Hmm.

Vertaistuelle pyhitetty osio.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Vertaistuki-alueen tarkoitus on tarjota mahdollisuus vertaistuelle, sanomisen, kuuntelemisen ja parhaimmillaan ymmärtämisen muodossa. Alueella voit avautua jehovantodistajuuden aiheuttamista haasteista ja saada tukea tilanteeseesi.

Vertaistuki-alueella ei suvaita minkään sortin väittelyitä, tinkaamisia, eikä opillisia debatteja. Niitä varten on omat, kyseiseen tarkoitukseen paremmin sopivat alueensa.

Vertaistuen eräs määritelmä.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jos jotain haluat lähettää, niin yksi idea voisi olla käyttää ns. neutraalia lähdettä. Tuo youtuben pätkä ymmärretään kuitenkin nanosekunnissa entisten todistajien kokoamaksi matskuksi, ja se ignoorataan siksi samantein.

Mutta esmes tämä, pelkkä lainaus YLE:n matskusta.
Toimittaja: Mutta siitähän on selviä tietoja, että jos on joutunut erotetuksi Jehovan todistajista niin ei saa pitää yhteyttä läheisiinsä?

– Ei asia ei ole noin ollenkaan. Ilman muuta saa pitää yhteyttä läheisiinsä. Kysymys on siitä, että jos joku eroaa tai erotetaan jehovan todistajista, niin uskonnollinen yhteys katkeaa mutta perhesiteet, perheen jäsenten välinen rakkaus, se säilyy. Tää asia on julkisuudessa esitetty kyllä väärin. -Veikko Leinonen
http://yle.fi/uutiset/ministerit_tapaav ... et/7229062

Noin muutoin on, kuten jo todettua, valitettavan vähän mitä tällaisissa tilanteissa voi tehdä. Yleisin toivo liittyy siihen että henkilö havahtuu todellisuuteen omia aikojaan. Joskus sitä pystyy pönkittämään heittämällä sopivassa tilanteessa jonkun tiedon järjestön kyseenalaisista edesottamuksista, joka itää sitten ajan kanssa objektiiviseksi ajatteluksi. Joskus tällainen heitto voi taas vain tiivistää muuria. Eräänlaista heikoilla jäillä tanssimista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Yleisin toivo liittyy siihen että henkilö havahtuu todellisuuteen omia aikojaan. Joskus sitä pystyy pönkittämään heittämällä sopivassa tilanteessa jonkun tiedon järjestön kyseenalaisista edesottamuksista, joka itää sitten ajan kanssa objektiiviseksi ajatteluksi.
Kyllä sitä näin on tullut itsekin toimittua ja on tullut heitettyä sellainen pikkupikkujuttu ilmoille josta on saatu jonkinmoinen keskustelu.

No tietenkin hetkenpäästä on törmätty seinään kun muille tulee vitutus ja paha olo.

Toki ilmoille heittely oli helpompaa kun oli vakuuttunut siitä ettei oma ydinperhe tule lemppaamaan.

Toi Tonyn pätkä on kyllä hyvä mikä tuntuisi sopivalta liittää mukaan kun yhteyttä yrittää ottaa. Siinähän Leinonen kertoo ettei hylätä tarvi, mutta voidaanhan sekin toki pyöritellä jt maailmassa jotenkin manipuloiduksi ja luopioeditoiduksi videoksi. ( Joka on ylen arkistossa :D)

Kyllä ne tuntuu ilmoille heittelyt jäävät joskus itämään, mutta tietenkin nekin ovat saatanan siemeniä... aika uskomatonta kyllä että aikuiset ihmiset näin voivat ajatella.

Nykyään en heittele mitään ilmoille mutta jos oma ydinperhe ottaa asioita esille ja kysyy jotakin, aika neutraalin varovaisesti annan jonkin uuden pähkinän purtavaksi.

Tosi pientä kyllä, niitä kun on niin hiton vaikee sulattaa. Monesti kyllä ohitan koko jutun jotenkin kauniisti, ettei tule vain mitään härdelliä. Joskus on vaikeaa pitää suu kiinni.

Olen yksi onnekkaista jolle perhe jäi , mutta eipä heistäkään enään kukaan mitenkään aktiivinen jt ole. Eivät he kukaan enään taida oikein uskoa tuohon juttuun mutta homma vielä vaiheessa, eikä ainakaan kaikki myönnä sitä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Kiitokset Tonylle, yritin lukea hieman uusilla silmillä tuota ylen linkkiä, vaikka muistelin että oon sen lukenut joskus ennenkin tuon ylen uutisen.

Semmoinen yllätys tuli myös tänään, että sain tuohon viestiini vastauksen, minkä lähetin. Eka viesti noin vuoteen, mihin on tullut jonkinlainen vastaus. Tosin en ole kuin kerran, vai kaksi kysellyt lyhyesti kuulumisia, näihin viesteihin en koskaan saanut vastausta.

Ajattelin että laitan tuon vastauksen mikä sain, tänne myös - en tiedä onko ihan moraalisesti oikein jakaa toisen lähettämää viestiä, joten muokkasin sen lyhennetyksi, korjasin kirjoitusvirheet, poistin nimet, ym.

Senkin takia ajattelin saamani vastauksen postata että kun tätä mahdollisesti lukevat ehkä sellaisetkin ihmiset, ketkä saattavat miettiä JT uskontoa. Että jospa, tuon luettuaan miettisivät vielä kerran mihin ovat nykyisen tai mahdolliset tulevat perheenjäsenensä sotkemassa mukaan.
Tiedät syyn (karttamiseen), toivoisin että tulisit takaisin.

Jehovan ystävät ovat minun ystäviä, Jehova on paras ystäväni enkä halua loukata hänen tunteitaan vaikka olisi omasta veljestä kyse. Tule takaisin niin voimme ottaa vuosien menetykset takaisin.

Syy että emme voi olla ystäviä nyt ei ole minusta kiinni mutta jokaisella on vapaus tehdä ne valinnat jotka ovat tärkeitä itselleen. Minulle se on ystävyys Jehovan kanssa.

Terv xxx
Lopussa oli vielä suositus mennä jw.org sivustolle, jotta tulisin "järkiini"..

Joo, heh, mitähän tuohon nyt sanoa, tai vastata..

Tuo ylen linkki on kyllä ehkä paras, minkä voisi lähettää. Mutta vahvasti uskon kyllä tuon viestin luettuani, että siellä toisessa päässä, mikä tahansa linkki mikä ei ole jw-org sivustolta, on "luopiomateriaalia", tai muuten vaan uskontoa vastaan panettelua. Olisi ehkä 50/50, että jos tuon linkin postaisin niin mahtaisiko sitä lukea paria ekaa riviä pidemmälle.

Tekisi mieli kysäistä suoraan, että miksi heidän järjestönsä päämiehet valehtelevat julkisuudessa, kun alkuperäisessä viestissäni hänelle halusin vielä varmistaa ettei vaan ole mistään muusta suuttunut, vaikka voisin sanoa että noin 99% varmasti kyllä tiesin, mistä on kyse..

Uskoisin, että tälle järjestölle on vaikeat ajat tulossa. Ehkä vielä ennen internetaikaa, ennen tätä kun kaikki pedofiili/salailu ja piilotteluskandaalit olivat perustyypeille vaikeasti löydettävissä, riitti että veti puvun päälle ja valehteli uskottavasti. Taisivat meinata uskoa JT edustajien juttuihin tuolla ministeritasollakin, mutta nykyään on vissiin mahdotonta koska on niin paljon yhtenevää materiaalia mikä todistaa toisin. Tuon lisäksi vielä videoidut JT oikeudenkäynnit mitkä on menossa tuolla maapallon toisella puolella, mitkä kaikki voivat halutessaan katsoa.

Valheella on tänä päivänä, tosiaankin lyhyet jäljet.

Omille vanhemmilleni ohimennen mainitsin tuosta Australian oikeudenkäynnistä. En pidempään, mutta kuitenkin että yli tuhannesta rikollisesta on kyse, mitä järjestö on suojellut -50 luvulta asti. Lyhyt vastaus tuli että "joskus on tehty ehkä virheitä vaikka en ole tuosta sen paremmin kuullut, mutta se on varma että nykyään on virheet nähty ja toimintatavat on varmasti muutettu ja virheistä opittu".

Tosin, näinhän he olisivat sanoneet jo 20 vuotta sitten, yhden pedofiilitapauksen julkitullessa.

Tänään olen miettinyt, että kumpi on pahempi kärsimys/suru kartetun kohdalle, se että ihminen kuolee pois esim. jossakin onnettomuudessa vai se että ihminen TIETOISESTI päättää, että SINÄ kuolet hänen elämästään pois, vaikka elämä jatkuu.

Tottakai jälkimmäinen on parempi, mutta melkein uskoisin että yhtä paljon nuo sattuu, sitä kohtaan kuka on karttamisen uhrina.
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Surkuhupaisaa tuossa viestissä oli vielä tuo ristiriitaisuus, että "emme voi olla ystäviä nyt ei ole minusta kiinni mutta jokaisella on vapaus tehdä ne valinnat jotka ovat tärkeitä itselleen." - samalla, ei ymmärretä sitä että minä en ole tehnyt valintaa, vaan hän. Sekä hän on on oman oikeutensa ja vapautensa luovuttanut amerikkalaiselle JT järjestölle, vaikka uskoo sen olevan vielä itsellään.

Myös tuo, että "jumalaa voisi ihminen loukata" - olemalla tekemisissä toisen ihmisen kanssa. Eikö tuo tee jumalasta jotenkin aika alhaisen. Melkeinpä, oikein "kunnollista" ihmistä alhaisemman, jopa? Sellasiakin ihmisiä kun löytyy, mitkä harvemmin mistään loukkaantuu, vaan suhtautuu asioihin lähes aina rakkaudella.

Jos joku ihminen sanoo että jumalaa voi jotenkin "loukata", _varsinkin_ sillä että juttelee normaalisti toisen ihmisen kanssa, niin on kyllä pakko sanoa että on aika suuret luulot itsestään..
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kuinka ihmeessä sitä voisi palata takaisin jos ei usko järjestön olevan totuus? Sehän olisi huijausta.

Myös paluu takaisin väärillä syillä ei voi tuoda Jehovan ystävyyttä.

Itsellä on hyvin vaikea nähdä enään että järjestöllä ja ystävyydellä jumalaan on mitään yhteistä, nehän ovat kaksi ihan eri asiaa.

Ikävää kun ei voi olla ystävyyttä jumalaan ilman välikättä.

En minä ainakaan ole katkaissut yhtään ystävyyttä, kunhan purin jäsensopimuksen tuon amurican uskonnon kanssa.

Niin tietenkin jt näkee asian ihan eri laseilla.
Laitan mielenhallinnan piikkiin.

Jos jumala on, miksi tälle olisi tärkeää että ihminen kuuluu johonkin amerikkalaiseen lahkoon?

Sama mistä uskonnosta häipyy niin kumma että ystävyys jumalaan lähtee mutta se seuraava usko mihin liittyy myöntää sen oitis takaisin.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Minä oon JUURI tuota samaa koittanut joskus puhua faijalleni. Hän on tavallaan yllättävän fiksu JT, vaikka JT uskossa kovasti kiinni onkin, ja varmasti tulee aina olemaan. Mutta esim. karttamissäänntöä ei ota ihan täysin kirjaimellisesti, vaikka todella vähän tekemissä ollaankin. Joskus jopa pikaisesti käyvät kyläilemässä, yleensä eivät kyllä viivy kun tunnin-pari, muutaman kerran vuodessa.. eikä enää nykyään uskonnosta juuri puhuta, vaikka vartiotorneja kiikuttavatkin mukanaa. Mutta eivät ole koskaan yhteyksiä totaalisesti poikki laittaneet, vanhemmat siis.

Kun joskus vänkäsivät, että tulisit nyt sinne kokouksiin, niin sanoin juuri tuon saman. En halua valehdella, en Jumalalle, enkä itselleni. Se, jos mikä olisi valheessa elämistä, toisten ihmisten takia.

Ehkä nuo keskustelut ovat olleet sellaisia (en varmaksi voi tietää) keskusteluja, mistä osa on mennyt kaaliin. Siis tuo, että ei tuossa karttamisessa ole mitään järkeä, kun väkivalloin yritetään ihmistä saada _uskomaan_ johonkin asiaan. Siis ihmisten keinoin, henkisen väkivallan keinoin. Se ei olisi rehellistä. Ei muita, eikä Jumalaa kohtaan.

Toit hyvän pointin esille, mitä en olisi ehkä itse ymmärtänyt esille tuoda, Veli-hopea.
Viimeksi muokannut agapi_dō, 18.08.2015 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

No selkis ainakin yksi asia. Ystävyyttä Jehovaan/jumalaan ei saa ilman vartiotorniseuraa.

Miettiiköhän jt koskaan, mitä mieltä Jeesus tai Jehova tällaisesta on?

Kun ottaa huomioon sen mitä Jeesus höpötteli ja sen kokonaisuuden mitä teki,elän kuvitelmissa etteipä kovin tällaisesta touhusta tykkäisi.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Re: Kiitokset vastauksista.

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Niinkuin otsikossa sanotaan, varsinkin tuosta viestistäsi pari viestiä takaperin mikä koski rehellisyyttä itselle ja muille.

Sain, omasta mielestäni, suureksi osaksi sun Veli-Hopea postauksen ansiosta, juuri ne ajatukset mieleeni jotka halusin kirjoittaa vastauksena olematta kuitenkaan mielestäni mitenkään töykeä tai millään lailla arvosteleva/paasaava. Vielä ilman ylimääräisiä linkkien postailuja, koska ne varmasti, aivan varmasti, aiheuttaisivat vastareaktion. Oli sitten kyseessä tuubivideo tai ylen linkki.

Tai, ainakin nyt on sellainen olo, että asia on käsitelty, niin paljon kun minä sitä voin käsitellä.
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Pistin vielä perään tuon, mitä kuuntelin tossa äsken viestiä kirjotellessa.. Kumma miten jotkut asiat osuu kohdallen, juuri sillon kun niitä tarvitsee. :)

https://www.youtube.com/watch?v=7wzVMDDfa5A
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ainakin tiedämme mikä on tämän hetkinen tilanne, eikä tässä voi kun toivoa että joku kaunis päivä suhteet läheisiin saadaan parempaan kuntoon.

Nämähän on asioita mille ei voi mitään. Jos paremmat ajat koittavat, onhan se ilon päivä.

Ei se auta siinä välissä kuin rakentaa oma elämä vahvalle pohjalle. Ehkäpä myöhemmin on tarpeeksi vahva ja valmis auttamaan paremmin jos omilta sisaruksilta ja vanhemmilta lähtee yhtäkkiä matto alta ja kaikelta katoaa pohja, silloin kun herää ja maailmankuva muuttuu.

Silloin sitä vahvakin ihminen romahtaa ja silloinkin kuten aina, meillä on syli avoinna.

Sehän on aina kova tipahdus kun totuus olikin ihan jotain muuta. Jos se päivä tulee, valmistellaan siihen.


Heitän tähän vielä täysin irtirevityn jakeen mutta se sopii, ainakin jotenkin : "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät".
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

agapi_dō kirjoitti:Kun joskus vänkäsivät, että tulisit nyt sinne kokouksiin, niin sanoin juuri tuon saman. En halua valehdella, en Jumalalle, enkä itselleni. Se, jos mikä olisi valheessa elämistä, toisten ihmisten takia.
Näin minäkin asian esitin omille vanhemmilleni. Jos tulisin salille, tulisin sinne vain ihmisten vuoksi enkä jumalan vuoksi. Se olisi epärehellistä, vaikka ulospäin näyttäisikin hurskaalta. Jos jumala on olemassa*, hän kyllä tietää käykö joku valtakunnansalilla aidosta uskosta, tavan vuoksi vai kulissien ylläpitämiseksi.



*en itse usko enää moiseen
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Jaakob kirjoitti:
agapi_dō kirjoitti:Kun joskus vänkäsivät, että tulisit nyt sinne kokouksiin, niin sanoin juuri tuon saman. En halua valehdella, en Jumalalle, enkä itselleni. Se, jos mikä olisi valheessa elämistä, toisten ihmisten takia.
Näin minäkin asian esitin omille vanhemmilleni. Jos tulisin salille, tulisin sinne vain ihmisten vuoksi enkä jumalan vuoksi. Se olisi epärehellistä, vaikka ulospäin näyttäisikin hurskaalta. Jos jumala on olemassa*, hän kyllä tietää käykö joku valtakunnansalilla aidosta uskosta, tavan vuoksi vai kulissien ylläpitämiseksi.



*en itse usko enää moiseen
Jep.. yhtä ulkokultaista kun se, että kaikilla "pitää" (lainausmerkeissä siksi, että kieroon siellä katsotaan, jos ei ole) puvut päällä ja kravatit kaulassa. Samoin kun se, että myös katsotaan kieroon jos joku kasvattaa vaikkapa viikset, tai parran. Vaikka Jessen aikoinan uskoisin että se oli ihan normaalia, jos ei poikkeus, jos miehellä EI ollut partaa.
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Kysymys

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Vielä tähän jatkan sen verran, kun tuli mieleen kysymys..

Oiskohan kellään mielessä raamatunkohtia, yksittäisiä jakeita, mielellään JT käännöksestä, mitkä voisi olla hyviä lähettää eteenpäin tällaisessa tilanteessa?

Mieleen tuli tuo, että "Ei Jeesus tullut mailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan", "tuomitseminen ei ole ihmiselle", jne. jne..

Olisikohan jotaki ytimekästä yhtä kohtaa, minkä vois postata tuolle siskolle, mikä ehkä voisi saada ajattelemaan hieman JT järjestöä pidemmälle? Raamattu on kuitenkin hänelle se toinen auktoriteetti..
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
Mievaan
Viestit: 487
Liittynyt: 14.10.2011 00:15

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Mä oon pikkasen ruvennu arvostamaan näitä vapaan suunnan uskiksia, ne on aina valmiita ottamaan avosylin vastaan ihmisen, ei koskaan tuomitse ihmistä, saati sitten karttaa. Mulla on yks tärkeä tukihenkilö (ei ent JT) ja hän on uskovainen, mutta ei koskaan ole ruvennu haukkumaan mun mielipiteitä esim. homoista, vaikka hän ei jaa samoja arvoja, voidaan me silti olla läheisiä ja jutella asioista kuin asioista. Se on monesti päivitellyt JTden karttamiskäytäntöä, varsinkin, kun hänellä on lapsia, niin ei missään tapauksessa hylkää heitä. Alan ymmärtää, ettei JTllä oo rakkautta keskuudessa, tai älä tuomitse ettei sua tuomittais, kuka heittää ekan kiven, se tuhlaajapojan kuvaus on aika hyvä, ei karttamista vain pidot ja kaikkein ihana kuvaus paimenesta ja kadonneesta lampaasta, nykysin tuntuu että järjestön maine on paljon tärkeempi kuin yksilö.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Kysymys

Viesti Kirjoittaja Polyester »

agapi_dō kirjoitti:Olisikohan jotaki ytimekästä yhtä kohtaa, minkä vois postata tuolle siskolle, mikä ehkä voisi saada ajattelemaan hieman JT järjestöä pidemmälle? Raamattu on kuitenkin hänelle se toinen auktoriteetti..
Sinänsä osuvia kohtia olisi paljonkin, esim. hyttysen siivilöiminen ja kamelin nieleminen, tai kehoitus ottaa ensin hirsi pois omasta silmästä. Jos kuitenkin enemmän myönteisessä hengessä, niin tästä tykkään itse:

Matt 11 (UM käännöksen mukaan)
28 Tulkaa minun luokseni kaikki, jotka uurastatte ja olette kuormitettuja, niin minä virvoitan teidät.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen lempeämielinen ja nöyrä sydämeltä, niin te saatte virvoituksen sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on miellyttävä ja minun kuormani on keveä.

Näissä asioissa ikävä kyllä mitään killer-argumenttia ei taida olla, sillä asiat voi nähdä miten haluaa, kun tarpeeksi kovasti haluaa. Luulisin kuitenkin, että tuo saattaisi hieman pistellä uskollisen Jehovan todistajan järkeä ja omaatuntoa, että onkohan tämä kuorma sittenkään niin kevyt kuin pitäisi.
Vastaa Viestiin