Minkä oppikirja Raamattu on?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:mä väitän kyllä että ihminen olentona ei ole muuttunut ajan saatossa yhtään mihinkään
Samaa mieltä monessa suhteessa, esimerkiksi raamatunkirjoittajilla ei ollut kykyä ennustaa, eikä sitä kykyä ole ihmisillä nykyäänkään. Sama määrä sormia ja varpaita useimilla edelleenkin, mutta tiedoissa ja taidoissa lienee yksi havaittava ero esimerkiksi raamatunkirjoittajien aikakauteen verrattuna.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja pavloff »

joo mä en ota kantaa tässä siis muuhun kuin siihen mitä raamattu kertoo ihmisestä ja taipumuksestamme syntiin ja ihmisyytemme taistelusta
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Jos asetamme raamatunaikana syntyvän vauvan ja tänään syntyneen vauvan rinnakkain, niin mitä eroa näissä muka on?
Tuskin hetikään mitään, mutta ajan oloon raamatunajan vauvalle iskostui raamatunajan näkemyksiä, joita tänään syntyvä nimittää ajanoloon vaikka muinaiseksi huuhaaksi. Muinoin syntyneelle aurinko kiersi kiekkomaista maata kiinteässä saivaanvahvuudessa, nyt syntyvä saattaa ajatella uskonnollisesti, mutta (Raamatun kertomasta välittämättä) hän kokee elävänsä pyöreähkössä maassa, joka kiertää aurinkoa, eikä ole vesihauteessa, joten kiinteää taivaanvahvuuttakaan ei ole.

Hieman kevyemmin ajateltuna on vaikka sellainen ero, että raamatunaikana syntynyt käveli (Raamatun mukaan) neljä vuosikymmentä samoilla kengillä, niiden siitä kulumatta. Tänään syntyvä uusii (käsitykseni mukaan) pläägiään huomattavasti tiheämmin.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:joo mä en ota kantaa tässä siis muuhun kuin siihen mitä raamattu kertoo ihmisestä ja taipumuksestamme syntiin ja ihmisyytemme taistelusta
Ihan vaan tulki mieleen kysyä kuinka Raamatun syntikäsitys ja ihmisyystaistelu suhteutuu mielessäsi esimerkiksi Koraanin syntikäsitykseen ja ihmisyystaisteluun?
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Eikö Raamattu nimenomaan kannusta introjektiottoman totuuden etsimiseen?
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Olen lukenut koraanista vain jonkin matkaa alusta eteenpäin.... näyttäisi siltä että puhutaan samasta asiasta, tosin koraani on kirjoitettu muistiinpanoista ja kuulopuheelta, joten hiukan tuntui että menee asiat ristiin... en kuitenkaan niin merkittävää eroa löytänyt kuin mitä introjektiivisesti olin oppinut
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Eikö Raamattu nimenomaan kannusta introjektiottoman totuuden etsimiseen?
No tuollaista sanaa en omasta Pipliastani ole vielä löytänyt, minulle riittääkin oikein hyvin arkitodellisuuden havainnointi.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Olen lukenut koraanista vain jonkin matkaa alusta eteenpäin.... näyttäisi siltä että puhutaan samasta asiasta...
Ai jaa, vaikka Koraanissa on ohje dhimmiverosta, kristittyjen ja juutalaisten sorsimisesta sekä jihadista? Raamatun kanssa Koraani on kyllä samoillakin linjoilla, esimerkiksi naisten alistamisessa.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja pavloff »

kuten sanoin, perustan kokemukseni vain siihen että olen lukenut opusta hiukan alusta eteenpäin, joten sen enempää en voi asiaa kommentoida

introjektiot = tavat, tottumukset, perinteet, uskomukset, yms... se mihin uskomme ilman todisteita koska olemme oppineet uskomaan niin
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:introjektiot = tavat, tottumukset, perinteet, uskomukset, yms... se mihin uskomme ilman todisteita koska olemme oppineet uskomaan niin
Uskonnolliset näkemykset ovat juuri tuollaisille pohjille rakentuneita, kuten myös uskomuslääkintä ja bonuksena vaikka maasäteily sekä aurakuvaus.

Juuri tuosta syystä kysyin mitä opittavaa Raamatussa on ja onhan siinä.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Musta Jehovan todistajilla on ihan oikea ajatus siitä miten Raamattua kohdellaan ja halutaan lukea... on sääli että ihmisen elo on niin vaikeaa että ilman systemaattista opetusta pois introjektioista, on Raamatun totuutta tosi vaikea oikein oivaltaa
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Minkä oppikirja Raamattu on?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Musta Jehovan todistajilla on ihan oikea ajatus siitä miten Raamattua kohdellaan ja halutaan lukea...
Se menee kyllä niin, ettei henkilö voi olla järjissään, rehellinen ja jehovantodistaja, jostain on tingittävä. Ihan vaan yksi esimerkki Raamatun kohtelusta ja lukutavasta. Jos haluaa löytää Raamatustaan perusteen jehovantodistajuudelle, niin Raamatulla olisi perusteltava Vt-seuran väite vuoden 1914 profeetallisuudesta/raamatullisuudesta. Aniharva jehovantodistaja on sitä vuosien varrella edes yrittänyt, yksi jehovantodistaksi mieltämäni myönsi, ettei se onnistu.

Toki tuota valheellista raamattunumerologiaakin saa pitää (ja miljoonat pitävätkin) ihan oikeana ajatuksena.
...on Raamatun totuutta tosi vaikea oikein oivaltaa
Itse olen kallistunut sille kannalle, ettei tuota kuuluisaa yhtä ainoaa Raamatun totuutta ole olemassakaan. Tai kyllä siis luotan yhteen sanaan Raamatussa, se on suomenkielisen (KR33) Raamatun Genesiksen ensimmäinen sana, jo toisen kohdalla maistuu tuo introjectio.
Vastaa Viestiin