Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Viesti Kirjoittaja Tony »

katuva kirjoitti: 09.09.2020 16:40Tässäkin voin olla täysin väärässä, kuten takavuosina juuri sinä Tony minun monesti osoitit olevan. Voi olla, että JP selvitykset lyö läpi ja minä (jälleen kerran) joudun häpeään.
Kukapa tässä aina oikeassa olisi ollut, ja kyllähän mielipiteitä maailmaan mahtuu. Ja pitääkin mahtua, niistähän se mielenkiintoisin keskustelu aina syntyy. :wink:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Sukututkija
Viestit: 478
Liittynyt: 30.08.2007 08:59
Paikkakunta: Turku

Re: Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Viesti Kirjoittaja Sukututkija »

katuva kirjoitti: 09.09.2020 16:20Mielenkiintoinen tapa? Niin, minä luulen keskustelevani siitä, mitenkä yhteiskunta tulkitsee uskonnonvapautta. Mitenkä jehovantodistajat tulkitsevat uskonnonvapautta on aivan eri keskustelu.
Kyllä, ja kolmas näkökulma on se, millä tavalla entiset jehovantodistajat tulkitsevat uskonnonvapauden. Tästä on jo aikaa, kun asiaan liittyen käytiin pitkää debattia ja huudettiin apuun ihmisoikeuksia ja tuomareita. Ehdotin silloin muistaakseni kahteenkin kertaan, että kerätään nyt vaikkaa aluksi kolehti ja laitetaan UUT ja / tai JoPo näihin asioihin perehtyneelle juristille konsultaatioon. Ei löytynyt halukkuutta.

Siinäkin olen samaa mieltä, että kaikista puutteistaan huolimatta Jopo ja UUT tekevät todella tärkeätä työtä jaksassaan tonkia jatkuvasti tätä roskakasaa. Olen tämän ennenkin sanonut, että kaikki negatiivinen tieto on positiivista tietoa sikäli, että se toivon mukaan tekee ovilla rampaapmiseta aina vähän vasenmielisempää ja ehkä jopa hävettävää.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Viesti Kirjoittaja katuva »

JoPo ja UUT ry tekevät hyvää työtä. Itse joudun tämän myöntämään pitkin hampain, sillä takavuosina olin hieman eri mieltä.
Tässä nyt tulee se mutta. Aivan kaikesta en ole samaa mieltä. Päätin jo aikoja sitten, etten enää haasta, mutta tässäkin olen muuttanut mielipiteeni. Jos pystyn haastamaan asiallisesti, niin mikä ettei.

Itsellä ei ole mitään ideologista suhtautumista jehovantodistajuuteen. Seuraisin suurella mielenkiinnolla lopputulosta, jos JP ja UUT ry veisivät sivukonttorin käräjille. Sittenhän se laillisuus selviäisi.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Sukututkija kirjoitti: 09.09.2020 17:49Tästä on jo aikaa, kun asiaan liittyen käytiin pitkää debattia ja huudettiin apuun ihmisoikeuksia ja tuomareita. Ehdotin silloin muistaakseni kahteenkin kertaan, että kerätään nyt vaikkaa aluksi kolehti ja laitetaan UUT ja / tai JoPo näihin asioihin perehtyneelle juristille konsultaatioon. Ei löytynyt halukkuutta.
Kaikelle on aikansa. Ja jos aika ei ole valmis, olisi pelkkää resurssien haaskausta syytää rahaa prosessiin, jolle aika ei ole otollinen. Tämä nähtiin konventtipuheista tehdyssä tutkintapyynnössä (vaikka se ei mitään maksanutkaan). Sen etenemiselle syyttäjän pöydältä ei ollut mitään varsinaista syytä, se jäi pöydälle ainoastaan siksi, että aika ei ollut valmis.

Kun aika on valmis, ylimääräisiä resursseja tai rahaa ei tarvita. Asiat etenevät aikanaan omalla painollaan (ja aktivismin suotuisalla avustuksella) aivan samalla tavalla kuin ovat edenneet muissakin asioissa.

Laittomat henkilötietorekisterit ovenaavaajista todettiin laittomiksi ihan yleisestikin, kun aika oli kypsä. Perusteeton vapautus asepalveluksesta lakkautettiin, kun aika oli kypsä. Ruotsissa väkivaltaisista konventtivideoista on alettu antamaan järjestölle (tai ainakin konventin vastuuhenkilöille) sakkoja. Tämä tulee toteutumaan jossain muodossa myös Suomessa, kun aika on valmis.

Samaan aikaan taustalla on käynnissä hitaasti mutta varmasti eteneviä prosesseja muita järjestön epäkohtia kohtaan, jotka tulevat esille kun aika on valmis. Ja aivan samalla varmuudella lasten sitouttaminen / kastaminen uskonnollisiin kultteihin, joista ei voi erota ilman että menettää perheensä, tulee olemaan tulevaisuudessa laitonta - kun aika on valmis.

Siksi näistä on periaatteessa edes turha vääntää. Kaikelle on aikansa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Viesti Kirjoittaja katuva »

Tuosta olen kanssasi eri mieltä Tony. Sinä kuvaat prosessia, jossa yleinen oikeustaju päivittää lainsäädäntöä. Siis lakia muutetaan, kun yleisen mielipiteen paine käy liian suureksi.

Jos nyt olen ymmärtänyt oikein, niin JP esittää, että jehovantodistajat toimivat laittomasti tässä ja nyt. Siis nykyinen laki toteaa selkeästi jehovantodistajien toiminnan laittomaksi ja että viranomaiset tulkitsevat lakia väärin. Siis, nyt ei ole kysymys siitä, että yleinen oikeustaju päivittää myöhemmin lainsäädäntöä.

Siksi on käsittääkseni aivan reilua pyytää JP:ta ja UUT ry:ta testaamaan väitteensä oikeudessa, jossa punnittaisiin se, onko jehovantodistajien toiminta laitonta nykyisen lainsäädännön mukaan.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Tässä on hyvä muistaa sellainenkin asia, että Suomen laki ei määrittele ihmisoikeuksia vaan ainoastaan Suomen kansalaisten perusoikeudet, jotka löytyvät perustuslaista. Toiminta voi siis olla ihmisoikeuksien vastaista olematta laitonta. Tällöin on mahdollisuuksien mukaan pyrittävä luomaan painetta lainsäädännön muuttamiseen.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Sugsig

Re: Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Viesti Kirjoittaja Sugsig »

Katuva:
"UUT ry lähestymään Tikkurilan Beteliä kanteella käräjille. Kun kaikki oikeusasteet on juostu läpi, niin kyllä siinä jomman kumman ulinat loppuisi laskua maksaessa. Mutta asiassa olisi tullut selvyys.."

Rikoskynnys ei ylity.
Katuva, Jopon pointti mikä minulle merkitsee eniten, on se että edellinen lapsiasiavaltuutettu _teki jotakin_.
Seuraaja ei tehnyt mitään.

Ei kukaan "lähde käräjille", tiedämme miten asiat menee. Rikoskynnys kun ei ylity. Lahkon lapsilla on myös "oikeus nauttia" lahkoon kuulumisesta ja demoneista, maailmanlopusta ja näystä kun korpit nokkivat siskon silmiä.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Sugsig kirjoitti: 09.09.2020 22:48 Katuva, Jopon pointti mikä minulle merkitsee eniten, on se että edellinen lapsiasiavaltuutettu _teki jotakin_.
Seuraaja ei tehnyt mitään.
Juuri näin. Ymmärsit asian ytimen. Kurttila kovasti yritti saada aikaan valvonnan, joka puuttuisi epäkohtiin. Valitettavasti tämä aloite ei ole edennyt opetusministeriössä.

Jos kukaan ei koskaan edes yritä tehdä mitään asioiden hyväksi, epäkohdat pysyvät. Eivät ne itsestään mihinkään liukene.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Lapset ja pelottavat uutiset - entä lapset ja uskonnolla pelottelu?

Viesti Kirjoittaja katuva »

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt. Kysyin asiaa itse Kurttilalta ja vastauksesta pystyi ymmärtämään, että jehovantodistajien toiminnan mahdollinen kieltäminen asian suhteen oli henksilien paukuttelua.

Varmaan kannattaisi jatkossa välttää kovin raflaavaa kirjoittelua. Olisi hyvä pysyä aivan asialinjalla, kun mahdollisia odotuksia maalailee. Tässäkin nyt jehovantodistajien toiminnan mahdollinen lopettaminen liukeni yritän vaikuttaa osioon.
No syy ei ole tässä asiassa sinun JP. Kurttilalta lähti mopo keulimaan.
Vastaa Viestiin