On kohteliasta esittäytyä...

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tikru
Viestit: 11
Liittynyt: 03.04.2009 12:41
Paikkakunta: Oulu, Turku, Helsinki

On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja Tikru »

... siispä päätin itsekin tehdä niin. Muutaman kuukauden olen tämän foorumin keskusteluja sivusta seurannut, joten onhan tuo jo aika.

Ikää on nyt 25 vuotta ja sukupuoli nainen. JT-ura alkoi neljävuotiaana, kun äiti heikkona hetkenä uskoon hurahti. Yh-äidin lapsena ei paljon vaihtoehtoja ollut, äiti piti seurakuntaa turvallisena kasvuympäristönä. Kavereita sai olla vain "meikäläisten" piiristä jne. Ajatus siitä, että jumala tietää kaikki ajatukset ja teot oli pienenä tosi ahdistava. Muistan iltaisin käyneen syntilistaa läpi pitkään yöhön asti, varsinkin ajatusrikoksia tein paljon. Näitä äitille joskus tunnustin ja sain remmiä. Hullua :D

Ala-asteikäisenä aloitin ns. kaksoiselämän, josta paljon varoiteltiin. Ajattelin pahoja, näpistelin tavaroita, kiroilin ja luin kiellettyä kirjallisuutta. Toisaalta olin kokouksissa täydellinen jt-lapsi, kuuliainen ja kaiken nielevä. Äiti jäi kokouksista pois samoihin aikoihin, mutta vaati minua siellä käymään ja niiden periaatteiden mukaan elämään. Suuntasin kaiken energiani uskontoon, saarnasin koulussa kavereille ja muistan säälineeni heitä, koska eivät tajunneet että voisivat elää ikuisesti. 11-vuotiaana menin kasteelle. Ajattelin, että hukuttaudun kastealtaaseen, koska olin tehnyt niin paljon syntiä että minun osalta ikuisen elämän kortti on jo pelattu. Aika lapsekas ajatus, eihän siinä saanut kun vähän vettä henkeen :lol:

Sitten tuli murrosikä kuohuineen. Tupakkaa, viinaa ja krapulassa kokouksiin. Pidin täydellisen jt-nuoren kulisseja aika hyvin yllä, olin osa-aikaisena tienraivaajana ja jätin valheellisia raportteja jne. Tuttua hommaa varmaan monille. Sitten ku kulissit petti, romahti kaikki. Lopullisen eron jehovan todistajista suoritin psykiatriselta osastolta käsin.

Noin 13-vuotiaana, eroni aikoihin, aloin tajuta millaista paskaa koko järjestö suoltaa. Mutta kun joku oppi on takaraivoon hakattu, on siitä vaikea päästä eroon. Vaikka tiesin, että jumalaa tuskin on edes olemassa, pelko oli silti selkäytimessä pitkään. 17-vuotiaana hoksasin yksi ilta että piru vie, jumalaa ei OIKEASTI ole olemassa eikä minun tarvi joka ilta syntilistaa kerrata :D

Tänään minulla menee ihan hyvin. Työ, perhe, harrastukset ja IHANAN normaali elämä.

Nykyään ymmärrän, miten järjestö koukuttaa pariinsa uusia jäseniä ja pitää ne, sen harjoittama aivopesu on omaa luokkaansa. Tsemppiä vaan kaikille sen kahleista irti pyrkiville. Kuplan ulkopuolella on valtavan kaunis maailma. :P
It Ain't Necessarily So
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Jahass..mielenkiintoista. Olet ehtinyt kokea jo niin monenmoista, ja niin menestyksekkäästi, että varmaan pärjäät jatkossakin. Tervetuloa tänne uskonto-AA:han!
And Justice For All
Tikru
Viestit: 11
Liittynyt: 03.04.2009 12:41
Paikkakunta: Oulu, Turku, Helsinki

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja Tikru »

Kiitos, AA-tosiaan. Pelkäsin aluksi vähän tuota anonymiteettiä täällä, voihan se olla että joku tunnistaa kertomuksesta, vaan mitäpä tuolla väliä. Jossain vaiheessa elämää kaikkien lahkoihin sekaantuneiden nämä asiat on käsiteltävä, ja tämäntyyppiset vertaistukifoorumit on hieno väline siihen. Kiitoksia vaan tyypeille, jotka näitä jaksaa ylläpitää. :) Toisten kertomuksia lukiessa ei voi olla ihmettelemättä tiettyjä samankaltaisuuksia, samat kuviot käydään läpi eri muodossa. Mun mielestä suuri askel asian ylipääsemisessä on ymmärtää, miten voi olla mahdollista että me normaalit, älykkäät ja fiksut ihmiset ollaan tuollaiseen jouduttu. Siis tajuta miten järjestö OIKEASTI toimii.
It Ain't Necessarily So
Selma
Viestit: 73
Liittynyt: 05.03.2009 11:57

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja Selma »

Moi, tervetuloa! Meillä olisi varmaan paljon juteltavaa, laita yvta jos joskus haluat :)
i will die with both of my hands untied
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Tervetuloa Tikru!

Tikrun laulu:

Niin ihana juttu se minusta on
että ihana olen vain mä.
Mun pääni on täytetty kumilla
ja häntä on vieteriä.
Kaikki pienet pomput
suuret pomput
hauskoja ne on.
Mutta ihanin asia sittenkin on
että oon mä verraton.

Tämä siis nalle Puhista.

Aurinkoista ja mahdollisimman normaalia kesää. :D :D
Let me go Master I hate you so
RaM

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja RaM »

Mukavaa kun kirjauduit tänne keskustelemaan. Tervetuloa!
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tikru kirjoitti:Pelkäsin aluksi vähän tuota anonymiteettiä täällä, voihan se olla että joku tunnistaa kertomuksesta, vaan mitäpä tuolla väliä... Toisten kertomuksia lukiessa ei voi olla ihmettelemättä tiettyjä samankaltaisuuksia, samat kuviot käydään läpi eri muodossa.
Ymmärrän pelkosi, Tikru. Minua pidetään "kiinnostuneena" ja eteeni uhrataan vaikka mitä. Koska kirjoitan omalla nimelläni, minut lienee bongattu jo ajat sitten. Odottelenkin aikaa, koska "rakkaus" kylmenee. Tätä ennen sallin itselleni nauttia kohtuullisista "pommitusta". Mitä taas samankaltaisuuksiin tapauskertomuksissa tulee, ne ainoastaan vahvistavat olemassa olevan käytännön, joten tämä tästä luopiovalehtelusta".
Tikru kirjoitti:Mun mielestä suuri askel asian ylipääsemisessä on ymmärtää, miten voi olla mahdollista että me normaalit, älykkäät ja fiksut ihmiset ollaan tuollaiseen jouduttu. Siis tajuta miten järjestö OIKEASTI toimii.
Minua on Jehovan todistajien taholta nimenomaisesti kehotettu ottamaan selvää niin seuran historiasta kuin sen toiminnastakin. Tätä aulista neuvoa noudattaen koetan parhaani tehdä. Käsittääkseni J.F. Rutherford loi varsinaisen perustan nykyiselle mielenhallinnalle, mistä toisten oli hyvä jatkaa. Tavallinen "vanhin", saati rivijäsen on kuin kilpahevonen, laput silmillä ravaamassa, tosin ratsupiiskan sijaan käytetään seuran sanktioita, mistä seuraa, että seuran aiheuttama holistinen kipu on ratsupiiskan sivallusta monin veroin voimakkaampi ja tuhoisampi.

Toivotan miellyttäviä ja kiintoisia hetkiä tässä "seurakunnassa". :D
Tikru
Viestit: 11
Liittynyt: 03.04.2009 12:41
Paikkakunta: Oulu, Turku, Helsinki

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja Tikru »

Kiitoksia tervetulotoivotuksista. Onko tää nyt sitä rakkauspommitusta :lol: :lol:
It Ain't Necessarily So
RaM

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja RaM »

Juu... minä olen erityisen tunnettu juuri rakkauspommituksesta. :P
Arskavain
Viestit: 578
Liittynyt: 14.11.2007 21:14
Paikkakunta: Tornio

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Heissan sveissan.

Aika tyypillistä jt elämää olet elänyt. On mahtavaa osata elää niinkuin on - teeskentelemättä ja voida sanoa, mitä ajattelee. Niinpä päätelmäsi ovatkin omia ja tervetulleita, vaikka itse uskon jumalaan "täysillä".

Mielestäni monet asettava virheellisesti vastakkain jehovantodistajuuden ja ateismin. X- todistajasta ei tule välttämättä ateistia. Mielestäni josta tulee, saattaa olla edelleen manipulaation uhri, koska tekee näistä vastakkaisia päätelmiä ts "jos jt usko ei ole totta, jumalaakaan ei ole.

Itse edustan tulkintaa, jonka mukaan Jeesuskin oli järjestövatstainen, tulkintaa, jonka mukaan suuri joukko kaikista kansosita "pelastuu". Se, kuka pelastuu, on jumalan päätettävissä, ei ihmisen eikä minkään järjestön. Eli me ihmiset olemme kykenemättömiä tuomitsemaan toisamme uskonkäsitysten vuoksi.

Päätelmämmehän usein muuttuvat kokoajan iän ja kokemusten myötä, joten sallikaamme toistemme esittää vapaasti ajatuksia, että voimme tarpeiden mukaan vaihtaa mielipidettä ja ennenkaikkea sanoa oma selleinen.

Tervetuloa palstalle minunkin puolestani :)
Elä ja anna toisten elää
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Minä toisaalta ymmärrän agnostikkoja ja ateisteja siinä merkityksessä, että he ovat panneet koko elämänsä peliin Jehovan puolesta, mutta tulleet havaitsemaan seuran valheellisuuden. Tämän lisäksi monet heistä ovat saaneet monoa näennäisraamatullisin perustein ja kokeneet niin läheisten kuin ystävinäänkin pitämiensä ihmisten totaalisen hyljeksinnän ja halveksumisen. Päästäkseen takaisin rakkaudelliseen yhteisöön, on joidenkin tullut istua samassa asemassa, mitä 1700-luvulla kirkon jalkapuussa istuneet, mutta rajoittamattoman ajan, ynnä saaden elinikäisen stigman itseensä, kuten "kantakorttiinsakin".

Kysymys on siitä (mikäli raamatullisia perusteluja halutaan), mikä Kaanaan nuortaparia olisi lopun ikäänsä seurannut ilman Jeesuksen viini-ihmettä. He olisivat lopuksi ikäänsä jääneet "niiksi, joiden häistä loppui tarjottava". Toki toivoisin, ettei kenenkään tarvitsisi jehovantodistajuuden tähden Jumalaansa hylkyyn heittää, mutta koska minun Jumalani on minua suurempi, jätän tämän asian hänen ratkaistavakseen meistä itse kunkin kohdalla.

Tämän normalielämän kannalta lienee kuitenkin tärkeintä, että ihminen löytää itsessään tasapainon maailman ja omien käsitystensä kanssa, kera Jumalansa tai ilman.
Tikru
Viestit: 11
Liittynyt: 03.04.2009 12:41
Paikkakunta: Oulu, Turku, Helsinki

Re: On kohteliasta esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja Tikru »

En pidä itseäni nykyään sen enempää ateistina kuin agnostikkonakaan, tällä hetkellä koko aihe "onko jumalaa olemassa" tuntuu lähinnä yhdentekevältä. Mutta varaan itselleni oikeuden kiinnostua aiheesta tässä kun ikää tulee enemmän ja jopa muuttaa mielipidettäni :wink:
It Ain't Necessarily So
Vastaa Viestiin