Seppelpäinen Jeesus?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Vartiotorniseurakin näkyy ottaneen esille stefanoksen ja diadeeman eron, mutta ei ilmeisesti pidä sitä ongelmana tulkintansa kannalta, jossa 6. ja 19. luvun ratsastajat kumpikin ovat Jeesus. Lisäksi he näkyvät vetävän johtopäätöksen, että 14:14:ssa mainittu olento myös olisi Jeesus. Ihmisen pojan kaltaisuudesta tuo 14:14 tosin mainitsee, mutta heti seuraavassa jakeessa puhutaan "toisesta enkelistä", joten en ihan tuota olentoa Jeesukseksi lukisi.
Opas, 1. osa kirjoitti:Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa esiintyvä kreikkalainen sana di·aʹdē·ma käännetään ”diadeemiksi” joissakin nykykielisissä käännöksissä. Sitä käytetään aina symboloimaan kuninkaallista arvokkuutta, perustuipa se todellisuuteen tai pelkkään väitteeseen. ”Suurella tulenvärisellä lohikäärmeellä” (Saatana Panettelija) on diadeemi kaikissa seitsemässä päässään (Il 12:3, 9). Diadeemi koristaa kutakin vertauskuvallisen seitsenpäisen, ”merestä” nousevan ”pedon” kymmenestä sarvesta (Il 13:1). Sillä, jota kutsutaan Uskolliseksi ja Totuudelliseksi, nimittäin Jeesuksella Kristuksella, on päässään ”monta diadeemia”, jotka ovat peräisin Jehovalta, vallan ja voiman oikealta Lähteeltä (Il 19:11–13; 12:5, 10). Lisäksi Ilmestyksen 6:2:ssa ja 14:14:ssä Jeesuksen Kristuksen kuvataan käyttävän kruunua (steʹfa·nos).
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200001078

6. ja 19. luvun valkoisella hevosella ratsastajien suoranaiseksi yhtäläisyydeksi siis jää vain valkoinen hevonen, päähine on hieman samantapainen. Tämä samankaltaisuus, ja toisaalta eroavaisuudet, houkuttelevat tekemään tulkinnan, jonka mukaan 6. luvun ratsastaja olisi Jeesuksena esiintyvä olento, kenties jopa Antikristus tai jonkinlainen antikristuksen henkeä edustava villitsijä tai sotapäällikkö. Toisaalta valkoisessa hevosessa ei tarvitse olla mitään sinänsä ihmeellistä: jos neljä eriväristä hevosta tarvitaan, lienee aika luonnollista, että yksi niistä on valkoinen. Tulkintavaihtoehtoja jää siis auki.

Mielestäni luontevalta tuntuu kuitenkin tulkinta, että kaikki hevoset edustavat vitsauksia. Ensimmäinen ei siis oikein voi olla Jeesus Jumalan valtakunnan kuninkaana. Jehovan todistajillehan kysymys ratsastajista on keskeisen tärkeä, kun maailmansota ja espanjantauti esitetään todisteina Jumalan valtakunnan hallitsemisesta. Kärrynvartijoilta lienee turha odottaa ymmärrystä eriäville tulkinnoille.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Polyester kirjoitti:Mielestäni luontevalta tuntuu kuitenkin tulkinta, että kaikki hevoset edustavat vitsauksia.
Puhut asiaa, kuten tapoihisi kuuluu. Minun etunani on puolestaan se, että omaan useampiakin Ilmestyskirjan kommentaareja (selitysteoksia). Kallistun mielelläni samaan näkökantaan, joskin ongelman ratkaisu ei ole mitenkään helppo tai yksiselitteinen.

Loogisesti ajatellen apokalyptisten ratsastajien tuleekin kuulua samaan joukkoon, jolloin Jeesus ilman muuta putoaa pois. Valkoisella hevosella ratsastava ei voi olla persoona, koska muutkaan eivät ole. Punaisella hevosella ratsastavasta ei ole erimielisyyttä. Se kuvaa sotaa (militarismia).

Loogisena seurauksena sodasta (elämme 100-luvun vaihdetta) on köyhyys (pauperismi), jota kuvataan mustan hevosen ratsastajalla. Tätä seuraavat nälän mukanaan tuomat sairaudet ja kuolema (pandemia), hallavan hevosen ratsastajan muodossa. Jeesus ei sovi tähän kuvioon, joten, kuten sanot, valkoisella ratsuslla ratsastajan on oltava jokin muu.

Kaikki muut "palikat" sopivat. Vain yksi ei tahdo mahtuakseen, vai mitä ajattelette? Mikä kumma se mahtaisi olla? Tämä on jännää. Kaikkien muiden ratsastajien kanssa vallitsee kristikunnan tulkintojen kanssa jokseenkin absoluuttinen yksimielisyys, vain tämä yksi herättää kysymyksiä.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kaikkien muiden ratsastajien kanssa vallitsee kristikunnan tulkintojen kanssa jokseenkin absoluuttinen yksimielisyys, vain tämä yksi herättää kysymyksiä.
Tämä on kieltämättä erikoista, ensimmäisen ratsastajan kun voisi ajatella olevan kaikista tärkein ja jonkinlainen avain muidenkin ymmärtämiseen.

Englanninkieliset käännökset käyttävät valkoisen ratsastajan toiminnasta esim. nimityksiä "overcome" ja "conquer", mikä viittaisi nimenomaan valloittamisen tyyppiseen voittamiseen. Jehovan todistajien tulkinnan mukaanhan Jeesus ei taivaallisena kuninkaana, ainakaan ensi alkuun, valloita mitään maan päällä, vaan hallitsee näkymättömissä. Jos tämä on ollut tavoitteena, onnistuminen onkin ollut kiitettävää.

Jos nyt annan ajatuksen lentää, yrittämättä liian vakavamielistä tulkintaa, valkoinen hevonen voisi edustaa myös militarismia, mutta vähän eri näkökulmasta kuin punainen hevonen. Myös valkoisen hevosen ratsastajalla on ase, jousi, jolla voi tappaa matkan päästä, joutumatta itse niin suureen vaaraan. Valkoinen hevonen edustaisi sotahulluja johtajia, valloittajia, kun taas punainen hevonen sitä, mitä johtajien päähänpistot tavallisten ihmisten keskuudessa saavat aikaiseksi.

Ja sitten ihan huumoritulkinta, jonka taustalla tosin on vakavampia asioita: valkoisella hevosella ratsastaja on Jehovan todistajien hallintoelin, ja sen perässä tulevat muut vitsaukset Verikysymys, Karttaminen ja Elämän kaikinpuolinen haaskaaminen.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Polyester kirjoitti: Jos nyt annan ajatuksen lentää, yrittämättä liian vakavamielistä tulkintaa, valkoinen hevonen voisi edustaa myös militarismia, mutta vähän eri näkökulmasta kuin punainen hevonen. Myös valkoisen hevosen ratsastajalla on ase, jousi, jolla voi tappaa matkan päästä, joutumatta itse niin suureen vaaraan. Valkoinen hevonen edustaisi sotahulluja johtajia, valloittajia, kun taas punainen hevonen sitä, mitä johtajien päähänpistot tavallisten ihmisten keskuudessa saavat aikaiseksi.
Juu voi olla noinkin, mutta jousella ei tee mitään jos ei ole nuolia.

Sitten kun soppaa sotkee ja menee menneisyyteen, niin eikös se Jehova Egyptiinkin onnettomuuksia aiheuttanut. Ja eikös meitä ei-jehovantodistajia verratakin pahoihin egyptiläisiin jotka ruton ja muut kauhut ansaitsevat, hyvä meille, kun viiniköynnöksiin ja öljypuuhun ei kosketa.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Ariadna kirjoitti:eikös se Jehova Egyptiinkin onnettomuuksia aiheuttanut
Kuten myös nähtävästi keksi ja lahjoitti ihmiskunnalle miekan (1. Moos. 3:24).
hyvä meille, kun viiniköynnöksiin ja öljypuuhun ei kosketa.
Huonomminkin siis voisi olla. Näitä vertauksia miettiessä aina välillä on käynyt mielessä Raamatun kulttuurisidonnaisuus. Jos kyseessä tosiaan on koko ihmiskunnalle tarkoitettu sanoma, kuinkahan lohdulliselta kuulostaa esim. Grönlannin eskimon tai Amazonin sademetsän asukkaan korvissa lupaus "Silloin jokainen saa istua mitään pelkäämättä oman viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla. Näin on Herra Sebaot sanonut."
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Laitan tähän mitä herätessä mieleen tuli, siispä pikaselitys ennen tämän päivän matkaa.

Jos lähtee vaikka siitä, että Vespanius on tuo seppelöity asetta käyttämätön valkoisella hevosella ratsastaja.
Hän aloitti Jerusalemin piirityksen.

Seuraavaksi tuli tulipunainen hevonen joka otti pois rauhan, ihmiset tappoivat toisiaan.

Juutalaisten sisällisota itse asiassa aiheutti roomalaisten sotilaiden paikalle tulon, piiritystilanteessakin valitsi epäsopu.

Kolmas hevonen toi puutteen ja nälän tuohon piiritettyyn kaupunkiin.

Viimeinen hevonen tuossa tilanteessa luonnollisesti niitti kuolemaa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Polyester kirjoitti:Jos nyt annan ajatuksen lentää, yrittämättä liian vakavamielistä tulkintaa, valkoinen hevonen voisi edustaa myös militarismia, mutta vähän eri näkökulmasta kuin punainen hevonen. Myös valkoisen hevosen ratsastajalla on ase, jousi, jolla voi tappaa matkan päästä, joutumatta itse niin suureen vaaraan. Valkoinen hevonen edustaisi sotahulluja johtajia, valloittajia, kun taas punainen hevonen sitä, mitä johtajien päähänpistot tavallisten ihmisten keskuudessa saavat aikaiseksi.
Tämä on mielenkiintoinen näkökulma. Ajatellessamme Ilmestyksen kirjoitusajankohtaa ensimmäisen ja toisen vuosisadan vaihteessa, voisimme kysyä, mitä tai keitä Rooman imperiumissa tuolloin kansan keskuudessa pelättiin, parthilaisia. Kansan keskuudessa eli voimakkaana huhu, jonka mukaan inkarnoitunut Nero ratsastaa parthilaisten etunenässä Roomaa valloittamaan.

En pitäisi lainkaan mahdottomana, että tuo mahdollisuus olisi väikkynyt näkyjään näkevän Johanneksen mielessä. Mikäli vaihdamme militarismin imperialismiin, kuva valkoisella hevosella ratsastavasta kirkastuu ja muotoutuu varsin loogiseksi myös muihin ratsastajiin nähden. Wikipedia näyttäisi vahvistavan tällaista näkemystä. Se ei kuitenkaan ole ainoa lähde. Kommentaarisarjassaan "Avaa Uusi testamenttisi, nide 12" (Nikolainen 1988), sivulla 69 toteaa seppeleen triunfaattorin tunnukseksi, mutta huomauttaa, että idän sotaisten kansojen vahvuutena olivat hevoset ja jouset ja viittaa K.L. Schmidt' in tulkintaan, että kysymykseen tulisi imperialismi, joka "ehtymättä janoaa uusia valloituksia ja voittoja".

Toki muitakin tulkintoja on esitetty, kuten: Kristus, Antikristus, evankeliumin voittokulku, hävityn sodan abstraktio tai synoptisesta apokalypsista (Mk.13; Mt.24; Lk.20 nosevat vaikutteet lopun enteinä, mutta ei vielä itse sotana.

Olen itse kallistumass siihen näkemykseen, että valkean hevosen ratsastaja seppelöitynä ja jousi kourassa on saanut Johanneksen näyissä vaikutteita ajan vallitsevasta uskomuksesta Nero parthilaisten johdossa Roomaa vastaan ja edustaa näin imperialismia. Imperialismi ei ole persoona ja sopii hyvin ja loogisesti muihin ratsastajiin, sotaan, nälkään ja kuolemaan.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti....

" Imperialismi ei ole persoona ja sopii hyvin ja loogisesti muihin ratsastajiin, sotaan, nälkään ja kuolemaan."

Tämän aloituksen innoittamana minäkin mietiskelin ko asiaa...mielikuvitus on hieno asia, jonka parissa aika kuluu hienosti.

Siis koska näillä eri värisillä hevosilla ratsastavat eivät todennäköisesti olleet persoonia vaan ennusteita erillaisista olosuhteista, joita ihmiskunta tulee kohtaamaan elonpolkunsa varrella satojen ja tuhansienkin vuosien aikana, niin valkoisen hevosen ratsastaja voisi kuvata esim. parempaa maailmaa "joka lähti voittajana ja voittamaan" (Kirkkoraamattu.1938)

Nämä neljä eriväristä hevosta ratsastajineen on laukkaillut jo useita satoja vuosia ihmiskunnan historiassa, ja laukkailee vielä parhaillaankin aina jossain päin maailmaa.
Valkoinen hevonen ratsastajineen on kuitenkin osoittautunut voitokkaammaksi näihin kolmeen muun väriseen hevoseen verrattuna.
Maailma on tullut kaiken aikaa paremmaksi elää, kun sitä verrataan mm keskiaikaan.

Eli valkoinen hevonen on kuitenkin loppujen lopuksi se voittaja.

Olkoon tämänlaatuinenkin teoria muiden teorioiden joukossa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Tuon Johanneksen näkemän "näyn" ajoituksen suhteen ollaan montaa mieltä. Suomessa kallistutaan Domitianuksen aikakauteen johtuen siitä, että kirkko-isä Irenatius v.180-190 ainoana todistaa Johanneksen eläneen tuon keisarin aikana.
Tämähän ei ole mikään todiste kirjoitusajankohdasta.

Kun viittasin aiemmin Vespaniukseen valkoisella hevosella ratsastajaan, niin hänen tiedetään olleen armollinen juutalaisia kohtaan.

Kuuluisin hänen vapauttamistaan juutalaisista oli roomalaisia vastaan taistellut ja myöhemmin Vespaniukselle antautunut Josefus.

Roomalainen tapa oli lähettää epäsuosiossa olleet henkilöt karkottaa pois omilta asuinsijoiltaan jossa he saivat elää täysin aivan normaalia elämää ja kaunis Patmoksen saari oli varsin tyypillinen sellaiseen, Josefus sai tyytyä Roomaan.

Huomattavaa on myös se, että Ilmestyksessä ei mainita keisarin nimeä ja siten se jatkaa samaa raamatullista perinnettä kuten häntä edeltänyt Mooses jättäen faaraot nimeämättä.

Tämä on kieltämättä hyvä tehokeino ajoittaa kirjoitukset niin, että ne soveltuvat aina tulevien sukupolvien käyttöön.

Ne tutkijat jotka sijoittavat kirjoitukset jo aiemmin tapahtuneeksi vuosien 66-70 aikana katsovat Johanneksen aloittaneet kirjoituksensa ensin maallisista tapahtumista aina lukuun 11 asti sen jälkeen alkaa taivaallinen osuus.

Ilmestyksen alku kuvaa hyvin Jerusalemin kokouksen säädöksien tuoreutta mm. siinä, kun kirjoittaja hyökkää Pergamonin seurakunnan kristittyjä vastaan, kun jotkut syövät uhrilihaa.
Hänelle se on elämän ja kuoleman kysymys ja kirjoittaja pitää sitä uskonnolliseen haureuteen verrattava epäjumalanpalveluksena.

Luvussa 11 temppeli on edelleen pystyssä.

Siitä sitten alkaakin jo uskonnollinen puoli, ensiksi jumalan viha luopio israelilaisia kohtaan ja jatkossa kuvataan uuden temppelin taivaallista loistoa.

Il.22:10 Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä.

Tuokin taisi koskea silloista aikaa.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Onko tuolla jousella nyt sitten tarkoitus ampua vai onko se pelkkä koriste? Tuntuu olevan kahta erilaista näkökantaa asiaan :)
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Polyester kirjoitti:Onko tuolla jousella nyt sitten tarkoitus ampua vai onko se pelkkä koriste? Tuntuu olevan kahta erilaista näkökantaa asiaan
Jos lähdetään siitä, ettei ratsastaja ole Jeesus, sillä hänellehän on annettu kirjoituksissa vain yksi paluu.

Paavalin kirjeiden perusteellä tuo 50-luku näytti olleen aikamoista myllerrystä uskon oikeista perusopeista ja tuo epäjumalille uhrattu liha ja vanhat puhtaussäännöt nousivat silloin esille useamminkin aiheuttaen seurakunnissa jakautumia.

Tätä pohtiessa aivan uudesta näkökulmasta pudotan hevosen selästä myös Antikristuksen, koska Johannes kertoo seurakuntien voivan hyvin ilman ulkopuolisia vainoja, niillä on puutteita vain uskon asioissa.

Antikristuksen olettaisi käyttäneen ainakin "epäjärjestyksen nuolia" suuntaan tai toiseen. Miksi siis varustautua pelkällä jousella.
efedrin
Viestit: 64
Liittynyt: 24.11.2015 20:17

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja efedrin »

Ariadna kirjoitti:
Polyester kirjoitti:Onko tuolla jousella nyt sitten tarkoitus ampua vai onko se pelkkä koriste? Tuntuu olevan kahta erilaista näkökantaa asiaan
Jos lähdetään siitä, ettei ratsastaja ole Jeesus, sillä hänellehän on annettu kirjoituksissa vain yksi paluu.

Paavalin kirjeiden perusteellä tuo 50-luku näytti olleen aikamoista myllerrystä uskon oikeista perusopeista ja tuo epäjumalille uhrattu liha ja vanhat puhtaussäännöt nousivat silloin esille useamminkin aiheuttaen seurakunnissa jakautumia.

Tätä pohtiessa aivan uudesta näkökulmasta pudotan hevosen selästä myös Antikristuksen, koska Johannes kertoo seurakuntien voivan hyvin ilman ulkopuolisia vainoja, niillä on puutteita vain uskon asioissa.

Antikristuksen olettaisi käyttäneen ainakin "epäjärjestyksen nuolia" suuntaan tai toiseen. Miksi siis varustautua pelkällä jousella.
Itse asetun antikristuksen kannalle 2. Kor. 11:14. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jos tällä kertaa yritän pysyä vain tiukasti historian puitteissa niin Johanneksen näkemä näytelmä saa aivan uuden näkökulman, ainakin itselleni.

Ilmestyksen seppeleestä kruunun siirryttäessä onkin mielenkiintoista se, ettei kreikkalainen teksti käytä kruunu nimitystä ollenkaan vaan se on 13:1 ja 19:12 diadeemi. (tämän diadeemin missitkin saavat voitettuaan, viittaus aiempaan, ehkä kysymyksiä herättäneeseen vastaukseeni Jaakolle)

Historiasta tiedämme sotasankarin maineessa olleen Vespaniuksen tulleen itsellekin yllättäen nimitetyn (kreikaksi seppelöidyn) keisariksi ja hän sai poistua historian lehdiltä normaalin kuoleman jälkeen, poiketen siten edeltäjistään.

Kreikankielessä kruunauksen yhteydessä puhutaankin yllättäen seppelöimisestä, kruunu on korona sitä, eikä kruunua/korona sanaa kruunajaisissa käytetä.
Uskottavasti Jeesukseen liittyvässä Ilm. 19:11-12 valkoisella hevosella ratsastajaan, ei Jeesus saanut kruunua, ainoastaan diadeemeja.

12 οι δε οφθαλμοι αυτου φλοξ πυρος και επι την κεφαλην αυτου διαδηματα πολλα εχων ονοματα γεγραμμενα και ονομα γεγραμμενον ο ουδεις οιδεν ει μη αυτος

12 Hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit, hänellä oli päässään monta kruunua, ja häneen oli kirjoitettu nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin hän itse.

Tämä maininta monta kruunua, oikeammin diadeemia on merkillinen, sillä 13:1 kertoo: Minä näin, kuinka merestä nousi peto. Sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja kaikissa kymmenessä sarvessa oli kruunu ja jokaiseen päähän oli kirjoitettu herjaava nimi.

Tässäkin kreikkalainen teksti käyttää kruunuista diadeemia.

Ja tästäkin aiheesta voidaan palata historian kautta Vespaniukseen.

Keisarina ollessaan hän ehti poistaa noiden Juudeaa ympäröivien vasallikuninkaiden vallan, eli kruunut/diadeemit putosivat heiltä pois.

Historia kertoo myös kuinka lopullisessa Jerusalemin valtauksessa vuonna 70 oli juutalaisia vastaan sotimassa valtansa menettäneitä naapurivaltakunnan valtiaita.

Minulle suuri kysymysmerkki tällä hetkellä onkin, miksi ne diadeemit löytyvät nyt ilmestyksen 19 luvun ratsastajalta?

Tätä pähkäillen.....
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Puuttumatta tällä erää enemmälti keskusteluun, Ariadna nostaa nyt esille hyvin mielenkiintoisen kysymyksen. En paneudu siihen nyt. Totean ainoastaan, ettei korona ole Raamatun kieltä. Siinä missä puhutaan kruunusta Ilmestyksessä, käytetään sanaa diadeema(ta) ja missä seppeleestä, on sanana stefanos. Jos taas menemme LXX:n puolelle, katsoin KR92 kohdalta kaikki sanat "kruunu" ja näissä LXX käyttää sanaa stefanos.

Kruunua vastaava sana on diadeema, kruunu, diadeemi sanasta diadeoo, sitoa ympäri. Stefanos on seppele, kruunu, mutta myös voittajan seppele sekä kunniaseppele (Fil. 4:1, seppele, josta voi kerskata). Ja tätä sepitellessäni käytin kahta sanakirjaa: Liljeqvistin Uuden testamentin sanakirja kreikka-suomi sekä Lust-Eynikel-Hauspie Greek-English Lexicon of Septuagint.

Johanneksen Ilmestys on siitä suoraviivainen, että puhuttaessa Jeesuksesta tai hänen vastustajastaan käytetä'än sanaa diadeema(ta). Ihmisille ja enkeleille suodaan stefanos.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Jos taas menemme LXX:n puolelle, katsoin KR92 kohdalta kaikki sanat "kruunu" ja näissä LXX käyttää sanaa stefanos

Yhden poikkeuksen tekee Persian hovissa käytössä ollut kruunu Ester 1 :11 siinä se onkin diadeemi

11 εισαγαγειν την βασιλισσαν προς αυτον βασιλευειν αυτην και περιθειναι αυτη το διαδημα και δειξαι αυτην πασιν τοις αρχουσιν και τοις εθνεσιν το καλλος αυτης οτι καλη ην

11 ja käski heidän tuoda kuningatar Vastin kruunu päässä eteensä, jotta hän voisi näyttää kuningattaren kauneuden kaikkien kansojensa ruhtinaille. Kuningatar oli näet hyvin kaunis.
Vastaa Viestiin