Ihmispelko ja siitä irtautuminen

Vertaistuelle pyhitetty osio.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Vertaistuki-alueen tarkoitus on tarjota mahdollisuus vertaistuelle, sanomisen, kuuntelemisen ja parhaimmillaan ymmärtämisen muodossa. Alueella voit avautua jehovantodistajuuden aiheuttamista haasteista ja saada tukea tilanteeseesi.

Vertaistuki-alueella ei suvaita minkään sortin väittelyitä, tinkaamisia, eikä opillisia debatteja. Niitä varten on omat, kyseiseen tarkoitukseen paremmin sopivat alueensa.

Vertaistuen eräs määritelmä.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Ihmispelko ja siitä irtautuminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Vtseura puhuu joskus ihmispelosta, joka estää esim osallistumasta kenttätyöhön yms, josta tosin itse olen sitä mieltä ainakin omalla kohdallani, että kyse on ennemminkin häpeästä kuin pelosta.


Nyt kuitenkin mielipiteitä ihmispelosta ja sen tuomasta ahdistuksesta, mikä tapahtuu srk:n sisällä, peloista muita srk:n ihmisiä ja vanhimpia kohtaan.

-Onko sellaista?
-Onko se viisasta?
-Onko se oikein?
-Kuinka tuosta srk:n ihmispelosta voisi päästä eroon?

Aina pelätään mitä muut ajattelee, pelätään että joku vanhin saa tietää, ei uskalleta esittää omaa mielipidettä vaan nöyrrytään.

Tuo kontrollointi ja tiukka puristusote , miten tästä vapautuu?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
artoodetoo
Viestit: 149
Liittynyt: 14.11.2012 17:04

Re: Ihmispelko ja siitä irtautuminen

Viesti Kirjoittaja artoodetoo »

Olen ollut erittäin ujo teini-ikäisestä lähtien. Viimeisinä järjestössä olemisen vuosina kenttäpalveluksessa, kokouksissa ja konventeissa käynnin aiheuttama ihmispelko pakotti syömään rauhoittavia lääkkeitä, että pääsin liikkeelle. Jo aiemmin olin joutunut turvautumaan masennuslääkkeisiin. Järjestöstä lähdön jälkeen masennuslääkkeet ovat jääneet taakse ja rauhoittavia menee murto-osa siitä, mitä järjestöön kuulumisen aikana.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Ihmispelko ja siitä irtautuminen

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Järjestön lapsellisilla puppugeneraattori-tuotteilla on itkettävän sairastuttava vaikutus. Minäkin lojuin viimeisessä konventissa sairashuoneessa kravatti rytyssä, kun olin niin lopussa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Mievaan
Viestit: 487
Liittynyt: 14.10.2011 00:15

Re: Ihmispelko ja siitä irtautuminen

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Juttelin tässä aikasemmin yhen mun nettikaverin kaa pelosta, jotenkin ulkopuolinen ei voi täysin ymmärtää, missä JT lapsi kasvaa. Alusta asti käy selväksi että J. tarkkailee, vanhemmat tarkkailee, muut "ystävät" tarkkailee, maailma tarkkailee..(siiis millasia on meidän oltava kun käytöstapamme näkee maailma *hoilaa*). Hyvin nopeesti oppii että kannattaa pitää mölyt mahassa, kehenkään ei oikeesti voi luottaa, ettei ne sitten menis kertomaan eteenpäin vanhimmille. Ihan viattomat kysymykset aihetti sodan ainakin meidän perheessä. Mitä vanhemmat kasvoi, rupes kuulemaan juoruja ja kertomuksia toisista. Tajus, että juorut leviää nopsaa jt. keskuudessä, eikä niistä pääse helpolla eroon. Muistan ekan kertani, kun menin äänestämään, onneks oli oli mies, joka tuki ja kerto, mitä tehdä. Silti katsoin ympärilleni, näkyykö JTtä. Muistan kuin hain loton, mietin tunnenkohan ketään täältä kiskasta. Se oli itsestään selvyys, että, jos joku jt olis nähny ne olis taatusti menny kertoo vanhimmille. Jopa se että kävelin käsi kädessä mieheni kanssa, josta selvästi näki ettei hän oo jt. ja meni monta viikkoo et uskalsin kertoo äidille kihlauksesta. Nyt pikku hiljaa voin sanoo, että oon vapaa ihmispelosta. Siihen on menny vuosia. nyt on tullut sen verran rohkeutta, jos joku vanhin näkee että teen jotain väärin, niin taatusti haistattaisin pitkät paskat ;-) Niillä ei oo enää mitään pelotetta mua vastaan.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Ihmispelko ja siitä irtautuminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Siihen on menny vuosia. nyt on tullut sen verran rohkeutta, jos joku vanhin näkee että teen jotain väärin, niin taatusti haistattaisin pitkät paskat ;-) Niillä ei oo enää mitään pelotetta mua vastaan.
Nimenomaan, vuosia..itselläkin. Vasta viimeaikoina on kasvanut niin vahvaksi ettei löydy ainuttakaan sanaa jolla minut voisi polkea maahan.

Tuttuja löytyy kyllä iso nippu jotka "piilottelevat" kun pelkäävät ja juurikin toisia ihmisiä, seurakunnan ihmisiä ja vanhimpia.

Sitä otetta on vaikea ymmärtää. Miten se on tehty ja millä keinoin tuo on saatu. Pelolla hallitseminen ja siihen tutustuminen lienee hyvä alku asian selvittämiseksi.

Joku ratkaisu pitäisi olla, ei pelko voi olla oikea tapa elää.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Flick
Viestit: 40
Liittynyt: 19.01.2015 09:59

Re: Ihmispelko ja siitä irtautuminen

Viesti Kirjoittaja Flick »

Mievaan kirjoitti:Juttelin tässä aikasemmin yhen mun nettikaverin kaa pelosta, jotenkin ulkopuolinen ei voi täysin ymmärtää, missä JT lapsi kasvaa.
Tämä onkin hauska asia, kun välttämättä se "sisäpuolella" olijakaan ei voi täysin ymmärtää missä JT lapsi kasvaa. Vaikkapa saman perheen lapset voivat kokea asiat aivan eri tavalla!

Itse koin aina, että minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä kasteelle, valita JT-puoliso ja elää kunniallista JT-elämää. Sisareni taas koki, että hänellä oli vaihtoehtona olla lainkaan menemättä kasteelle. Myös luonteen eroavaisuudet siis vaikuttavat vahvasti.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Ihmispelko ja siitä irtautuminen

Viesti Kirjoittaja Tony »

Flick kirjoitti:
Mievaan kirjoitti:Juttelin tässä aikasemmin yhen mun nettikaverin kaa pelosta, jotenkin ulkopuolinen ei voi täysin ymmärtää, missä JT lapsi kasvaa.
Tämä onkin hauska asia, kun välttämättä se "sisäpuolella" olijakaan ei voi täysin ymmärtää missä JT lapsi kasvaa. Vaikkapa saman perheen lapset voivat kokea asiat aivan eri tavalla!
Tähänhän tuli avuksi vähän aikaa sitten julkaistu lyhytelokuva. Jos ei nyt kaikkea, niin paljon siihen saatiin varttiin mahdutettua.
Jos et vielä tiennyt, millaisessa maailmassa Jehovan todistajien lapset kasvavat, José Trigueiroksen ohjaama lyhytelokuva "Dios por el Cuello" ("God by the Neck") antaa aiheeseen koskettavan ja havainnoillistavan pikakurssin.

Lyhytelokuva kuvaa taidokkaasti sitä millaista on olla jehovantodistaja-lapsi. Lapsi joutuu tekemään jo varhain valintoja arkisten asioiden ja Jehovan välillä. Valinnat merkitsevät jehovantodistajuudessa elämää tai kuolemaa hyvin pian alkavassa Harmagedonin taistelussa. Lapsesta voi tuntua kuin eläisi puun ja kuoren välissä taiteillessaan Jehovan ja vanhempiensa odotusten sekä muun maailman välillä.

https://www.youtube.com/watch?v=lWlRKCuXj-g
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
ALX
Viestit: 6
Liittynyt: 11.04.2015 22:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmispelko ja siitä irtautuminen

Viesti Kirjoittaja ALX »

Mistä pelosta onkaan nyt kenelläkin kyse -sosiaalisesta pelosta, vaiko auktoriteettien (vanhimmat jne.) ja siitä, mitä kanssasisaret ajattelevat sinusta -oletko tarpeeksi nöyrä, esimerkillinen, teokraattinen ja hengellinen. Tällainen pelko on uskonnolisen yhteisön sisällä aivan luonnollista -aivan kuten jumalanpelkokin. Terve pelko herättää kunnioitusta ja auttaa pitämään epätäydellisen lampaan ruodussa ja ohjaa tutkistelemaan itseään ja muuttamaan toimintaansa. Jos puhutaan puhtaasti.sosiaalisesta pelosta, on tämä yleensä monen osatekijän summa (geenit, kasvatus, negatiiviset elämän kokemukset, kuten kiusatuksi tuleminen) tai tämä voi aktivoitua yhdestä tarpeeksi psyykettä ravistelleesta tapahtumasta, varsinkin jos taustalla on jo valmiiksi herkkä persoona. Ainainen pelko, stressi ja riittämättömyyden tunne voi olla joillekin liikaa ja johtaa henkiseen epätasapainoon. Seurakunnan sisältä tuleva, pintapuolinen apu, kuten rukoileminen ja lohduttavat sanat eivät riitä korjaamaan rikki mennyttä psyykettä. Vanhimmat kun eivät ole saaneet psykiatrin koulutusta. Faktaa on, että kukaan toinen ei voi myöskään samaistua ja ymmärtää sinua ellei ole kokenut samaa ja siihen myös vertaistuki perustuu. Toinen voi vain kuvitella ja yrittää ymmärtää. Lääkkeet eivät poista itse perussyytä, vaan helpottavat pelkästään oireita, jos kärsii peloista, ahdistuksesta tai masennusta, jotka kulkevat usein käsikädessä. Toisille voi auttaa enemmän tai vähemmän terapiassa käynti ja puhuminen, toisille taas pakeneminen eli irrottautuminen seurakunnasta, jotta pystyy taas "hengittämään". On yleistä että uhri häpeää, tuntee alemmuutta, eikä luota toisiin, jolloinka hän ei uskalla avautua, vaan jää ongelmansa kanssa yksin, josta seuraa lumipalloefekti. Pelot voivat juurtua ja ottaa valtaansa, halliten koko elämän ajan ja muuttua osaksi persoonaa.Pelot rajoittavat monella tapaa elämistä ja syövät persoonallisuutta, mutta kestettävä on ja hyväksyttävä asia jotta voi oppia elämään niiden kanssa.
Vastaa Viestiin