Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Tower Publishing Company ja Vartiotorniseura(t)

Vuonna 1879 Charles Taze Russell perusti yhtiön nimeltä Tower Publishing Company. Seuran historia mainitsee ohimennen yrityksen, mutta harhaanjohtavasti kertoo perustamisvuodeksi 1886. Tuon luulisi olevan pieni virhe, mutta itse asiassa se ei ole. Tower Publishing Companyn olemassaolo ja tapahtumien järjestys paljastavat alkuhistorian taloudellisen skämmin, siihen astisista puhalluksista suurimman.

Russell omisti yksin Tower Publishing Companyn osakkeet. Tower Publishing Company puolestaan omisti kaikki tekijänoikeudet lehtiin ja kirjoihin, joita lähinnä Russell kirjoitti. (Tai ehkä paremminkin Russellin vaimo ja muut avustajat kirjoittivat Russellin nimissä. Tästä myöhemmin.) Näihin julkaisuihin kuuluivat mm. Zion’s Watch Tower (Vartiotorni) sekä kirjat ja erilaiset traktaatit.

Pari ensimmäistä vuotta Tower Publishing Company huolehti myös lehtien painatuksesta ja jakelusta. Vuonna 1881 perustettiin Zion's Watch Tower Tract Society painamaan ja jakelemaan kirjallisuutta. Zion's Watch Tower Tract Society osti painettaviin kirjoihin oikeudet Tower Publishing Companyltä. Näin Russell ainoastaan huolehti siitä, että painettavaa materiaalia oli kirjoitettuna ja kuittasi voitot itselleen oman yhtiönsä kautta. Järjestelystä oli muitakin hyötyjä. Ihmiset olivat varmasti auliimpia tekemään lahjoituksia voittoa tavoittelemattomalle Vartiotorniseuralle kuin yksityiselle, Russellin omistamalle yritykselle. Järjestely hajautti juridisia vastuita. Lisäksi voittoa tavoittelematon Seura saattoi saada yhteiskunnan tukea uskonnollisena hyväntekeväisyysjärjestönä verohelpotusten muodossa. Näin tapahtuu vielä tänäkin päivänä.

Tower Publishing Company skämmi toimi parikymmentä vuotta, kunnes Russell alkoi siirtää avioeron ja omaisuuden jaon pelossa omaisuuttaan vaimonsa tavoittamattomiin. Avioeron jälkeen Russell ei suostunut maksamaan vaimolleen edes oikeuden määräämää elatusapua.

Voittoa tavoittelematon Zion's Watch Tower Tract Society oli sinänsä myös yhtiömuotoinen. Seura perustettiin 7 000 dollarin pääomalla, joka myöhemmin tuplattiin. Seuraan sijoittivat mm. seuraavat henkilöt:
  • Charles Taze Russell: 7 000 dollaria
  • Joseph Russell: 1 000 dollaria
  • Henry Conley: 4 000 dollaria
  • Albert D. Jones: 2 000 dollaria
Seuran alkuperäinen pääoma ei riittänyt painokoneiden hankintaan ja alkuvuosien käyttömenoihin. Painokoneisiin ja muuhun tarvittiin noin 35 000 dollaria (noin 1,5 miljoonaa nykyeuroa). Nämä rahat saatiin Henry Conleylta, joka sai tämän takia olla pari vuotta Seuran presidentti. Kun Conleylta oli saatu rahat pois, Conley sai mennä. Russell toteutti tämän kaappauksen perustamalla Vartiotorniseuran uudelleen toisella nimellä. Vuonna 1884 perustettiin Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania ja sen presidentiksi valittiin Charles Taze Russell. Zion's Watch Tower Tract Society ja Conley olivat historiaa ja kaikki valta tukevasti Russellilla. Puhallus.

Albert D. Jones puolestaan oli Russelleiden sukulainen ja kauppojen kirjanpitäjä. Jones myös kirjoitti joitakin artikkeleita alkuaikojen Vartiotorniin sekä oli vastuussa uuden lehden, Zion’s Day Star tuottamisesta. Jones muutti New Yorkiin, jonne oli muodostumassa uusia Raamatuntutkijoiden seurakuntia. Jones myös jatkoi osaa Russelleiden kaupoista nimellä Jones & Littell. Russell ei kauaa kestänyt katsella Jonesin menestystä. Jonesilla on kunnia olla ensimmäinen Raamatuntutkijoista/Jehovan todistajista erotettu henkilö. Vuoden 1882 Vartiotornissa Russell kirjoitti Jonesin menneen ”asioiden edelle” ja sanoi Jonesin olevan luopio. Samassa kirjoituksessa Russell kuitenkin vakuutti, että ”me emme ole niitä, jotka erottaisivat kristittyjä veljiään mielipide-erojen vuoksi”. Kaksoissidosilmaus. Zion’s Day Star oli kuitenkin Jonesin hallussa ja Jones jatkoi lehden julkaisua. Vuotta myöhemmin tammikuun 1883 Vartiotornin numerossa Russell panetteli Jonesia ja sanoi Jonesin luulevan olevansa ”yhtä henkeytetty kuin Jeesus ja apostolit”. Russellia itseään ei haitannut, että häntä kutsuttiin Raamatun Laodikean sanansaattajaksi.
Russell oppi lisää Jonesin tapauksessa. Hän piti yhä tiukemmin juridisesti kaikki langat käsissään, eikä mitään spin offeja enää suvaittu.

Albert Jones menestyi myöhemmin hienosti New Yorkissa. Jones teki huimat voitot sijoitettuaan omia ja lainattuja rahoja rautateiden rakentamiseen. Yhtenä hänen rahoittajanaan oli jälleen Henry Conley. Voitoillaan Jones pystyi hankkimaan hulppean kartanon, purjeveneen ja muita aikansa ”leluja”. Myöhemmin Jones alkoi pelata omaisuudellaan liian rohkeasti ja sortui kyseenalaisiin sijoituksiin ja jopa lain rikkomiseen.

Vaikka Jones oli ”erotettu”, se ei estänyt Russellia harjoittamasta myöhemmin liiketoimintaa menestyneen Jonesin kanssa. Vuosina 1887-1888 Jones väitti hankkineensa oikeudet hyödyntää Long Islandilta löydettyä mineraaliesiintymää. Jones perusti asiaa varten yrityksen nimeltä Delmont Kaolin Deposit Company ja keräsi 300 000 dollarin pääoman (noin 8 miljonaa euroa nykyrahassa). Jo ennen varsinaisen toiminnan alkamista Jones oli alkanut siirtää rahoja yritykseltä itselleen. Poliisi takavarikoi yhtiön omaisuuden 1889 koska todellisuudessa Jonesilla ei edes ollut väittämiään oikeuksia. Sopan velkojien joukossa oli myös Charles Taze Russell, jota itseään oli tällä kertaa taidettu huijata. Russell oppi jälleen lisää Jonesin tapauksesta. Russellin saamiset olivat 3 547 dollaria, noin 100 000 euroa nykyrahassa. Mielenkiintoista on myös, että Russell oli käyttänyt sijoituksessaan bulvaania (J.H.Grosjean). Näin Russellin nimi ei tullut esiin lehtien tilaajien, kirjojen ostajien ja lahjoittajien keskuudessa. Tämä ei suinkaan jäänyt viimeiseksi kerraksi, kun Russell sijoitti painotuotteista ja lahjoituksista kertyneitä varoja kyseenalaisiin hankkeisiin.

Mutkien jälkeen Russellit olivat päässeet eroon kaikista alkuperäisistä Vartiotorniseuran perustajista. Neljästä perustajasta ainoastaan Russellit olivat jäljellä.

Tapaus Hope Hay

Vuonna 1893 kanadalainen Hope Hay lahjoitti Seuralle 10 000 dollaria (nykyrahassa noin 400 000 euroa) sillä ehdolla, että Russell muuttaa Vartiotornin julkaisun viikoittaiseksi. Russell ei koskaan pitänyt lupaustaan. Sen sijaan lahjoitus siirtyi Seuralta Russellin henkilökohtaisesti omistamalle yhtiölle.

Russell höynäytti Hopen myöhemmin lahjoittamaan vielä toiset 10 000 dollaria, joista otti suurimman osan, 8 847 dollaria, suoraan itselleen. Russell puhalsi Hopelta noin miljoonan nykyrahassa.

Russell nimitti palkkioksi Hopen matkasaarnaajaksi Kanadaan. Muutaman vuoden jälkeen Hope kuitenkin joutui mielisairaalaan, jossa myös kuoli. Tapaus nousi esille Russellin avioeron yhteydessä Maria Russellin kertomana.

Tuhatvuotissarastuksesta Raamatun tutkielmiksi

1900-luvun alussa Russell oli ongelmissa. Kolportöörit (aikaisempi nimitys tienraivaajista) valittivat, ettei Russellin pääteos, kuusiosainen Tuhatvuotissarastus (Millennial Dawn) oikein tahtonut enää käydä ovilla kaupaksi. Ensimmäinen osa Tuhatvuotissarastuksesta oli ilmestynyt 1886, viimeinen kuudes osa ilmestyi 1904. (Rutherfordin toimesta julkaistiin myöhemmin postuumisti seitsemäs osa, mutta se onkin ihan oma tarinansa.)

Tuhatvuotissarastuksen todelliseksi kirjoittajaksi on useissa yhteyksissä epäilty Russellin vaimoa, Mariaa. Charles Taze Russell oli hädin tuskin luku- ja kirjoitustaitoinen, vain pari kolme vuotta koulua käynyt. Maria sen sijaan oli kouluttautunut opettajaksi. 1900-luvun alussa avioliitto oli kuitenkin käytännössä ohi Marian laitettua eron vireille vuonna 1903.

Kirjasarja ei enää tahtonut käydä kaupaksi eikä Mariaa ollut enää kirjoittamassa uusia kirjoa. Mikä oli Russellin ratkaisu? Nimetään kirjasarja uudelleen ja aletaan myydä vanhaa tuotetta uudella nimellä! Kirjasarja sai uudeksi nimekseen Raamatun tutkielmia (Studies in The Scriptures).

Vuoden 1906 konventissa kolportöörejä ohjeistettiin kirjasarjan myynnissä. Ohjelmassa eräs kolportööri kysyi, mitä pitää tehdä, jos joku kysyy, onko kyseessä sama kirjasarja kuin heillä on jo hyllyssään? Russell neuvoi vastaamaan: ”Joiltakin osin tämä kirjasarja on hyvin samankaltainen kuin Tuhatvuotissarastus. Ja Tuhatvuotissarastuksessa muuten on paljon hienoja asioita.” Kaksoissidosilmausta käyttäen Russell jatkaa: ”En kuitenkaan suosittele, että kukaan henkilö toimisi omaatuntoaan vasten.” Toisaalta kolportöörejä neuvotttiin valehtelemaan, toisaalta kerrottiin, ettei heidän pidä toimia omaatuntoaan vasten. Seuraus varmaan oli, että kolportöörit myivät vanhaa tavaraa uutena puhtaalla omallatunnolla. Russell oli kaksoissidosilmausten mestari.

Muutamaa viikkoa myöhemmin toisessa konventissa James H. Coyle ohjeisti ohjelmassaan kanssaveljiään. Coyle oli aikansa tehokkaimpia kolportöörejä, myyden keskimäärin 30 kirjaa päivässä. Häneltä kysyttiin: ”Miten vastaisit, jos joku kysyy, onko kyseessä sama kirjasarja kuin Tuhatvuotissarastus”. Coyle vastasi: ”Pyrkisin väistämään kysymyksen esittämällä vastakysymyksen: ’Mitä Tuhatvuotissarastus opettaa?’. He todennäköisesti vastaavat jotakin, joka ei pidä paikkaansa. Voit sitten sanoa: ’Tämä kirja ei opeta mitään sellaista’”.

Tuhatvuotissarastuksen myyntiä haittasi myös huono maine. Kirjassa esitetyt aikalaskelmat ja muut väitteet oli osoitettu humpuukiksi moneen kertaan. Uudella nimellä päästiin eroon tästäkin huonon maineen ongelmasta.

Itse muistan jo kauan sitten ihmetelleeni, miksi kirjasarjalla oli kaksi nimeä. Nyt tiedän senkin.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja katuva »

Siis wt seuran ensimmäinen presidentti onkin Taze Russel. Pitää vain tietää, että puhuu 1884 perustetusta wt seurasta.

Niin tosiaan, suuret kiitokset tästä historiasta. Harmittaa taasen, että kuuluisan sanakikkailijan MM harhautus meni täydestä. Tyhmyyttäni en ole älynnyt kysyä, että minkä wt seuran ensimmäinen presidentti tämä herra C oikein oli.

Tuli vähän shit fiilis. Olisin aivan pokkana snoppaillut tietokilpailussa, että wt seuran ensimmäinen presidentti olisi herra C. Jos harhautus on ollut tietoista, eli levittäjät ovat tienneet, että kyse on ollut eri seuroista, niin kysymyksessä on halveksittava valhe.
Viimeksi muokannut katuva, 25.10.2020 12:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sami Uusi-Luomalahti
Viestit: 53
Liittynyt: 25.10.2020 12:14
Viesti:

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Sami Uusi-Luomalahti »

Kiitos erittäin mielenkiintoisesta katsauksesta järjestön historiaan, tähän asti! Mielenkiinnolla odottelen, mitä jatkossa seuraa.

Tämäkin avaa osaltaan taustoja, miksi 'Millenial Dawn' nimettiin uudelleen 'Studies in the Scriptures':ksi. Olen myös ihmetellyt kauan samaa. Tämä osaltaan todistaa sitä, kuinka järjestö uudelleenkirjoittaa (valkopesee) historiaansa vääristä opeista ja näkemyksistä.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja katuva »

Tarkistin Johanneksen Pojan sivuilta Barbara Anderssonin tekstin. Barbara antaa ymmärtää, että WT Seura valehtelee. Barbara aivan oikein kertoo, että 1881 perustetun wt seuran ensimmäinen presidentti on herra C.

Mutta eikö historiantutkija Barbara muka tiedä, että nykyinen wt Seura onkin vuonna 1884 perustetun wt seuran laillinen seuraaja tai itseasiassa sama Seura. Tämän sanomatta jättäminen on harhautus ja tietoinen valhe, joka syö Barbaran todistuksen arvoa.
Seuraaja

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

Vartiotorni 1.1.2000 s.9-11

Charles T. Russellin vuonna 1886 julkaisemassa kirjassa, jota alettiin sanoa Jumalan aikakausisuunnitelmaksi, oli kaavio, joka yhdisti ihmiskunnan aikakaudet Egyptissä sijaitsevaan Gizan suureen pyramidiin. Tämän farao Kheopsin muistomerkin ajateltiin olevan se patsas, johon viitataan Jesajan 19:19, 20:ssä: "Sinä päivänä osoittautuu olevan alttari Jehovalle keskellä Egyptin maata ja sen rajan tuntumassa patsas Jehovalle. Ja se on osoittautuva merkiksi ja todistukseksi armeijoiden Jehovalle Egyptin maassa." Miten tuo pyramidi voisi liittyä Raamattuun? Esimerkiksi joidenkin tuon suuren pyramidin käytävien pituuden sanottiin osoittavan, milloin alkaa Matteuksen 24:21:n "suuri ahdistus" sellaisena kuin se silloin ymmärrettiin. Jotkut raamatuntutkijat syventyivät mittaamaan tuon pyramidin eri piirteitä saadakseen selville esimerkiksi päivän, jona he menisivät taivaaseen!

Tätä niin sanottua "Raamattua kivessä" pidettiin arvossa joidenkin vuosikymmenien ajan, kunnes Vartiotornissa 15.1. ja 1.2.1929 (engl. 15.11. ja 1.12.1928) osoitettiin selvästi, ettei Jehova tarvinnut pakanallisten faraoiden rakentamaa ja astrologisia, demonisia merkkejä sisältävää kivimonumenttia vahvistamaan Raamatussa esitettyä todistusta.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Seuraaja kirjoitti: 25.10.2020 13:34 Charles T. Russellin vuonna 1886 julkaisemassa kirjassa, jota alettiin sanoa Jumalan aikakausisuunnitelmaksi, oli kaavio, joka yhdisti ihmiskunnan aikakaudet Egyptissä sijaitsevaan Gizan suureen pyramidiin.
Tätä kaaviota myytiin myös seinälle ripustettavana julisteena. Sellainen juliste koristi mm. Yhdysvaltain presidentin, sotasankari Eisenhowerin lapsuudenkodin seinää. Äitinsä oli kuolemaansa asti Jehovan todistaja, isänsä muuttui jossakin vaiheessa PIMOksi ja lopulta kai POMOksi.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Kiitos myös puolestani tästä uutta tietoa ja näkökulmaa tuovasta historian katsauksesta nm. Syväkurkulle. Meitä asiasta kiinnostuneita Seuraajia on useita :)
Avatar
Sami Uusi-Luomalahti
Viestit: 53
Liittynyt: 25.10.2020 12:14
Viesti:

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Sami Uusi-Luomalahti »

Tässä Millenial Dawn vuoden 1891 ja 1911 laitosten välillä tapahtunut muutos.
Kuva
Viimeksi muokannut Verilettu, 25.10.2020 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kuva näkyviin :-)
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Sami Uusi-Luomalahti kirjoitti: 25.10.2020 21:37 Tässä Millenial Dawn vuoden 1891 ja 1911 laitosten välillä tapahtunut muutos.
https://ibb.co/NLhkGHq
(sori, en saanut kuvaa suoraan näkymään tähän)
Loistava vertailu!

Hah hah. Ihan samoja ei painokset olleetkaan. Uutta valoa on tullut parin valonsäteen verran. Pyramidi on saanut muutaman tuuman lisää mittaa ja ahdingon alku on uusilla mitoilla siirretty vuodesta 1874 vuoteen 1914. Olen joskus miettinytkin, mikä oli se hetki ja tapa jolla tämä opinmuutos tapahtui, mutta tässä se nyt oli selkeästi esitetty.

Kiitokset löydöstä, tallensin omiin muistiinpanoihini.
Vieras

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Onko todellakin niin että korjattu mittaus on edelleenkin pohjana opille v. 1914?
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Vieras kirjoitti: 26.10.2020 07:58 Onko todellakin niin että korjattu mittaus on edelleenkin pohjana opille v. 1914?
Rutherford luopui koko pyramidologiasta vuonna 1928. Russell väitti, että Gizan suuri pyramidi oli rakennettu Jumalan johdolla. Rutherford käänsi kelkan ja totesi sen rakennetun Saatanan johdolla eksyttämään Raamatuntutkijoita.

On mielenkiintoista lukea, miten vuoden 2000 Vartiotorni vääristelee historiaa:
Eräs esimerkki korostaa tämän periaatteen tärkeyttä. Charles T. Russellin vuonna 1886 julkaisemassa kirjassa, jota alettiin sanoa Jumalan aikakausisuunnitelmaksi, oli kaavio, joka yhdisti ihmiskunnan aikakaudet Egyptissä sijaitsevaan Gizan suureen pyramidiin. Tämän farao Kheopsin muistomerkin ajateltiin olevan se patsas, johon viitataan Jesajan 19:19, 20:ssä: ”Sinä päivänä osoittautuu olevan alttari Jehovalle keskellä Egyptin maata ja sen rajan tuntumassa patsas Jehovalle. Ja se on osoittautuva merkiksi ja todistukseksi armeijoiden Jehovalle Egyptin maassa.” Miten tuo pyramidi voisi liittyä Raamattuun? Esimerkiksi joidenkin tuon suuren pyramidin käytävien pituuden sanottiin osoittavan, milloin alkaa Matteuksen 24:21:n ”suuri ahdistus” sellaisena kuin se silloin ymmärrettiin. Jotkut raamatuntutkijat syventyivät mittaamaan tuon pyramidin eri piirteitä saadakseen selville esimerkiksi päivän, jona he menisivät taivaaseen!

Tätä niin sanottua ”Raamattua kivessä” pidettiin arvossa joidenkin vuosikymmenien ajan, kunnes Vartiotornissa 15.1. ja 1.2.1929 (engl. 15.11. ja 1.12.1928) osoitettiin selvästi, ettei Jehova tarvinnut pakanallisten faraoiden rakentamaa ja astrologisia, demonisia merkkejä sisältävää kivimonumenttia vahvistamaan Raamatussa esitettyä todistusta. Jesajan profetian nähtiin sen sijaan soveltuvan hengellisesti. ”Egypti” kuvaa siinä Saatanan maailmaa samoin kuin Ilmestyksen 11:8:ssa. ”Alttari Jehovalle” muistuttaa meitä niistä otollisista uhreista, joita voidellut kristityt ovat esittäneet ollessaan tilapäisasukkaina tässä maailmassa (Roomalaisille 12:1; Heprealaisille 13:15, 16). Patsas Egyptin ”rajan tuntumassa” viittaa voideltujen kristittyjen seurakuntaan, joka on ”totuuden pylväs ja tuki” ja joka seisoo todistuksena ”Egyptissä”, maailmassa, josta he ovat lähtemäisillään pois (1. Timoteukselle 3:15).
Vartiotornin mukaan "jotkut raamatuntutkijat" käyttivät mittoja ennustamaan ajankohtia. Kyllä se oli Jumalan kanavana toiminut Russell itse. Samalla tavoinhan myöhemmin sanottiin, että jotkut odottivat liikoja vuonna 1975. Jumalan kanavana toiminut Seura ei koskaan mielestään ole väärässä, vaan yksittäiset ihmiset. Tällä tavoin virheistä syyllistetään jäsenet. Teidän vikanne.

Nykyisin vuoden 1914 opin pohjana on pyramidologian sijaan aivan yhtä naurettava numerologia. Raamatusta etsitään sopivia numeroita ja tulkitaan ne yhtä sopivasti. Tälläisilla "laskelmilla" on satojen vuosien perinne. Russell ei keksinyt mitään itse, vaan lainasi kaiken muilta. Edes vuosi 1914 ei ole peräisin Russellilta. Kirjassa Carl Olof Jonsson: The Gentile Times Reconsidered on hienosti kerrottuna paitsi Jehovan todistajien tapa käyttää numerologiaa ennustamiseen, myös siihen liittyvä historia.

Sinänsä sekä pyramidologia että Raamatun lukuihin perustuva ennustaminen ovat silkkaa huuhaata. Eivät ansaitsisi vuoden huuhaa-palkintoa, vaan vuosisadan vastaavan palkinnon.

Nykyään Seura yrittää vaieta kuoliaaksi koko nolon pyramidiasian.
Vieras

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli huuhaaksi todettua on keitetty totuudeksi uusilla selityksillä.
Seuraaja

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

Nykyisin unohdetaan, että vuosi 1914 muutettiin vuodeksi 1915.

Jehovan todistajat - Jumalan valtakunnan julistajia v.1993 s.632
He ajattelivat, että ensimmäisen vuosisadan tapahtumilla saattoi olla rinnakkaisuuksia myöhemmissä tapahtumissa, ja näin ollen he päättelivät, että jos Jeesuksen kaste ja voiteleminen syksyllä vuonna 29 vastasi näkymättömän läsnäolon alkamista vuonna 1874, niin hänen ratsastamisensa Jerusalemiin Kuninkaana vuoden 33 keväällä ilmaisi vuoden 1878 kevään ajaksi, jolloin hän alkaisi hallita taivaallisena Kuninkaana.
-----(alaviite)
Vietäessä rinnakkaisuuksia pitemmälle esitettiin, että Jerusalemin autioittaminen vuonna 70 (37 vuotta sen jälkeen kun Jeesuksen opetuslapset tervehtivät häntä kuninkaana hänen ratsastaessaan Jerusalemiin) saattoi viitata vuoteen 1915 (37 vuotta vuodesta 1878); silloin huipentuisi se anarkistinen kuohunta, jonka Jumala heidän käsityksensä mukaan sallisi maailman laitosten saattamiseksi loppuunsa. Tämä ajankohta esiintyi Raamatun tutkielmien englanninkielisissä uusintapainoksissa. (Ks. osa II, s.99-101,171,221,232,246,247; vrt. vuoden 1914 uusintapainosta aiempiin painoksiin, esimerkiksi Millennial Dawn -sarjan vuoden 1902 painokseen.) Heistä tämä näytti sopivan hyvin siihen, mitä julkaisuissa oli sanottu vuodesta 1914 pakanain aikojen päättymisvuotena.

RAAMATUN TUTKIELMIA Toinen osa
C. T. Russell v.1889
AIKA ON LÄHELLÄ
s.85
Tässä luvussa esitämme Raamatun todistuksen siitä, että täydellinen loppu pakanain ajoista, s.o. täydellinen loppu heidän sallituille valloilleen, on saavutettu vuonna 1914, ja että tämä päivämäärä tulee olemaan äärimmäinen raja epätäydellisien ihmisien hallitukselle.
s.284
Pakanain ajat osoittavat, että nykyisten hallitusten hallitusvalta päättyy vuoden 1914 loppuessa, jonka jäl-keen näiden hallitusten kukistumisen täytyy pian tapahtua; ja rinnakkaisuus ylempänä näyttää, että tämä aika, 1914, vastaa täydellisesti vuotta 69, jonka jälkeen (vuoden 70 loppuessa) juutalaisen yhteiskuntajärjestyksen täydellinen kukistuminen seurasi.

AIKA ON LÄHELLÄ Helsinki 1923 (päivitetty painos)
s.280
Pakanain ajat osoittavat, että nykyisten hallitusten hallitusvalta päättyy noin vuoden 1915 loppuessa, jonka jälkeen näiden hallitusten kukistumisen täytyy tapahtua; ja rinnakkaisuus ylempänä näyttää, että tämä aika vastaa täydellisesti vuotta 69, jonka jälkeen juutalaisen yhteiskuntajärjestyksen täydellinen kukistuminen seurasi.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Seuraaja kirjoitti: 27.10.2020 18:21 Nykyisin unohdetaan, että vuosi 1914 muutettiin vuodeksi 1915.

Jehovan todistajat - Jumalan valtakunnan julistajia v.1993 s.632
He ajattelivat, että ensimmäisen vuosisadan tapahtumilla saattoi olla rinnakkaisuuksia myöhemmissä tapahtumissa, ja näin ollen he päättelivät, että jos Jeesuksen kaste ja voiteleminen syksyllä vuonna 29 vastasi näkymättömän läsnäolon alkamista vuonna 1874, niin hänen ratsastamisensa Jerusalemiin Kuninkaana vuoden 33 keväällä ilmaisi vuoden 1878 kevään ajaksi, jolloin hän alkaisi hallita taivaallisena Kuninkaana.
-----(alaviite)
Vietäessä rinnakkaisuuksia pitemmälle esitettiin, että Jerusalemin autioittaminen vuonna 70 (37 vuotta sen jälkeen kun Jeesuksen opetuslapset tervehtivät häntä kuninkaana hänen ratsastaessaan Jerusalemiin) saattoi viitata vuoteen 1915 (37 vuotta vuodesta 1878); silloin huipentuisi se anarkistinen kuohunta, jonka Jumala heidän käsityksensä mukaan sallisi maailman laitosten saattamiseksi loppuunsa. Tämä ajankohta esiintyi Raamatun tutkielmien englanninkielisissä uusintapainoksissa. (Ks. osa II, s.99-101,171,221,232,246,247; vrt. vuoden 1914 uusintapainosta aiempiin painoksiin, esimerkiksi Millennial Dawn -sarjan vuoden 1902 painokseen.) Heistä tämä näytti sopivan hyvin siihen, mitä julkaisuissa oli sanottu vuodesta 1914 pakanain aikojen päättymisvuotena.

RAAMATUN TUTKIELMIA Toinen osa
C. T. Russell v.1889
AIKA ON LÄHELLÄ
s.85
Tässä luvussa esitämme Raamatun todistuksen siitä, että täydellinen loppu pakanain ajoista, s.o. täydellinen loppu heidän sallituille valloilleen, on saavutettu vuonna 1914, ja että tämä päivämäärä tulee olemaan äärimmäinen raja epätäydellisien ihmisien hallitukselle.
s.284
Pakanain ajat osoittavat, että nykyisten hallitusten hallitusvalta päättyy vuoden 1914 loppuessa, jonka jäl-keen näiden hallitusten kukistumisen täytyy pian tapahtua; ja rinnakkaisuus ylempänä näyttää, että tämä aika, 1914, vastaa täydellisesti vuotta 69, jonka jälkeen (vuoden 70 loppuessa) juutalaisen yhteiskuntajärjestyksen täydellinen kukistuminen seurasi.

AIKA ON LÄHELLÄ Helsinki 1923 (päivitetty painos)
s.280
Pakanain ajat osoittavat, että nykyisten hallitusten hallitusvalta päättyy noin vuoden 1915 loppuessa, jonka jälkeen näiden hallitusten kukistumisen täytyy tapahtua; ja rinnakkaisuus ylempänä näyttää, että tämä aika vastaa täydellisesti vuotta 69, jonka jälkeen juutalaisen yhteiskuntajärjestyksen täydellinen kukistuminen seurasi.
Lloyd Evans kertoo näistä Russellin viime hetken muutoksista kirjassaan seuraavaa:
Evans, Lloyd. The Reluctant Apostate: Leaving Jehovah's Witnesses Comes at a Price. JLE Publishing. Kindle Edition:

In the decade or so leading up to 1914, Russell could not help but let his growing uncertainty temper his rhetoric as world events refused to square with his doomsday vision. As 1914 gave way to 1915, he must have known at some level that he was just as guilty of indulging in false prophecy as Miller and Barbour before him. Yet another disappointment was being visited on a new generation, only this time history was consciously being allowed to repeat itself. True, there is no shame in an honest mistake. Russell undoubtedly allowed his enthusiasm to get the better of him. He took a gamble and assumed he would be right where others were wrong, and he lost. But Russell’s approach of masking the extent of his certainty over the 1914 teaching only after its failure was apparent was thoroughly dishonest—and he did his best to ensure future converts would be kept in the dark.

Copies of his Studies in the Scriptures series published from 1915 onward were altered in parts where the passage of time had rendered the text obsolete. These changes were listed in the March 1, 1915, Watch Tower under the heading “Changes in ‘Scripture Studies’”: We call attention to a few slight changes which have been made in four pages of Vol. II. and six pages of Vol. III., “Studies in the Scriptures.” These are all trivial and do not alter the real sense and lesson, but conform to the facts as we have them today. The pages containing these corrections are as follows:

Vol. II., page 77, line 1, “will be the farthest limit,” reads “will see the disintegration.”
Vol. II., page 77, line 6, “will obtain full universal control,” reads “will begin to assume control.”
Vol. II., page 77, lines 16, 17, “end of A.D. 1914,” reads “end of the overthrow.”
Vol. II., page 81, line 9, “can date only from A.D. 1914,” reads “could not precede A.D. 1915.”
Vol. II., page 170, line 16, “at that time they will all be overturned.”
Vol. II., page 221, line 25, “full favor until A.D. 1914,” reads “full favor until after 1915.”
Vol. III., page 94, line 29, “in this end or harvest,” reads “at the end of this harvest.”
Vol. III., page 126, line 12, “at A.D. 1914,” reads “after 1914.”
Vol. III., page 133, line 21, “ere the harvest is fully ended.”
Vol. III., page 228, line 11, “some time before 1914,” reads “very soon after 1914.”
Vol. III., page 228, line 15, “just how long before,” reads “just how long after.”
Vol. III., page 362, line 11, “some time before,” reads “some time near.”
Vol. III., page 364, line 14, “must not only witness,” reads “may not only witness.”

Without even referring to the original texts for which these amendments are intended (I have already listed some of them for you on the previous pages), hopefully it is clear from a cursory glance that what were shrugged off as “a few slight changes” were actually quite comprehensive and significant. Russell was whitewashing his false predictions—especially those related to what he said would happen in (or before) 1914. Rather than humbly hold his hands up and say: “I’m sorry, I got it wrong. The rapture and the end of worldly governments and religion didn’t come about by 1914 as I predicted,” the Pastor could only reach for the eraser.
Vuosi 1914 muutettiin vähäksi aikaa vuodeksi 1915, mutta kun mitään ei tapahtunut silloinkaan, palattiin kiltisti vuoteen 1914. Silloin oli edes maailmansota syttynyt.
Vieras

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 2

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kiitoksia, onpas roppakaupalla kiinnostavaa tietoa! Tuosta Seuran perustamisvuodesta vielä: Ray Franz kirjoittaa kirjansa luvussa 3 näin: "The corporation called the Watch Tower Bible and Tract Society was formed in 1881 and incorporated in 1884."

Formed? Incorporated? Mikähän ero niillä on? Ja eikö tuo 1881 perustettu olisi sitten ollut se Zion's Watch Tower Tract Society eikä Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania? Raymond ei tainnut olla tuosta asiasta ihan perillä?
Vastaa Viestiin