Muut uskonnot

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Ihminen tuntuu olevan jotenkin oletusasetuksiltaan uskonnollinen, eli on tarve uskoa johonkin korkeampiin voimiin ja kokea olevansa osa jotain suurenmoista. Tuon sisäänrakennetun uskon voimakkuus vaihtelee ihmistyypistä riippuen. Ääripäitä on tietenkin molemmissa, mutta jonkintason keskitiellä tuon uskoasian suhteen kuvittelisin valtaosan ihmisistä olevan.

Kuten pappavainaakin aikoinaan todisti, juoksuhaudoissa ei ole ateisteja. Kevyempänä esimerkkinä otetaan vaikka kovaan turbulenssiin joutunut matkustajakone. Paniikissa olevien ihmisten suusta kuulee tuollaisissa tilanteissa jeesusta ja jumalaa yllättävän paljon, vaikka edellisestä kirkossakäynnistä olisi kaksikymmentä vuotta aikaa. Tarvitaan vain pieni hetki yllättävän kuoleman uhasta niin hengellismielisyyttä löytyy muutamassa minuutissa kahdenkymmenen vuoden edestäkin.

Parkkiintuneimmillekin ateisteille tulee taatusti hetkiä, jolloin ajattelee voisiko tuolla jossain olla jotain. Voisiko totuus olla, vaikka tuolla ulkona.

Loppuviimein aika harva pärjää ilman uskontoa tai jotain sen etäistä korviketta. Uskonnon korvikkeina voisi pitää erinäisiä new age juttuja, vaihtoehtohoitoja, joogaa tai vaikka positiivareiden jäsenyyttä.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Paniikissa olevien ihmisten suusta kuulee tuollaisissa tilanteissa jeesusta ja jumalaa yllättävän paljon, vaikka edellisestä kirkossakäynnistä olisi kaksikymmentä vuotta aikaa.
Paniikki näissä "tilanteissa" lienee sellainen että tartutaan mihin oljenkorteen tahansa, oli siinä sitten järkeä tai ei.

Ihan loogisena pidän että noissa tilanteissa tartutaan vaikka varmuuden vuoksi viimeisiinkin mahdollisuuksiin, eihän siinä vaiheessa ole enään kuitenkaan mitään menetettävää.

Koen ymmärtäväni paniikin mahdolliset seuraukset ,mutta siitä ja sanotuista paniikkilauseista huolimatta en koe että ateisti muuttuu uskovaiseksi. Paniikki on paniikki, reaktio on reaktio ja oljenkorsikin on mitä on, sitä jumalaa ja jeesustahan meille on tuputeltu syntymästä asti huolimatta siitä onko koskaan itse tunnustanut niitä.

Jos meille olisi tuputettu koko elämä pelastajaksi lentävää spagettihirviötä tai mitä tahansa mitä nyt tilalla voisi olla, ehkä me huutelisimme paniikissa tilanne päällä sitten sitä.

Korvike mikä lie. Joskus olen kuullut kun jumalaa huudellaan petipuuhissa, silloinkin ateistin suusta :D

Minäkin pyytelen jumalaa auttamaan aika useinkin huutelella vitperksaatn jumalauta
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lottopallo kirjoitti:Todistajuuden tilalle ei ole tullut korvaavaa uskontoa. Koen kuitenkin, että toditajuudesta poistuminen jätti jonkinlaisen hengellisen tyhjiön, joka tuntuu ammottavan välillä aika suurenakin.
Hengellistä eloa on jehovantodistajuuden ulkopuolellakin. Tossa oli netissäijust esillä sellainen havainto, että uskonnottomat uskovat enemmän tiettyihin yliluonnollisuuksiin kuin uskovaiset. Metka havainto, jota ei heti käy kiistäminen jos katsellaan mitä kaikkea alalla on tarjolla. Heti siitä jutusta tuli mieleen kuinka uskonnottomat ovat esimerkiksi New Agen perään. Toki koko hommassa on kyse siitä miten uskonnollisuus määritetään.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Paniikki näissä "tilanteissa" lienee sellainen että tartutaan mihin oljenkorteen tahansa, oli siinä sitten järkeä tai ei.
Näin se koin itsekin kun noin kaksi vuosikymmentä sitten huusin Jehovaa avuksi Saatanan vetäessä jalkopäästä peittoa päältäni (muuten 45 asteen kulmassa kattoa kohti). Se olikin viimeinen alan painajainen, joista olinkin saanut säännöllisesti nauttia ihan viisikymppiseksi asti. Nyt kahden vuosikymmenen jälkeen olen aivan eri pohjalla asian kanssa ja paniikki tuntuu aivan vieraalta sanalta tässä aiheessa. Ja sana on aina astetta sitä vieraampi mitä useammin minua lähestyy uskonnoitsija, jonka vastaus on poistuminen takavasemmalle.
Ihan loogisena pidän että noissa tilanteissa tartutaan vaikka varmuuden vuoksi viimeisiinkin mahdollisuuksiin, eihän siinä vaiheessa ole enään kuitenkaan mitään menetettävää.
Minä en pidä sitä loogisena, tai mikä nyt sitten on kellekin loogista lusikkaa nurkkaan heitettäessä. Itse koen, että vanheneminen on osaltaan sitä, että selvittää itselleen millaisten asioiden takana seisoo. Ainakin minulla prosessi on jatkunut kaiken aikaa vahvistuen samaan suuntaan. Moraalisesti arvostellen katsoisin taantuneeni pellen tasolle jos viimeisen kahden vuosikymmenen kokemuksen jälkeen kääntäisin takkini siksi, etten hyväksyisi kuolevaisuuttani tai haluaisin vaikka kaksi päivää lisää elinaikaa.

Tuossa tilanteessa menettävää olisi koko arvokkuuteni omissa silmissäni, mitään sen merkittävämpää menetettävää en saa mieleen tyhjää fudatessa. Pelissä on uskottavuus, jos katsotaan sitä jt-tasolla, niin palaan seurakuntaan heti kun minulle osoitetaan tiettyjä asioita. Mutta kun niitä asoita kysellessä jehovantodistajista näkyy vain kyynär- ja kantapäitä, niin millä maailmankaikkeutta syleilevällä oikeudella ko. Jehova langettaisi tuomion? Tasapuolisuuden nimissä on todettava ettei kilpailjoilla ole ollut yhtään vakuuttavampia tarjouksia.

Tähän muonavahvuudesta poistumiseen ollaan yleensä sitä sopeutuneempia mitä enemmän on ikää. Ristiriitaisimpina koenkin tilanteet, joissa esimerkiksi jehovantodistaja ei halua tunnustaa tosiasiaa, vaikka teoreettinen odote on ihan omaa luokkaansa. Missä on se Saksan keskitysleirien henki, jossa porukka hihkui riemusta kuin islamilainen marttyyri ennen pommin räjähdystä. No toi on karskia ironiaa, mutta ei perusteetona. Jehovantodistajapiireissä on ainakin muinoin esitetty (ihmisluonnon vastainen) ajatus, ettei hautajaisissa tulisi surra.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kuinkas eläimet käyttäytyvät kun on paniikki ja "tilanne" päällä.

Huutelevatko nämä "ooh my Lord kumbayah my lord, kumbayah." ja jos, niin miksi?

Jos eivät, miksi eivät?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Minä en pidä sitä loogisena, tai mikä nyt sitten on kellekin loogista lusikkaa nurkkaan heitettäessä.
Minä pidän . Loogisuus voi olla huono sana mutta ainakin yritän ymmärtää/ ymmärrän.
Tuossa tilanteessa menettävää olisi koko arvokkuuteni omissa silmissäni,
No näin kai se menee mutta on kai se mahdollista kun oikein kovasti panikoi ja pelottaa perkeleesti niin jotkut turvautuvat ihan mihin tahansa mikä vaan "auttaa".

Jotkut ovat joskus ehkä viimeisillä arvokkuuksillaan huutanut äitiänsä, ehkäpä rintamallakin..

Jumalaan vetoaminen tuskin tekee ateistista viimesellä pätkällä uskovaista yhtään sen enempää kun äitiänsä huuteleva uskoisi äitin auttavan. Monissa tapauksissa kun tuo äiti on ollut menneitä jo vuosikymmenet
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Katselin eilen telkkarista Stephen Hawkingin dokkaria ja oli kyllä monella tapaa mielenkiintoinen. Hawking sanoi, että hänen maailmankaikkeuden ymmärtämiseen on vaikuttanut paljon juuri se seikka, ettei usko Jumalaan millään tasolla.
Tuli vain mieleen, kun jt aina joka tilanteessa tuppaa sanomaan "eikö tämä todistakin Jumalan luomisesta?" Samalla tavalla se voi todistaa myös päinvastaista, kuten tuossa dokkarissa esitettiin.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Kuinkas eläimet käyttäytyvät kun on paniikki ja "tilanne" päällä.

Huutelevatko nämä "ooh my Lord kumbayah my lord, kumbayah." ja jos, niin miksi?

Jos eivät, miksi eivät?
Tossa eläinjutussa on useimmin se tuttu syö tai tule syödyksi -tilanne. Etenkin laumaeläin salaa kipunsa viimeiseen asti, koska muuten muu lauma saattaa käydä hankalaksi. Mulla on jostain pesiytynyt ajatus, että vanhuuttaan golaavat elikot vetäytyvät jonnekin piiloon ja päätyvät siten luonnon kiertokulkuun. Se on sitten aivan eri asia kuinka moni ehtii golaamaan vanhuuttaan, kun ne heikkokuntoiset ovat se helpoin saalis

Melko paljon olen skutsissa dallaillut, mutta mainitsemaasi stykeä en ole siellä kuullut eläinkuoron esittämänä. Eksoottisin ääni on ollut karhun vihellys, eikä siinä ollut mitään sen kummempaa sävelkulkua. Tosin onhan se vanha biisi, jossa sjungataan et "hevoset sheikkaa kalliolla, kun hämärtää", kaakit saattavat innostuakin.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:No näin kai se menee mutta on kai se mahdollista kun oikein kovasti panikoi ja pelottaa perkeleesti niin jotkut turvautuvat ihan mihin tahansa mikä vaan "auttaa".
Silloin on kyse juuri siitä, mihin itse asiassa viittaan. Oman vakaumuksen kieltämisestä, jolloin osoittaa olevansa epävarma. Toki muitakin motiiveja voi olla, etenkin nuorempana, jolloin ei ole vielä valmis luovuttamaan.

Kohdallani kuolema on luonnollinen ja vääjäämätön, olen pääosan elämästäni jo elänyt, testamenttikin tehty. En kuitenkaan nuku öitäni valmiiksi ruumisarkussa.

Mä olen näissä uskonasioissa melko tarkka kohdallani, ehkä moniin muihin verrattuna skitsokin. En esimerkiksi ajattele hyvällä tilanteissa, joissa henkilö ilmoittaa rukoilevansa puolestani. Katson sellaisen pikemminkin loukkaukseksi henkistä (tjsp) itsenäisyyttäni kohtaan.
Jotkut ovat joskus ehkä viimeisillä arvokkuuksillaan huutanut äitiänsä, ehkäpä rintamallakin..
Faija kertoi, että etenkin innokkaat nuoret toimivat tuolla tavalla heti ensimmäisessä kunnon keskityksessä kun olivat rintamalle saapuneet.
Jumalaan vetoaminen tuskin tekee ateistista viimesellä pätkällä uskovaista yhtään sen enempää kun äitiänsä huuteleva uskoisi äitin auttavan. Monissa tapauksissa kun tuo äiti on ollut menneitä jo vuosikymmenet
Olemme erilaisia, eikä kannata oikein suureen ääneen ihmetellä sitä miten kukin toimii. Lopullisesti kun asian kohtaa itse vasta käyttötunnit tulevat täyteen. Olen aikoinaan antanut itselleni kertoa, että eräskin hyvin tunnettu jt olisi viimeisillään ihmetellyt tyylikkäästi ääneen, että josko me sittenkään vielä elämme lopun aikaa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Nukahtanut kirjoitti:Tuli vain mieleen, kun jt aina joka tilanteessa tuppaa sanomaan "eikö tämä todistakin Jumalan luomisesta?" Samalla tavalla se voi todistaa myös päinvastaista, kuten tuossa dokkarissa esitettiin.
Mulle jt hoki hiljan, että Raamattu todistaa, että jumala on luonut maan. Kun sitten yritin esittää, ettei mitään sitään vastaan, mutta kun se jumalan luoma maa on Raamatun mukaan litteä ja aurinko kiertää maata peittävässä kuupassa, jossa on sadetusluukkuja jne. No jehovantodistajalla oli kiire vaihtaa aihetta, vaikka ehdotin, että Raamatusta voisimme asiaa tarkistella.

Tuollainen uskonnollisuus edellyttää epärehellisyyttä, -loogisuutta, moraalista veltoutta (asioita ei tarkistella muista lähteistä) ja besserwisserismiä kun kaiken aikaa ollaan vastapuolen yläpuolella, eikä vastapuolen mielipide ole kuuntelemisen arvoinen. No hetken päästä jt oli kaksi vuosituhatta vanhan roolipelinsä kanssa kaikkoamassa ja parhaiten erottuivat enää kyynär- ja kantapäät.

Käännyttävät roolipelaajat toistelevat pelin tiimellyksessä omaksumiaan hokemia, olivat ne hokemat kuinka onttoja tahansa. Yksi hyvä esimerkki on kehäpäätelmä, jossa Raamatun asemaa todistellaan itsellään Raamatulla. Roolipelaaja ei tajua, että tuolla hokemalla hän asettaa esimerkiksi Koraanin yhtä luotettavaksi.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Silloin on kyse juuri siitä, mihin itse asiassa viittaan. Oman vakaumuksen kieltämisestä, jolloin osoittaa olevansa epävarma.
Niin, sitä kai se on. Aika paljon pitkin työpäivää mietin yhtä asiaa: Mistä ja mitä se todistaa,mitä se kertoo, jos joku viimeisillä hetkillä nyt jumalaa huutelee, sen lisäksi että osoittaa epävarmuuttaan.

Määrittelevätkö jotkut tämän "viime hetken avunhuudon" todisteeksi jumalan olemassa olosta?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meiko kirjoitti...

"Mulle jt hoki hiljan, että Raamattu todistaa, että jumala on luonut maan. Kun sitten yritin esittää, ettei mitään sitään vastaan, mutta kun se jumalan luoma maa on Raamatun mukaan litteä ja aurinko kiertää maata peittävässä kuupassa, jossa on sadetusluukkuja jne. No jehovantodistajalla oli kiire vaihtaa aihetta, vaikka ehdotin, että Raamatusta voisimme asiaa tarkistella."

Tällä paltalla oloaikana olen todellakin muuttanut mieltäni hyvin monissa asioissa ja mm. olen oppinut tietämään, ettei raamattu todellakaan ole täysin luotettava ...varsinkin UT:in puoli on hyvinkin epäluotettava koska suureltaosin se on kirjoitettu siinä vaiheessa, kun kristinuskoa muovailtiin, eli ensimmäisen vuosisadan jälkeen.

Vanhan testamentin puolella on enemmän uskottavaa kertomusta, toki sielläkin on paljon asioita jotka on kyseenalaisia, mutta mitä tulee maan "litteyteen ja auringon kiertämiseen" , niin mielestäni se kuuluu niihin "tulkinta kysymyksiin".

Jos varhaisajan ihmisille olisi selostettu tarkkaan maan pallomaisuudesta, niin se olisi aiheuttanut hyvin paljon epäuskoa ja käsittämättömyyttä, nyt kun on kongreettista todistusta maailmankaikkeuden muodosta ja toimintatavasta, niin asiaan on helpompi uskoa.

Mitä tulee siihen, että raamattu antaa ymmärtää auringon kiertävän maata jne, niin sekin on helpompi uskottavasti selostaa niin päin, että "aurinko nousee ja laskee", kun että alettaisiin selostaan, että "ei se ole aurinko joka nousee ja laskee," vaan se on maapallo joka kierii ja kiertää auringon ympäri.
Tämän "helpomman tavan" selostaa ko. asian, on ominut myös esim. Ylen Radio ja TV, kun puhuu auringon noususta ja laskusta.

Katson vieläkin kaikesta huolimatta, että raamatulla on oma arvonsa ihmiskunnan kehityksessä...virheistä huolimatta.

Raamattu vain pitäisi vain niin sanotusti "päivittää", ja näinhän loppujen lopuksi on jo paljon tehty,...Nykyaikaiset tietokirjallisuudet, jotka perustuu tutkimuksiin ja tämänpäivän tietämyksen tasoon,...nehän on tavallaan RAAMATTUJA...tämän päivän ihmisille.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Raamattu vain pitäisi vain niin sanotusti "päivittää", ja näinhän loppujen lopuksi on jo paljon tehty,...
Minä pitäisin sen sellaisena kun se on ainakin niin että siitä selviää mikä se on, pala historiaa sen ajan uskomuksineen virheineen päivineen. Lienee myöhäistä sekin...

Jos sitä lähetään aina vaan muokkaamaan ajan mukaan, aina on mahdollisuus huijata ihmisiä käyttäen raamatun tekstejä hyväksi periaatteessa kylmästi sanottuna tehden sen avulla itselleen rahaa .
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Niin, sitä kai se on. Aika paljon pitkin työpäivää mietin yhtä asiaa: Mistä ja mitä se todistaa,mitä se kertoo, jos joku viimeisillä hetkillä nyt jumalaa huutelee, sen lisäksi että osoittaa epävarmuuttaan.
No ulkokultaistahan se myös on jos viimeisessä hengenvedossa päättää kääntyä jumalan puoleen kun ja jos siihen asti jumala on ollut henkilölle merkityksetön tai peräti olematon. Mutta kuten jo laitoin, niin odotettavissa olevakin kuolema on tiukka paikka, monet kasvavat siihen ajatukseen ja silloin ei ole tarvetta enää vaihtaa ääntä kellossa.
Määrittelevätkö jotkut tämän "viime hetken avunhuudon" todisteeksi jumalan olemassa olosta?
Epäilemättä, koska taitaa melko harvoja asioita, joita ei voi kääntää osoitukseksi jumalan olemassaolosta. Ja onhan tuollainen ainakin osoitus siitä kuinka merkittävässä asemassa jumalailmiö on yhteiskunnassa.

Konventtikokemuksen nälkäisen tienraivaajan löytäessä kadulta lounas- tai muun setelin on jumala ollut mukana tapahtumaketjussa. Ehkä enkeleillä on taivaallinen pankkikortti jumalan tiliin?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Vanhan testamentin puolella on enemmän uskottavaa kertomusta, toki sielläkin on paljon asioita jotka on kyseenalaisia...
VT vilisee ristiriitoja sekä ongelmia, niitä on viidessä ekassa kirjassa jo satoja
...mutta mitä tulee maan "litteyteen ja auringon kiertämiseen" , niin mielestäni se kuuluu niihin "tulkinta kysymyksiin".
Olet kovin yksin tuon ajatuksesi kanssa Raamatussa oleva maan olemus oli myös naapureilla, siis aikansa tiedettä.
Jos varhaisajan ihmisille olisi selostettu tarkkaan maan pallomaisuudesta, niin se olisi aiheuttanut hyvin paljon epäuskoa ja käsittämättömyyttä, nyt kun on kongreettista todistusta maailmankaikkeuden muodosta ja toimintatavasta, niin asiaan on helpompi uskoa.
Laitat jumalan valehtelelemaan, jotta jumalan nimikkokansa ei ihmettelisi asiaa? Sitä vaan mietin, että miksi jumalan piti Raamatun mukaan tehdä jos jonkinlaista ihmettä, eikö sellainen herättänytkään hämmennystä, vaiko se hämmennys sallittiinkin?
Mitä tulee siihen, että raamattu antaa ymmärtää auringon kiertävän maata jne...
Nyt olet taas vaatimaton, Raamattu ei anna ymmärtää, vaan sanoo ihan suoraan, että auringon liikerata on taivaanvahvuudessa (firmament, raqia tjsp). Itse asiassa Raamattu kertoo auringon leimahtavan aamulla radalleen, siis syttyy aina aamulla uutta työpäivää varten.
niin sekin on helpompi uskottavasti selostaa niin päin, että "aurinko nousee ja laskee", kun että alettaisiin selostaan, että "ei se ole aurinko joka nousee ja laskee," vaan se on maapallo joka kierii ja kiertää auringon ympäri.
Tämän "helpomman tavan" selostaa ko. asian, on ominut myös esim. Ylen Radio ja TV, kun puhuu auringon noususta ja laskusta.
En näe mitään perustetta takertua tuollaiseen, se ei korjaa noita oleellisimpia ongelmia maan muodossa, taivaankappaleiden sijainnissa, vesihauteen ja sadetusluukkujen olemassaolossa jne.
Katson vieläkin kaikesta huolimatta, että raamatulla on oma arvonsa ihmiskunnan kehityksessä...virheistä huolimatta.
Näin valitettavasti on edelleenkin. Missähän tilanteessa olisimmekaan jos kirkko ei olisi Raamatulla määritellyt tieteellisiä asioita ja vaientanut asiantuntijalausunnot. Vasta kun Raamattu jäi pois käytöstä alkoi tieteellinen kehitys, joka johti sitten teollistumiseen.
Raamattu vain pitäisi vain niin sanotusti "päivittää", ja näinhän loppujen lopuksi on jo paljon tehty,...
Josta käy ilmi, että Raamattu on ihmisten kirjoittama ihmisille, jumalalla ei siis ole osaa Raamatun kirjoittamisessa, eikä jumla luonut maata.
Nykyaikaiset tietokirjallisuudet, jotka perustuu tutkimuksiin ja tämänpäivän tietämyksen tasoon,...nehän on tavallaan RAAMATTUJA...tämän päivän ihmisille.
Tietokirjallisuus on kaukana jumalan kirjoittamaksi väitetystä tekstistä, tietokirjojen tekijät eivät väitä saaneensa tekstiä jumalalta, tietokirjojen tekijät altistavat tekemisensä arvioitavaksi ja korjailevat tekemisiään aina kun uutta ilmenee. Raamattua esitetään jumalan sanana, totena ja tieteellisesti pätevänä, sellainen se ei ole vähimmässäkään määrin.
Vastaa Viestiin