Jehovan todistajien ristiriitaiset viestit

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Jehovan todistajien ristiriitaiset viestit

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Kuva: YouTube / Stoptheshunning

Teksti: Maaria 20.5.2019

Jehovan todistajana kuulet paljon ristiriitaisia viestejä. Usein vasta järjestöstä lähdettyä tajuaa, miten tekopyhiä monet asiat siellä sisällä olivat. Monet asiat ovat niin ristiriitaisia, että jälkikäteen ei voi kuin ihmetellä, miten ihmeessä niitä ei tajunnut järjestön sisällä.

Lue lisää täältä.

Suora linkki videoon (videoon saa suomenkieliset tekstit) täällä.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Jehovan todistajien ristiriitaiset viestit

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Jehovan todistaja tarvitsee uskossa pysyäkseen paljon orwellilaista doublethinkiä eli kaksoisajattelua. Kognitiivinen dissonanssi on myös paljon käytetty termi. On kyettävä pitämään sananaikaisesti totena sekä väittämää että sen väittämän täyttä vastakohtaa. Mutta onneksi mielenhallinta valmentaa tähän tehokkaasti.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jehovan todistajien ristiriitaiset viestit

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Weathertop kirjoitti: 21.05.2019 12:55 Jehovan todistaja tarvitsee uskossa pysyäkseen paljon orwellilaista doublethinkiä eli kaksoisajattelua. Kognitiivinen dissonanssi on myös paljon käytetty termi. On kyettävä pitämään sananaikaisesti totena sekä väittämää että sen väittämän täyttä vastakohtaa. Mutta onneksi mielenhallinta valmentaa tähän tehokkaasti.
Joskus Jehovan todistalle suurin haaste on hän itse. Miten osaa selittää itselleen ristiriitaiset asiat? On ummistettava silmät, tai vähintäänkin ainakin toinen, jotta edes itse uskoisi oman "totuutensa", jonka järjestö on oman pään sisälle onnistunut ujuttamaan.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Jehovan todistajien ristiriitaiset viestit

Viesti Kirjoittaja Tony »

Johanneksen poika kirjoitti: 21.05.2019 14:33
Weathertop kirjoitti: 21.05.2019 12:55 Jehovan todistaja tarvitsee uskossa pysyäkseen paljon orwellilaista doublethinkiä eli kaksoisajattelua. Kognitiivinen dissonanssi on myös paljon käytetty termi. On kyettävä pitämään sananaikaisesti totena sekä väittämää että sen väittämän täyttä vastakohtaa. Mutta onneksi mielenhallinta valmentaa tähän tehokkaasti.
Joskus Jehovan todistalle suurin haaste on hän itse. Miten osaa selittää itselleen ristiriitaiset asiat? On ummistettava silmät, tai vähintäänkin ainakin toinen, jotta edes itse uskoisi oman "totuutensa", jonka järjestö on oman pään sisälle onnistunut ujuttamaan.
Itse olen nähnyt tämän käytännössä lukemattomia kertoja. Olen viestitellyt varmasti tuhansia viestejä eri aikoina Jehovan todistajien kanssa erinäisillä palstoilla, ja sitä denialismin määrää on vaikea edes kuvailla. On oikeasti ihan sama mitä järjestö on tehnyt, tekisi, on ollut tai olisi tekemättä, kaikki voidaan sivuuttaa millä tahansa tekosyyllä.

Ihan esimerkkinä heitettäköön Malawin keissi. Vaikka Jehovan todistajat joutuivat kärsimään suunnattomasti täysin turhaan (versus Meksikon tapaus), mielenhallintahumalassa oleva todistaja ei näe asiassa mitään moitittavaa.

Yksi säälittävimmistä ja samalla naurettavimmista argumenteista on ollut, että vaikka järjestö on pitkin palloa ongelmissa itse aiheuttamansa pedofiiliongelman kanssa, niin ei sen nyt niin väliä. Ne ovat vain kohuotsikoita ja sitä paitsi Suomen seurakunnissa on ihan turvallista. Vaikka juuri tästä turvallisuuden harhasta ja tapausten peittelystä on koko keississä kyse.

Mutta sellaista se uskonnollinen mielenhallinta on. Aiheuttaa pahemman laatuista fakta-allergiaa ja vapaaehtoista sokeutta. Muistan kyllä syyllistyneeni siihen itsekin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Jehovan todistajien ristiriitaiset viestit

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Weathertop kirjoitti: 21.05.2019 12:55 On kyettävä pitämään sananaikaisesti totena sekä väittämää että sen väittämän täyttä vastakohtaa.
Esim1 Ennen kastetta kehoitetaan tutkistelijaa luottamaan Jehovaan, että Jehova kyllä auttaa ratkaisemaan aivan kaikki ongelmat ja siunaa niin että on töitä ja pärjää, kunhan vain menet kasteelle.
Annetaan ymmärtää että kaste on ratkaisu aivan kaikkeen ja Jehova auttaa heti sitten onnistumaan kaikessa.

Kasteen jälkeen kuitenkin vain kylmästi esitetään että kaste on vasta alku kristityn elämässä ja on oikeastaan väärin pyytää Jehovalta mitään muuta kuin sitä "jokapäiväistä leipää" joka sekin kuitenkin pitää ostaa kaupasta ja joka on yleensä vielä maailmallisten ihmisten omistaman leipomon valmistama. Se pitää myös ostaa maailmallisella rahalla joka on valmistettu maailmallisissa rahapajoissa, ja se raha pitää vielä ansaita tekemällä työtä maailmallisissa työpaikoissa.

Mikä tässä tulee Jehovalta? No - ei mikään. Kaikki tulee maailmallisilta ja maailmasta.


Esim2 Seksiin viitaten puhutaan että se kuuluu vain avioliittoon ja ainoastaan avioliitossa on oikein ja sopivaa olla sukupuoliyhteydessä puolisonsa kanssa. Ja että siinä ei ole mitään väärää.

Kuitenkin sitten toisella suupielellä julistetaan kuiskaten ja vartiotornissakin aina välillä kirjoitellen kuinka se ja se asento ja yhdyntätapa on väärin ja Jehova tulee tuhoamaan sinut harmagedonissa jos teet niin, vaikka olisit naimisissa.


Tuloksena tällaisesta kaksoisajattelusta voi seurata todella vaikeita mielenterveysongelmia ja naimisiin mennessä saattaa havaita ettei kykene seksiin ollenkaan tuoreen puolisonsa kanssa.

Tällaisia esimerkkejä löytyy paljon. Voisi melkeinpä ajatella että joka ainoa asia jehovantodistajuudessa sisältää kaksoisajattelua. Siksi jehovantodistajuus uskontona kykenee sopeutumaan erilaisiin aivan päinvastaisiinkin elämäntilanteisiin.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
harzit
Viestit: 101
Liittynyt: 17.09.2013 14:05

Re: Jehovan todistajien ristiriitaiset viestit

Viesti Kirjoittaja harzit »

En nyt tiedä miten hyvin osuu otsikkoon tämä mutta... Kyllähän näitä haettiin. Älä vertaa itseäsi toisiin mutta tunne silti alemmuutta kun noi on niin hyviä (esim. konva lavalla.). Älä etsi kunniaa itsellesi paitsi että se on se ainut syy miks rupesin tienraivaajaksi + kyllä nuoret AP veljet on kysyttyjä ja he tietää sen. Viimeiseen että niinhän he on aina sanoneet mutta kuitenkin jos on eri mieltä tämän hetken "henkeytyksestä" niin potkut tulee. Ja jos huomaakin että jokin on ihan väärin niin pitää vaan luottaa että Jehova korjaa aikanaan. Tekopyhää ja usein hyvin hyvin lapsellista settiä saa kuulla.

Toisaalta pitäis olla myös armollinen itseään kohtaan.
uskollinenidiootti
Viestit: 207
Liittynyt: 08.10.2017 15:13

Re: Jehovan todistajien ristiriitaiset viestit

Viesti Kirjoittaja uskollinenidiootti »

Tähän samaan aiheeseen voisi liittää Todistajien antama omasta itsestään oleva maailmankuva.

Näin opetettiin: JT:t ovat esimerkillisiä seuraavissa asioissa:
- Tunnollisia veromaksajia
- Tunnollisia työntekijöitä
- Rehellisiä työntekijöitä
- Tunnollisia koulussa sekä koulutehtävissä
- Esimerkillisiä koulussa

Ja sitten kysymys kuuluu: miten nämä antavat itsestään enemmän yhteiskunnalle kun muut koska säännön mukaan ei pidä ylentyä eikä kouluttautua?

Nuo opetukset opetti minulle sen että muut varastavat valtiolta, eivät tee töitänsä, eivät ole ahkeria sekä lintsaavat koulusta.

Joku ei täsmää kun seuraa nyky-yhteiskunnan kehitystä versus JT ihmisten tavoitteita.
Vastaa Viestiin