Muut uskonnot

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Missäs se korkeampi voima oli Schumin tapauksessa? After ski -raflassa drinksulla?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kaarmis kirjoitti:Missäs se korkeampi voima oli Schumin tapauksessa? After ski -raflassa drinksulla?
No näitä asioita kun käsitellään näin niin pikkumyy saattaa ottaa nokkiinsa ja suuttua,pahoittelut siitä.

Sen verran nämä tilanteet itseäni vaivaa että on pakko mainita näiden korkeimpien voimien tunteen läsnäolosta olevan aika itsekästä.

"Miksi juuri minä ansaitsin tuon pelastuksen?"

Viimepäivinä on ollut uutisoinnissa tämän 3-vuotiaan tytön tapaus, ja korkeampi voima oli ilmeisesti tumputtamassa niihin aikoihin.

Tämä tuntuu kovin epäreilulta ja väärältä olla itse se joka avut nokkii muilta.

Tämänkin kirjoittamisen aikaan jälleen kuoli "kaksi" lasta ravinnonpuutteeseen.

Tämä on vääryys,ei oikeudenmukaisuutta.

Olisi kiva linkittää tähän jälleen worldometer, en jaksa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Toisaalta tämän korkeamman olennon "toimiva voima" jakaa aika ajoin lounasseteleitä ahkerimmille työläisilleen jalkakäytävän välityksellä. Tärkeysjärjestyksensä kullakin.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Hyvää onneakin luultavasti. Ehkä se tunne korkeamman voiman "läsnäolosta" tulee silloin kun koetus helpottuu.
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Jos vastais itse kysymykseen. En luultavastikkaan liity mihinkään uskontoon. Niissä tuntuu suurilta osin olevan kauhea vallanhimo jäseniin ja orjuuttamiseen. Mutta niitä on ihan mielenkiintosta tutkia. Aikanaan tv:stä tuli dokumenttia budha-patsaista. Yhelle tehtiin röntgen kuvaus ja sisällä oli oikea luuranko.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Marjolie kirjoitti:Noitten kokemusten jälkeen ainakin omalla kohdalla voin sanoa, että tuolla on joku korkeampi voima.
Noissa nk. korkeammissa voimissa on sellainen erikoinen valikoiva piirre, että kyseisen katsannokannan kannalta edes viattomiksi katsottavat lapset eivät ole mitenkään suojeltavien luettelossa kärjessä. Korkeampi voima suojaa sarjamurhaajia sattumanvaraisesti siinä missä tavallisiakin tallaajia hankaluuksilta. Päättelen sen siitä, että tuo nk. korkeampi voima esitetään myös edeltäsuojelevana, josta ei tunnu olevan sen enempää näyttöä kuin edesauttavuudesta.

Mä olen ajellut semmosen kaksi miljoonaa kilometriä ja haluaisin nähdä riippumattoman ammattilaisarvion sellaisesta liikennetilanteesta, jossa heidän mukaan on ollut mukana jokin korkeampi voima. Ja kun ensimmäinen sellainen löytyy, niin seuraava kysymys onkin mistä johtuvat kaikki ziljoonat liikenneonnettomuudet.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kaarmis kirjoitti:Missäs se korkeampi voima oli Schumin tapauksessa? After ski -raflassa drinksulla?
Öööö, tota, siis, jos, eli olisko mitään sellainen, että ton tapauksen jälkeen on skaboissa kielletty kypärään kiinnittämästä kameraa tjsp? Minä kun inhoan kaikkea urheilua, niin nojaan tapaamani lasketteluohjaajan kommenttiin. Hänen mukaansa Schumilla oli kypärässä kamera, joka meni törmäyksessä kypärän läpi ja sitä rataa.

Korkeampi voima voisi tuollaisissa tapauksissa estää vaikka tilpehöörin ruuvaamisen ja näin säästää edes pahemmeilta vahingolta.
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Uskonnoista tuli mieleen, kun kentällä piti ihmisille saarnata, niin miten voi ihmisten kanssa jutella, jos ei ensin ole tehnyt pohjatyötä tutkiakseen mihin he uskovat. Ehkä en itse olisi ensimmäisenä alottanut lukemaan oven avaajalle 1.Kor 6:9-10. Minkäs sille voi jos lauantain kenttäpalveluskokouksessa se oli saarnaamisen aiheena. Mitä on Korinttilaiskirjettä lukenut niin tuli sellainen tunne, että Paavalikin varmaan mukautui siihen mihin kukin uskoi ja oli helpompi keskustella.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Marjolie kirjoitti:Uskonnoista tuli mieleen, kun kentällä piti ihmisille saarnata, niin miten voi ihmisten kanssa jutella, jos ei ensin ole tehnyt pohjatyötä tutkiakseen mihin he uskovat. Ehkä en itse olisi ensimmäisenä alottanut lukemaan oven avaajalle 1.Kor 6:9-10. Minkäs sille voi jos lauantain kenttäpalveluskokouksessa se oli saarnaamisen aiheena.
Nyt kun maailmaa katselee ilman uskonnollisia laseja, niin huomaa hyvin selvästi sen, etteivät jehovantodistajat lähtökohtaisesti juttele, vaan sanelevat
Mitä on Korinttilaiskirjettä lukenut niin tuli sellainen tunne, että Paavalikin varmaan mukautui siihen mihin kukin uskoi ja oli helpompi keskustella.
Ainoa kerta, jolloin olen saanut käännytystyössä olleen jehovantodistajan juttelemaan tai keskustelemaan, oli silloin kun rakensin yhteisen pohjan ottamalla esille (juuri aiemmin telkkarissa olleen) Katolisen kirkon pedofiiliongelman. Ai että olimme samaa mieltä ja jehovantodistaja oli oikein elementissään, mutta sitä riemua ei hänellä riittänyt pitkään kun otin esiin WTBTS:n UN/DPI/NGO-liitännäisjäsenyyden. Sen siirron myötä jehovantodistaja nosti Raamattuaan ilmaan ja kirkkain silmin valehteli uskonsa olevan henkilökohtainen ja perustuvan Raamattuun, lisäten, ettei Vt-seura sanele sitä miten hän uskoo. No mä purin kieleeni, etten olisi nauranut tuolle valheelle, koska halusin valehteluttaa tuota todistajaa lisää, siinä onnistuenkin. Eli tuon käännyttäjän mukaan Vt-seura ei opeta, että ainaostaan jehovantodistajalla on teoreettimen mahdollisuus säilyä hengissä maailmanlopussa.

On se Vt-seuran totuus melkoista valehtelua, ei ihme jos karttavat asioista perillä olevia.
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Markku Meilo kirjoitti: On se Vt-seuran totuus melkoista valehtelua, ei ihme jos karttavat asioista perillä olevia.
Taitaa se karttamisen todellinen syy olla juuri siinä, että me pois lähteneet tiedetään asioista enemmän, eivätkä he voi enää meitä mitenkään komennella.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Marjolie kirjoitti:Uskonnoista tuli mieleen, kun kentällä piti ihmisille saarnata, niin miten voi ihmisten kanssa jutella, jos ei ensin ole tehnyt pohjatyötä tutkiakseen mihin he uskovat.
Mitä turhia. Jehovan todistajien uskonto on universaali totuus, joka vetoaa kaikkiin vilpitönsydämisiin ihmisiin heidän kulttuuritaustastaan ja henkilökohtaisista ominaisuuksistaan riippumatta. Jehovan kaikkeudenjärjestön maanpäällisen osan jakama hengellinen ravinto maistuu erinomaisesti myös niille, jotka ovat sattuneet syntymään hindulaisuuden vaikutuspiiriin: Intiassa on Jehovan palvelijoita jo enemmän kuin Suomessa!
Ehkä en itse olisi ensimmäisenä alottanut lukemaan oven avaajalle 1.Kor 6:9-10.
Minua ihan harmittaa, että UM-käännöksen "luonnottomia tarkoituksia varten pidetyt miehet" ollaan korvaamassa jollain tylsällä ilmaisulla, ainakin jos englanninkielisen UM:n mallia tullaan seuraamaan, ja miksei tultaisi. Vartiotorniseurassa kaikki raamatunkäännökset tehdään alkukielestä :wink:
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Polyester kirjoitti:
Ehkä en itse olisi ensimmäisenä alottanut lukemaan oven avaajalle 1.Kor 6:9-10.
Minua ihan harmittaa, että UM-käännöksen "luonnottomia tarkoituksia varten pidetyt miehet" ollaan korvaamassa jollain tylsällä ilmaisulla, ainakin jos englanninkielisen UM:n mallia tullaan seuraamaan, ja miksei tultaisi. Vartiotorniseurassa kaikki raamatunkäännökset tehdään alkukielestä :wink:
Aika jännä, kun se teksti muuttuu 10-20 vuoden välein, kun uutta Raamattua painetaan. Tekisi mieli pistää anti-oveltaovelle ryhmä pystyyn.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Marjolie kirjoitti:Aika jännä, kun se teksti muuttuu 10-20 vuoden välein, kun uutta Raamattua painetaan. Tekisi mieli pistää anti-oveltaovelle ryhmä pystyyn.
Muutenhan tuo olisi varsin normaalia Raamatun uudelleenkääntämistä sen mukaan kun kieli muuttuu ja käsikirjoituksiin liittyvä tutkimustyö etenee, ongelman muodostaa lähinnä Vartiotornin tapa nostaa oma käännös jalustalle. Samanlaista korvattavissa olevaa tekstiä on kuin muutkin.

Vartiotornin oppi on harvinaisen riippuvainen yksittäisistä jakeista ja jopa hyvin hienovaraisista yksityiskohdista, kuten Jerusalemin oleminen kansakuntien tallattavana. Tai miten päin se meneekään, jakeet ja yksityiskohdat ovat hyvin riippuvaisia opista. Selkeä yhteys kumminkin on.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Marjolie kirjoitti:Taitaa se karttamisen todellinen syy olla juuri siinä, että me pois lähteneet tiedetään asioista enemmän, eivätkä he voi enää meitä mitenkään komennella.
Jos esitetty kritiikki ei olisi peruteltua, se olisi helppo torpata.
agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Re: Muut uskonnot

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Nukahtanut kirjoitti:Ajattelimpa näin joulun ajatusmaailmassa kysyä, onko todistajuuden tilalle teille tullut muita uskontoja/uskomuksia?

Omasta ajatusmaailmasta voin sanoa sen verran, etten tuon jt-tuputtamisen jälkeen usko oikein mihinkään, tai en ainakaan mihinkään ihmistä korkeampaan.
Ehkä uskomuksia on myös sen suhteen, että elämää on jossain muuallakin kuin pelkästään tällä pallolla. Ei ehkä ihan lähimaastossa, eikä välttämättä mitään suoraan ihmisiin verrattavissa olevaa älyllistä elämää, mutta jotain kuitenkin. :)
Se että ei usko mihinkään, on myös tietynlaista uskomista. Tällä tarkoitan ehkä kaavamaista ajattelua, vaikkei se kuvaakkaan täysin mitä tarkoitan.

Itse sain aikoinaan tietynlaisen heräämiskokemuksen, mikä ei millään tavalla ollut yhteydessä mihinkään uskonnon harjoittamiseen. Tosin niinä aikoina ja varsinkin pian kokemuksen jälkeen, tuli yllättävän paljon kaikenmoisia tarjouksia ja pyyntöjä, pitkästä aikaa sekä JT suunnalta, Kassilan Taavi minulle kirjoitteli että kannattaisi lähteä tsekkaamaan Amman ashrami Intiassa, yksi pitkäaikainen tuttu kertoi suoraan päin naamaa että hän ei näe että voisin pelastua jos en liity ortodoksiseen kirkkoon ja paljon muita mitä olen jo unohtanut ja kaikenmoista muuta vastaavaa.

Tuo oli haavoittuvainen vaihe, onneksi en mennyt lankaan, minkä nyt ymmärrän erittäin selvästi. Se olisi ollut entisen JT -riippuvuuden vaihtamista toiseen riippuvuuteen/epäjumalaan. Voisin hyvin olla paasaamassa jossain miten Amma on pyhimys, miten vapaamuurarius on hienoa, tai miksi kreikkalais-ortodoksinen kirkko on se ainut oikea tai mitä tahansa, jos en olisi ollut hitusen verran hereillä.

Mutta kun ne eivät ole, ei mikään niistä. Järjestöistä, siis.

Muistaakseni joskus pyhimukseksi julistettu Ignatius Loyola (voin muistaa nimen väärin, ei ole parhaita osa-alueitani) puhui kovasti jumalasta ja kirjoitti siitä hyvinkin paljon. Sitten hän KOKI Jumalan, ja sanotaan että sen jälkeen vetäytyi yksinäisyyteen ja tunsi olonsa typeräksi kun oli yrittänyt sanoilla selittää jotain mikä ei ole selitettävissä.

-Jos joku kysyisi "mitä Jumala on", niin en osaisi vastata. Ainoa tapa saada siihen vastaus, on kysyä mitä Jumala EI ole ja jatkaa siihen saakka kun mitään ei ole enää jäljellä.

Kunnoitan moraalisia periaatteita, pyrin pitämään omani ja kunnioitan toisia jotka yrittävät tehdä täällä jotain positiivista, kunhan perusta on järkevä.

Joskus kuvittelin olevani kovinkin "henkinen ihminen", kun aikoinaan meditoin paljon ja tain kaikkea "henkistä". Onneksi havahduin, eikä siitäkään tullut minulle uskontoa, välinettä tai "epäjumalaa". En polttele suitsukkeita kämpässäni, eikä seinällä ole Krishnan tai "Oum" -symbolin kuvaa. :D Mutta elän aikalailla yksinkertaista elämää nykyään, enkä kaipaa kovin paljoa asioita. Materia, uraputki, toisilta ihmisiltä saatu kunnioitus ynnämuu vastaava ei kuulu niihin asioihin mistä olisin tippaakaan kiinostunut.

Jos minulta joku tulisi kysymään, että onko Jumalaa, niin saattaisin olla hiljaa, tai sanoa jotain mikä saa ihmisen miettimään itse. Mitä pidemmälle on edennyt pohtimisessaan ns. "henkisissä" asioissa, sanoisin, että Jumala on, mutta siitä on turha puhua ihmisille yhtään mitään. Siinä mielessä, minut voisi hyvin määritellä jumalaan uskovan ja agnostikon välille, koska (uskoisin) tietäväni, että Jumalasta ei voi sanoa ihminen mitään.

Jos joku kysyy, mikä on Jumala, niin ainoa keino miten siihen voi vastata on sanoa jotakin mitä Jumala EI ole.

Ja kun käytit sanoja "uskontoja" ja "uskomuksia", niin useita vuosia päätavoitteenani on ollut lähinnä näistä edellisistä pois oppiminen. Niistä uskomuksista ja uskonnoista mitä minulle on lapsena syötetty, ja mitkä ovat kehittyneet jostain muusta syystä matkan varrella.

Mitä järjestäytyneisiin uskontoihin tulee, niin näkisin että kaikki ovat yhtä väärässä.

Ajattelisin että sana ja opetus on aina kulkenut yksilöltä toiselle, sellaisella tasolla missä on henkilökohtainen suhde ihmisten välillä. Näin Jesse opetti kahtatoista, ja näin Jumala/pyhä henki/miksikä haluatte sitä sanoakkaan, opettaa meitä tänä päivänäkin, ihmisten kautta. Sillä ei ole väliä mistä uskonnosta joku on, tai sillä että onko ihminen ateisti vai ei. Jokaisella on opittavaa muilta, jos asenne on oikea.

Ainoastaan sillä on väliä, että haluamme nähdä nuo tilaisuudet, tilaisuuksina oppia lisää itsestämme.
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
Vastaa Viestiin