Itsenäisen ajattelun vaarallisuus

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Itsenäisen ajattelun vaarallisuus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vartiotorni 15.4.1983 kirjoitti:Miten sellainen riippumaton ajattelutapa ilmenee? Yksi yleinen tapa on niiden neuvojen asettaminen kyseenalaisiksi, joita Jumalan näkyvä järjestö antaa.
Herätkää! 2/2016 kirjoitti:Mooseksen kirja osoittaa, että ihmiskunnan ahdinko alkoi, kun ensimmäiset ihmiset kapinoivat Jumalaa vastaan. He muun muassa päättivät asettaa moraalinorminsa itse, vaikka tuo oikeus kuului ainoastaan Luojalle. (1. Mooseksen kirja 3:1–7.) Valitettavasti valtaosa ihmisistä on siitä lähtien omaksunut saman riippumattoman ajattelun.
Vartiotorni 15.9.2009 kirjoitti:”Henki, joka nyt vaikuttaa tottelemattomuuden pojissa”, on levinnyt niin laajalle, että se on kuin ilma, jota hengitämme (Ef. 2:2). Tämä henki voi saada meidät ajattelemaan, ettemme tarvitse ohjausta Jehovan järjestöltä. Emme varmasti halua olla samanlaisia kuin Diotrefes, joka ”ei ottanut – – [apostoli Johannekselta] mitään kunnioittaen vastaan” (3. Joh. 9, 10). Meidän täytyy varoa, ettei meissä kehittyisi riippumattomuuden henkeä. Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa (4. Moos. 16:1–3).
Miksi järjestö pelkää riippumatonta ja itsenäistä ajattelua enemmän kuin suunnilleen mitään muuta?

Vastaus löytyy mm. tästä videosta.

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
mymmeli
Viestit: 235
Liittynyt: 18.07.2011 19:35

Re: Itsenäisen ajattelun vaarallisuus

Viesti Kirjoittaja mymmeli »

Mun mielestä itsenäisen ajattelun kieltäminen antaa lahkossa valtaa käyttäville ( johtoasemassa oleville= hallintoelin) tunteen siitä, että saa muut alistumaan johtoonsa. Vallankäyttö tuo tällaisille ihmisille hyvän olon. Toki on myös niin, että moni lahkossa varmasti uskoo, että vain jumala voi tietää mikä on ihmiselle hyväksi ja kaikki kirjallisuus ja opit perustuu pyhän hengen ohjaukseen. Järjestö pelkää riippumatonta itsenäistä ajattelua sen takia, koska ihmisen tulevaisuus ja elämä riippuu siitä totteleeko jumalan sanaa vai omaa järkeilyä. Pelko sitä, että ei tee jumalan tahtoa estää itsenäisen ajattelun. Kun tähän kasvaa niin siitä on mun mielestä tosi vaikea irtaantua. Sitä tavallaan hakee helposti vastauksia oman itsenäisen ajattelun ulkopuolelta. Auktoriteettiajattelua. Pelolla hallinta tulee tässäkin mun mielestä mukaan kuvioihin. Ei ole elämää ilman jumalaa. Oma tahto ei ole tärkeä vaan jumalan tahto.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Itsenäisen ajattelun vaarallisuus

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

mymmeli kirjoitti:Oma tahto ei ole tärkeä vaan jumalan tahto.
Ja kuka on se jumala? Onko se oikeasti hallintoelin vai Jehova siellä hallintoelimen takana? Kumman olemassaolosta on oikeaa näyttöä? Kumpaan vain uskotaan ilman mitään näyttöä?

Okei! Onhan ne puut ja muut luonnon esiintymät jotka "todistaa" Jehovan olemassaolon. Mutta kun ne hengenvaaralliset tappavat bakteerit ja viruksetkin ovat ja niistä jehovantodistajat eivät sitten "todistele".

Aika ristiriitaista! Rakastava Jumalako loisi samaan aikaan ihmeellisen kauniita asioita ja samaan aikaan tappavan hengenvaarallisia pikku olioita luomustensa kuolemaksi?

Ja miksi kaikenaikaa syntyy uusia hengenvaarallisen tappavia bakteereja ja viruksia? Luoko Jehova nekin tappamaan ihmisiä, vai syntyykö ne ihan vain evoluution paineen ja mutaatioiden vaikutuksesta?
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Itsenäisen ajattelun vaarallisuus

Viesti Kirjoittaja Polyester »

JPB5 kirjoitti:
mymmeli kirjoitti:Oma tahto ei ole tärkeä vaan jumalan tahto.
Ja kuka on se jumala? Onko se oikeasti hallintoelin vai Jehova siellä hallintoelimen takana? Kumman olemassaolosta on oikeaa näyttöä? Kumpaan vain uskotaan ilman mitään näyttöä?
Myös Iranin valtio on teokratia. Jokainen voi itse miettiä, onko kyseessä jumalan valta vai papiston tai hengellisen eliitin valta.
Harmus
Viestit: 146
Liittynyt: 10.05.2013 10:58

Re: Itsenäisen ajattelun vaarallisuus

Viesti Kirjoittaja Harmus »

mymmeli kirjoitti:Mun mielestä itsenäisen ajattelun kieltäminen antaa lahkossa valtaa käyttäville ( johtoasemassa oleville= hallintoelin) tunteen siitä, että saa muut alistumaan johtoonsa. Vallankäyttö tuo tällaisille ihmisille hyvän olon.
Ajattelen itse niin, että suljetun yhteisön vallankäyttäjä saa itselleen tunteen vallankäyttönsä oikeellisuudesta ja tarpeellisuudesta, koska toiset alistuvat suosiolla valtaan ja oppivat tukeutumaan siihen. Vallankäyttäjän uskoa asiaansa pönkittää siis se, että hänellä on yleisöä, joka nyökkää kuuliaisesti.

Jos kuuuliainen yleisö puuttuisi, valtaapitävän usko ei saisi vahvistusta. Juuri siksi nämä valtaa pitävät pelkäävät ja vihaavat luopioita enemmän kuin muut: Luopioiden toiminta on suoraan heidän omaa uskoaan pönkittävästä muiden toiminnasta (siis muiden alistumisesta) pois.

Valtanarkkarit syntyvät vasta vallan saatuaan.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Itsenäisen ajattelun vaarallisuus

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Harmus kirjoitti:Valtanarkkarit syntyvät vasta vallan saatuaan.
Tulee mieleen Stanfordin vankilakoe ja vastaavat, joissa tavallisista ihmisistä kuoriutuu vaikka mitä, kun heidät päästetään epäterveeseen valta-asemaan.
Vastaa Viestiin