Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Tämä tyhmyys asia tulee mieleen, kun on itse ollut tyhmä ja liittynyt uskontoon.
Onko se sitten tyhmyyttä?

Koivuniemenlahkon johtaja kelpuuttaa vain akateemiset ihmiset uskontonsa jäseniksi ja jäseniä hän onkin saanut lahkoonsa, kaikki korkeasti koulutettuja.

Kouluttamattomia tai peruskoulun,ammattikoulun pelkästään käyneitä hän ei edes ota jäsenikseen lahkoonsa, koska katsoo että niillä ei tee mitään.

Ainakaan tämän valossa uskovaisuutta kaipaavat ihmiset ja uskovaisiksi tulevat eivät voi olla siis tyhmiä, koska eihän tyhmät voisi olla korkeasti koulutettuja.

Mitä se tyhmyys sitten oikeastaan on?
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Tämä tyhmyys asia tulee mieleen, kun on itse ollut tyhmä ja liittynyt uskontoon.
Onko se sitten tyhmyyttä?
Ei ainakaan minun mielestäni. Oliko Sinulla vaihtoehtoja? Ei ollut, eikä monella muullakaan. Ei edes niillä, jotka aikuisiällään ovat lahkoon liittyneet. He ovat tulleet hyväksikäytetyiksi.
Koivuniemenlahkon johtaja kelpuuttaa vain akateemiset ihmiset uskontonsa jäseniksi ja jäseniä hän onkin saanut lahkoonsa, kaikki korkeasti koulutettuja.
Jep. Koivuniemeläisyys tarvitsee akateemisen koulutuksen saaneita hyödyllisiksi orjikseen.
Kouluttamattomia tai peruskoulun,ammattikoulun pelkästään käyneitä hän ei edes ota jäsenikseen lahkoonsa, koska katsoo että niillä ei tee mitään.
Eipä tietenkään. Heistä ei ole lahkolle hyötyä, kuten totesit.
Ainakaan tämän valossa uskovaisuutta kaipaavat ihmiset ja uskovaisiksi tulevat eivät voi olla siis tyhmiä, koska eihän tyhmät voisi olla korkeasti koulutettuja.
On otettava huomioon, että tyhmyyttä on montaa lajia, eikä se nimenomaisesti liity oppineisuuteen.
Mitä se tyhmyys sitten oikeastaan on?
Tämä on erinomaisen hyvä kysymys.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Koen olevani tyhmyyden huipentuma, kun olin koko ajan 32-vuotiaaksi ateistijehovantodistaja!
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Peeveli
Viestit: 362
Liittynyt: 09.05.2012 14:39

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Wikipedia vastaa:

"Toiminnallinen tyhmyys on kriittisen pohdinnan poissaoloa, jota esiintyy esimerkiksi työpaikoilla. Tyhmyys luo organisaatioon yhtenäisen ja yksimielisen tilan, jossa työntekijä alkaa välttää päätösten, rakenteiden ja visioiden kyseenalaistamista. Samanaikaisesti tyhmyys kuitenkin nostaa organisaation tuottavuutta ja tehokkuutta. Jos liian moni terävä yksilö ehdottaisi vaihtoehtoisia toimintatapoja tai kysyisi kriittisiä kysymyksiä, työ hidastuisi. Tyhmyyttä ei vain saa olla liikaa."

Eli jt.lahkossa suurinosa on melko tyhmiä ja jos ei niin salilla istumalla tulee, se on varma.
...Mess with the best, fuck the rest
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Tämä tyhmyys asia tulee mieleen, kun on itse ollut tyhmä ja liittynyt uskontoon.
Kyllä ihan fiksukin lapsi saadaan vanhempiensa taholta painostettua Vt-kulttiin. Aikuisena Vt-kulttiin liittyneen ajatusmaailmaa voisi sitten tarkastella tuolta tyhmyyskantilta.
Onko se sitten tyhmyyttä?

Koivuniemenlahkon johtaja kelpuuttaa vain akateemiset ihmiset uskontonsa jäseniksi ja jäseniä hän onkin saanut lahkoonsa, kaikki korkeasti koulutettuja.
Ihminen ei ole kaikenkattavsti fiksu tai kaikenkattavasti tyhmä. Aikuisena uskonnolliseen liikkeeseen halajavalla on vaan pohjalla kaipuu. Eräs tällainen esimerkki on hyvä ystäväni, joka Otaniemessä opiskellessaan ajatui tuon silloin syntymässä olleen liikkeen yhteyteen, mutta irtautui hyvin pian.
Mitä se tyhmyys sitten oikeastaan on?
Eikös se ole sitä mikä tiivistyy joukossa, siis nipussa samalla tavalla jostain elämänalueesta ajattelevia?
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:Eikös se ole sitä mikä tiivistyy joukossa, siis nipussa samalla tavalla jostain elämänalueesta ajattelevia?
Esimerkiksi näinkin. Tyhmyydestä olen ainoastaan oppinut sen, minkä Vigelandin puistosta Oslossa ja kehitysvammaisten päiväkoti Lyckebossa, Pietarsaaressa, olen oppinut. Edellisessä käyskennellessäni ja jälkimäisessä kohdatessani kaksi tappelevaa poikaa pihalla, mihin luonnollisesti menin väliin.

Syy nyrkkipajaan oli, että toinen oli sanonut toista tyhmäksi. Asia sovittiin ja kumpikin lähti omille teilleen tyytyväisinä olematta tyhmä.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

"Stupid is who stupid does". Jos ihminen tekee ymmärrystä vailla asioita, jotka vahingoittavat itseä tai muita, niin varmaan hän silloin on tyhmä. Pahuus sitten erikseen.

Uskonnollisuus ei sinänsä ole tyhmyyttä, mutta häikäilemättömät uskonnot käyttävät hyväkseen ihmisen tunnetason perustarpeita ja usein teettävät tyhmiä asioita.

Tyhmyys ei onneksi ole pysyvä tila, vaan tyhmä voi lopettaa tyhmyyksien tekemisen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Polyester kirjoitti:"Stupid is who stupid does". Jos ihminen tekee ymmärrystä vailla asioita, jotka vahingoittavat itseä tai muita, niin varmaan hän silloin on tyhmä. Pahuus sitten erikseen.
Tätä en allekirjoita jo yksin niitten lukuisien jehovantodistajuuden tähden suicidin tehneiden vuoksi. Toisekseen ymmärrystä vaille on oikeustermi, minkä korkeampi aste on täyttä ymmärrystä vaille.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Tätä en allekirjoita jo yksin niitten lukuisien jehovantodistajuuden tähden suicidin tehneiden vuoksi.
En minäkään sitä tarkoita, että lohduttoman tuntuisessa tilanteessa itsensä tappanut tyhmä olisi. Vartiotorniseuran veriuhriin tuo nimitys tosin alkaa jo istuakin. Istutettua tyhmyyttä toki, mutta olisin saattanut itsekin joskus aikoinaan kieltäytyä elämää pelastavasta hoidosta Vartiotornin manipuloinnin takia (onnekseni ei tullut testattua) enkä osaa tuota nähdä muuna kuin jopa äärimmäisenä tyhmyytenä.
Toisekseen ymmärrystä vaille on oikeustermi, minkä korkeampi aste on täyttä ymmärrystä vaille.
"Ymmärtämättömyyttään"-sanahirviö voisi ajaa saman asian ja olla vailla oikeudellista sävyä. Tyhmyyttä ei mielestäni ole tiedon puute sellaisessa tapauksessa, missä tietoa on niukasti saatavilla. Mutta jos ihmisen pitäisi ikänsä, taustansa ja kokemuksensa perusteella jokin asia ilman muuta tietää, mutta hän ei silti sitä tiedä tai tajua, niin se alkaa jo olla tarkoittamaani tyhmyyttä.

Näkökulma- ja määrittelykysymys sekä makuasia mitä suurimmassa määrin tuo tyhmyys, joten en käy inttämään, kunhan tarkensin kantaani vain. :)
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Polyester kirjoitti:"Stupid is who stupid does". Jos ihminen tekee ymmärrystä vailla asioita, jotka vahingoittavat itseä tai muita, niin varmaan hän silloin on tyhmä. Pahuus sitten erikseen.
Toi on tuttu idiomi, jossa pohditaan henkilön tiettyä toimintaa hetkellisestä näkökulmasta. Historian monet neroiksi luokitellut ovat olleet "sosiaalisesti rajoitteisia", joten suoria analogioita kannattaa vältellä tuolla akselilla.
Uskonnollisuus ei sinänsä ole tyhmyyttä, mutta häikäilemättömät uskonnot käyttävät hyväkseen ihmisen tunnetason perustarpeita ja usein teettävät tyhmiä asioita.
Uskonnollisuus ei (tässä yhteydessä) myöskään kata kokonaan henkilön jokapäiväistä toimintaa. Taitaa muuten olla aniharva jt, joka hehkuttaa todistajuuttaan työpaikallaan, yksikään tuntemistani ei sitä tehnyt, minä mukaanlukien.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Miksi moisesta edes inttäisimme. Onhan niin, että henkilö tuomitaan oikeudessa syylliseksi, vaikka hän ei tietäisi rikosta tehneensä. Riittää, että hänen olisi pitänyt tietää. :D
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Olen tässä muutamia viikkoja nyt mietiskellyt erästä asiaa, jonka luin netissä. Eli, että en tiedä ketään uskovaista henkilöä, joka ei olisi A) kasvanut uskovaisessa ympäristössä (indoktrinoitu uskontoon) ja sen seurauksena olisi uskovainen, tai B) ei olisi kääntynyt uskoon ilman henkilökohtaista elämänkriisiä. Vaikka kuinka mietin, ei tämä onnistu. Olisiko täällä Veljesseurassa ihmisiä, jotka eivät sovi jompaan kumpaan noista kategorioista?
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Masterpiece kirjoitti:Olen tässä muutamia viikkoja nyt mietiskellyt erästä asiaa, jonka luin netissä. Eli, että en tiedä ketään uskovaista henkilöä, joka ei olisi A) kasvanut uskovaisessa ympäristössä (indoktrinoitu uskontoon) ja sen seurauksena olisi uskovainen, tai B) ei olisi kääntynyt uskoon ilman henkilökohtaista elämänkriisiä. Vaikka kuinka mietin, ei tämä onnistu. Olisiko täällä Veljesseurassa ihmisiä, jotka eivät sovi jompaan kumpaan noista kategorioista?
Ehkä Raamatun toteamus siitä, että helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan juontaakin jollain tapaa tuosta jälkimmäisestä huomiosta. Jos kaikki on kohtuullisen ok, niin aika harva varmaan kokee tarvitsevansa uskonnollista herätystä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Masterpiece kirjoitti:kääntynyt uskoon ilman henkilökohtaista elämänkriisiä
Jos yksinäisyys ja jonkinlainen nuoruuden identiteettikriisi käy, voisin mennä tuohon kategoriaan. Toisaalta nuoret itsensä etsijät ovat jossain mielessä aika erilaisessa tilanteessa kuin varttuneempaan ikään ehtineet elämänkriisin keskellä olevat, joten nämä voisivat olla myös eri kategorioita.

Ennen kaikkea koen joutuneeni huijauksen uhriksi, mutta mitä ketjun aiheeseen tulee, tunnen kyllä osoittaneeni myös melkoista tyhmyyttä. Vaikka olin nuori, minun olisi ilman muuta pitänyt tajuta vähintään se, että varsinkin näin tärkeässä asiassa tietoa täytyy kaivaa kaikista mahdollisista lähteistä. JT-aivopesu kuitenkin jostain syystä melko pian sai minulle läpi sellaisen ajatuksen, että tämä on Totuus ja kaikki kritiikki on vain valehtelua. Pari tuttavaa jopa toimitti minulle JT-kriittistä materiaalia, mutta en lukenut sitä oikeastaan ollenkaan. Edes netti ei olisi minua ehkä voinut auttaa ainakaan siinä vaiheessa, kun aivopesu oli jo sumentanut arvostelukykyni. Minun piti ensin hörhöillä aikani ja tietyllä tapaa pettyä tunnetasolla JT-uskoon, joka oli suorittamista, sääntöjä eikä oikein tuottanut iloa. Vasta sitten olin valmis tarkastelemaan opillista pohjaa, joka osoittautui tietenkin täysin pettäväksi.

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Olen kuitenkin sillä tapaa armollinen itselleni ja muille, etten näe tyhmyyttä mitenkään pysyvänä yksilöllisenä ominaisuutena, vaan aina on mahdollisuus viisastua. Jos ei muuten, niin kantapään kautta. Sillä tavalla se oppi vasta hyvin meneekin perille.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Polyester kirjoitti: ... aina on mahdollisuus viisastua. Jos ei muuten, niin kantapään kautta. Sillä tavalla se oppi vasta hyvin meneekin perille.
On häpeällistä myöntää, että mulle ei ole aina heti mennyt kantapään kauttakaan oppi perille, vaan sekin on täytynyt toistaa muutamaan kertaan, ennenkuin on mennyt perille. Tosin se kertoisi siitä, etten ole tyhmä, koska asia meni lopulta perille. Olen vaan ehkä vähän liian hidas.

Esim olen lainannut rahaa useampaan kertaan saamatta niitä takaisin, koska olen ollut liian kiltti. Mutta sitten lopulta olen huomannut, että siitä kärsii suunnattomasti kun joutuu sillä tavalla höynäytetyksi ja häpeää sitä, että on pakko oppia se asia ja olen lopulta oppinutkin sen.

Oikeastaan odotan nykyään että joku pyytäisi minulta rahaa lainaksi, niin voisin sitten hymyillä leveästi ja sanoa että "Niin, eihän se ole hullu joka pyytää, vaan se joka antaa".
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin