Osaa ne muutkin lahkot

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Iltasanomissa ihan mielenkiintoinen artikkeli muista Suomessa toimivista lahkoista.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005166688.html
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Lie vainajassa vika kun ei herännyt ..


Noh..tai...muutenkin tämähän on vain luopiopuheita ja parjauskampanjaa helluntalaisia kohtaan.

Entiset hellarit räksyttää ja karavaani kulkee :thumbup:

Ei kannata kiinnittää huomiota tällaisiin vaan nokka pystyyn ja ryhti suoraksi uusiin vainajaherättelyihin :clap:
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Onhan tuossa valtavasti samaa Jehovan todistajien uskonnon kanssa, monet asiat suorastaan yksi-yhteen: lapset vedetään mankelin läpi, uskonnolliset flopit selitellään parhain päin, yhteisöllisyys on plussaa, mutta uskonto on lopulta helposti saamapuolella työn ja rahan muodossa. Kuvaus siitä, että lahkoon hurahtanut ihminen on "matkustaja omassa kehossaan" on erinomaisen osuva.

Jeesus käski opetuslapsiaan: "Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia ja ajakaa pois pahoja henkiä. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." (Matt. 10:8). Helluntailaisten homma meni pieleen parillakin tapaa, ei herännyt kuollut eikä tainnut tulla ihan lahjaksikaan. Oikeuslääketieteen laitoksen toimintaa voi myös ihmetellä, kun vainajan ympärille päästetään huitojia.

Jalovaaraan taisi iskeä ahneus. Uskonnon nimissä saa huijata ja hyväksikäyttää ihmisiä, mutta suoran henkilökohtaisen hyödyn kanssa kannattaa olla varovainen.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Oon tässä miettinyt Jalovaaraa, sun muita vekkuleita. Oon pitäny näitä tietoitesti ahneina huijareina. Entäpä jos Jalovaara itse uskoo oikeesti omaan juttuunsa? F-koodiahan se vaatisi, mut toi rahajuttukin selittyis samalla, jos se onkin omasta mielestään niin Hyvä Ihminen että se on itse asiassa ansainnut joka pennin, ja nöyränä ottaa vastaan nämä "jumalan siunaukset"?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Kaarmis kirjoitti:Oon tässä miettinyt Jalovaaraa, sun muita vekkuleita. Oon pitäny näitä tietoitesti ahneina huijareina. Entäpä jos Jalovaara itse uskoo oikeesti omaan juttuunsa? F-koodiahan se vaatisi, mut toi rahajuttukin selittyis samalla, jos se onkin omasta mielestään niin Hyvä Ihminen että se on itse asiassa ansainnut joka pennin, ja nöyränä ottaa vastaan nämä "jumalan siunaukset"?
Hyvin mahdollista sekin. Kyllähän noistakin moni uskoo varmasti asiaansa. Ei kukaan ilman syvää uskoa lähe kuolleita herättelemään.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Lienee mahdollista huijata toisia tietoisesti ja samalla itsekin uskoa jollain tasolla juttuunsa. Ihmismieli on kummallinen kapistus. Täysin kyyninen, laskelmoitu huijaus vaatisi varmaan sitä, että ollaan jotenkin etäällä varsinaisesta huijauskuviosta ts. se ei tahdo onnistua, jos pyöritään itsekin virtuaalitodellisuudessa mukana ja käytetään paljon aikaa ja vaivaa asiaan. Ihmismieli alkaa kehitellä tekemiselle merkitystä, kognitiivinen dissonanssi.

Mutta vaikka jokin asia tehtäisiin vahvassa uskossa ja jopa hyvää tarkoittaen, se ei tietenkään automaattisesti tarkoita sitä, että teko olisi hyvä, tai että siitä tulisi selvitä ilman rangaistusta. Tosin jossain kulkee raja, että jos on riittävän kuutamolla, voi välttyä rangaistukselta ymmärrystä vailla olevana. Tässä tapauksessa oikeus on kuitenkin katsonut, että rangaistus Jalovaaralle kuuluu. Varmaan asian voi nähdä myös niin, että puivan härän suu on sidottu ja työmies on jäänyt palkkaansa vaille.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Polyester kirjoitti:
Mutta vaikka jokin asia tehtäisiin vahvassa uskossa ja jopa hyvää tarkoittaen, se ei tietenkään automaattisesti tarkoita sitä, että teko olisi hyvä, tai että siitä tulisi selvitä ilman rangaistusta.
Jep. Tie helvettiin on on rakennettu hyvillä tarkoituksilla ja -aikeilla.

Esim. Joku voisi kokea saavansa apua jostain dieetistä ja innoissaan alkaisi toisiakin kannustamaan siihen diettiin. No - voisikin käydä niin, että se dieetti ei sopisi sen toisen suolistolle ja se toinen siis ehkä jopa sairastuisi.

Tämä olisi aika luonnollinen tapa. Kannustaa toistakin, koska itse uskoo asiaan niin paljon että jopa olokin tuntuu kohentuneen. Mutta tosiaan johtuuko se hyvä olo tuosta dieetistä, vai siihen uskomisesta - niin se on toinen kysymys.

Nykyjään jo edesmennyt jt-anoppini kannusti ihan selkeästi nuorta jt-vaimoa olemaan ottamatta vauvalleen rokotusta. No kun jt-vaimo ei uskonut jt-anoppiani ja otti vauvalleen rokotuksen, niin jt-anoppini hieman halveksi ääneen tuota nuorta jt-vaimoa.

Jt-anoppini oli luonteeltaan jotenkin tunteeton. Sisarensakin olivat sellaisia. Tunnekylmiä naisia kaikki. Näkyi olevan ihan sukuvika. Jos joku ei totellut neuvojaan niin se oli sitten aika halveksittava ihminen.

Kyllä sitä näki jos mitä omana jt-aikana - onneksi siitä pääsi irtautumaan pois.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Jehovantodistajista päästyäni kävin tutustumassa yhden kerran helluntailaisten kokouksessa. Siellä oli myös rukoushetki. He kysyivät yleisöltä että mistä asiasta rukoiltaisiin tänään.

Minä viittasin ja vastasin että rukoillaan mun serkun takia, kun se syntyi halvaantuneena ja liikuntakyvyttömänä että saisi jalat allensa ja pääsisi juoksemaan, niin kuin on toivonut koko elämänsä.

No - tuntui todella hyvältä kun sitten kaikki yhtyi ehdotuksestani rukoilemaan ja rukous oli aitoa tunteella rukoilua - heilumista ja käsillä huitomista ja eläytymistä rukoukseen. Ja kiinnostuneen ehdotuksesta koko seurakunta teki niin. Se oli ihmeellistä ja ihanaa.

Halusin uskoa kovasti että nyt serkulleni tulisi terveet jalat. Mutta ikävä kyllä ei tullut. Olin kai liian heikkouskoinen ja siksi ei onnistunut - mutta halu uskoa siihen ihmetekoon oli kova.

Siltikään ei serkkuni jalat parantuneet. Ei riittänyt Jumalalle meikämannen halu uskoa.

Petyin raskaasti, jopa masennuin. Katsoin sitten viisaaksi jättäytyä pois, enkä enää mennyt sinne. Jumala, joka ei paranna serkkuni jalkoja, saa luvan olla Jumala ilman minua.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Tässä on vielä aloittajan aiheeseen liittyvä video.

http://yle.fi/uutiset/3-9563934
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Jehovantodistajista päästyäni kävin tutustumassa yhden kerran helluntailaisten kokouksessa. Siellä oli myös rukoushetki. He kysyivät yleisöltä että mistä asiasta rukoiltaisiin tänään.

Minä viittasin ja vastasin että rukoillaan mun serkun takia, kun se syntyi halvaantuneena ja liikuntakyvyttömänä että saisi jalat allensa ja pääsisi juoksemaan, niin kuin on toivonut koko elämänsä.

No - tuntui todella hyvältä kun sitten kaikki yhtyi ehdotuksestani rukoilemaan ja rukous oli aitoa tunteella rukoilua - heilumista ja käsillä huitomista ja eläytymistä rukoukseen. Ja kiinnostuneen ehdotuksesta koko seurakunta teki niin. Se oli ihmeellistä ja ihanaa.

Halusin uskoa kovasti että nyt serkulleni tulisi terveet jalat. Mutta ikävä kyllä ei tullut. Olin kai liian heikkouskoinen ja siksi ei onnistunut - mutta halu uskoa siihen ihmetekoon oli kova.

Siltikään ei serkkuni jalat parantuneet. Ei riittänyt Jumalalle meikämannen halu uskoa.

Petyin raskaasti, jopa masennuin. Katsoin sitten viisaaksi jättäytyä pois, enkä enää mennyt sinne. Jumala, joka ei paranna serkkuni jalkoja, saa luvan olla Jumala ilman minua.
Ja kuinka moni muu joutuu kokemaan samaa? Pistetään toivo rukoukseen ja sitten mitään ei tapahdukaan.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:...että saisi jalat allensa ja pääsisi juoksemaan...
Toi o viel lievää ku nettii tsiigaa, puolmätii vainajii poukkoilee Afrikas triathlonil suoraa arkust, jumalat o oikullisii.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Markku kirjoitti:
Toi o viel lievää ku nettii tsiigaa, puolmätii vainajii poukkoilee Afrikas triathlonil suoraa arkust, jumalat o oikullisii.

Tästä tuli mieleen, että kaiken kehityksen ja valistuksen perusta näyttää olevan kuoleman täysi hyväksyminen osana kiertokulkua luonnossa.

Ikuisen elämän haaveilijoilla näyttää kehitys pysähtyvän ja elämä menevän hukkaan.

Ne taas jotka tiedostavat ja uskovat ihmisen kuolevaisuuteen, niin he raivaavat ahkerasti esteitä unelmiensa tieltä. He kouluttautuvat korkeasti ja tulevat asiantuntijoiksi alallaan - maistereiksi, tohtoreiksi ja professoreiksi.

Ja ehkä jopa keksivät jotain mullistavaa uutta alansa edistämiseksi ja saavat jopa nimensä historiaan.

He elävät täyden elämän ja käyttävät sen hyvin ja kiinnostavasti ja samalla rakentavat ponnisteluillaan paljon yhteiskuntaa hyvällä työllään.

Miksi tehdä työtä, josta ei ole kiinnostunut? Eikö olisikin viisaampaa tehdä työkseen sitä mistä on kiinnostunut?

Nämä alojensa mestarin näyttävät esimerkkiä kaikessa - tässäkin.

No, on ymmärrettävää kaikista ei ole, koska ihmiset ovat eritasoisia ja kaikki eivät ole terveitä ja se estää. Mutta ne joilla on terve ylä- ja (alapää), niin kannattaisi heittää haihattelut pois ja ryhtyä työhön ja saavuttaa ainakin ne järkevät unelmansa, jotka on mahdollista saavuttaa kovalla työllä.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:He elävät täyden elämän ja käyttävät sen hyvin ja kiinnostavasti ja samalla rakentavat ponnisteluillaan paljon yhteiskuntaa hyvällä työllään.
Raamattu on väärä ohjekirja yhteiskunnan edistyksen kannalta, toki teltantekijöille on kysyntää kun ihmiset uskonnollisten erimielisyyksiensä ohjastamina sorsivat toisiaan. Jeesuksen odottelu olisi pitänyt jättää sikseen jo ajanlaskumme ensimmäisellä vuosisadalla.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Hauska yhteensattuma tähän aiheeseen ja lahkojen "rukous-ihmeisiin" liittyen. Huomasin tänä aamuna, kun vanha koulukaveri oli laittanut facebookiin youtube-linkkejä tämmöisistä rukous-diidadaapa-paranteluista. Oli kaikkea näön paranemista, raajan palautumista toimivaksi jne. :D En tiedä oisinko itkeny vai nauranu, koska en kyseisestä kaverista koskaan olis tuollaista puolta uskonut...
Toki Youtube on noita videoita pullollaan ja kaikki sopivasti epämääräsiä, jotta tulkinnalle jää varaa.

Teki mieli sanoa suoraan, että vaikka kivannäköstä touhua on, niin ei taida totta olla mikään noista. Mutta jätin kommentoimatta :)
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Osaa ne muutkin lahkot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Nukahtanut kirjoitti:En tiedä oisinko itkeny vai nauranu, koska en kyseisestä kaverista koskaan olis tuollaista puolta uskonut...
Mä olen törmännyt sunnilleen samanlaiseen tilanteeseen kun kuulin kouluaikaisen kaverini perustaneen ammattikuntansa parissa toimivan kristillisen piirin tjsp.
Vastaa Viestiin