:16

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Diiva »

Minä en enää edes muistanut mistä kaikesta piti kieltäytyä koulussa kunnes taas tämän luin ja palautui mieleen. Muistan, kun oli joku kevät tai joulujuhla, niin piti viedä aina opettajille joku todistajien kirja. Äiti aina kaari sen lahjapaperiin ja muistan, että minua hävetti älyttömästi, että jouduin sen opettajille antamaan. Mutta äitin vastaus oli tuohon, niin kuin kokouksissa käymiseen, että kyllä se nyt vaan pitää mennä tai tehdä niinkun sanon.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Oon saanu kolmannen palkinnon joulukortinmaalauskisasta. Mutsille toi tuli tietoon joo, mut ei tiänny että mun maalauksessa oli julgubben Petterineen ja rekineen... Tais mennä painatukseenkin se tuherrus, en vaan enää törmännyt siihen.

Stana. Mun tekijänoikeus siihen luovuuteni hetelmään pöllittiin antamalla mulle nahkalompsa. Osuuspankki, harkitsisin oikeustoimia, ellei rikos olisi vanhentunut jo noin 1985.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Diiva kirjoitti:Minä en enää edes muistanut mistä kaikesta piti kieltäytyä koulussa kunnes taas tämän luin ja palautui mieleen.
Henrik Petterssonin mainiossa Jehåvasjäveln-romaanissa on liikuttava kohtaus, jossa JT-lapsi jää luokkaan istumaan yksin kun suoritetaan paloharjoitus ja muut menevät ulos. Hän ei tiennyt, saako Jehovan todistaja osallistua paloharjoitukseen.

Tuli vahvasti omat ekat vuodet koulussa mieleen ja kieltämättä vähän meni roskaa silmään sitä lukiessa.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Vieras

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kovin tuttu lista. Voisi lisätä vielä että ei saanut osallistua mihinkään koulun ulkopuoliseen toimintaan kuten urheilu- tai musiikkijuttuihin vaikka kuinka olisi ne kiinnostaneet ja olisi ollut kykyjäkin. Ja sitten ei saanut mennä edes alakoulun limudiskoon tai mitä ne nyt oli.

Itse menin kyllä koulukavereiden luo leikkimään useinkin koska muuten olisin ollut täysin yksin kouluajan ulkopuolella mutta synttäreissä ei tietysti tullut koskaan käytyä. Muistelin tässä juuri olinko koskaan lapsena missään lasten kekkereissä ja mieleen ei tule kuin yksi kerta kun srk:n lapsia oli porukalla jossain kodissa pelejä pelaamassa tms.

Uskontotunnilta tosin kyllä oli mukava olla pois, olipahan yksi tai kaksi tuntia koulua vähemmän viikossa kuin muilla (tosin sitten oli kyllä kokoukset illalla...)
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Muistan tapauksen, kun jouduin syömään verilettuja 8. luokalla kovan ryhmäpaineen alla. Joku otti tehtäväkseen rekrtytoida jengiä ympärille seuraamaan syökö toi jehova verilettuja. On kuulemma kielletty niiltä. Koulun ainoa jehovahan söi verilettuja ja sai olla rauhassa pahimmilta noitavainoilta ainakin muutaman viikon. Omatunto soimasi kovasti, mutta en ripittäytynyt kenellekään. Tajusin jo tuolloin, etteivät vanhemmat tai vanhimmat osaa edes kuvitella minkälaisessa infernossa olin yläasteen aikoina.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Lottopallo kirjoitti:Muistan tapauksen, kun jouduin syömään verilettuja 8. luokalla kovan ryhmäpaineen alla. Joku otti tehtäväkseen rekrtytoida jengiä ympärille seuraamaan syökö toi jehova verilettuja. On kuulemma kielletty niiltä. Koulun ainoa jehovahan söi verilettuja ja sai olla rauhassa pahimmilta noitavainoilta ainakin muutaman viikon. Omatunto soimasi kovasti, mutta en ripittäytynyt kenellekään. Tajusin jo tuolloin, etteivät vanhemmat tai vanhimmat osaa edes kuvitella minkälaisessa infernossa olin yläasteen aikoina.
Oho! Olitpa rohkea :) Ei minunkaan mielestäni omien vanhempiensa uskon takia tarvitse noudattaa heidän uskonsääntöjään.
Lapsella on omat aivot ja verensyötikielto on kristittyjä varten. Jos ei tunne olevansa kristitty tai kokee olevansa pakotettu kristityksi, niin aivan varmasti itse kristittyjen Jumalakin(jos sellainen on) ymmärtää että ei ketään voi pakottaa noudattamaan kristittyjen sääntöjä.

Miksi niitä pitäisi edes noudattaa. Jeesus ei tullutkaan valtakuntansa voimalla silloin 1.vuosisadalla ja se kumosi myöskin raamatun vaatimukset.
Jeesus osoittautui joko huijariksi tai skitsofreenikoksi jolla oli suuruusharhoja.

Ja Jeesus sitä paitsi ei kieltänyt verensyöntiä. Apostolit kielsi sen ilmeisesti siksi että verensyönti saattoi kompastuttaa joitakin vanhatestamentillisia uskovaisia.
Jeesus sanoi suurinpiirtein että kaikki mikä menee suusta sisään ei saastuta ihmistä.(jos siis syöt verilättyjä, vaikka olisit kristitty niin se ei saastuta sinua)
Jos taas et ole kristitty niin asiaa ei tarvitse edes miettiä. Ja vanhempien kristillisyys ei velvoita lapsia, varsinkaan jos lapsi pakotetaan kristityksi. Eikä muutenkaan. Kristityn velvollisuudet ovat vain jarru ja painolasti ja tekevät ihmisestä onnettoman.

Ja kristityillähän onkin jo sellainen asennekin elämään että pitää kaikenaikaa kärsiä. Ei saisi iloita mistään kaikki kiva on syntiä.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Rohkea ja rohkea, miten sen nyt haluaa tulkita. Verilettujen syönnillä sai lyötyä luun kurkkuun muutamaksi viikoksi pahimmille yläasteen öyhöttäjille ja vogoniupseereille. Kai sitä voi jonkinlaisena erävoittona pitää.
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Tuo verilettuasia lähti alkujaan liikkeelle 7. luokan köksäntunnilta. Tunnilla tehtiin verilettuja ihan old school tyylillä. Mitäs siihen nyt tulikaan. Verta, kananmunaa ja jauhoja jne. Osallistuin verilettujen tekemiseen ihan normaalisti, mutta en suostunut syömään tunnilla väännettyjä tekeleitä. Mulle tarjoiltiin ne lautaselle, mutta ne taisi lentää lattialle, kun kotitalousopettaja pakotti syömään. Kyllä. Pakotti.
Ennen kouluissa opettajan sana oli laki. Opettajan ilme, kun olin kiltisti syönyt kaikki tähän asti, mutta veriletut eivät kelvanneet. Opettaja oli soittanut vanhemmilleni kotiin ja kysynyt mikä teidän poikaa oikein vaivaa.

Opettaja lievästi viisaantuneena oikaisi seuraavalla köksäntunnilla tietenkin kaikkien kuullen, että verilettujen syömättömyys oli kohdallani täysin hyväksyttävää, mutta olin toiminut sopimattomasti. Koulupäivä tuskin ehti kulua loppuun kun koko koulu tiesi asiasta.

Toista taitaa olla nykyään. Sianlihattomia vaihtoehtoja on joka koulussa. Possujen piirtäminenkin lienee kohta lailla kiellettyä kuvaamataidon tunneilla.
Vastaa Viestiin