Vertaistukea kaivataan väistämättömään ratkaisuun

Vertaistuelle pyhitetty osio.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Vertaistuki-alueen tarkoitus on tarjota mahdollisuus vertaistuelle, sanomisen, kuuntelemisen ja parhaimmillaan ymmärtämisen muodossa. Alueella voit avautua jehovantodistajuuden aiheuttamista haasteista ja saada tukea tilanteeseesi.

Vertaistuki-alueella ei suvaita minkään sortin väittelyitä, tinkaamisia, eikä opillisia debatteja. Niitä varten on omat, kyseiseen tarkoitukseen paremmin sopivat alueensa.

Vertaistuen eräs määritelmä.
paula
Viestit: 136
Liittynyt: 11.06.2007 04:04
Paikkakunta: muuttanut keskisuomeen

Re: Vertaistukea kaivataan väistämättömään ratkaisuun

Viesti Kirjoittaja paula »

Kovasti voimia tähän elämäntilanteeseen. Muutos vaatii rohkeutta, ja kun sisäinen palo sen vaatii niin se on väistämätön. Itse roikuin löyhässä hirressä 16 vuotta ja odotin ex- mieheni väsyvän jt uskontoon. Lopulta vaan en enään kestänyt koska en itse uskonut eikä parisuhdekaan ollut hyvä, erosin kummastakin. Viivyttelyssä oli pahinta se etten voinut puhua rehellisesti lapsilleni, ja ehtivät kasvaa pakkosyötössä aikuisuuteen: jt uskonto vei lapseni. Eli asian siirtäminen johonkin tulevaisuuteen ei ole ratkaisu.

Hienoa että sinulla on tavallisia ystäviä, ja oma sukusi, heidän tuella pääset eteenpäin. Monesti ne ei-jt ystävät puuttuu ja siksi tuo karttaminen on niin tuntuvaa. Mutta oikeaa elämää on seuran ulkopuolella.

Mitä tulee paratiisi satuun niin kerrotaanhan lapsille totuus joulupukistakin:-) Tämä ehkä paha vertaus mutta, juuri tänään mietin kuinka lapsellinen opetus tuo paratiisi juttu on ja kuinka se ehkä upoaa porukkaan?, Ehkä siksi etten minä ainakaan voi sanoa että kirjaimellisesti olisin siihen joskus uskonut.

Kaikkea hyvää sinulle omannäköiseen elämään.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Vertaistukea kaivataan väistämättömään ratkaisuun

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Siirsin kommenttini oppikysymysosioon.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Toimelias

Re: Vertaistukea kaivataan väistämättömään ratkaisuun

Viesti Kirjoittaja Toimelias »

Hei.

Tänne kirjoittamien on sinulle varmasti terapeuttista. Tiedän kokemuksesta. Hyvää tarkoittavia neuvoja satelee. Ja hyvä niin. Itse omassa mielessä asiat täytyy kuitenkin punnita ja miettiä huolellisesti läpi. Kirjoittamienen auttaakin tässä. Saa asiat jäsenneltyä.

Sinulla ei ole mitään tarvetta erota järjestöstä. Jos tuntuu hyvälle idealle erota, niin tee se. Itse olen ollut irti jo lähes 20 vuotta. Minä en ole eronnut tai erotettu. Maistraattiin voi ilmoittaa eronneensa, vaikkei sitä järjestölle ilmoitakaan. Lasten syntymästä lähtien olen ollut toimeton. Vaimoni käy kokouksissa edelleen, ja on JT. Alusta asti olen tehnyt selväksi että lapset saavat käydä kokouksessa, mutta heitä ei saa painostaa sinne. Tutkisteluja lapsille saa pitää jos he itse niitä vaativat. Lapseni ovat nyt teinejä, eikä heitä kiinnosta JT uskonto. Ehkä kerran vuodessa ovat käyneet kokouksessa tai konvassa.

Oikeasti... en halua että minua erotetaan, tai erota itse. Tärkeintä on että itse tietää mihin uskoo ja mihin ei. Se että olisin heidän papereissaan erotettu/eronnut hankaloittaisi vain tarpeettomasti sukulaissuhteitani. Kun minua syytettiin synneistä, niin kiistin kaiken. Kun kysyivät uskonko järjestön opetuksiin, niin sanoin että niihin on vaikea uskoa. Ja ilmoitin etten halua erota. En ole muutamaan vuoteen suostunut edes paimennuskäynteihin, tai mihinkään uskontoon liittyviin keskusteluihin. Näin on hyvä.

Toki sinun tilanteesi on erilainen. Haluat myös erota puolisostasi. Sinuna en siltikään eroaisi järjestöstä "heidän papereissaan". Toki henkisesti ja virallisesti irtaantuisit. Jos esimerkiksi lapsesi päättäisi tulla todistajaksi, hän voisi silti olla kanssasi tekemisissä, koska olisit vain "toimeton". Vanhinten kanssa ei kannata eikä tarvitse missään tapauksessa puhua omista asioista! Ei ikinä! Vaikka sanoisivat haluavansa auttaa yms, niin kannattaa muistaa ettei siitä ole mitään hyötyä. Heillä ei ole ammattitaitoa ihmisten auttamiseen. Eivät ole psykiatreja eikä mitään. Pelkkiä amatöörejä joiden arvomaailmassa järjestö on sinua tärkeämpi.

Olen huomannut että sellaiset lapset joiden toinen vanhempi kieltää kokoukset saattavat tarrautua lujasti järjestöön kiinni. Parasta on antaa lasten itse ottaa asioista selvää, ja keskustella heidän kanssaan järkevästi. Kerro lapsellesi miten ihmismieli toimii. Jos lupaa ihmiselle jotain suurta ja upeaa (paratiisi), niin sitä haluaa uskoa siihen vaikkei se olisi tottakaan. Suuret lupaukset ovat keino manipuloida mieltä. Pelottelu ja uhkailu (harmagedon) on myös kautta aikain ollut tehokas mielenhallinan apuväline.

Toivon kaikkea hyvää sinulle. Kyllä ne ongelmat ja elämän solmut siitä aukeaa. Vaikutat fiksulta ihmiseltä, joten selviät varmamsti tästäkin. Joskus elämä heittelee meitä. Silloin on hyvä olla ystäviä, jotka auttavat pahimman yli.
Vastaa Viestiin