Kaarmis kirjoitti: Eräästä toisesta kaupungista raamattu ennusti samaa, ja ennustus ei toteutunut. Muistaako joku kaupungin nimen?
Tyros, onhan näitä:
Jesajan 17:1-2 jäljittelee Hesekielin Tyros-tyyliä ja esittää, ettei Damaskoa pitäisi oleman, siellä se vaan on uutiskuvistakin päätellen. Sitten Jesajan 7:1-7 kertoo, että Juudan kuningas Ahas ei saisi vihollisiltaan turpiin:
”Ja Juudan kuninkaan Ahasin, Ussian pojan Jotamin pojan, päivinä tapahtui, että Syyrian kuningas Resin — ja Israelin kuningas Pekah, Remaljan poika — tuli ylös Jerusalemiin sotimaan sitä vastaan, mutta hän ei kyennyt sotimaan sitä vastaan. 2 Ja Daavidin huoneelle ilmoitettiin sanoma, joka kuului: ”Syyria on turvautunut Efraimiin.” Ja hänen sydämensä ja hänen kansansa sydän alkoi vapista, niin kuin metsän puut vapisevat tuulen takia. 3 Silloin Jehova sanoi Jesajalle: ”Menehän Ahasia vastaan, sinä ja poikasi Sear-Jasub, ylälammikon kanavan päähän, pesijänkedon valtatielle. 4 Ja sinun on sanottava hänelle: ’Pidä varasi ja pysy häiriintymättömänä. Älä pelkää, älköönkä sinun sydämesi arkailko näitä kahta savuavaa halonpäätä, Resinin ja Syyrian sekä Remaljan pojan suuttumuksen hehkua, 5 sen tähden että Syyria on Efraimin ja Remaljan pojan kanssa aikonut pahaa sinua vastaan ja sanonut: 6 ”Menkäämme Juudaa vastaan ja repikäämme se hajalle ja vallatkaamme se itsellemme läpimurtojen avulla ja asettakaamme sinne hallitsemaan toinen kuningas, Tabeelin poika.”
7 Näin on Suvereeni Herra Jehova sanonut: ”Se ei kestä, eikä se tapahdu.”
2. Aikakirjan 28:1-6 lukemalla voi tulla eri päätelmään kuin Jesaja:
”Alkaessaan hallita Ahas oli kaksikymmenvuotias, ja hän hallitsi Jerusalemissa kuusitoista vuotta, eikä hän tehnyt sitä, mikä oli oikein Jehovan silmissä, niin kuin hänen esi-isänsä Daavid. 2 Hän vaelsi sen sijaan Israelin kuninkaiden teitä, ja hän teki jopa valettuja Baalien patsaita. 3 Ja hän itse suitsutti uhrisavua Hinnomin pojan laaksossa ja ryhtyi polttamaan poikiaan tulessa niiden kansakuntien inhottavuuksien mukaan, jotka Jehova oli ajanut pois Israelin poikien edestä. 4 Ja säännöllisesti hän uhrasi ja suitsutti uhrisavua uhrikukkuloilla ja kummuilla ja kaikenlaisten rehevien puiden alla. 5 Siksi Jehova, hänen Jumalansa, antoi hänet Syyrian kuninkaan käsiin, niin että he löivät hänet ja veivät häneltä suuren joukon vankeja ja kuljettivat heidät Damaskokseen. Ja hänet annettiin myös Israelin kuninkaan käsiin, niin että tämä löi hänet aiheuttaen suuren joukkosurman. 6 Niinpä Pekah, Remaljan poika, tappoi Juudassa satakaksikymmentätuhatta yhtenä päivänä, kaikki urhoollisia miehiä, koska he olivat hylänneet Jehovan, esi-isiensä Jumalan.”
Myös Jeremian osumatarkkuudessa olisi ollut toivomisen varaa. Jer. 36:30 kertoo, että Jojakimilla ei olisi perillistä:
"Sen tähden Jehova on puhunut Juudan kuningasta Jojakimia vastaan näin: ’Hänellä ei tule olemaan ketään istumassa Daavidin valtaistuimella, ja hänen ruumiinsa tulee olemaan ulos päivän helteeseen ja yön kylmyyteen heitettynä."
2. Kun. 24:6 antaa asiasta eri kuvan:
”Lopulta Jojakim meni lepoon esi-isiensä luo, ja hänen poikansa Jojakin alkoi hallita hänen sijastaan.”
Niilin kuivattaminen näkyy olevan VT:n profeettojen kestosuosikki ennustuksen aiheena.
Mm. Sakarja (Sak.10:11) profetoi Niilin kuivuvan pohjiaan myöten ja että juutalaiset kulkevat meren poikki orjuuden maasta, Jahve lupaa lyödä aallot pois juutalaisten tieltä.
Mitään tällaista ei ole tapahtunut. Niili ei ole kuivunut pohjia myöten eikä meren aaltoja Jahve ole pyyhkinyt pois juutalaisten tieltä. Libanonin vuoria ei Jahve myöskään ole antanut juutalaisille (10:10).
Muutamia muita "epäonnistuneita" ennustuksia:
Joosua
Joosua sanoi, että Jumala hävittää 7 kansaa israelilaisten tieltä, mutta tämän "maan valtiaan" (Joos.3:9-10) ei onnistunut hävittää niitä kansoja (tasangon asukkaille Jahve ja Juudan heimo eivät pärjänneet, koska tasankolaisilla oli raudoitettuja sotavaunuja, Tuom.1:19) ja israelilaiset saivat taistella satoja vuosia, Daavidin aikaan asti, ennen kuin Kanaanin maa oli heidän vallassaan (Joos.15:63; 17:12-16).
Hesekiel
Hesekiel ennustaa (29:10-14), että Egyptistä tulee asumaton, autio rauniomaa vailla ihmisiä ja eläimiä neljänkymmenen vuoden ajaksi. Nämä ennustukset eivät toteutuneet - noissa ennustuksissa ei ollut mitään ehdollisuutta, vaan Jahve sanoo niin tekevänsä. Mitään tuollaista ei ole tapahtunut, Egypti ole koskaan ollut autio. Hesekielin ennustus egyptiläisten hajottamisesta toisten kansojen sekaan ei toteutunut myöskään (29:12).
Hesekiel ennusti (Hes.26:14,21, 27:36, 28:19), että Babylonian kuningas Nebukadnessar tuhoaa täysin Tyyron kaupungin eikä sitä enää ikinä rakenneta uudelleen. Todellisuudessa noin ei tapahtunut ja Tyyro on olemassa, se oli kaupunki jossa Jeesus ja Paavali kävivät (Matt.15:21, Mark.7:24, 31, Apt. 21:3).
Jeremia
Babylonian kohtalosta Jeremia antaa täysin väärän ennustuksen, mikä ei ole toteutunut: Jeremian mukaan Jahven käsky (Jer.50:21) on, että Babylon tulee autioksi sukupolvesta toiseen ja täysin tuhotuksi, eikä siellä ja sen hävitetyissä kaupungeissa enää asu ihmisiä, eikä kukaan kulje niiden kautta (51:43,62), vaan ainoastaan autiomaan eläimiä kuten strutseja ja villikoiria. Ei yksikään ihminen asu siellä, vaan Jahve hävittää Babylonin niin kuin hän hävitti Sodoman ja Gomorran (50:39-40). Kansat kaikkialta käyvät Babylonin kimppuun tuhoten kaiken, eikä mitään jätetä jäljelle (50:26-27). Tuli polttaa Babylonin kaupungit ja kaiken niiden ympärillä (50:32), Babylonian asukkaat sirotellaan muihin maihin ja muukalaiset jättävät jälkeensä paljaan maan (51:2). Jahve ei kuitenkaan onnistunut hävittämään tulella ja tulikivellä Babylonia, kuten väitetään tapahtuneen Sodomalle ja Gomorralle, eivätkä nuo ennustukset toteutuneet.
Niinpä Jahve joko ei tiedä tulevaisuutta eikä Jahvea edes ole, tai sitten Jahve ei kykene kertomaan profeetoilleen mitä tapahtuu, tai "Jahven profeetat" keksivät omasta päästään ennustuksensa yrittäen päätellä, mitä tulee tapahtumaan ja heidän saarnansa on lähinnä israelilaisten hengennostatusta ja parannuksen tekoon motivointia.
Todellisen historian mukaan Babylonian valtakunnan loppu ja Babylonin kaupungin kohtalo ovat olleet aivan toisenlaisia.
Miika ja Matteuksen tekemä Miikan vääristely
Miikan 5:1-5 tekstissä puhutaan Betlehemistä, Efratasta, joka on pienin Juudan sukukuntien joukossa. Matteus tekee muutoksen Miikan tekstiin väittäen kirjanoppineiden sanoneen Herodekselle: "Sinä, Juudan Betlehem" (Matt.2:6). Miika kuitenkin ei tekstissään puhu mistään "Juudan Betlehem-nimisestä kaupungista", vaan "Betlehem, sinä Efrata" viittaa Betlehemin klaaniin Juudan heimossa. Kyseessä on Kalebin toisen vaimon poika (1 Aik.2:28,2:50-542: "Nämä olivat Kalebin jälkeläisiä. Hurin, Efratin esikoisen pojat...Salma, Betlehemin isä" ,4:4 "Efratin esikoisen Hurin, betlehemiläisten esi-isän, jälkeläisiä"). Kyseessä on tästä klaanista kohoava sotilaallinen vapauttaja ja johtaja. Huomattava on myös konteksti, joka liittyy Assyriaan ja sen aiheuttaman sotilaallisen uhan torjuntaan ja lupaus rauhasta tässä kontekstissa. Kyse ei ole mistään kaukana tulevaisuudessa, satojen vuosien kuluttua Miikan päivistä, tulevasta Jeesuksesta, eikä mistään ”syntien sovituksesta” tai ”sisäisestä” rauhasta uskon perusteella. Jeesus ei mitä ilmeisimmin ollut avuksi Assyriaa vastaan, jota ei enää edes ollut olemassa 1. vuosisadalla jaa.
Sarjaa voisi jatkaa loputtomiin..... jaa ei sentään ihan loputtomiin, rajansa se on Raamatun sisällölläkin. Se vaan on niin, että en ole löytänyt Raamatusta yhtään ainoaa täyttynyttä ennustusta
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.