Seppelpäinen Jeesus?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Monet ovat kehuneet minulle raamatunluvustaan. Niin ja niin monta kertaa olen opuksen läpi lukenut, parhaat yli kymmenenkin. Tämä nyt ei ole kummoinen saavutus sinänsä, eikä mikään "autuuden" asia. Minäkin olen hieman silmäillyt, mutta missään kohdin en vielä ole seppelpäistä Jeesusta tavannut, kruunupäisen kylläkin.

Vaan oletteko te, joku teistä? Jos, kertokaapa minullekin. Aiheen tähän antoi jaeltava Vartiotorni 3/2017 ja ne lukuisat kommenttini, mitä aiheesta olen täällä kirjoittanut. Näet kruunu Raamatun alkutekstissä on diateema. Tämä niin Jeesuksen kuin vastustajansakin päistä löytyy jopa moninkertaisena, mutta seppelettä, stefanos, sitä en ole kummankaan päästä havainnut, ihmisen ainoastaan (lieneekö tästä tullut tuo hauska peli heitellä hevosenkenkää tikun ympärille?).

Ehkä olen huonosti Raamattuani plärännyt. Auttakaa nyt vaivaista.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Vaan oletteko te, joku teistä? Jos, kertokaapa minullekin. Aiheen tähän antoi jaeltava Vartiotorni 3/2017 ja ne lukuisat kommenttini, mitä aiheesta olen täällä kirjoittanut. Näet kruunu Raamatun alkutekstissä on diateema.
Piti lukea tuo Vartiotorni ja samaa oli kuten ennenkin.
Kruunun siitä löysin, en seppelettä:
"Näky alkaa sanoilla: ”Minä näin, ja katso: valkoinen hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi; ja hänelle annettiin kruunu, ja hän lähti voittoisana ja täydentääkseen voittonsa.” (Ilmestys 6:2.)UM" mukaan.

Kirkon 1992 taas.
Ilm. 6:2 Ja siinä samassa näin valkoisen hevosen, ja sillä, joka istui hevosen selässä, oli jousi. Hänelle annettiin seppele, ja seppelöitynä voittajana hän lähti uusia voittoja kohti.
Tämä niin Jeesuksen kuin vastustajansakin päistä löytyy jopa moninkertaisena, mutta seppelettä, stefanos, sitä en ole kummankaan päästä havainnut, ihmisen ainoastaan (lieneekö tästä tullut tuo hauska peli heitellä hevosenkenkää tikun ympärille?).
Stefanos on nykyään Kreikassa kirkon vihkiseremoniassa päänpäällä pidettävä kukin koristeltu ympyrä, jollaista pidetään morsiamen ja sulhasen pään yllä ja ne on liitetty nauhalla toisiinsa, vihkimisen jälkeen niitä säilytetään kotona arvotavarana muistuttaen siten yhteenliittymisestä.

Raamatusta tutuksi tullut nimi Stefanos tarkoittaa taas "seppelöityä" ihmistä ja siihen nimeen sisältyy myös jotain voitokasta.

Roomalaissyntyiseen kristillisyyteen ja tuohon voitokkaasti päättyneeseen taistoon liittyy esikuvana nähtävästi Rooman keisarillinen triumfi, seppelöitynä "saapua perille voittoisana" joten ymmärrän hyvin sen sisältyvän uskonnolliseen kielenkäyttöön kuten 2. Tim. 4:8
Minua odottaa nyt vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, on antava minulle tulemisensa päivänä, eikä vain minulle vaan kaikille, jotka hartaasti odottavat hänen ilmestymistään.

8 λοιπον αποκειται μοι ο της δικαιοσυνης στεφανος ον αποδωσει μοι ο κυριος εν εκεινη τη ημερα ο δικαιος κριτης ου μονον δε εμοι αλλα και πασιν τοις ηγαπηκοσιν την επιφανειαν αυτου
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Minun oli poistettava aiempi vastineeni, koska se ei vastannut tarkoitustaan. Kiitän Ariadnaa vastauksestaan. Nyt tarkoitus on etsiä Raamatusta, lähinnä kreikkalaisista kirjoituksista missä ominaisuudessa ja yhteydessä kreikan sanat "stefanos", seppele ja "diadeema", kruunu esiintyvät.

Erisnimenä Stefanos, Seppelöity, esiintyy Apt:ssa, kuten Ariadna kertoi. Mikäli muita raamatunkohtia on etsittävä, lienee syytä kurkkia Johanneksen Ilmestystä. Minulla on vankasti käsitys, että sielläkin stefanos esiintyy ainoastaan ihmisen ja enkelten kunniamerkkinä, kun taas kruunut, diadeemata, kuuluvat ainoastaan Jeesukselle tai hänen vastustajalleen, mutta eivät missään tapauksessa ihmiselle..

Näin Vartiotorniseuran tulkintaa kruunupäisestä, jousi kädessä, valkealla hevosella ratsastavasta ei voida pitää Jeesusta kuvaavana, mitä nyt taas kerran jaettava Vartiotorni-lehti 3/2017 Jeesuksena esittelee. Mahtanenko olla väärässä.

Täsmennetään: ...ja enkeleiden
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 18.03.2017 13:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

En yleensä mielelläni lähde keskustelemaan vertauskuvallisista asioista, koska niissä on tulkintamahdollisuudet hyvin suuret ja juuri nämä tulkinnalliset eroavaisuudet ovat yksi huomattava syy moninnaisten uskontojen syntyyn.
Mutta tämä Jaakko Ahvenaisen ja Ariadnan esille nostama kysymys kruunusta ja seppeleestä vahvistaa minun käsitystäni JT:jien järjestön tarkoitushakuisuudeta esim. raamatun kääntämisen yhteydessä.

Todennäköisesti UM:n käännöksen versio Ilmestyskirjan 6:2, jossa seppele on käännetty Kruunuksi.. vahvistaa JT:jien uskomusta hallitsevasta kuninkaasta näkymättömänä parhaillaan.
Myös Ilm.6:2 loppuosassa on kääntämisen eroavaisuutta, jossa myös ilmenee tarkoitushakuisuutta.

Seppele ei minun ymmärtääkseni kuvaa kuningasta...vaan mieluimmin maaliin saapunutta voittajaa.

Eli se siitä "puhtaasta ja oikeaoppisesta" raamatun käännöksestä, joksi JT:jat sanovat UM:n käännöksen olevan.

Ymmärtääkseni tämä Ilmestyskirjan kohta ei ole ainoa raamatunkohta, jossa UM:n kääntäjät ovat syyllistyneet halveksittavaan tarkoistushakuisuuteen uskontonsa pönkitsemiseksi.
Viimeksi muokannut Occamin partaveitsi, 18.03.2017 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Seppele ei minun ymmärtääkseni kuvaa kuningasta...vaan mieluimmin maaliin saapunutta voittajaa.
Ei lainkaan huono tulkinta aiheesta. Mutta kuka tai mikä tämä ratsastaja on? Muista kolmesta ratsastajasta vallitee kristikunnan ja Jehovan todistajien kesken jokseenkin yksimielisyys.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Seppele ei minun ymmärtääkseni kuvaa kuningasta...vaan mieluimmin maaliin saapunutta voittajaa.
Ei lainkaan huono tulkinta aiheesta. Mutta kuka tai mikä tämä ratsastaja on? Muista kolmesta ratsastajasta vallitee kristikunnan ja Jehovan todistajien kesken jokseenkin yksimielisyys.
Siinäpä hyvä kysymys!

Mielenkiintoni heräsi...Mikä mahtanee olla vastaus muilla uskonnoilla tähän kysymykseen?
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Ei lainkaan huono tulkinta aiheesta. Mutta kuka tai mikä tämä ratsastaja on? Muista kolmesta ratsastajasta vallitee kristikunnan ja Jehovan todistajien kesken jokseenkin yksimielisyys.
Tämä on sun lempiaihe :D

Eikös se voitto ole aina selvitettävä ennen kruunausta, ainakin missikisoissa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Mielenkiintoni heräsi...Mikä mahtanee olla vastaus muilla uskonnoilla tähän kysymykseen?
Luonnollisesti meidän on jätettävä ulkopuolelle muut, kuin kristilliset tai kristillisperäiset uskonnot ja suuntaukset, myös juutalaisuus. Lisäksi pitää selvittää, millaisissa yhteyksissä sanaa stefanos, seppele ja sanaa diadeema tai diadeemata, kruunu, kruunua, tai näiden johdannaisia käytetään.

Asiaa helpottaa se, etteivät kumpikaan sana ole kreikkalaisissa kirjoituksissa kovin yleisiä. Tästä saattaa olla apua asiaa pähkäiltäessä.

Vaikka Uuden maailman käännöksessä onkin paljon tahallisia virheitä, se ei suinkaan ole ainoa "virheetön" käännös, mikäli sellaisia yleensä on. Myös KR33/38 kääntää joissakin kohdin päin mäntyä. Yksi näistä on seppele-kruunu. Tästä syystä on aina aihetta vilkaista aluperäiseen tekstiin ja sen variantteihin.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ariadna kirjoitti:Tämä on sun lempiaihe :D
Eikös se voitto ole aina selvitettävä ennen kruunausta, ainakin missikisoissa.
No, on, on ja tottakai. :D
Lisäksi ei aivan helpoimmasta päästä.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Kyllä pähkäilemistä riittää, kun raamattua ja varsinkin ilmestyskirjan näkyjä alkaa selvittelemään, mutta tämä Ilmestysk. 6:2 on Jehovantodistajain kannalta varmasti ongelmallinen.

Siinähän "Karitsa" avaa niitä sinettejä?

Ymmärtääkseni Vartiotorniseura on aina selittänyt Karitsan olevan Jumalan pojan eli Kristuksen, joka oli "teurastettu".
Eli todellakin aiheellinen kysymys ainakin JT:jien kannalta katsoen....Kuka oli sitten se "valkoisen hevosen" selässä istuva?

Hyvä kysymys esitettäväksi esim. kärrytodistajille.
Viimeksi muokannut Occamin partaveitsi, 18.03.2017 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Hyvä kysymys esitettäväksi esim. kärrytodistajille.
Miksipä ei. Siksi toiseksi. Tämä on kysymys, mihin minun raamatuntutkisteluni torppasi, kuin seinään. Silloinhan Ilmestystä tutkittiin. Nyt joku demoni, ellei peräti niiden lauma, on huusholliini tämän re-FI:n kadottanut. mutta kyllä se täältä jostakin löytyy.

Saman tien ajoivat varmaan pois tutkistelun pitäjänkin.
Nooh. Nyttemmin kirjahyllyäni tarkemmin tähytessä tuo mainio kirja: "Ilmestyksen suurenmoinen huipentuma on käsillä!", löytyi. Päätelkää siis itse, oliko kyse demoneista vai pmasta huonomuistisuudestani, sillä kirjoja hyllyssäni on kymmenittäin, ellei peräti sadoittain.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Johannes on harmillisen epätarkka ilmestyksessään- tässäkin asiassa- siis kuka ratsastajan seppelöi?

Katsoin Raamatusta aiemmin seppelöidyt, niin ne kyllä liittyivät Herran suosioon ja seppeleen poistaminen Herran epäsuosioon joutumista, kuten Job asian ilmaisi.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Ymmärtääkseni Vartiotorniseura on aina selittänyt Karitsan olevan Jumalan pojan eli Kristuksen, joka oli "teurastettu"..
Vartiotorni 3/2017 antaa oman vastauksensa: "Ilmestyskirja auttaa saamaan vastauksen, kun se myöhemmin kutsuu tätä taivaallista ratsastajaa ”Jumalan Sanaksi” (Ilmestys 19:11–13). Arvonimi Sana kuuluu Jeesukselle Kristukselle, sillä hän toimii Jumalan edustajana (Johannes 1:1, 14). Häntä sanotaan myös ”kuninkaiden Kuninkaaksi ja herrojen Herraksi”, ja hänen kuvaillaan olevan ”Uskollinen ja Totuudellinen” (Ilmestys 19:11, 16). Jeesus on siis valtuutettu toimimaan soturikuninkaana".

Toisaalla Raamatussa me tosin tapaamme Jeesuksen sotivan, mutta luetaanpa: "11 Minä näin taivaan avoinna: näin valkoisen hevosen ja sen selässä miehen. Hän on uskollinen ja totuudellinen, hän tuomitsee ja taistelee vanhurskaasti. [Ilm. 11:19 | 2. Makk. 3:25, 2. Makk. 11:8; Ilm. 6:2 | Ilm. 1:5, Ilm. 3:14]
12 Hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit, hänellä oli päässään monta kruunua, ja häneen oli kirjoitettu nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin hän itse. [Ilm. 1:14, Ilm. 2:18 | Ilm. 2:17]
13 Hänellä oli pukunaan vereen kastettu viitta, ja hänen nimensä on Jumalan Sana. [Jes. 63:2,3 | Joh. 1:1]
14 Hänen jäljessään tulivat taivaan sotajoukot, valkoisilla hevosilla ratsastavat soturit, joiden puku oli hohtavan valkeaa pellavaa. [Matt. 28:3; Luuk. 2:13]
15 Hänen suustaan lähtee terävä miekka. Sillä miekalla hän lyö kansoja, hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla ja polkee viinikuurnassa kaikkivaltiaan Jumalan hehkuvan vihan viinin
" (Ilm. 19:11-15, KR92)

Vaikuttaisi siltä, että Jehovan todistajat perustavat tulkintansa (Ilm.6:1,2) tähän ja se vaikuttaa hyvin oikealta. Lisäksi tällä tulkinnalla on myös kristikunnassa puoltajansa, mutta onko tulkinta silti oikea? Ainoa yhteys on ratsastaja ja valkoinen hevonen. Muuta yhteyttä en löydä, viitteitä kyllä. Riittääkö tämä?
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 18.03.2017 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ariadna kirjoitti:Johannes on harmillisen epätarkka ilmestyksessään- tässäkin asiassa- siis kuka ratsastajan seppelöi?
Erinomainen kysymys. Tosin Heb. 2:7,9 mainitsevat Jumalan seppelöineen Jeesuksen, mutta "kirkkaudella ja kunnialla", ei siis edes kullatulla laakeriseppeleellä, kirjoittaja ei puhu mitään ratsastajasta tai ratsastajista.

Ylätyylisesti voisin sanoa seppelöidyn jonkun, vaikkapa viisaudella, mutta eihän tämä tarkoita samaa, mitä Ilmestyksen apokalyptisista ratsastajista ensimmäisestä sanotaan.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Mielenkiintoni heräsi...Mikä mahtanee olla vastaus muilla uskonnoilla tähän kysymykseen?
Myös tämä erinomainen kysymys on nostettava esille. En kerta kaikkiaan tiedä. Asia selvinnee kysymällä, mutta keiltä kysyä: luterilaisilta, katolisilta, ortodokseilta, helluntailaisilta, adventisteilta, babtisteilta, reformoiduilta... Kysymyksen kohteet ovat lukuisat. Keille kaikille sen voisin esittää! Lisäksi, katsoisivatko kysymystä edes aiheelliseksi.
Vastaa Viestiin