Masterpiece

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Masterpiece kirjoitti:Jos kysyn JT:ltä syytä siihen, miksi hän haluaa tutkia Raamattua kanssani, niin mitä hän todennäköisesti vastaa?
Tuskin ensisijaisesti vastaa, että velvollisuudesta joka syntyi kun hänen kanssaan on ensin tutkittu. Näinhän asia on usein esitetty Vt-materiaalissa, kuten myös on ollut maininta siitä verivelasta, joka syntyy jos ei varoita lähimmäisiään tulevasta tuhosta. Olettaisin jt:n viittaavan Jeesuksen antamaan tehtävään tai johonkin muuhun epäitsekkääksi katsomaansa motiiviin, eli ei rehellisesti Vt-seuran edellytykseen
Ja mikä on oikeasti syy näihin Raamatun tutkiskeluihin? (vastaushan on todennäköisesti uusien jäsenten hankkiminen).
Käännytyksen motiivi on jäsenhankinta ja RT on välttämätön askel, jotta henkilö selvittäisi kastetta edeltävän tietokilpailun.
Olen ihmetellyt tälläkin palstalla ihmisten kokemuksia Jehovan todistajien kasteesta. Eli ilmeisesti kun käyt kasteella, joudut täysin Vartiotornin vallan piiriin. Miten tälläinen pääsee käymään?
RT:n tarkoitus on nimenomaan saada sisäistetyksi todistajuudessa edellytetty ajattelu ja koreografia. Se pääsee tapahtumaan, jos on päästäkseen, pienin suostutteluksi verhotuin sanelutyyppisten asioiden välityksellä. Tosin esimerkiksi Suomessa kasvu tapahtuu miltei kokonaan jt-perheissä jälkikasvua motivoimalla.
En yksinkertaisesti ymmärrä sitä, miksei yksilöt voi pitää kiinni omasta päätösvallastaan kasteen jälkeenkin?
Äläkä kokeilekaan sen ymmärryksen hankkimista, nimittäin omasta päätösvallasta kiinnipito edeltää jt-uran loppua.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Seuraavaksi on muutamia the best of JT lausahduksia, mitä on tullut vastaan.

1.
M: "Miksi minun pitäisi uskoa, että Raamatun Jumala on se oikea jumala"
JT: "Koska Raamattu kertoo Jehovan olevan ainoa oikea Jumala."
M: "Miksei joku muu jumala voisi olla oikea jumala?"
JT: "Mikä muu jumala se muka voisi olla?"

Tässä vaiheessa oli pakko vähän räpytellä silmiä, että kysyikö tämä mies multa juuri tämän kysymyksen. Aivan kuin Jehova olisi se ainut jumala ihmiskunnan historiassa.

M: "No vaikka Ra, Khrisna, Horus, Thor... siitä voi valita."
JT: "No kun näitä muitten kansojen jumalia tutkii hieman, niin niistä näkee selvästi, miten ihmisen tekemiä ne ovat"
M: "Ja Raamatun jumalastako ei näe?"
JT: "Ei."

Eli tämä todistaja oli valmis tuomitsemaan kaikkien muiden kansojen jumalat ihmisen keksinnöksi, mutta Raamatun Jumalaa hän ei suostunut edes ajattelemaan, että se olisi ihmisen keksimä. Voiko kaksinaamaisempaa olla?

2.
JT: "Kolminaisuusoppi ei ole Raamatullinen oppi. Jos katsot kaikkia niitä kuvia, mitä on kolminaisuuden nimissä jumalista tehty, niin nehän ovat aivan epäluonnollisen näköisiä. Joillakin on kolme naamaa ja niin edelleen".

En sanonut tuolloin tätä, mutta jälkeenpäin tuli ajatuksena, että mikä minä tai SINÄ olet arvostelemaan sitä, miltä Jumala näyttää. :D

3. Puhetta Jesajan kirjan ennustuksista:
M: "Mitä mieltä olet siitä argumentista, että ilmeisesti monet tutkijat ovat sitä mieltä, että Jesajan kirjat olisi kirjoitettu kahden, tai jopa kolmen eri kirjoittajan toimesta?"
JT: "Raamattu ei opeta näin".

No ei varmasti opetakaan, mutta siitähän tuossa ei ollut kysymys. Luonnollisesti JT ei missään nimessä hyväksy tuota monikirjoittajateoriaa, vaan totta kai kirjoittaja on Jesaja niminen mies. Joskus harmittaa, että sitä vasta jälkeenpäin tulee hyviä vasta-argumentteja. Tuolloin menin taas niin sekaisin vastauksesta, että päätin jättää asian sikseen.

4. Puhetta Stauros-sanasta. Esitän argumenttina sanakirjatodisteen, jossa sana stauros tarkoittaa ristiä, ja jossa stauros taipuu eri risti-sanan sisältäviin merkityksiin (ristiretki=stauroforia):
M: "Mitä mieltä olet tästä todisteesta?"
JT: "Kukas tämän kirjan on tehnyt?"
M: En muista, tekijä löytyy varmaan siitä etukannesta. Voit katsoa sen sieltä. Jokaisessa muussakin tarkastamassa sanakirjassa oli tuo sama merkitys staurokselle".
JT: "Suhtaudun kyllä nyt hieman skeptisesti tähän kirjaan".

5. Puhetta evoluutiosta. Mielestäni on suorastaan röyhkeää ihmisten, joilla ei selvästikään ole mitään tietoa evoluutiosta, tulla minulle kertomaa, että evoluutio ei ole totta.
JT: Jos katsot taloa, niin näet selvästi sen olevan suunniteltu.
M: Talot eivät ole eläviä. Et voi vetää johtopäätöstä elävän ja elottoman suhteen.
JT: Mutta jos nyt kuitenkin mietit tätä vertausta...

Jatkoimme tuota jankkaamista varmaan 10 minuuttia, ja isojen mutkien kautta sain JT:n vakuuttuneeksi, että kellontekijä-argumentti ei ole pätevä.

6. Lisää puhetta evoluutiosta
JT: Miten evoluutio voi olla totta, jos kerran miehellä ja naisella on niin yhteensopivan sukupuolielimet? Eikö niiden olisi pitänyt kehittyä samaan aikaan? Miten on mahdollista, että ne sattumanvaraisesti kehittyivät samaan aikaan, juuri oikeaan suuntaan, jotta ihminen voi lisääntyä.
M: :?: :?: :?: :?:

Olin oikeasti kuin A aapisen kannessa, kun tuo argumentti lauottiin minulle. Ennen tuota kyseinen JT oli vakaasti sanonut minulle, että evoluutio ei voi olla totta, koska siinä on niin paljon sellaista asiaa, mikä ei vain voi pitää paikkansa. Tämän JT:n kanssa keskustelu oli aika lyhyt, koska hän selvästikin huomasi minun tietävän enemmän evoluutiosta, kuin normaali kansalainen, joten hän yhdessä vaiheessa nousi ylös kesken lauseensa ja oli tekemässä lähtöä. Ilmeisesti aina, kun JT tuntee itsensä nurkkaanajetuksi tai huomaa, ettei 80-luvulta olevat argumentit purekkaan enää, niin hän nousee pöydästä ja lähtee pois. Uskomatonta sakkia, ei voi muuta sanoa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Masterpiece kirjoitti:Seuraavaksi on muutamia the best of JT lausahduksia, mitä on tullut vastaan.
Kuten olet hyvin huomannut, niin jehovantodistajat eivät keskustele, vaan sanelevat. He määräävät mikä todiste on pätevä ja mikä ei, asialliset perustelut eivät useinkaan ole tarpeen. Kehäpäättely on myös ylen ahkerassa käytössä.
Ilmeisesti aina, kun JT tuntee itsensä nurkkaanajetuksi tai huomaa, ettei 80-luvulta olevat argumentit purekkaan enää, niin hän nousee pöydästä ja lähtee pois.
Poistuminen on hyvin yleinen menettelytapa, itse kohtasin saman menettelyn muutama viikko sitten.
Uskomatonta sakkia, ei voi muuta sanoa.
Mielenhallinta kukkeimmillaan ja kaupan päälle jehovantodistaja kokee edustavansa järkiuskontoa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Markku Meilo kirjoitti: Poistuminen on hyvin yleinen menettelytapa, itse kohtasin saman menettelyn muutama viikko sitten.
Jos saan pyytää, niin voisitko kertoa vähän tarkemmin, mitä tapahtui? Ja miten edes kukaan JT suostui istumaan kanssasi saman pöydän ääreen? Eivätkö ne kaikki jo tiedä, millainen "Saatanan kätyri" olet :lol: ?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Masterpiece kirjoitti:Ja miten edes kukaan JT suostui istumaan kanssasi saman pöydän ääreen?
Emme olleet pöydän äärellä, pysähdyin Hgin rautatieasemalla juttelemaan vanhemman miehen kanssa ja esittäydyin entiseksi jehovantodistajaksi ja saaneeni monoa. Hetken aikaa juttu sujui tuntemaasi jt-malliin, mutta sitten kaveri sen kummemin asiaa mainitsematta otti tavaransa ja poistui.
Eivätkö ne kaikki jo tiedä, millainen "Saatanan kätyri" olet :lol: ?
Osa tuntuu tietävän kun tyttöpari männäkesänä ohitti tämän talon, mennen naapuriin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Myös minä olen hyvin pettynyt todistajiin. Ei ainuttakaan kuulemaani ovikellon pimputusta yli puoleentoista vuoteen. Kauanko minun tulee vielä odotella, vaikka niin ylen helppo kohde olenkin. Käsittämätöntä laiskuutta, sanoisin.
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Markku Meilo kirjoitti:Emme olleet pöydän äärellä, pysähdyin Hgin rautatieasemalla juttelemaan vanhemman miehen kanssa ja esittäydyin entiseksi jehovantodistajaksi ja saaneeni monoa. Hetken aikaa juttu sujui tuntemaasi jt-malliin, mutta sitten kaveri sen kummemin asiaa mainitsematta otti tavaransa ja poistui.
Kaverilla heräsi ilmeisesti Seuran tm tosi totuuden itsesuojeluvaisto :)

Kuka tietää vaikka ko henkilö kääntäisi asian JT:n piireissä seuraavasti: Juttelin yhden luopion kanssa. Se yritti vääristää asioita mutta kun juteltiin hetken aikaa ja kerroin esimerkkien kera asioita, niin luopio meni hiljaiseksi ja lähti pois.
(en ihmettelisi, koska JT-piireissä ei ole mitenkään erikoista että asioita ja tapahtumia väännetään kuvainnollisesti mielikuvituksen mukaan.)
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Bergerac kirjoitti:Kaverilla heräsi ilmeisesti Seuran tm tosi totuuden itsesuojeluvaisto :)
Heräsi nyt sitten mikä vaan tunne, niin poistumisen ymmärrän, olihan kaveri jo joutunut ihan ääneen sanoutumaan irti Vt-seuran opetuksista. Jäljelle jäi "minä uskon Raamattuun" -oljenkorsi, jolloin kysyin miksi hän tarjoaa täällä Vt-lehteä jos ei usko sen sisältöön - ei vastausta.
Se yritti vääristää asioita mutta kun juteltiin hetken aikaa ja kerroin esimerkkien kera asioita, niin luopio meni hiljaiseksi ja lähti pois.
Tostahan saisi sorvattua oivan nk. konventtikokemuksen.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Mievaan
Viestit: 487
Liittynyt: 14.10.2011 00:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Heheheheh eiköhän ne oo jo oppinu kierää kaukaa Meilon ja Jaakon oven. Ainakin oman muistikuvan mukaan, kyllä juorut kiersi, esmes missä asuu joku erotettu/luopio. Aluekortin takana oli myös lista mihin ei saanu mennä ;-)
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Kohta neljä vuotta olen asunut samassa osoitteessa, eikä ole saarnaajia näkynyt.
Luulen että saarnaamisinto on vähentynyt, vaikka tienraivaajia on kuulemma enemmän kuin koskaan.
Olisiko tienraivaajien määrän syy siinä, että tuntitavoitetta on pienennetty.
Let me go Master I hate you so
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Todistajien kanssa keskustellessa tein valitettavasti yhden ison virheen. Annoin heidän sanella argumenttinsa. Yhdessä vaiheessa puhuimme paljon evoluutiosta, ja he esittivät argumentin toisensa perään. Valitettavasti menin tähän tyypilliseen kreationistiseen leikkiin mukaan, enkä pysähtynyt yhden argumentin ääreen ja pakottanut heidät näkemään virheen siinä argumentissa. Ei tule tapahtumaan toisten.
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Jonkin verran olen itsekin tienraivausta harrastanut ja voin sanoa kaiken tietoni evoluutiosta tulleen JT-kirjallisuudesta. Jo peruskoulussa oppi sulkemaan korvansa bilsan tunnilla kun aihetta käsiteltiin. Tai jos telkkarista tuli luonto-ohjelmia, niin evoluutiopuheet osasi ohittaa saatanan propagandana.
Jos oikeasti haluaa haastaa JT:n keskusteluun evoluutiosta, se vaatisi sen, että JT ensin perehdytettäisiin evoluution perusteisiin. Se taas on mahdotonta, koska JT ei suostu ottamaan "maailmallista" tietoa vastaan.
Let me go Master I hate you so
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Hyvän kuvan JT:n evoluutiotietämyksestä saa, kun kysyy mitä evoluutio tarkoittaa. Kun JT sanoo (kuten Elämä maan päällä -kirjassa sivulla 10 sanotaan), että evoluutio tarkoittaa "biologista kehitystä, teoriaa, jonka mukaan ensimmäinen eliö kehittyi elottomasta aineesta", niin hänelle voi antaa hyvän läksytyksen siitä, miten Vartiotornin kirjallisuus ei ole saanut edes alkeellisinta käsitettä oikein.

Yhden kerran keskustellessani menneenä keväänä vanhemman JT-pariskunnan kanssa havaitsin jopa hieman oppimista. Läksytin heitä nimen omaan tuosta yllä mainitsemastani asiasta, kun luimme Vartiotornin julkaisemaa "Elämän alkuperä - viisi tärkeää kysymystä" -lehtistä. Jossain vaiheessa kun taas kerran tulimme tuohon samaan aiheeseen, niin kysyin heiltä, että "tarkoittikos se evoluutio nyt sitten elämää elottomasta", niin vastaus oli "ei" ja oikea vastaus heti perään. Ettei heidän kanssaan väittely nyt aivan turhaa kuitenkaan ole. Kyllä sitä oppimista tapahtuu silloin tällöin. Toinen asia taas on, että käyttävätkö he niitä virheargumenttejaan vielä tulevaisuudessa, vaikka tietävät niiden olevan väärin.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Hieman oman elämäni updatea. Olen tällä hetkellä tekemässä Vartiotornin teoksesta Elämä maan päällä -kirjasta omaa vastinettani, jossa käsittelen kyseisen teoksen argumentteja ja tarkastelen sen lähteitä. Olen tässä miettinyt, että voisin pistää teoksen jossain vaiheessa nettiin, tai ainakin osan siitä. Sillä tavoin kaikki pääsisivät hyötymään siitä. Teos ei ole kuitenkaan vielä läheskään valmis, ja en ole tarkistuttanut kaikkea siihen kirjoittamaani. Minun täytyy monesti kääntää englannista suomeen eri tekstejä, ja nämä tekstin vaativat tarkistusta, jotta ne ovat varmasti oikein ja kuvaavat sitä, mitä kirjoittaja on niillä tarkoittanut. Biologiaan liittyvä teksti on kuitenkin hieman vaikeampaa kääntää, kuin Pulp Fiction -leffan vuorosanat. Mutta ainakin oppii samalla, jos ei muuta hyötyä ole!

Kirjahan on vanha, 1985 tehty, mutta kuulen vielä tänäkin päivänä sen argumentteja käytettävän Jehovan todistajien toimesta. Tätä todistaa mm. se, että kun kerran keskustelin JT:n kanssa evoluutiosta, niin hän ojensi minulle tuon kyseisen kirjan ja käski lukemaan sen. Aivan kuin evoluutiosta ei olisi saatu lisää uutta tietoa sitten vuoden -85.

Jos saan tämän teoksen joskus valmiiksi, on seuraava etappi "Onko luojaa joka välittää sinusta" -kirja. Mutta ensin keskityn vanhempaan opukseen, jotta saisin sen edes joskus valmiiksi.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Hienoa, vastineesi kiinnostaa! :)

Tule ihmeessä myös meidän miitteihin jos mahdollista!
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin