Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Turun Yliopisto, kuva: Wikipedia

Turun yliopistossa julkaistiin joulukuussa 1990 167-sivuinen pro gradu -tutkielma, jossa käsiteltiin uskonnollista painostusta. Tutkielmaan oli haastateltu suurta joukkoa ihmisiä, joiden uskonnollinen tausta vaihteli. Informanteista kuudella oli Jehovan todistajat -tausta.

Tutkimuksessa tuodaan tapauskertomusten avulla esille yksittäisten henkilöiden kokemuksia uskonnollisesta painostuksesta.

Painostuksen yleisimmät toteuttamistavat informanttien kokemusten mukaan ovat seuraavat: oman ajattelun kieltäminen, henkilökohtaisten asioiden uteleminen, pakollinen osallistuminen seurakunnan tilaisuuksiin, mielipiteiden vaientaminen, vapaa-aikaan, harrastuksiin ja ulkonäköön puuttuminen, ystävyyssuhteiden katkaiseminen, helvetillä tai kadotuksella uhkaaminen, vanhimmiston puhuttelun vaatiminen, seurusteluun, ystävien valintaan, persoonaan ja tunteiden esille tuomiseen puuttuminen.

Muutama ote gradusta:

1) Tapaus Maija A.

Kun uskonnollinen varmuus vaihtuu epäuskoksi, ihminen joutuu käymään valtavan henkisen taistelun. Jehovantodistajuus pyritään sitomaan järkeen ja loogisiin perusteluihin. Kun vuosien mittaan rakennettu oppijärjestelmä pettää, tunteet eivät heti seuraa mukana. Ihminen pelkää luonnostaan kuolemaa. Luonnollisen kuoleman jälkeen voidaan uhata vielä toisella kuolemalla, joka on lopullinen. Tällaisessa tilanteessa sitä on kuin tyhjän päällä, sanoo Jaakko, Maijan aviomies.

Uskonnosta lähtevän kriisi on Maijan mukaan aivan valtava. Maija vertaa uskonnosta luopumista mihin tahansa menetykseen. "Ensin tulee sokkivaihe; minäkin riehuin ja huusin, koska sisäinen ristiriita oli niin voimakas. Sen jälkeen tulee suru, jolloin tajuaa tilanteen olevan totta ja alkaa hiljalleen hyväksyä muutoksen. Vasta tämän läpikäytyään alkaa vähitellän etsiä uuttaa paikkaa elämässä."

2) Tapaus Matti M.

Matti eli jatkuvan pelkotilan vallassa: hänen tunteensa olivat vielä kiinni Jehovan todistajien opissa, ja hän odotti kuulevansa, kuinka lähellä maailmanloppu nyt on. Pelko maailmanlopusta vaikutti Matin elämään muulloinkin. Hän mietti monesti, miten pitäisi elää, ettei tuhoutuisi lopun tullessa. Monien vuosien mukanaolo Jehovan todistajissa oli vaikuttanut häiritsevästi hänen tunne-elämäänsä. Hän ei pystynyt elämään elämäänsä sillä tavalla, kuin olisi itse halunnut. Matti vertaa tilannetta tautiin, joka pitää häntä jatkuvasti pihdeissä.

Jehovan todistajien oppi pitää Mattia edelleenkin joillakin alueilla otteessaan, ja Matti sanookin, että hänellä on työtä tunne-elämänsä selvittämisessä koko loppu elämäksi. Jehovan todistajien piirissä häntä ei koskaan valmistettu elämään tätä elämää, vaan häntä valmistettiin johonkin tulevaan.

3) Tapaus Holger R.

Holger kokee, ettei hän ollut mikään erityistapaus, joka on joutunut uskonnollisen painostuksen kohteeksi Jehovan todistajien taholta; saman kokevat kaikki, jotka oppivat huomaamaan, että heitä on eksytetty ja ruokittu pääasiassa tyhjillä toiveilla. Kaikkein pahinta painostusta Holgerin mielestä oli vapaan ilmaisun kieltäminen. Myös ystävyyssuhteiden välitön katkeaminen oli erottamisen seuraus. Holgerin mukaan Jehovan todistajat heittävät ihmisen pois arvottomana henkipattona ikään kuin iankaikkisen elämän saavuttaminen olisi heidän taskussaan. Holger selvisi kuitenkin kokemustensa tunnevaikutuksista melko nopeasti tutkimalla asioita älyllisesti.

4) Tapaus Sakari L.

Sakari ei koskaan ollut kirjallisesti eikä suullisesti pyytänyt päästä mukaan Jehovan todistajiin, mutta silti hänelle soitettiin puhelimitse ja sanottiin, että hänet on erotettu. Sakarin mielestä Vartiotorniseura on ihmeellinen järjestö, kun he erottavat keskuudestaan sellaisen, joka ei ole heihin virallisesti koskaan kuulunutkaan, vaikka tavallaan Sakari ensin oli itse eronnut näiden "pahantekijöiden" seurasta.

Sakari kokee olevansa uskonnon uhri, koska häntä ovat hakanneet ja aiheettomasti syyttäneet uskovaisiksi tunnustautuneet henkilöt. Sen sijaan hän ei pidä itseään aivopesun uhrina, vaikka hänen sukulaisensa, jotka eivät ole Jehovan todistajia, ovatkin näin väittäneet. Sakari oli omasta tahdostaan mukana Vartiotorniseurassa, vaikka hän kokikin monet elämäntapaan liittyvät asiat siellä painostavina.

5) Tapaus Lilja A.

Liljaa kohtaan suunnattiin monenlaista painostusta. Hänen äitinsä ja muutamat seurakunnan edustajat uhkailivat häntä. Eräs sanoi Liljalle, että "hengestäs' pääset, jos et ole hiljaa" ja toinen sanoi, että "jos et ole hiljaa, joudut niin suurten vaikeuksien alle, että et varmasti selviä." Vähitellen Liljaa käytiin uhkaamaan myös seurakunnasta erottamisella, mikä tarkoittaa Jehovan todistajien piirissä henkistä kuolemantuomiota. Lilja tuli huomaamaan, että Vartiotorniseuralle raha on tärkeämpää kuin ihmisen henki.

Seurakuntalaiset pidetään kritiikittöminä, koska sanotaan, että järjestöä vastaan ei saa puhua eikä ajatella mitään pahaa. Liljan omassa seurakunnassa oli pari tällaista ihmistä ja Liljan mukaan heitä löytyy jokaisesta seurakunnasta.

Lilja itse kokee olevansa uskonnon uhri, koska hän on uhrannut aikaansa, voimiaan ja varojaan uskonnon hyväksi, vaikka ne kaikki olisivat olleet välttämättömiä hänen oman ja perheen hyvinvoinnin rakentamiseksi.

6) Tapaus Reino N.

Eräänä päivänä Reino oli jälleen lähetystyötä tekemässä. Hän tapasi miehen, jonka kanssa alkoi mielenkiintoinen keskustelu. Mies tunsi Raamatun hyvin ja se kiinnosti Reinoa. Hän huomasi myös saavansa itse uutta Raamattuun pohjautuvaa tietoa ja näin aikaisemmin saatu opetus alkoi horjua. Monien keskustelujen jälkeen Reino huomasi, että hänen tulee korjata opillisia käsityksiään, jos hän todella haluaa olla rehellinen itseään kohtaan ja kunnioittaa Raamattua Jumalan sanana. Reino vakuuttui siitä, että Vartiotorni johtaa ihmisiä harhaan. Kun hyvä ystäväperhe tuli käymään kylässä, Reino kertoi, mitä hän on Raamatusta löytänyt. Todistajaveli ei halunnut moista edes kuunnella, vaan toisteli jatkuvasti kysymyksiä "etkö usko, että tämä on se järjestö, jota Jehova käyttää" ja "etkö usko, että tämä on se uskollinen ja ymmärtäväinen orja, minkä kautta kaikki tieto tulee". Korkeintaan kolme päivää tämän vierailun jälkeen seurakunnan vanhin tuli Reinon kotiin "rakkaudellisesti auttamaan" ja ohjaamaan takaisin oikealle tielle. Rakkaudellisia auttamisia tuli enemmänkin vanhimpien taholta. Eräs henkilö jopa neuvoi Reinoa yksityisesti, että kyllä tässä järjestössä on monenlaisia ihmisiä ja ajatustapoja, ja kyllä kaikki menee hyvin, jos niistä ei suuremmin puhu. Reinoa yritettiin näin pitää hienovaraisesti hiljaa, ettei seurakunnassa olisi aiheutunut hämmennystä. Reino ei kuitenkaan suostunut vaikenemaan ja niinpä hänet kutsuttiin oikeuskomitean eteen kuulusteltavaksi.

Lue lisää täältä.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Richard Holger Richter 2009, kuva: JP

Turun yliopistossa julkaistussa pro gradu -tutkielmassa vuonna 1990 yhtenä informanttina oli entinen Jehovan todistaja Richard Holger Richter. Gradun alaviitteessä mainittiin kaksi mielipidekirjoitusta, jotka Richter oli kirjoittanut ja jotka oli julkaistu Helsingin Sanomissa. Ensimmäinen oli vuonna 1971 ja toinen 1972. Mitä Richter kirjoitti?

Se selviää täältä.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja katuva »

Jehovantodistajalla ei ole sananvapautta se on selviö. Oletko sinä Johanneksen Poika tarjonnut sananvapautta sivuillasi? Et ole ja se on aivan oikein. Sinua voi kritisoida muualla.
Pitäisikö jehovantodistajien päästää kritiikki ja sananvapaus salien sisään, jotka he omistavat? Mielestäni jehovantodistajien pitää toimia kuin Johanneksen Poika. Kritiikkiä voi esittää, mutta eri alustalla.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Katuva kirj: Pitäisikö jehovantodistajien päästää kritiikki ja sananvapaus salien sisään...?
Mielestäni pitäisi ja keskustelun tulisi olla sekä spontaania että myös alustukseen pohjautuvaa, todistajille lienee luontevaa että keskusteluun voi valmistautua ja keskustelutaitoa kehittää.
Miksi keskustelu on tärkeää: koska se on ainoa keino selvittää asioita silloin kun ongelmat ovat akuutteja. Akuuteista ongelmista eniten pinnalla on ollut kaikenaikaa nykyisenlainen kovanlinjan tulkinta karttamisopista joka ulotetaan perheen sisälle sekä lasten hyväksikäytön peittämisen mahdollistava oppi "kahdesta todistajasta"
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja katuva »

Jotenkin se, ettei asiaansa uskovat voisi kokoontua ilman välihuutoja ja debattia kuulostaa erikoiselta.

Itselle ei pahimpana sekoilupäivinäni tullut edes pieneen mieleeni, että kävisin antamassa kritiikkiä Joni Valkilasta UUT ry kokouksiin.

Kyllä kunnioitus ihmisiin, jotka omissa tiloissaan harjoittaa laillista toimintaa täytyy säilyttää. Kyllä kritiikille tässä maailmassa alustoja löytyy.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja Tony »

Sekä JP:lla että UUT:lla on omat sivunsa sosiaalisessa mediassa, jota kautta voi halutessaan antaa kritiikkiä. Järjestöllä taas ei ole mitään tähän viittaavaakaan mahdollisuutta, jolloin rinnastus ei ole tässä merkityksessä perusteltu.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Uskaltaisin väittää että monella täällä pään sisällä myllertää enemmän tai vähemmän. Itsekin olen syntymästä asti ollut jt, nyt tuntuu että kaikki on hajoamassa palasiksi. Pimona olo ei todellakaan onnistu, siinä menee vielä pahemmin sekaisin. Monet onnistuu ehkäpä antaa itsestään tasapainoisen kuvan, onhan jt aikana opittu pitämään kulissia.

Sananvapaus todistajien keskuudessa on ongelmallinen, jos sanoo mielipiteensä kerran, voi rangaistuksena menettää perheensä ja kaikki sosiaaliset suhteensa. Ei kokouksissa tarvitse olla kritiikille omaa osiota, mutta ei mielipiteistä pitäisi rangaista.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Katuva kirj:Kyllä kritiikille tässä maailmassa alustoja löytyy.
Yleensä löytyy ja jopa työelämässä suodaan rakentavalle kritiikille tila.
Minäpä en puhukaan mistään "kokuksissa huutelusta" enkä sekoilusta vaan nimenomaan järjestetystä keskustelutilaisuudesta jossa seurakuntalaiset voisivat esittää kysymyksiä ja sanoa mielipiteensä ja esittää myös kritiikkiä eikä aina pistettäisi päätä pensaaseen tyyliin "en kuule, en näe".
Todistajalle ei näet tätänykyä ole mitään alustaa jossa esittää kritiikkiä kuten tiedät; vanhimmistolle on hyödytöntä esittää kritiikkiä ja kierrosvalvojalle/haaratoimistolle päätyvät harvat kysymykset ovat nekin sensuroitu. Edes Beetelin sähköpostiosoitetta ei ole tiedossa jonne voisi lähettää vaikkapa yksityisesti kysymyksiä joten aika mahdoton todistajan on esittää edes rakentavaa kritiikkiä.

Myös kaikenlainen oma-aloitteinen asioiden ja Raamatun tutkiminen koetaan järjestössä negatiivisena kritiikkinä kuten vast'ikään tapahtunut henkilön erottaminen joka selvitti alkukieleen ja Raamattuun perustuen mikä on Jumalan nimen todennäköisin lausumistapa ja mitkä ovat tuon nimen merkitykset.
martti.naatinki

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja martti.naatinki »

Niin mukavaa kun se olisikin, ei demokraattinen malli ole löydettävissä Raamatusta.
Sen sijaan malli joka löytyy, on n.s. vanhimmisto, joka päättää asioista.
Vanhimmiston pitäisi osata ja saada keskustella vapaasti kiperistäkin kysymyksistä. Esimerkkinä Apostolien tekojen 15 luku. Ei siinä kerrota mistään hymistelystä vaan ehkä hieman riitaisestakin asetelmasta. Ja oli lisäksi kysymys ISOSTA oppikysymyksestä.
JT:t vetoaa tässä kohdin käsitykseensä että kysymys lähetettiin " päätoimiston" kaltaiseen paikkaan, mutta niinhän asia ei ole. Sattui nyt vain olemaan niin, että suurin osa kristityistä asui vielä silloin Jerusalemissa ja sen ympäristössä.
Joten mielipiteiden ilmaiseminen ei tule varmaankaan koskaan onnistumaan JT:ssä.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Pro et contra kirjoitti: 26.10.2020 15:38
Katuva kirj:Kyllä kritiikille tässä maailmassa alustoja löytyy.
Yleensä löytyy ja jopa työelämässä suodaan rakentavalle kritiikille tila.
Minäpä en puhukaan mistään "kokuksissa huutelusta" enkä sekoilusta vaan nimenomaan järjestetystä keskustelutilaisuudesta jossa seurakuntalaiset voisivat esittää kysymyksiä ja sanoa mielipiteensä ja esittää myös kritiikkiä eikä aina pistettäisi päätä pensaaseen tyyliin "en kuule, en näe".
Todistajalle ei näet tätänykyä ole mitään alustaa jossa esittää kritiikkiä kuten tiedät; vanhimmistolle on hyödytöntä esittää kritiikkiä ja kierrosvalvojalle/haaratoimistolle päätyvät harvat kysymykset ovat nekin sensuroitu. Edes Beetelin sähköpostiosoitetta ei ole tiedossa jonne voisi lähettää vaikkapa yksityisesti kysymyksiä joten aika mahdoton todistajan on esittää edes rakentavaa kritiikkiä.

Myös kaikenlainen oma-aloitteinen asioiden ja Raamatun tutkiminen koetaan järjestössä negatiivisena kritiikkinä kuten vast'ikään tapahtunut henkilön erottaminen joka selvitti alkukieleen ja Raamattuun perustuen mikä on Jumalan nimen todennäköisin lausumistapa ja mitkä ovat tuon nimen merkitykset.
Russellin ajan seurakunnissa oli paljon vapaampi tunnelma kuin nykyisissä Jehovan todistajien seurakunnissa. Kokouksissakin sai vapaasti esittää kysymyksiä tai olla eri mieltä oppikysymyksistä. Toisin asia on nykään. Jos jollekin yksilölle tulee opillinen riita seurakunnan kanssa, hän joutuu helposti erotetuksi "luopiona". Tässä on tekstiä kirjasta Uusi luomus:

"Kun kokous on aloitettu kiitoksella ja rukouksella, saattaa puheenjohtaja ilmoittaa aiheet asianomaisessa järjestyksessä; ja jokaisen edeltä käsin määrätyn puhujan esitettyä huomionsa omalta näkökannaltaan, koko luokan olisi sallittava tehdä kysymyksiä ja lausua ajatuksensa, joko ne ovat yhtäpitäviä johtavan puhujan jo esittämästä asiasta tai ristiriidassa sen kanssa.

Sellaisessa kokouksessa pitäisi jokaisen tuntea itsensä vapaaksi esittämään kysymyksensä tai asiansa, ja kaikkien pitäisi olla niin rakkauden, myötätunnon, avuliaisuuden ja hyväntahtoisuuden hengen läpitunkemia, että jokainen asiaankuuluva esitys tulisi huomioon otetuksi."

Lähde: Historiaa - osa 70: C.T. Russell - Raamatun tutkielmia, osat viisi, kuusi ja seitsemän
martti.naatinki

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja martti.naatinki »

Monissa evankelisissa seurakunnissa mielipiteiden ilmaisu on järjestetty niin, että kerran tai kahdesti on järjestetty kokous koko seurakunnan jäsenistölle, jossa käsitellään esim.epäkohtia tai muuten kehitettäviä asioita. Kokouksessa on tietenkin myös vanhemmisto. Asioista päätetään äänestämällä.

Raamatun malli tämä ei ole, mutta useimmiten toimii.
Vanhimmat pitävät sitten erikseen kokouksia jos on tarvis.
Mistä tämän tiedän? Koska olen ollut niissä kokouksissa.
martti.naatinki

Re: Historiaa: Vuonna 1990 julkaistu pro gradu -tutkielma antaa tärkeää tietoa jehovantodistajuudesta

Viesti Kirjoittaja martti.naatinki »

Tarkennus:
Kerran tai kahdesti VUODESSA kokous kaikille seurakunnan jäsenille.
Siellä muuten myös valitaan myös vanhimmat vuodeksi eteenpäin.
Vastaa Viestiin