Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Jokainen tietää, miten voimakas vaikutus musiikilla ja laulujen sanoilla on mieleen. Kansallismielisten sävelten tahdissa on marssittu sotimaan ja poliittiset liikkeet ovat nostattaneet kannatusta ja taistelutahtoa musiikin keinoin. Melodia tuo mieleen opitut laulujen sanat ja sanat vaikuttavat ajatteluun ja sitä kautta käyttäytymiseen. Jehovan todistajien laulujen sanoitukset ovat hyvin kulttimaisia, kuten vaikkapa laulu "Kuulethan, tottelethan". Mutta käyttävätkö Jehovan todistajat joitakin muitakin piiloviestinnän menetelmiä?

Vuosikausia vakioaihe ulkomaisilla Jehovan todistajia käsittelevillä keskustelufoorumeilla on liittynyt Jehovan todistajien julkaisuissa mahdollisesti oleviin piilokuviin (sublimal images). Olen aikaisemmin pitänyt näitä väitteitä hölynpölynä, salaliittoteoriana. Ajattelin, että tarpeeksi kauan mitä tahansa kuvaa tuijotettuaan alkaa nähdä piilokuvia lähes kuvassa kuin kuvassa. Jopa pilviin on helppo sijoittaa mielikuvituksessa hahmoja.

Kiinnostuin kuitenkin asiasta viime viikolla, kun Lloyd Evans julkaisi kulttiasiantuntija Steven Hassanin uuden videohaastattelun. Hassanin mukaan kultit käyttävät piiloviestintää ja piilokuvia varsin laajasti. Piilokuvat myös toimivat ja erityisesti ne vaikuttavat tunteisiin. Niiden tarkoitus on luoda ristiriitaisia tuntemuksia, ahdistuneisuutta ja pelkoja. Viime viikonloppu menikin selvitellessä asiaa Jehovan todistajien osalta. Mielipiteeni muuttui täysin. Olen nyt vakuuttunut, että muiden kulttien tapaan piilokuvat ovat osa Jehovan todistajien mielenhallinnan työkalupakkia.

Wikipedia määrittelee subliminaalisen viestinnän ja piilokuvan seuraavasti:
Subliminaalinen viesti (joskus 'piiloviesti', 'alitajuinen viesti') tarkoittaa, viestiä, jossa ärsyke annetaan niin heikkona, että tietoista havaintoa ei synny, mutta alitajunta havaitsee viestin. Mainonnassa tällainen subliminaalinen mainonta on kielletty Euroopan unionissa.
...
Eräs alitajuisen viestin tai ärsykkeen muoto on piilokuva.
Innostus piilokuvien käyttöön mainonnassa oli korkeimmillaan 1950-luvun lopulla ja 1960-luvulla. Markkinointitutkija James Vicary julkaisi vuonna 1957 tutkimuksen, jossa väitti elokuviin piilotettujen yhden ruudun mittaisten tekstien ”Syö popcornia” ja ”Juo Coca-Colaa” lisänneen 18.1 % Coca Colan ja 57.8 % popcornin myyntiä. Tutkimuksen tuloksia ei pystytty myöhemmin toistamaan ja Vicary myönsikin peukaloineensa tutkimustuloksia. Tämä heitti kylmää vettä innostukseen. Myöhemmin aiheeseen kuitenkin palattiin vakavammilla tutkimuksilla. Subliminaalisella viestinnällä todettiin olevan jonkin asteinen vaikutus. Kaikkein suurin vaikutus havaittiin tunnetiloihin. Kovin helppoa ei ole saada ihmisiä ostamaan jotakin tuotetta piilokuvilla, mutta sen sijaan heihin voidaan helpommin istuttaa pelkoja ja ahdistuneisuutta. Näidenkään osalta vaikutukset tosin eivät välttämättä kestä puolta tuntia kauempaa.

Raamatuntutkijat ja Jehovan todistajat käyttivät toimintansa alkuvuosina julkaisuissaan usein okkulttisia symboleita. Näitä symboleita ei mitenkään pyritty piilottamaan, vaan ne esiintyvät selkeinä kuvina jopa lehtien ja kirjojen kansissa. Näihin symboleihin kuuluivat esimerkiksi pyramidi, ”kaikennäkevä silmä” ja kruunulla ympäröity risti. Jopa Vartiotornin oma symboli, torni, muistuttaa Efesoksen Artemis-jumalattaren päähinettä.

1960-luvulle tultaessa okkultistiset kuvat olivat hävinneet julkaisuista. Niiden sijalle tuli kirjallisuuden kuviin sijoitettuja hienovaraisia lisäyksiä. Jotkut tulkitsivat nämä kuviin kuulumattomat elementit painotekniikan virheiksi tai lukijan omasta mielikuvituksesta johtuviksi. Nämä piilokuvat olivat kuitenkin joskus niin selvästi havaittavia, että Seuran oli pakko puolustautua ja vakuuttaa jäseniään siitä, että Seura ei käytä piilokuvia. Vuoden 1984 Vartiotorni (1.9.1984) kirjoitti:
Even the Watchtower Society’s publications have been the subject of rumors—for example, that one of the artists had secretly been introducing pictures of demons into the illustrations, was subsequently found out and disfellowshiped! Did you share in spreading any such stories? If so, you were—perhaps unwittingly—spreading an untruth, since they were all false. Certainly, the rumor concerning the Society’s publications was harmful, as well as slanderous to the zealous Christians who work long hours producing artwork to make the magazines, brochures and books so attractive. This was as ridiculous as it would be to say that God, in creating celestial bodies, deliberately formed the appearance of a ‘man in the moon.’
Koska Seuran johto reagoi asiaan, se on tietoinen väitteistä. Koska piilokuvien käyttö on jatkunut tämän jälkeenkin, kyse ei voi olla yksittäisten taiteilijoiden pilasta. Seuran johto käyttää täysin tietoisesti piilokuvia.

Miksi Seura alkoi käyttämään piilokuvia? Tähän on voinut hyvinkin vaikuttaa Vicaryn ”tutkimustulokset” sekä yleinen hypetys piilokuvien ympärillä 1960-luvulta lähtien. Seura päätti kokeilla tekniikkaa. Seura luotti siihen, että harva huomaisi asiaa. Ennen internetin aikaa tieto piilokuvien käytöstä ei myöskään pääsisi leviämään seurakuntalaisten keskuuteen. Vaikka myöhemmin piilokuvien tehon on havaittu olevan pienempi kuin Vicaryn tutkimukset antoivat ymmärtää, Seura ei missään vaiheessa ole luopunut piilokuvien käytöstä, niitä löytää kohtalaisen tuoreistakin julkaisuista. Aivan kuten Hassan kertoo muidenkin kulttien edelleen käyttävän piilokuvia.

Miten Seuran kirjallisuuteen kuvia tekevät taiteilijat on saatu suostumaan tällaisten kuvien lisäämiseen? Heidän on ollut pakko olla täysin tietoisia toiminnastaan. Uskoakseni se on kuitenkin ollut helppoa. Teokraattisessa sodankäynnissä tarkoitus pyhittää keinot. Kuvia tuottava henkilö on saatu uskomaan, että näin toimimalla hän voi auttaa ihmisiä saavuttamaan ikuisen elämän.

Varsinainen syy käyttää piilokuvia Jehovan todistajien kirjallisuudessa on ilmiselvä. Tavoitteena on luoda lukijoihin ristiriitaisia tuntemuksia, ahdistuneisuutta ja pelkotiloja. Sama päämäärä on bunkkerivideoilla. Näistä ahdistuksen ja pelkojen maailmasta kultin viesti sitten tarjoaa tien ulos. Tutkimustulosten mukaan ahdistusta ja pelkoa herättävien piilokuvien vaikutus kestää joitakin kymmeniä minuutteja. Se on yleensä tarpeeksi pitkä aika esimerkiksi yhden Vartiotorni-lehden artikkelin käsittelyyn. Viesti menee paljon tehokkaammin perille.

Onko piilokuvia Jehovan todistajien julkaisuissa oikeasti olemassa? On totta, että mielikuvituksen avulla ”piilokuvia” voi löytää monista paikoista. Kukapa meistä ei olisi löytänyt hahmoja vaikkapa pilvistä. Googlesta kuvahaun tekemällä saa helposti tuhansia kuvia katseltavakseen. Jokainen voi testata, miten helposti piilokuvia löytää. Oma mielikuvitukseni ei tuottanut kummoistakaan saalista. Olennaista kuitenkin on, että tällaiset satunnaiset piilokuvat ovat harvoin teemoitettuja, tuottaen ainoastaan uskonnollisia ja okkulttisia symboleita. Jehovan todistajien julkaisujen piilokuvat ovat vahvasti teemoitettuja. Niissä esiintyy demoneja, käärmeitä, epämuodostumia, vihaisia kasvoja sekä okkulttisia ja seksuaalisia symboleita.

Sivuston watchtowerlies.com artikkeliin Watchtower Sublimal Images on koottu kymmeniä esimerkkejä Seuran piilokuvista. Jotkut niistä ovat kysenalaisia, mutta aivan liian monissa kuvissa on selvästi käytetty tietoisia piilokuvia. Keräsin alle joitakin esimerkkejä.

Kuva

Miksi yhden kuninkaan käsi on piirretty luurangoksi? (Ilmestyksen huipentuma, 1989)

Kuva

Vartiotornin alkuperäisessä artikkelissa Jeesuksen vasemmassa kädessä on hyvin paljon penistä muistuttava esine. Tämä kuva herätti niin paljon ihmettelyä, että Seura muutti kuvaa myöhempiin painoksiin. (Vartiotorni 2004)

Kuva

Piilokuvien käyttö osattiin jo Rutherfordin aikana. Kuva kirjasta Creation (1927). Mitäköhän Jeesuksen ristin (silloin vielä uskottiin Jeesuksen kuolleen ristillä) takana olevat kaksi miestä puuhaavat?

Kuva

Pariskunta tutkii Raamattua kirjassa Voit elää ikuisesti (1990). Miksi tuoliin selkänojaan on piirretty okkulttinen symboli pentagrammi?

Kuva

Tämä kuva on samasta kirjasta kuin edellinen kuva. Varkaan saaliissa esiintyy okkulttinen symboli "The Grimoire of Honorius". Miksi juuri tällainen symboli on liitetty kuvaan?

Kuva

Kuva on kirjasta Ilmestyksen huipentuma (1989). Tarkasti katsoen oikealla oleva mies tähtää katselijaa aseella.

Kuva

Raamatun selitysoppaan (Insight on the Scriptures) takakannessa on patsaasta plagioitu kuva kreikkalaisesta filosofista ja kyynisen koulukunnan perustajasta Antistheneestä. Henkilö on piilokuvan tapaan sijoitettu taustalle. Ajatuksena on todennäköisesti ollut luoda negatiivinen mielleyhtymä "maailmallisesta filosofiasta". Hienovaraista vaikuttamista.

Kuva

Toinen kreikkalainen hahmo, Jupiter, lisättynä kadulla keskustelevan naisen hameen helmaan. Vartiotorni vuodelta 1983.

Kuva

Myös anagrammeja on käytetty. Vartiotorni vuodelta 1989.

Kuva

Meren pohjaan kiviin on piirretty kasvot. Vartiotorni 1999.

Kuva

Kuinkahan monessa kodissa huone koristeellaan astrologisella oinaan symbolilla?

Kuva

Tästä kuvasta ei ehkä löydy piilokuvaa, mutta se kertoo Seuran taiteilijoiden harrastavan piilokuvien lisäksi muitakin kyseenalaisia menetelmiä ja myös suoranaisesta epärehellisyydestä. Kirjaan Voit elää ikuisesti (1982, 1989) on plagioitu kuva Stern-lehden kannesta. Lehden kustantaja on vahvistanut Jehovan todistajien käyttäneen kuvaa ilman lupaa.

Tässä esitettyjen esimerkkien lisäksi piilokuvia löytyy kymmenittäin, ellei sadoittain, Jehovan todistajien julkaisuista. Kannattaa googlata!
Harmus
Viestit: 146
Liittynyt: 10.05.2013 10:58

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Harmus »

Nämä samat vanhat esimerkit kaivetaan aina aika-ajoin esiin.
Mitä uutta löytyy viimeisen 10 vuoden ajalta? Jt-seura tuottaa kuvalllista materiaalia nyt enemmän kuin koskaan, vaikkakin varsinaista piirrettyä taidetta (kitschiä) vähemmän ja jos sitä tehdään niin sekin on yleensä tietokoneella tehtyä bulkkikamaa.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Harmus kirjoitti: 23.06.2021 09:05 Nämä samat vanhat esimerkit kaivetaan aina aika-ajoin esiin.
Esimerkit ovat joillekuille tuttuja, toisille eivät. Itselleni ne ovat siinä mielessä uusia, että aikaisemmin olin ohittanut väitteet piilokuvista hölynpölynä, enkä vaivautunut katsomaan esimerkkejä tarkasti. Kun noita kymmeniä esimerkkejä sitten vihdoin katsoo tarkasti, tulee täysin epäuskoinen olo. Onko meitä höynäytetty tälläkin tavalla? Piilokuvien olemassaolosta ei jää epäilyksen häivää.

Veljesseurassa tästä aiheesta ei juurikaan ole keskusteltu, joten kaikille nämä kuvat eivät varmastikaan ole vanhoja tuttuja.
Mitä uutta löytyy viimeisen 10 vuoden ajalta?
Eipä juuri mitään. Seura näyttää lopettaneen piilokuvien käytön samaan aikaan kun tiedonvälitys internetin kautta mahdollisti tällaisten asioiden noston esiin. Esimerkiksi jo vuonna 2006 käytiin asiasta keskustelua jehovahs-witness.com sivustolla. Joillakin sivustoilla varmasti jo aiemmin.

Tässä mielessä tekstissäni ollut maininta tuoreista esimerkeistä ei pidä paikkaansa. Hyvä huomio, kiitokset.

Piilokuvien käyttö loppuu lähes kuin seinään vuosituhannen vaihteessa. Sitä ennen niitä käytettiin lähes neljäkymmentä vuotta. Pääsääntöisesti tuon ajan lehdet ja kirjallisuus on julkaistu jw.org-sivustolla ilman kuvia. Sattumaa?

Seura haluaa estää Jehovan todistajien pääsyn vanhaan kirjallisuuteen. Valtakunnansalien kirjastoista vanhaa kirjallisuutta hävitetään säännöllisesti kirjarovioilla. Seura käy oikeusteitse kaikkein kiivaimmin niiden sivustojen kimppuun, jotka julkaisevat skannattuina vanhaa kirjallisuutta. Tärkein syy tälle ovat varmasti siksakkia tehneet oppimuutokset ja aiemmat hullunkuriset uskomukset, joita riviseurakuntalaisten ei haluta nähvän. Mutta osasyynä on varmasti myös halu estää kannattajia ja suurta yleisöä näkemästä, miten kuvamanipulaatioiden avulla on pyritty alitajuisesti hallitsemaan kultin jäsenten mieliä.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Tony »

Osittain tietenkin tulkintakysymyksiä, mutta suhteellisen uuden laulukirjan kuvassa tumman kaverin käsivarsi muistuttaa lastentekovälinettä. Tumma kaveri saikin lähteä laulukirjan uusimmista painoksista.

Kuva

Tämä kuva on vuonna 2019 julkaistusta Jeesus - tie, totuus ja elämä -kirjasta. Kuvasta voidaan olla montaa mieltä, mutta miksi tässäkin kepin pitää näyttää jormalta, kun se voisi näyttää ihan vain kepiltä.

Kuva

Kuva
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Festus
Viestit: 393
Liittynyt: 13.02.2013 23:22

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Festus »

Yeps. Asiaa on käsitelty myös "Dubtown News":ssä.
Vaikka ko. uutisten ulkoasu on legopalikkamaisen humoristinen, on se ihan asiaa.
Suunnilleen kuuden minuutin kohdalla siirrytään analysoimaan Sofia ja Caleb videoita joka saattaa avata hiukan uutta näkökulmaa ihmismielen manipulaatioon.

https://www.youtube.com/watch?v=6X_YX_jeLnE
"Mehän ei mitään tietoja olla sillä tavalla kerätty"
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Ei hyvää päivää. Ei siis loppunutkaan piilokuvien käyttö vuosituhannen vaihteeseen. Piilokuvia on tuoreissakin julkaisuissa ja manipulaatiota on alkanut esiintyä videoillakin. Ja erityisesti vielä lapsille suunnatuilla videoilla! Ei ihme, että "Kevin McFree" on Seuran hyökkäysten kärkipäässä, nyt jo haastettu Seuran toimesta toisen kerran oikeuteen. Taitaa olla Kevinin videoilla arkoja aiheita Seuralle. Muitakin aiheita kuin tämä piilokuvien ja manipuloinnin käyttö Jehovan todistajien julkaisuissa.

Sinänsä koko piilokuva-asia kertoo organisaation mielettömyydestä, enemmän kuin mistään muusta. Paljastuttuaan mainehaitta piilokuvien ja muiden manipulointiyrtitysten käytöstä on varmasti paljon suurempi kuin niillä saadut hyödyt. Piilokuvien lisääminen tuntuu suoraan sanoen idioottimaiselta. Tarvitseeko totuus tuollaisia temppuja? Nähtävästi kultit luottavat siihen, etteivät tällaiset kikat paljastu kannattajille. Niinpä seurakuntalaisten informaation saantia pitää rajata BITE mallin mukaisesti. Kannattajia kehotetaan välttämään ulkopuolisen tiedon hankintaa kultista. Ja Seura taistelee jatkuvasti oikeussaleissa, käyttäen miljoonia dollareita lahjoitettuja varoja jotta totuus siitä ei paljastuisi suurelle yleisölle.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Vuonna 2016 itävaltalainen sisar yhdessä miehensä kanssa lähetti hallintoelimen jäsenelle Gerrit Loeschille (joka muistaakseni on kotoisin Itävallasta) kirjeen, joka sisälsi kysymyksen piilokuvista Jehovan todistajien julkaisuissa. Sisar liitti kirjeeseen joukon julkaisuista otettuja kuvia, varmaankin osittain noita samoja joita tuossa yllä on jaettu.

Yllättäen kirjeeseen tulikin puolta vuotta myöhemmin vastaus päätoimistosta. Vastaus oli tavattoman perusteellinen, käsittäen kolme A4-sivua! Vastaus oli myös tavallaan virallinen, koska sen on allekirjoittanut CCJW (Christian Congregation of Jehovah's Witnesses).

Pitkässä vastauksessa on vähän asiaa. Seura vetoaa kahteen syyhyn.

1) Kuvia kirjallisuudesta löytävät kärsivät pareidoliasta, kognitiivisesta vinoumasta, jossa epämääräiset ja satunnaiset aistihavainnot muokkaantuvat yksilön mielessä selkeiksi ja merkityksellisiksi.

2) Kuvia pienennettäessä syntyy vääristymiä jotka tulkitaan piilokuviksi.

Ensimmäinen kohta voi joidenkin kuvien osalta pitää paikkaansa, mutta ei kaikkien. Toinen kohta on täyttä puutaheinää. On totta, että kuvatiedoston kokoa pienennettäessä esimerkiksi jpg-formaattiin, saattaa syntyä artifakteja. Ei ole kuitenkaan mitään syytä, miksi lehteä painettaessa tulisi käyttää vahvasti kompressoituja tiedostoja. Päinvastoin, painoon halutaan kuvat yleensä esimerkiksi laadukkaassa kompressoimattomassa tiff-formaatissa. Kuvan koon pienentäminen ei luo sanottavia artifakteja.

Alla vielä kuvat vastauskirjeestä.

Kuva

Kuva

Kuva

Lähde: Governing Body Explains Watchtower Demon
Vieras

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Piilokuvien olemassaolosta ei jää epäilyksen häivää."

Kyllä jää. Joku Zeus hameenhelmassa, hohhhoijaa. Minkä takia? Oinas pöytäkoristeena? Ehkäpä jossain kuvastossa on ollut kyseisenlainen koriste-esine ja se on sieltä kopioitu kuten on ilmeisesti toimittu muulloinkin.

Onko Syväkurkulle käsite Occamin partaveitsi tuttu?
Harmus
Viestit: 146
Liittynyt: 10.05.2013 10:58

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Harmus »

Näyttävät piilokuvat loppuneen pääsääntöisesti siihen kun jt-kitschin tuotantotavaksi vakioitui tietokone. Eli noin 10-15 vuotta sitten.

Kitschin taiteen tarkoitus on minimoida tulkintamahdollisuudet. Kuvan tai videon sanoman täytyy olla niin suora kuin mahdollista ja epäselvyydet ovat "tiedottamisen" kannalta virheitä. Katselijaa ei haluta jättää vapaasti assosioimaan, vaan hänet halutaan ohjata tekijän ennalta valitsemaan, turvalliseen mielikuvaan.

Kitschin tuottamiseen tietokonegrafiikka on tarjonnut oivat apukeinot. Koneella luotua ja maalattua teosta voidaan helposti korjailla vielä vaikka lehden viimeistely vaiheessa, jos käy esimerkiksi ilmi, että pienennetyssä painetussa kuvassa jotkut kohdat jäävät epäselviksi.

Nykyisissä videoissa olevat vaikuttamisyritykset eivät enää ole missään nimessä tahattomia piilokuvia. Ne on harkittua psykologista vaikuttamista.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Vieras kirjoitti: 11.07.2021 16:55 Onko Syväkurkulle käsite Occamin partaveitsi tuttu?
On, hyvinkin tuttu. Olen soveltanut suuressa osassa työelämääni bayesilaista todennäköisyyslaskentaa, jota voidaan pitää Occamin partaveitsi-periaatteen kehittyneempänä muotona.

Tässä tapauksessa voisi jopa ajatella, että Occamin partaveitsi nimenomaan puolustaa teoriaa siitä, että Seura on tietoisesti viljellyt piilokuvia (tosin tämäkään ajatus ei ole pätevä, kuten alla olevasta tekstistä selviää). Occamin partaveitsen mukaan (Wikipedia):
ilmiöitä selittävien tekijöiden määrän tulee olla mahdollisimman vähäinen. Selityksistä tulee siis karsia kaikki ylimääräiset tekijät eli teorioiden tulee olla mahdollisimman yksinkertaisia. Occamin partaveitsen mukaan kilpailevista, yhtä selitysvoimaisista teorioista tulisi valita yksinkertaisin.
Kaikkien näiden kymmenien, satojen piilokuvaesimerkkien yksinkertaisin selitys on, että Seura on viljellyt muiden kulttien tapaan piilokuvia. Tuo selitys vaatii vähiten oletuksia. Vaihtoehtoisia selityksiä joutuisi keksimään useita, ehkä niitäkin kymmeniä jos ei satoja, jokaiselle kuvalle jopa omansa. Kaikkien esimerkkien kokonaistodennäköisyys muodostuu vaihtoehtoisten selitysten osalta tavattoman pieneksi. Esimerkit ovat toisistaan riippumattomia ja kokonaistodennäköisyys on yksittäisten esimerkkien todennäköisyyksien tulo.

Sinänsä Occamin partaveitsi ei kuitenkaan ole mikään yleispätevä periaate ja lisäksi se on usein väärin ymmärretty ja käytetty. Alla pari lainausta Wikipediasta:
Occamin partaveitselle on olemassa Albert Einsteinin aikoinaan esittämä tarkistuskorollaari, Einsteinin hiomakivi, jonka mukaan teorian tulee olla mahdollisimman yksinkertainen, muttei liian yksinkertainen, ollakseen todennäköisimmin tosi. Sen mukaan monimutkaisempi teoria, joka selittää asiat yksinkertaisempaa paremmin ja aukottomammin, on todennäköisimmin tosi. Vilhelm Ockhamilaisen kiistakumppani Walter Chatton esitti partaveitselle ”antipartaveistä”: jos pienempi määrä entiteettejä ei riitä, oleta lisää.
Occamin partaveitsi on puoleensavetävä ja intuitiivinen periaate, mutta on vaikeaa tarkasti muotoilla, mikä selitys on toista yksinkertaisempi. Ihannetilanteessa on kaksi teoriaa, joissa toisen lähtöoletusten (premissien) joukko sisältyy toisen lähtöoletusten joukkoon. Käytännössä teorioiden monimutkaisuutta ei juurikaan voi käsitellä näin yksinkertaisesti.
Eräs alkuperäisen Occamin partaveitsen muotoilun ongelma on, että se soveltuu vain malleihin, jotka ovat selitysvoimaltaan yhtäsuuria (eli se suosii yksinkertaisempaa muuten yhtä hyvistä malleista). Partaveitsestä voidaan johtaa yleisempi muoto bayesilaisen mallivertailun avulla.
Occamin partaveistä voidaan käyttää myös väärin, jolloin siitä tulee argumentointivirhe. Occamin partaveitsi ei tarkoita, että ”yksinkertaisin selitys on oikea selitys”, vaan ”yksinkertaisin selitys on todennäköisimmin oikea selitys”. Väärinkäytön kaava on seuraava:

Teoria A on yksinkertaisempi kuin teoria B
Siispä teoria A on tosi
Vastaus kysymykseen miksi löytyy ketjun aikaisemmista postauksista. Kultit toivovat piilokuvien ristiriitojen lisäävän ahdistusta ja pelkoja. Miten hyvin piilokuvat toimivat, sitä harva lopulta tietää. Onko kyseessä vain yksi huuhaan muoto, johon vähän koulutusta saanut Seuran johto on langennut? Jotakin vaikutusta alitajuntaan vetoavilla piilokuvilla kuitenkin ajatellaan olevan, koska esimerkiksi EU:n alueella piilokuvien käyttö mainonnassa on kiellettyä.
Joku Zeus hameenhelmassa, hohhhoijaa.
Se tuntuu täysin naurettavalta. Mutta samalla piilokuva luo alitajuisesti ristiriitoja. Zeus on paitsi "väärä jumala", myös partasuu. :D Ja parrathan ovat Rutherfordin käskystä Jehovan todistajilta kiellettyjä. Samanlaista partasuuta Seura on käyttänyt myös kuvissa, joissa on haluttu viitata "maailmallisiin filosofioihin". Hahmo muistuttaa paitsi väärää jumalaa, myös (kreikkalaista) filosofia. Yhdistettynä saarnaamistilanteeseen tästä kaikesta syntyy alitajuinen ristiriita. Tai näin ainakin kultit ehkä toivovat.

Piilokuvien rinnalle ovat nyttemmin tulleet vähemmän alitajuiset bunkkerikuvat ja -videot, joissa Jehovan todistajia ollaan tulossa väkivaltaisesti pidättämään. Tavoite on niissä sama, aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa.
Lehdet

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Lehdet »

Tästä kuvasta ei ehkä löydy piilokuvaa, mutta se kertoo Seuran taiteilijoiden harrastavan piilokuvien lisäksi muitakin kyseenalaisia menetelmiä ja myös suoranaisesta epärehellisyydestä. Kirjaan Voit elää ikuisesti (1982, 1989) on plagioitu kuva Stern-lehden kannesta. Lehden kustantaja on vahvistanut Jehovan todistajien käyttäneen kuvaa ilman lupaa.
Ironistahan tässä on se, että kyseinen nainen on Playboyssakin esiintynyt pehmopornotähti Pascale Petit.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Jehovan todistajat ja alitajuinen viestintä

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Lehdet kirjoitti: 13.07.2021 11:12 Ironistahan tässä on se, että kyseinen nainen on Playboyssakin esiintynyt pehmopornotähti Pascale Petit.
Uskoin jo, että en hämmästy mistään Seuraan liittyvästä uudesta tiedosta. Mutta tässä sitä taas ollaan. :D

Alla olevalla videolla portugalilainen ex-jt kertoo enemmän Pascalesta. Hän myös näyttää osan vanhahkosta Seuran tuottamasta videosta, jolla kerrotaan miten Seuran artistit tuottavat kuvia. Tilanteet valokuvataan ja malleina käytetään ainoastaan hyvämaineisia sisaria ja veljiä, mieluummin vähintään tienraivaajia. :D (YouTuben automaattinen käännös portugalista ei toimi läheskään täydellisesti, mutta kyllä jutusta pääpiirteittäin saa selvää.)



Huvittavaa tapauksessa on sekin, että Seuran taiteilijat ovat lisänneet uimapuvun Pascalen alastonkuvaan.

Plagiointi ei muuten ole suinkaan ainoa laatuaan. Esimerkiksi lapsille tarkoitettuun opukseen Kirjani Raamatun kertomuksista on kopioitu kuvia Arthur S. Maxwellin kirjasta The Bible Story:

Kuva

Lähde: JWfacts.com: Misquotes, Deception and Lies

Seura polttaa vuosittain ison summan rahaa oikeudenkäynneissä perätessään korvauksia tekijänoikeusrikkomuksista YouTuben sisällöntuottajilta. Yleensä nämä videot eivät ole rikkoneet tekijänoikeuksia ja niissä näytetty Seuran tuottaman materiaalin käsittely on ollut oikeuden mielestä soveliasta. Enemmänkin näyttää siltä, että Seuralla olisi ollut paljon opittavaa tekijänoikeuksista.
Vastaa Viestiin