Tieteen näkölulma Jeesuksesta.

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ariadna
Viestit: 2175
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Tieteen näkölulma Jeesuksesta.

Viesti Kirjoittaja Ariadna » 13.04.2020 11:26


Pro et contra
Viestit: 1602
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Tieteen näkölulma Jeesuksesta.

Viesti Kirjoittaja Pro et contra » 14.04.2020 11:43

Mielenkiintoista kuultavaa, kiitos linkistä.
~ Sano minulle sinä, jota minun sieluni rakastaa: kussas laidunta pidät, ja kussas lounaalla lepäät? ...
KV 1:7

Ariadna
Viestit: 2175
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Tieteen näkölulma Jeesuksesta.

Viesti Kirjoittaja Ariadna » 22.04.2020 12:04

Todella mielenkiintoista ja edelleen kuunneltavista, mainitaan "toistaiseksi".

Kun tuota useamman kerran kuuntelin, niin ajatukseni lähti ihan sivujuonteisiin ja Maria Magdaleenaan, sillä harvoin naista nimitään paikkakunnan nimellä.

Juutalaisuudessa naisen paikka oli kotona ja naisen tuli esiintyä julkisuudessa niin vähän kuin mahdollista ja hänen oikeudet ja velvollisuudet määritteli hänen suhteensa tiettyihin miehiin-isään, aviomieheen tai sukulunastajaan.

Ohjelmaa kuunnellessa tuli tuollainen heureka, jota en ollut ajatellut ja jota ei tietääkseni ole paremmin tutkittu.
Magdala oli erityisesti kalanjalostus kaupunki ja tietenkin siihen liittyivät läheisesti kalastajat kuten myös Jeesuksen valitsemat opetuslapset, joille (ehkä) Maria oli jo entuudestaan tuttu.

UT:tti kertoo Magdalan Marian palvelleen ja seuranneen Jeesusta jo varhain ja kun naisen palvelemisesta UT:n yhteydessä puhutaan niin siihen liityivät käytännön jokapäiväiset toimet, ja sitä myöten myös raha. (pappienkin palvelus sisältää etupäässä uhritoimitusta ja rahan keräämistä temppeliin)

Hapatettu kala oli Roomassakin suosittu kastikkeiden raaka-aine, joten kala oli aivan loistava vientituote, johon papistollakaan ei ollut sanomista, koska se luonnonantimena ei kelvannut uhrilahjaksikaan.

Magdalan Maria on ehkä ollut varakas "kalajalostusteollisuuden" perijätär ja leski, jolla oli varaa seurata ja palvella Jeesusta, kuten Paavalin Foibe.

Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Tieteen näkölulma Jeesuksesta.

Viesti Kirjoittaja Kaarmis » 07.05.2020 21:42

Kun tuota useamman kerran kuuntelin, niin ajatukseni lähti ihan sivujuonteisiin ja Maria Magdaleenaan, sillä harvoin naista nimitään paikkakunnan nimellä.
Naimaton, joten kutsumanimi ei luontaisesti tullut mieheltä? Tai isältään? Orpo?

Tuo Magdala lienee ollut muutaman tuhannen asukkaan kylä? Vähän räiskyvämmällä luonteella varustetusta naikkosesta varmasti tuli kaikkien kyläläisten tuntema. Ja kun varsinaista sukunimijärjestelmää ei tuolloin ollut, nimet joista ihmiset tunnistettiin tuli jostakin sattumanvaraisista asioista?

Kaarle Suuri sai sukunimensä suurista teoistaan. Isänsä Pipin Pieni taas... noh, sillä oli itseään pidempi miekka, että päätelkää siitä.

Maria Verinen, hmm, ehkäpä runsaista kuukautisistaan, ja Vlad Seivästäjä jotenkin "västi" jotain tiettyä kalalajia? Mistä näistä varmana tietää?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."

Ariadna
Viestit: 2175
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Tieteen näkölulma Jeesuksesta.

Viesti Kirjoittaja Ariadna » 16.05.2020 11:34

Tuo Magdala lienee ollut muutaman tuhannen asukkaan kylä? Vähän räiskyvämmällä luonteella varustetusta naikkosesta varmasti tuli kaikkien kyläläisten tuntema. Ja kun varsinaista sukunimijärjestelmää ei tuolloin ollut, nimet joista ihmiset tunnistettiin tuli jostakin sattumanvaraisista asioista?
Kaarmis, et varmaan kuunnellut ohjelmaa, siinähän mainitaan Magdalan olleen kehittynyt kaupunki.
Pimeän keskiajan paavien antama kuva Mariasta säilyy sitkeänä, olisi jo aika muuttaa sitä.

Raamatun antama historiallinen aikakausikuva kertoo selvää kieltään.

Hän oli yksi monesta, joka tuki Jeesusta omilla varoillaan. (Luuk. 8:1-3)Tämän mukaan Maria Magdala kuului varakkaiden seuraan.

Ja myös näiden seuraavien jakeiden mukaan hän oli juutalaisten mittapuiden mukaisesti kunniallinen nainen jonka mukaan myös toiset kunnialliset naiset saattoivat julkisesti esiintyä hänen seurassaan.
Kuten näissä jakeissa joissa hän todisti Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta (Matt. 27:56, Mark. 15:40, John. 19:25)

Vastaa Viestiin