Jeesuksen lupaukset

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pelkuri kirjoitti:Se, että Jeesus on luvussa puhunut opetuslapsille jotka kuvastavat omaa sukupolvea.
Ehdit juuri vastata. Eli Jeesusksen lupauksesta ei olekaan enää erimielisyyttä ja avauksen tämä osuus voidaan unohtaa:
Että eikö tää ole vaan ihan ajankohtainen ennustus, jossa nimenomaan varoitetaan tyypeistä jotka puhuvat että määräaika on tullu lähelle, vaikkei sitä kukaan pysty ennustamaan?
Tämä suomentamisesi toki jäi selventämättä ".. Jonka olette kuuleet ja joka on holvattu kaikkeen luomakuntaan". Miten jokin sanoma holvataan kaikkeen taivaan alla olevaan maahan/maailmaan, nimittäin tuo holvi tarkoittaa tuossa asiyhteydessä kiinteää rakennetta (raqia/ouranos).

Pikku pätkä on kuljettu avauksesta, jossa olit vielä tällä linjalla mun kommenttiin:
Se vaan toi jeesuspaluu-juna meni 2000 vuotta sitten, jäljellä on enää roolipeli, jossa simuloidaan Jeesuksen paluuta, Raamatun lopun aikaa ja maailmanlopun odotusta.
En ole ollenkaan samaa mieltä :).
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

pelkuri kirjoitti:Ottakaa huomioon, että sukupolvi sana on käännetty alkuperäissanasta = genea ghen-eh-ah'
Englanniksi sana merkitsee = the successive members of a genealogy / a group of men very like each other in endowments, pursuits, character
Toisin sanoen = peräkkäisten jäsenten sukututkimusta, eli "voideltujen" avainkokekumssukupolvea.
pelkuri kirjoitti: En ymmärrä tätä perustelua että sanan käyttäminen jossain yhteydessä lukitsee sen aina samaan muotoon käytettäessä tulevaisuudessa.
Minä taas en ymmärrä tuota sinun ajatustasi ollenkaan, koska pystyn lukemaan tekstin alkukielellä kreikaksi ja η γενεα Raamatussa merkitsee juuri sitä mitä siellä sanotaan.

Se kun nyt menee vaan noin, eikä vain jossain yhteyksissä. Esim.
2. Moos. 1:6 Ja Joosef kuoli ja kaikki hänen veljensä ynnä koko se sukupolvi.
4. Moos. 32:13 Ja Herran viha syttyi Israelia kohtaan, ja hän antoi heidän harhailla erämaassa neljäkymmentä vuotta, kunnes koko se sukupolvi hävisi, joka oli tehnyt sitä, mikä oli pahaa Herran silmissä.
5. Moos. 2:14 Ja aika, joka kului vaellukseemme Kaades-Barneasta siihen asti, että kuljimme Seredin puron yli, oli kolmekymmentä kahdeksan vuotta, kunnes hävisi koko se sukupolvi, kaikki sotakuntoiset miehet, leiristä, niinkuin Herra oli heille vannonut.
5. Moos. 29:22 Ja tuleva sukupolvi, teidän lapsenne, jotka nousevat teidän jälkeenne, ja vieras, joka tulee kaukaisesta maasta, kysyvät, kun näkevät sen maan vaivat ja ne sairaudet, joilla Herra sitä rasittaa,
5. Moos. 32:5 Heidän menonsa oli paha häntä kohtaan, he eivät olleet hänen lapsiansa, vaan häpeäpilkku-tuo nurja ja kiero sukupolvi!
Tuom. 2:10 Ja kun koko sekin sukupolvi oli tullut kootuksi isiensä tykö, nousi heidän jälkeensä toinen sukupolvi, joka ei tuntenut Herraa eikä niitä tekoja, jotka hän oli Israelille tehnyt.
Ps. 78:8 Ja niin ei heistä tulisi, niinkuin heidän isistänsä, kapinoitseva ja niskoitteleva polvi, sukupolvi, jonka sydän ei pysynyt lujana ja jonka henki ei pysynyt uskollisena Jumalalle.
Ps. 145:4 Sukupolvi ylistää sukupolvelle sinun tekojasi, ja he julistavat sinun voimallisia töitäsi.
Saarn. 1:4 Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti.
Matt. 12:39 Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki.
Matt. 16:4 Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki." Ja hän jätti heidät ja meni pois.
Matt. 17:17 Niin Jeesus vastasi ja sanoi: "Voi sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän kanssanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet tänne minun tyköni."
Matt. 24:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
Mark. 8:12 Niin hän huokasi hengessään ja sanoi: "Miksi tämä sukupolvi vaatii merkkiä? Totisesti minä sanon teille: tälle sukupolvelle ei anneta merkkiä."
Mark. 9:19 Hän vastasi heille sanoen: "Voi, sinä epäuskoinen sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän luonanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet minun tyköni."
Mark. 13:30 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
Luuk. 9:41 Jeesus vastasi ja sanoi: "Voi, sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi; kuinka kauan minun täytyy olla teidän luonanne ja kärsiä teitä? Tuo poikasi tänne."
Luuk. 11:29 Kun kansaa yhä kokoontui, rupesi hän puhumaan: "Tämä sukupolvi on paha sukupolvi: se tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki.
Luuk. 21:32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.


Paavali eli tuota "viimeistä" sukupolvea ja hän uskoi Jeesuksen tulevan minä hetkenä hyvänsä.
Hän puhuukin monesti, aika on käymässä loppuun eikä aikaa ole enää tuhlattavaksi statuksen muutoksiin kuten esimerkiksi menemään naimisiin tai vapautumaan orjuudesta vaan seurakuntalaisten tuli keskittyä vain Herran odottamiseen.

Mm. 1. Kor. 7:29 Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan,
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mm. 1. Kor. 7:29 Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan,
Sori OT, mutta siis bilettivät ja mainostivat : "Sinkkumiehiä tässä ollaan."

:mrgreen:
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

pelkuri kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Mt. 24:34 "tämä sukupolvi" on antanut aihetta vaikka minkälaisiin tulkintoihin, mutta jos luetaan, kuten on präntätty, tuo mainittu sukupolvi on mennyt jo ajat sitten.
Kielen ymmärtäminen vaatii tekstiyhteyden ymmärtämistä mikä on tässä kohdassa mun mielestä olennaista.
No, tässä tapauksessa varmaan laadit minulle eksegeesin oheisesta perikoopista, että minäkin ymmärtäisin:
Ἀπὸ δὲ τῆς συκῆς μάθετε τὴν παραβολήν· ὅταν ἤδη ὁ κλάδος αὐτῆς γένηται ἁπαλὸς καὶ τὰ φύλλα ἐκφύῃ, γινώσκετε ὅτι ἐγγὺς τὸ θέρος·
οὕτως καὶ ὑμεῖς, ὅταν ἴδητε πάντα ταῦτα , γινώσκετε ὅτι ἐγγύς ἐστιν ἐπὶ θύραις.
ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι οὐ μὴ παρέλθῃ ἡ γενεὰ αὕτη ἕως ἂν πάντα ταῦτα γένηται.
ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ παρελεύσεται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσιν.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
pelkuri kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Mt. 24:34 "tämä sukupolvi" on antanut aihetta vaikka minkälaisiin tulkintoihin, mutta jos luetaan, kuten on präntätty, tuo mainittu sukupolvi on mennyt jo ajat sitten.
Kielen ymmärtäminen vaatii tekstiyhteyden ymmärtämistä mikä on tässä kohdassa mun mielestä olennaista.
No, tässä tapauksessa varmaan laadit minulle eksegeesin oheisesta perikoopista, että minäkin ymmärtäisin:
Ἀπὸ δὲ τῆς συκῆς μάθετε τὴν παραβολήν· ὅταν ἤδη ὁ κλάδος αὐτῆς γένηται ἁπαλὸς καὶ τὰ φύλλα ἐκφύῃ, γινώσκετε ὅτι ἐγγὺς τὸ θέρος·
οὕτως καὶ ὑμεῖς, ὅταν ἴδητε πάντα ταῦτα , γινώσκετε ὅτι ἐγγύς ἐστιν ἐπὶ θύραις.
ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι οὐ μὴ παρέλθῃ ἡ γενεὰ αὕτη ἕως ἂν πάντα ταῦτα γένηται.
ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ παρελεύσεται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσιν.

Jeesus käytti viikunapuuta vertauksena. Kun nuppua näkyy, tiedetään mitä tapahtuu. Samoin kun sen ajan ihmiset näkivät mainitut "tunnusmerkit" ,piti tietää että paluu oli hilkulla.

Totisesti sen sukupolven ja olijoiden ei pitänyt kuolla ennenkuin tusahtaa

:D

Yritin parhaani mutta vedin huumorilla :)
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Yritin parhaani mutta vedin huumorilla :)
No ei avauskaan ole kaukana huumorista, ellei peräti tarkoitettu sellaiseksi. Ainakin se on hyvä osoitus siitä kuinka ihmiset kykenevät lukemaan Raamattuun toiveittensa mukaista tekstiä, jota siellä ei kuitenkaan ole. Uskonnolliset kultit, kuten jehovantodistajuus, perustuvat nimenomaan opetuksiin, joiden suhteen Raamatun teksti on ongelmallista ja siksi se on selitettävä aivan muuksi. Niinpä toisessa vitjassa odottelemmekin (ties kuinka monennen kerran) perusteita väitteille, joiden mukaan on olemassa Raamatun totuus ja jota totuutta lähimpänä ovat jehovantodistajat.
pelkuri
Viestit: 67
Liittynyt: 08.02.2016 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja pelkuri »

Markku Meilo kirjoitti: Milloin Jeesuksen viittaama ja puhuttelema sukupolvi eli Raamatun tekstin mukaan:
A) Ajanlaskumme ensimmäisellä vuosisadalla?
B) Jolloinkin muulloin, milloin ja millä raamatullisella perusteella?
Mähän vastasin jo noihin samoihin raamatunjakeisiin ekassa viestissä. Ootko sä edes lukenut mun perustelut?
Totuus on toisaalta subjektiivinen käsitys kunkin omasta rehellisestä todellisuudesta, ja toisaalta maailmaa yhtenäistävä kielioppi
pelkuri
Viestit: 67
Liittynyt: 08.02.2016 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja pelkuri »

Markku Meilo kirjoitti:Ehdit juuri vastata. Eli Jeesusksen lupauksesta ei olekaan enää erimielisyyttä ja avauksen tämä osuus voidaan unohtaa:

Että eikö tää ole vaan ihan ajankohtainen ennustus, jossa nimenomaan varoitetaan tyypeistä jotka puhuvat että määräaika on tullu lähelle, vaikkei sitä kukaan pysty ennustamaan?
Tämä suomentamisesi toki jäi selventämättä ".. Jonka olette kuuleet ja joka on holvattu kaikkeen luomakuntaan". Miten jokin sanoma holvataan kaikkeen taivaan alla olevaan maahan/maailmaan, nimittäin tuo holvi tarkoittaa tuossa asiyhteydessä kiinteää rakennetta (raqia/ouranos).
En tajua tota sun ekaa toteamusta enkä kysymystä ollenkaan. Olen sitä mieltä että Jeesuksen lupaukset ovat täysin valideja.

Ja mikä tossa holvauksessa sua niin hiertää? Jos luet sen alkuperäiskielellä ei oo mitään epäselvyyttä mitä se tarkoittaa, eli sitä että luomakunta saarnaa hyvää sanomaa. Oletko sä tosissasi eri mieltä tästä?
Pikku pätkä on kuljettu avauksesta, jossa olit vielä tällä linjalla mun kommenttiin:

Se vaan toi jeesuspaluu-juna meni 2000 vuotta sitten, jäljellä on enää roolipeli, jossa simuloidaan Jeesuksen paluuta, Raamatun lopun aikaa ja maailmanlopun odotusta.
Kuinka niin?
Totuus on toisaalta subjektiivinen käsitys kunkin omasta rehellisestä todellisuudesta, ja toisaalta maailmaa yhtenäistävä kielioppi
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

pelkuri kirjoitti:
Markku Meilo kirjoitti: Milloin Jeesuksen viittaama ja puhuttelema sukupolvi eli Raamatun tekstin mukaan:
A) Ajanlaskumme ensimmäisellä vuosisadalla?
B) Jolloinkin muulloin, milloin ja millä raamatullisella perusteella?
Mähän vastasin jo noihin samoihin raamatunjakeisiin ekassa viestissä. Ootko sä edes lukenut mun perustelut?

Voitko kopioida ne tähän uusiksi?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

pelkuri kirjoitti:Ja mikä tossa holvauksessa sua niin hiertää? Jos luet sen alkuperäiskielellä ei oo mitään epäselvyyttä mitä se tarkoittaa, eli sitä että luomakunta saarnaa hyvää sanomaa.
Luetaan alkuperäiskielellä, luetaan. Sopiiko, että laadit minulle tuosta alkuperäiskielisestä raamatunpätkästä sen eksegeesin, mitä Sinulta tivaan. Ei tuon pitäisi vaikeuksia tuottaa, koska kieltä osaat, eihän.
pelkuri
Viestit: 67
Liittynyt: 08.02.2016 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja pelkuri »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
pelkuri kirjoitti:Ja mikä tossa holvauksessa sua niin hiertää? Jos luet sen alkuperäiskielellä ei oo mitään epäselvyyttä mitä se tarkoittaa, eli sitä että luomakunta saarnaa hyvää sanomaa.
Luetaan alkuperäiskielellä, luetaan. Sopiiko, että laadit minulle tuosta alkuperäiskielisestä raamatunpätkästä sen eksegeesin, mitä Sinulta tivaan. Ei tuon pitäisi vaikeuksia tuottaa, koska kieltä osaat, eihän.
En mä niin oo sanonut :D. Olen lukenut kääntäjien kautta alkuperäistekstiä. Voin mä ton sun laittaman pätkän johonkin sellaseen sovellukseen syöttää vaikka illalla. Nyt täytyy palta vaimon ja vauvan luokse :).
Totuus on toisaalta subjektiivinen käsitys kunkin omasta rehellisestä todellisuudesta, ja toisaalta maailmaa yhtenäistävä kielioppi
pelkuri
Viestit: 67
Liittynyt: 08.02.2016 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja pelkuri »

JA

Millä perusteella sukupolvi sanaa ei voi käyttää vaikka kerran eri merkityksessä vaikka kaikki muut kerrat ois toisessa merkityksessä?

Onko toista kohtaa jossa Jeesus puhuu opetuslapsille sukupolvesta? Ette voi millään varmuudella todistaa, että siinä ois tarkoitettu nimenomaan paikalla olleita. Mäkään en voi toiseen suuntaan. Joten se siitä. Asian kun voi lukea selvästi kahdella tavalla. Kukin uskokoon miten haluaa.
Totuus on toisaalta subjektiivinen käsitys kunkin omasta rehellisestä todellisuudesta, ja toisaalta maailmaa yhtenäistävä kielioppi
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Tuohan on Raamatun hauskin puoli. Kaiken voi tosiaankin lukea, niin kuin itselle parhaaksi sopii...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

pelkuri kirjoitti:
Onko toista kohtaa jossa Jeesus puhuu opetuslapsille sukupolvesta?
Jaa, et näköjään mun viestejä vaivaudu lukemaan? Tässä näitä toistamiseen.

Matt. 17:17 Niin Jeesus vastasi ja sanoi: "Voi sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän kanssanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet tänne minun tyköni."
Matt. 24:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
Mark. 8:12 Niin hän huokasi hengessään ja sanoi: "Miksi tämä sukupolvi vaatii merkkiä? Totisesti minä sanon teille: tälle sukupolvelle ei anneta merkkiä."
Mark. 9:19 Hän vastasi heille sanoen: "Voi, sinä epäuskoinen sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän luonanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet minun tyköni."
Mark. 13:30 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
Luuk. 9:41 Jeesus vastasi ja sanoi: "Voi, sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi; kuinka kauan minun täytyy olla teidän luonanne ja kärsiä teitä? Tuo poikasi tänne."
Luuk. 11:29 Kun kansaa yhä kokoontui, rupesi hän puhumaan: "Tämä sukupolvi on paha sukupolvi: se tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki.
Luuk. 21:32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.

Alkukieltä ymmärtävä noi on just oikein käännetty!
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Jeesuksen lupaukset

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ette voi millään varmuudella todistaa, että siinä ois tarkoitettu nimenomaan paikalla olleita.
Ou kamoon.... Muuraatko siellä tiiliseinää maailmankuvasi eteen?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin