Hei vaan!

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

-Johannes kirjoitti:Toivon, että saan keskustella järjestöstä, joka on vienyt ja vie, miljoonien ihmisten aikaa ja rahaa. En halua olla osallinen sellaisessa. Enkä tule olemaankaan.
Tervetuloa!
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-Johannes
Viestit: 19
Liittynyt: 30.05.2012 10:19

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja -Johannes »

Kerronpa hieman kuulumisiani. Rekisteröidyin tosiaan tälle foorumille vuonna 2012. Olin tuolloin vasta 17-vuotias. Täytän kohta 20-vuotta. Paljon on ehtinyt tapahtua siinä ajassa. En enää esimerkiksi käy Jehovan todistajien kokouksissa tai pidä heihin minkäänlaista yhteyttä. Sama pätee myös heihin, onneksi.

Muistan menneitä vuosia Jt-seurakunnassa melko ikävin tuntein. Kaikista kamalin tunne on se, että en voi auttaa heitä mitenkään ymmärtämään sitä, millainen kultti tämä järjestö oikein on. Eniten kaipaan Jt-seurakunnasta erästä minun kanssani samanikäistä nuorta, joka tuhlaa kalliin elämänsä sen järjestön perässä. On jopa tienraivaaja. Uskon kuitenkin, että jokainen Jt jossain vaiheessa kyseenalaistaa "totuuden". Varmasti hänkin on tehnyt niin. Ja tekee niin edelleen.

Se riittämättömyyden tunne johti lopulta siihen, että väsyin koko elämään ja jouduin tammikuussa menemään psykiatriseen sairaalaan saamaan hoitoa. Olen edelleen sairaslomalla. Annoin kerta kaikkiaan järjestölle koko elämäni niinkin aikaisessa vaiheessa: En edes ollut kastamaton julistaja! Nykyään tuntuu, että asiat ovat menossa parempaan päin, ja olen löytänyt uudelleen hengellisen minäni. Hengellisyyden ei tarvitse tulla pakosta, vaan siitä että nauttii ja voi jopa hyvällä omallatunnolla iloita siitä. Joka tapauksessa niin sanottu "totuus" ehti ottaa minusta kaikki mehut irti.

Jälkiviisaana voin todeta, että olin todella fanaattinen ihminen järjestöä kohtaan ja uskoin sokeasti sen opetuksiin. Onneksi tajusin kuitenkin, että siitä järjestöstä on totuus kaukana. He eivät rakasta lähimmäistään, vaikka niin sanovat. Huomasin, kuinka ahdasmielinen paikallinen seurakunta oli: Uusia jäseniä ei selvästi kaivattu. Meno oli vähän samanlaista kuin eläkeläisten kerhossa, jonne eivät uudet ole tervetulleita. Suurimmaksi osaksi paikallisessa seurakunnassa oli vain vanhoja, elämäänsä kyllästyneitä veljiä ja sisaria, jotka juoruilivat keskenään kokouksen jälkeen valtakunnansalin nurkissa. Seurakunnassa oli vain viisi perhettä ja loput olivat näitä senioreita. Melkein kaikki seurakunnan miespuoliset jäsenet olivat vanhimpia tai vähintään avustavia palvelijoita. Oman edun tavoittelu oli todella yleistä, ja sen jopa näki päällepäin.

Lopputuloksena voi vain todeta, että käsitys Jt:sta on aivan erilainen kuin 16-vuotiaana. Ihailin näitä ihmisiä, koska he olivat niin uskolleen ja elämäntavalleen vihkiytyneitä ihmisiä. Loppujen lopuksi paljastuikin, että he ovat kaikkea muuta kuin sitä mitä sanovat olevansa. Tämä näyttää olevan heidän keskuudessaan todella yleistä. Ja en yhtään ihmettele. Se elämäntapa on henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa puurtamista päivästä toiseen. Kaikki ohjaus mitä "Jehova" eli todellisuudessa järjestö antaa, on otettava vastaan ilman vastalauseita. Jt:t eivät taida edes tietää mitä omantunnon vapaus ja ihmisoikeudet tarkoittavat.

Onneksi tein valinnan, jota en koskaan kadu: En liittynyt järjestöön, joka kontrolloisi minun koko loppuelämääni.

-Johannes
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja Tony »

Onnea onnellisesta lopusta! Ja uudesta alusta! :)

Jehovantodistajuuden sisällön huomioonottaen ei ole mikään kovin suuri ihme, että Vt-seura joutuu jatkuvasti puhumaan jäsenilleen kaksoiselämästä. Jehovantodistajuus on niin raskas taakka, että kaksoiselämä on monen kohdalla luonnollinen seuraus siitä, että uskonto vaatii enemmän kuin henkilökohtaisissa resursseissa olisi varaa. Niin vastenmielinen veto kuin se onkin, tällainen tilanne on Vt-seuran mukaan aina ihmisen vika - ei koskaan uskonnon vika.

Lukemattomat ihmiskohtalot kertovat jotain ihan muuta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-Johannes
Viestit: 19
Liittynyt: 30.05.2012 10:19

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja -Johannes »

Minulla tulee heti mieleen erään nuoren sisaren tarina, joka päättyi siihen, että hän alistui jälleen järjestön tossun alle kun oli erotettu...

Eli paikallisen seurakunnan vanhimman tytär alkoi viettämään kaksoiselämää kun oli muuttanut opiskelemaan etelään. Tuli myöhemmin maitojunalla takaisin kun hänet oli erotettu seurakunnasta. Oli kuulemma alkanut juopottelemaan ja polttamaan tupakkaa ja jättänyt kaiken "teokraattisen" toiminnan välistä. Hänen isänsä, siis tämä vanhin, järjesti haaratoimiston kanssa asian niin, että tämä tytär sai muuttaa kotiin vanhempien luokse ja hän alkoi käymään kokouksissa, että hänet otettaisiin takaisin seurakuntaan. Sen verran tiedän tämän nuoren sisaren nykytilanteesta, että asuu samalla paikkakunnalla kuin minä, on otettu takaisin seurakuntaan, mutta viettää suurimman osan vapaa-ajastaan maailmallisten kanssa. Hän siis ei ole mikään malliesimerkki Jt:stä. Ja hänen maailmalliset ystävänsä vielä kaiken kukkuraksi ovat suurimmaksi osaksi nuoria miehiä... :-D

Jehova on varmasti hyvin vihainen. Saa tämä sisar varmaan jossain vaiheessa kuulla, että hänelle käy pian kuin Raamatussa Dinalle, joka lyöttäytyi yhteen kaananilaisten kanssa...
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

että onkohan asiat oikeasti niin mustavalkoisia kuin ne esitetään
Fiksu kaveri. Tämä on hyvä kysyä itseltä asiassa kuin asiassa. Sen jälkeen tuumasta toimeen ja ottamaan asioista selvää, niinhän se normisti menee.

Hyvä kun et ole sitouttanut itseäsi tuohon uskontoon enempää, toisaalta nyt moni murhe ja mielipaha jää kokematta sen osalta :)

Kaikkea hyvää! Elämä jatkuu ja paranee entisestään.

Duu nat let enivan fuul juu.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-Johannes
Viestit: 19
Liittynyt: 30.05.2012 10:19

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja -Johannes »

Olin juuri tulossa kaupasta kun tuli sellainen tunne, että pitäisi taas kirjoittaa. Oikeastaan tämä on lähinnä aihe, mistä kirjoittaa. Kirjoitan sen tänne näin, kun en muualle jaksa sitä kirjoittaa threadien määrän takia.

Tuli vain tuossa sellainen ajatus mieleen, että Jt:t kannustavat ovenavaajia ja muita mahdollisia käännynnäisehdokkaita ottamaan asioista itse selvää, ja mainostavat uskontoaan juuri sellaisena: Saat omaksua minkä tahansa käsityksen, eikä kysymysten kysyminen ole kiellettyä. Oikeastaan asia ei ole niin, vaan kysymysten aiheet ovat tarkoin rajattua, eikä oppimuutoksia saa kyseenalaistaa edes silloin, kun ne ovat muuttuneet päinvastaisesta toiseen jopa useita kertoja.

Tuosta asiasta tuli vain mieleen, että eikö juuri tuo olekin päinvastaista kuin heidän lehdet, kirjat ja kirjaset, opettavat? Siis että kysymysten kysyminen periaatteessa ei ole kiellettyä, mutta aiheet ovat tarkoin rajattuja? Jos minä vaikka kysyisin Jt-vanhimmalta heidän salaisesta kirjastaan, tuskin saisin vastausta, ja minut leimattaisiin luopioksi tai valehtelijaksi. On siis melko outoa, että toisaalta he kannustavat esittämään kysymyksiä ja kyseenalaistamaan jokaisen uskonnäkemykset, mutta heidän uskontoaan ei saa kritisoida millään tavalla, sillä se on luopiotoimintaa.
stigma

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja stigma »

Heipsan, ja tervetuloa. Tässä toinen ei jt.

Mulle tulee mieleen osan kiinnostusta johtuvan siitä aviomiespulasta siellä? Voin olla väärässäkin.
stigma

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja stigma »

Oho, täähän olikin ihan vanha ketju :-/
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja Polyester »

-Johannes kirjoitti:Tuosta asiasta tuli vain mieleen, että eikö juuri tuo olekin päinvastaista kuin heidän lehdet, kirjat ja kirjaset, opettavat? Siis että kysymysten kysyminen periaatteessa ei ole kiellettyä, mutta aiheet ovat tarkoin rajattuja? Jos minä vaikka kysyisin Jt-vanhimmalta heidän salaisesta kirjastaan, tuskin saisin vastausta, ja minut leimattaisiin luopioksi tai valehtelijaksi. On siis melko outoa, että toisaalta he kannustavat esittämään kysymyksiä ja kyseenalaistamaan jokaisen uskonnäkemykset, mutta heidän uskontoaan ei saa kritisoida millään tavalla, sillä se on luopiotoimintaa.
Jehovan todistajat etsivät lähinnä sellaisia ihmisiä, jotka suhtautuvat valmiiksi jossain määrin myötämielisesti heidän asiaansa eivätkä kysele liian vaikeita. Nämä ovat niitä "lampaan kaltaisia" ihmisiä, joista Jehovan todistajien kirjallisuudessa ja kokouksissa puhutaan. Kiinnostuneelle sallitaan aluksi jonkin verran hieman vaikeitakin kysymyksiä, mutta jos niitä alkaa kovin paljon tulla, JT:t katsovat ettei kyseiseen henkilöön kannata haaskata aikaa. Kun kiinnostunut alkaa "tutkia" säännöllisesti Jehovan todistajien kanssa ja "edistyä" uskossaan, häneltä odotetaan koko ajan kritiikittömämpää suhtautumista siihen, mitä Vartiotorniseura opettaa.

Jehovan todistajien ajatuksenmuokkausohjelma, jota he raamatuntutkisteluksi kutsuvat, tähtää lyhyesti esitettynä seuraaviin asioihin:
- kiinnostunut henkilö alkaa pitää Vartiotorniseuraa hengellisenä auktoriteettinaan, jota ilman hän ei voi edistyä uskossaan ja oppia tuntemaan Jumalaa
- hän omaksuu Jehovan todistajien maailmankuvan
- hän alkaa levittää Vartiotorniseuran materiaalia yhtenä Jehovan todistajista
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hei vaan!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jehovan todistajien ajatuksenmuokkausohjelma, jota he raamatuntutkisteluksi kutsuvat, tähtää lyhyesti esitettynä seuraaviin asioihin:
- kiinnostunut henkilö alkaa pitää Vartiotorniseuraa hengellisenä auktoriteettinaan, jota ilman hän ei voi edistyä uskossaan ja oppia tuntemaan Jumalaa
- hän omaksuu Jehovan todistajien maailmankuvan
- hän alkaa levittää Vartiotorniseuran materiaalia yhtenä Jehovan todistajista
Täydellinen kiteytys.

Tuossa vaiheessa henkilö onkin jo tulonlähde ja ilmainen työmuurahainen, joka värvää muita potentiaalisia tulonlähteitä. Bisnes on bisnes, uskonto tekee siitä ilmaistöineen ja verovapauksineen ihan saamarin kannattavan.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin