KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Tony »

MTV kirjoitti:KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat olivat lainvastaisia, sillä niiden tekemiseen ei ollut kohteiden suostumusta, sanoo korkein hallinto-oikeus (KHO) ratkaisussaan.

Sen mukaan Jehovan todistajien yhdyskunta ei voi sallia, että uskonnon harjoittajat keräävät saarnaamistyön yhteydessä henkilötietoja pyytämättä siihen lupaa. Saarnaamistoiminta on oikeuden mukaan ainakin teoriassa mahdollista järjestää niin, että lupa pyydetään aina etukäteen.

KHO pyysi asiassa EU-tuomioistuimelta ennakkoratkaisua. KHO:n päätös noudattaa ennakkoratkaisun linjaa.

Tietosuojalautakunta vaati jo vuonna 2013 Jehovan todistajia muuttamaan nimenkeruukäytäntöään. Lautakunta katsoi, että yksittäisten Jehovan todistajien tapa kerätä ihmisten henkilötietoja ovelta ovelle -menetelmällä ei ole sallittua.

Kotikäynneillä oli tietosuojavaltuutetun mukaan keskusteltu esimerkiksi ihmisten perhetaustasta, uskonnosta ja huolenaiheista. Saatuja tietoja on kirjattu muistiin tapaamisten jälkeen.

Tietosuojavaltuutetun mukaan henkilötietojen kerääminen on Jehovan todistajien uskonnollisen yhdyskunnan ohjaamaa toimintaa. Vastapuolen mielestä seurakunnan jäsenet puhuvat ihmisille yksityishenkilöinä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kho ... gs.c_iu38c

Lisäys: KHO:n ratkaisu kokonaisuudessaan
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
S.T.A.L.K.E.R.
Viestit: 7
Liittynyt: 30.10.2018 14:38

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja S.T.A.L.K.E.R. »

Mistähän "nimilistoista" ja henkilötiedoista tässä nyt on kyse? Itse muistan korkeintaan jonkun paperinpalan jossa oli osoitteita, ja merkintä osoitteen kohdalla onko ovelta tavoitettu kiinnostunut vai käskikö painumaan helvettiin. Henkilötietoja ei ollut.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Seurakunnat tai järjestö eivät ole keränneet nimiluetteloja tai henkilötietoja saarnaamistyön yhteydessä. Aluekortit ja uusi kehitteillä oleva kännykkäsovellus ovat ainoastaan osoiteluetteloita, nimiin ja henkilöihin niitä ei ole yhdistetty. Yksittäiset jäsenet ovat voineet tehdä omia muistiinpanoja omiin vihkoihinsa tai kännykkään, joissa on mitä sattuu. Tälläisiä muistiinpanoja ei ole ohjeistettu seuran taholta tekemään.

Nyt omat muistiinpanot, joissa on henkilötietoja, on tuomioistuimen päätöksellä kielletty.
Vieras

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Se, että kirjataan ylös osoitteittain mitä joku siellä sanoi, on henkilötietojen kirjaamista ja niistä rekisterin pitämistä ja sillä hyvä. Jälkeenpäin voidaan käydä samoilla ovilla ja sitä ennen palauttaa mieleen mistä edellisellä kerralla puhuttiinkaan. Sehän on noiden muistiinpanojen koko tarkoitus, herraisä sentään.

Kannattaisi edes perustiedot tuntea asiasta ennen kuin kommentoi.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kuva
Kuva
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Ohjeistus on muuttunut sitten vuoden 2011. Nyt on korostettu että nimiä ei saa käyttää.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Tony »

Missä tuo ohjeistus on muuten nähtävillä? Sellainen saattaa kyllä olla, mutta juuri nyt en ainakaan itse muista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

En tiedä löytyyko netistä kirjallisena, mutta useissa seuran seurakunnille lähettämissä kirjeissä. Edellisen kerran asiaa käsiteltiin toissa viikon kokouksessa.
Kletos
Viestit: 325
Liittynyt: 13.01.2009 10:23

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Heitin blogeihini muutamia kysymyksiä tiedottaja Veikko Leinoselle. Tuskin vastaa. :think:

Tässä on linkki toiseen blogiini: http://hitaitaraapaisuja.blogspot.com/2 ... eikko.html
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Ovatko Jehovan todistajat alamaisia esivalloille? He eivät Iltalehden uutisen mukaan ole siitä ihan varmoja.

https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s1027.html
kotijehova

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja kotijehova »

IL: jehovien viestintä. Onko Veikko kipeä kun ei itse vastaa
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Jehovantodistajilla on aika hankala ja kaksijakoinen tuo uskomuksensa esivalloista. Toisaalta se on Jumalan asettama pitämään järjestystä maailmassa, mutta toisaalta taas se on myöskin luovutettu Saatanalle.

Eli per'uattees jokainen jt voisi mielessään ajatella esivalloista jommallakummalla tavalla.

Kun uskonnollisista opeista tehdään kaksijakoisia niin voidaan paremmin sopeutua maailman erilaisiin tilanteisiin. Jos järjestöä vastustetaan niin se on silloin Saatanan vaikutusta, jos järjestöä hyysätään ja autetaan niin se onkin silloin Jumalan vaikutusta.

Jos jehovantodistajat yksilöinä antavat järjestön ajatella puolestaan eivätkä epäile järjestön motiiveja missään asiassa niin heillä on varmaankin ihan hyvä olla elämässään ja järjestön palvelemisessaan.

Mutta kun sitä omaakin uskontoa pitäisi seurata yksilötasolla että toimiiko se oikein niin kuin Jumala haluaa sen toimivan, eikä vain tuomita toisia uskontoja vääriksi ja tuhon ansaitseviksi.

On hyvä että jehovantodistajien järjestöllä ei ole aseellista armeijaa, eivätkä he osallistu politiikkaan. Siinä olisi äkkiä niiden henki löyhässä jotka kieltäytyisivät kastautumasta "Jehovalle".
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Tony »

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Keräävätkö siis ja tallentavatko JT:t tietoja myös meistä jotka eivät koskaan ole olleetkaan todistajia? Jos kyllä, niin mistä niitä kannattaa kysellä? Betelistä vai paikallisilta seurakunnilta?
Harmus
Viestit: 146
Liittynyt: 10.05.2013 10:58

Re: KHO: Jehovan todistajien saarnaamistyössään keräämät nimilistat lainvastaisia

Viesti Kirjoittaja Harmus »

Mitään keskitettyä listaa ulkopuolisista ei ole, ei edes niistä joita on tavattu saarnaamistyössä. Turha siis kysellä.

Rekisterinpitäjäksi Jehovan Todistajat katsottiin, koska yksityisiä ihmisiä oli uskonnollisen yhteisön taholta ohjeistettu tekemään muistiinpanoja saarnaamistyössä tavatuista ihmisistä siten, että tavatut ihmiset voitiin noista muistiinpanoista tunnistaa.

Kysy siis näiltä saarnajilta, mitä he ovat sinusta kirjoittaneet.
Vastaa Viestiin