http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200001078Opas, 1. osa kirjoitti:Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa esiintyvä kreikkalainen sana di·aʹdē·ma käännetään ”diadeemiksi” joissakin nykykielisissä käännöksissä. Sitä käytetään aina symboloimaan kuninkaallista arvokkuutta, perustuipa se todellisuuteen tai pelkkään väitteeseen. ”Suurella tulenvärisellä lohikäärmeellä” (Saatana Panettelija) on diadeemi kaikissa seitsemässä päässään (Il 12:3, 9). Diadeemi koristaa kutakin vertauskuvallisen seitsenpäisen, ”merestä” nousevan ”pedon” kymmenestä sarvesta (Il 13:1). Sillä, jota kutsutaan Uskolliseksi ja Totuudelliseksi, nimittäin Jeesuksella Kristuksella, on päässään ”monta diadeemia”, jotka ovat peräisin Jehovalta, vallan ja voiman oikealta Lähteeltä (Il 19:11–13; 12:5, 10). Lisäksi Ilmestyksen 6:2:ssa ja 14:14:ssä Jeesuksen Kristuksen kuvataan käyttävän kruunua (steʹfa·nos).
6. ja 19. luvun valkoisella hevosella ratsastajien suoranaiseksi yhtäläisyydeksi siis jää vain valkoinen hevonen, päähine on hieman samantapainen. Tämä samankaltaisuus, ja toisaalta eroavaisuudet, houkuttelevat tekemään tulkinnan, jonka mukaan 6. luvun ratsastaja olisi Jeesuksena esiintyvä olento, kenties jopa Antikristus tai jonkinlainen antikristuksen henkeä edustava villitsijä tai sotapäällikkö. Toisaalta valkoisessa hevosessa ei tarvitse olla mitään sinänsä ihmeellistä: jos neljä eriväristä hevosta tarvitaan, lienee aika luonnollista, että yksi niistä on valkoinen. Tulkintavaihtoehtoja jää siis auki.
Mielestäni luontevalta tuntuu kuitenkin tulkinta, että kaikki hevoset edustavat vitsauksia. Ensimmäinen ei siis oikein voi olla Jeesus Jumalan valtakunnan kuninkaana. Jehovan todistajillehan kysymys ratsastajista on keskeisen tärkeä, kun maailmansota ja espanjantauti esitetään todisteina Jumalan valtakunnan hallitsemisesta. Kärrynvartijoilta lienee turha odottaa ymmärrystä eriäville tulkinnoille.